Permalänk
Medlem

Wi-Fi ger 2 Mbit

Tog Comhem nyligen då jag Ville få ett snabbare nätverk. De lovade nämligen 150. Ack vad jag bedrog mig. Jag får 2 trots bara 7 meter och fri sikt. Kabel ger 90 men vill och kan inte ha den lösningen. Dongel med antenn ger 40, men då får jag problem med ett främmande nätverk. Har provat powerline från netonnet, men den fungerade dåligt innan den la av helt. Supporten har inga ideer. Har någon av er något förslag?

Permalänk

Behöver en mer utförlig beskrivning utav problemet.
Vilken router använder du?
Bärbar eller stationär dator?
Integrerat trådlöst nätverkskort eller externt?
Har du startat om enheterna dvs router och PC?
Har du provat ansluta med andra enheter?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Ja prova ha en annan enhet på samma avstånd o se om samma problem uppstår. Annars är det nog datorns nätverkskort som bråkar.

Permalänk
Medlem

@EJR:

Hade samma problem för ett tag sen på en laptop, blev avhjälpt med att ladda ner och installera nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@EJR: Du är säker på att datorns nätverkskort (det trådlösa) stödjer höga hastigheter via WiFi?
Jag körde två olika bärbara emot vårt wifi, den ena en billig HP klarade 40-50mbps över wifi. Min Acer Predator klarade ca 150mbps på samma avstånd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet:
Tack för svaret. Jag är inte hemma nu, men routern ska vara den senaste från Comhem. Jag är inte haj på nätverkskort. Jag antar att det är integrerat. Är inte dongeln ett nätverkskort? Datorn är stationär. Jag har testat med en surfplatta och resultatet är ungefär detsamma.
Jag har givetvis startat om allt, flera ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EJR:

@jompenleet:
Tack för svaret. Jag är inte hemma nu, men routern ska vara den senaste från Comhem. Jag är inte haj på nätverkskort. Jag antar att det är integrerat. Är inte dongeln ett nätverkskort? Datorn är stationär. Jag har testat med en surfplatta och resultatet är ungefär detsamma.
Jag har givetvis startat om allt, flera ggr.

Logga in i routern, stäng av Bandsteering så du får två separata SSID och anslut dina grejer till det SSID som slutar på -5G.

Men vad anbelangar hastighetsgarantin så gällerden enbart med kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Hej
Jag hade Bredbandsbolaget tidigare. Dumt nog sa jag upp dem. Via den dongel, som jag använde då och som jag försökt använda för Comhem gav faktiskt 80-90 Mbit.
Jag har alltså inte ändrat någonting i min dator och nu får jag bara problem. Min dator är stationär, en Lenovo ca 3 år.

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: hej
Min dator, Lenovo ca 3 år gammal, har väl ett integrerat nätverkskort?
Jag förstår mig inte på detta, då jag ju använt en dongel hela tiden, och den är väl också ett "nätverkskort?" Blir det inte "tårta på tårta?"

Permalänk
Medlem

Som någon ovan i tråden nämnde men kanske inte förklarade helt.

Kan det vara så att du är ansluten till 2,4 GHz istället för 5 GHz? Det kan göra otroligt skillnad om man bor i lägenhet. Jag vet inte om du skrev någonstans hur du bor. Men i mitt lägenhetshus kan jag ej använda 2,4 GHz eftersom jag får då liknande resultat som dig.

Detta pga att den frekvensen är överbelastad.

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 så kan det bero på höstens Windows-uppgradering. Den har fördärvat min dongel på en bärbar ASUS som nu ger lika kass hastighet på 5 GHZ som du har. Jag har kollat på andra forum och provat massor av råd såsom uppgradering av drivrutiner , bandsteering etc men har fortfarande inte fått någon rätsida på problemet. Det är alltså Windows som kvaddat min dator.