Grafikkortsförsäljningen minskade med 20 procent år 2018

Permalänk
Medlem

Inte undra på med dessa priser, fick slita hund för att ha råd med mitt 1070, nu kostar en uppgradering plötsligt mer än dubbelt så mycke till ett 2080.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Väl förtjänt.

Jag blev då inte sugen på att punga ut 14000kr för en ca 15-20% prestandaökning denna gen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Väldigt förvånande när det kostar nästan lika mycket som resten av alla komponenter tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Runt ett direktörsbord hos en grafikkortsillverkare långt långt bort(a från verkligheten)

Direktör A: Försäljningen, och därmed vår vinst minskar... vad gör vi?
Direktör B: Höj priserna
Hela bordet: Hallelujah

Permalänk
Inaktiv

Det gör inget.. själv har man ju slutat game:a. Så bara priset på processorer, moderkort och minnen går ned så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket det också gjorde under tidsperioden som artikeln och vad man kan anta kommentaren refererar till då den just är det en kommentar till den initiala artikeln. Personen hade visserligen kunnat lagt till "fram tills nyligen" men inte alla håller slaviskt koll på prisjakt.

Nej, för det var inte ens fem år sedan 970 släpptes idag, så har svårt att se hur det skulle kunna vara så förra året. Och vid tillfället så nära fem år man kan komma så har de inte samma pris/prestanda, så spelar ingen roll hur mycket du vrider på det, Uttalandet stämmer inte. Sen var det dock inte långt från sanningen, men det borde då stått fyra år eller så, just därför jag inledde med att det var att "ta i".

edit. Till och med fyra år hade iof nog vart att ta i. Fan de har väl kört kampanj på asus dual 1060 sen typ i somras till och från för 3k och under, och när låg 970-kort för dom summorna? Typ 2016? Dock, som jag sa från början, kass utveckling oavsett.

edit2. Dock Sapphire Tri-X 290-korten som reades ut våren 2015 inför 390/390x (som jag antar du syftade på tidigare), där kan vi snacka ett kort som har hållt sin pris/prestanda bra, köpte ett där för runt 2700kr så jag är fullt medveten om dom Fattar fortfarande inte hur det kunde tillåtas, alla andra amd-kort nya som gamla blev ju genast att se ovärda ut under en bra lång tid pga vad dom krängde iväg restlager av 290 för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tricket är att köpa grafikkort under 2000:-, stanna kvar på 1080p eller 1440p och lära sig tweaka inställningar. Strunta helt enkelt i de högre segmenten. Med R9 290/GTX 970 klarar man sig i de flesta fall bra än idag sålänge man håller sig borta från 4K. Sen är det bara att hålla ut till lanseringen av nästa generations konsoler. De sätter standarden för vad som komma skall. De kan inte kosta för mycket, för genomsnittskonsumenten köper inte en konsol som är för dyr. De kommer sannolikt sikta på 4K 60fps. Sen vette fan hur länge till vi kommer få se grafikkort som koncept. De är kostsamma att tillverka. Spelkonsolerna tycks klara sig bra utan dedikerade grafikkort, presterar förhållandevis bra sett till vad de kostar. I framtiden när allt 3D stackas så kan jag tänka mig att vi kommer klara oss utan grafikkort i konsumentdatorer. Jag gissar på högst 5 år till.

Nog för att jag anser att 970 vara ett rätt okey kort även 2019. Men att köra det i något annat än 1080p i dagens spel måste man verkligen inte prioritera fps för att det skall fungera.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med lite mer optimerade kort som inte låter som dammsugare när man belastar dom hårt.

Saknar min A500 så, när datorn var helt tyst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Runt lanseringen ja, men senare gick det att få tag i 970 under 3K samt att t.ex R9 290 sålde för runt 2,5K redan under 2015, 1060 till skillnad har varit ute i över 2 år och inte sett några stora prisjusteringar fram tills nyligen.

Det tråkiga är ju att det inte hänt ett skit för samma pengar under tiden. Det har gått år. Klart folk inte köper samma prestanda för samma eller mer pengar on de inte spiller kaffe på sitt gamla *host*

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, för det var inte ens fem år sedan 970 släpptes idag, så har svårt att se hur det skulle kunna vara så förra året. Och vid tillfället så nära fem år man kan komma så har de inte samma pris/prestanda, så spelar ingen roll hur mycket du vrider på det, Uttalandet stämmer inte. Sen var det dock inte långt från sanningen, men det borde då stått fyra år eller så, just därför jag inledde med att det var att "ta i".

edit. Till och med fyra år hade iof nog vart att ta i. Fan de har väl kört kampanj på asus dual 1060 sen typ i somras till och från för 3k och under, och när låg 970-kort för dom summorna? Typ 2016? Dock, som jag sa från början, kass utveckling oavsett.

edit2. Dock Sapphire Tri-X 290-korten som reades ut våren 2015 inför 390/390x (som jag antar du syftade på tidigare), där kan vi snacka ett kort som har hållt sin pris/prestanda bra, köpte ett där för runt 2700kr så jag är fullt medveten om dom Fattar fortfarande inte hur det kunde tillåtas, alla andra amd-kort nya som gamla blev ju genast att se ovärda ut under en bra lång tid pga vad dom krängde iväg restlager av 290 för.

Det sjuka är ju att 590 -korten ger i stort sett samma prestanda fyra år senare. Till samma peng. Moores lag har kollapsat på riktigt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det beror enbart på mining boomen som var under 2017. Folk köper grafikkort fortfarande. Är rätt många som sitter på Nvidia's 20x0 serie ändå. Iallafall här på Swec

Sedan är det dessutom så att en del nöjer sig med det dom här, om man uppgraderade under 2017 så kanske man inte vill köpa nytt igen?

Permalänk
Medlem

gamers är för jevvla snåla helt enkelt

Permalänk
Medlem

1) Mining-boomen har slutat, hur stor del av korten under 2016 och 2017 köptes av miners? 20%? Mer?

2) Marknaden är mer eller mindre mättad, då det egentligen inte har tillkommit något "nytt" prestandasegment (förutom det som RTX 2080 Ti representerar) på flera år. Många sitter redan på GTX 1080 Ti, 1080, 1070, Vega 64, Vega 56, etc. och känner inget behov av att köpa RTX-kort som i många fall är mer sidegrade än upgrade.

3) Det enda nya segmentets kort kostar på en bra dag minst 12.000:-, långt mer än vad de flesta är villiga att lägga på ett grafikkort.

Om något är jag förvånad att försäljningen bara minskade med 20% under 2018.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Det sjuka är ju att 590 -korten ger i stort sett samma prestanda fyra år senare. Till samma peng. Moores lag har kollapsat på riktigt.

Ditt 590 är ju egentligen bara ett optimerat och överklockat rx 480 som i sin tur är ca 10% snabbare än 970. Så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis släpper de polaris ersättaren i år så vi får mer prestanda i prisklassen 2-3000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Väl förtjänt.

Jag blev då inte sugen på att punga ut 14000kr för en ca 15-20% prestandaökning denna gen.

Kommer ihåg när top tier korten kostade runt 5000 max
Köpte mitt 8800 Ultra för 4999:-, dåtidens Ti. Var svindyrt redan då.

Priserna på grafikkort borde utredas av EU

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Inte förvånad dom flesta klara sig bra med typ GTX970 kort än i dag..
Har kvar stycken GTX970 dom fungerar fint till de mesta i full HD.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag och den haltar efter mycket, läste nyss en artikel om det, om jag minns rätt har kronan försvagats med 23% mot euron och 17% mot pundet de senaste fem åren. Intressant nog så sjönk kursen med 7% förra året mot pundet trots att de valt att gå ur EU och pundet rasat. För att inte nämna dollarn, minns ni när den låg nere på runt 6 spänn mot kronan för ett antal år sedan? Ni ligger den väl på närmare 9kr. Så vi kan nog räkna med att grafikkort (och mycket annat, så som resor t.ex.) kommer att vara dyrare ett bra tag framöver tills kronan blivit starkare, eller tills vi väljer att införa Euron.
Dock står sig kronan bra mot Turkiska Lira, rätt billigt att semestra där nu Men det är väl det enda landet som kronan stått sig riktigt bra mot.

Svenska kronan sjunker ju pga de låg räntorna vi har, regeringen har dessutom gett en pungspark på fastighetsmarknaden vilket får oss att gå mot lågkonjuktur, Sverige är illa ute och värre kommer det bli. Vi har gått från att vara ett rikt land att ha delvalverat och kanske måste vi devalvera igen.
Jag kommer ihåg när dollarn kostade 4-5kr och låg stabilt på det.
Fortsätter regeringen i samma spår kommer vi ha en tvärnit snart och då kraschar precis allt. När folk slutar spendera är det kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Selo:

Kommer ihåg när top tier korten kostade runt 5000 max
Köpte mitt 8800 Ultra för 4999:-, dåtidens Ti. Var svindyrt redan då.

Priserna på grafikkort borde utredas av EU

Vad jag minns kostade 8800 ultra 7-8000 när det kom. Ville ha ett men fick nöja mig med ett 7600gs för runt 1000kr på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad jag minns kostade 8800 ultra 7-8000 när det kom. Ville ha ett men fick nöja mig med ett 7600gs för runt 1000kr på den tiden.

Ja runt 7000 kr var lanseringspriset men det sjönk som en sten rätt snabbt. Och skillnaden var ju att det gick att köpa ett 8800GT för 3000 kr och få 90% av prestandan av det snabbaste kortet på marknaden, ett nästan osannolikt prisvärt köp. Det "misstaget" har Nvidia jobbat hårt på att inte upprepa sen dess.

Jag får väl fortsätta att blåsa bort dammet från mina 970 SLI och vänta på nåt vettigt...

Permalänk
Medlem

Ja med de priser de lanserat 2000 serien är det nog ganska väntat med dalande försäljningssiffror. Själv kommer jag sitta kvar på ett 1080ti ett tag till med enda anledning de omotiverat höga priserna. Ser helt enkelt ingen som helst anledning att byta ut det för en sådan kostnad endast för att få tillgång till rtx.
Men nvidia är ju inte det enda bolaget med dalande försäljning pga hybrissatta siffror under 2018....

Permalänk
Medlem

Köpte ju nyligen ett RTX 2080 för 8.5K exakt samma pris som mitt föregående GTX 980 Ti. Och det var inte Ti ens den här gången.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tricket är att köpa grafikkort under 2000:-, stanna kvar på 1080p eller 1440p och lära sig tweaka inställningar. Strunta helt enkelt i de högre segmenten. Med R9 290/GTX 970 klarar man sig i de flesta fall bra än idag sålänge man håller sig borta från 4K. Sen är det bara att hålla ut till lanseringen av nästa generations konsoler. De sätter standarden för vad som komma skall. De kan inte kosta för mycket, för genomsnittskonsumenten köper inte en konsol som är för dyr. De kommer sannolikt sikta på 4K 60fps. Sen vette fan hur länge till vi kommer få se grafikkort som koncept. De är kostsamma att tillverka. Spelkonsolerna tycks klara sig bra utan dedikerade grafikkort, presterar förhållandevis bra sett till vad de kostar. I framtiden när allt 3D stackas så kan jag tänka mig att vi kommer klara oss utan grafikkort i konsumentdatorer. Jag gissar på högst 5 år till.

Ja precis, hade ett 290X fram tills i höstas då brorsan fick det och det är inga större problem i nya spel bara man laborerar lite med inställningar@1080p. Ca medium-high klarar det rätt bra.

T.om. mitt gamla HD7970 han satt med innan fungerar fint än faktiskt bara man inte siktar mot stjärnorna med inställningarna, konsolnivå tex med en blandning av low, medium och ultra funkar. Det är ju trots allt i nivå eller kanske t.om över en Xbox One prestandamäasigt.

Det är väl där den magiska gränsen typ ligger. Har man minst ca konsolnivå i sitt grafikkort duger det fint än idag. Så med en ny generation tar ju minimumgränsen ett skutt upp i spel också.

Är ju bara att kolla på tex BF5. Inställt på Low piskar det väl BF3 eller BF4 inställt på ultra typ? Så lägatanivån tar ju skutt när man överger en tidigare konsolgeneration helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

När dagen kommer då jag ska köpa nytt kort så vill jag egentligen bara sluta vara intresserad av datorer haha!
Det är kopiösa priser på grafikkort nu för tiden, visst AMD har lite billigare men tyvärr jag kan inte säga att de är i samma klass som nvidia.
Korten lär inte bli billigare bara för försäljningen gått ner heller.

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Skrivet av Dagwed:

Ja med de priser de lanserat 2000 serien är det nog ganska väntat med dalande försäljningssiffror. Själv kommer jag sitta kvar på ett 1080ti ett tag till med enda anledning de omotiverat höga priserna. Ser helt enkelt ingen som helst anledning att byta ut det för en sådan kostnad endast för att få tillgång till rtx.
Men nvidia är ju inte det enda bolaget med dalande försäljning pga hybrissatta siffror under 2018....

Jag tyckte 6990:- som mitt 1080Ti kostade var en maxgräns, idag kostar dom nya korten det dubbla och då var ändå 1080Ti top of the line när jag köpte mitt. Kan fortfarande spela 1440p i över 100f fps och ca 50-60 fps i 4k.
Nej 2000 serien var en girig serie från Nvidia med Ray tracing som försäljningsargument, inte prestanda per krona, känns som 2080Ti är en Youtube produkt endast för dom riktigt rika.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Köpte ju nyligen ett RTX 2080 för 8.5K exakt samma pris som mitt föregående GTX 980 Ti. Och det var inte Ti ens den här gången.

Kronan var väl 30% högre när du köpte 980Ti dock.

Permalänk
Medlem

Vi är lite i ett vakum,
1080p är den mest använda upplösningen och det klarar många förhållandevis billiga kort av´.
Jag tänker på Nvidias 1060 och AMDs 580.
Steget upp till 4k kostar en bra slant, mer än vad de flesta är beredda att betala.
Just nu släpper Nvidia sin nya generation i "dyrast först" ordning, vilket är ett smart drag.
Vi får nog vänta till 1650 och däromkring innan vi får se kort vars pros/prestanda passar1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Dom som köpte 1080 och titanium varianten vid lansering gjorde väldigt bra investeringar som hållit länge. Även Vega har väl varit fina val

Köpte 3 st i början på 2017, men sålde dessa i början på 2018 då jag förväntade mig ett 2080-serien skulle dyka upp. Icke.
Så får min del var det rätt trökigt. Betalade precis 8k för ett ett Radeon VII med samma prestanda som 1080TI i princip.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det inte gått ned mer bara på grund av miningen dött ut, verkar inte som att RTX sålt så dåligt i så fall.

Hoppas dock AMD kommer med något roligt snart. Har velat bygga en Mac Mini lösning med eGPU senaste veckan men Nvidia har ju inte släppt drivers till Mac OS för RTX så det går ju inte. Och ett Radeon VII skall ju vara allt annat än knäpptyst och prestandan är lite för låg för att jag skall vilja byta från ett 2080 Ti.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är helt tydligt ifall de säljer 20% färre grafikkort, eller ifall den totala försäljningssiffran i $ har gått ner 20%. Ifall de säljer 20% färre kort med 50% högre priser så är det nog ett val. Kallas monopol prissättning, du säljer färre enheter men tjänar kanske 3x pengarna i vinst per produkt. Nvidia har ju tyvärr haft ett monopol i prestandasegmentet och det är ju ett duopol I resterande segment. Ur en rent företagsekonomisk synvinkel så spelar de ju efter handboken.

Permalänk
Avstängd

Jag ser flera orsaker till sämre försäljning än att mining-bubblan sprack. Och 20% tycker jag låter lågt också.
Över två år med samma generation grafikkort har ju gett konsumenterna tid att köpa grafikkort vilket gör att färre uppgraderar när nästa generation släpps. Lägg sen till den massiva prishöjning som NVIDIA gjorde för varje segment och ännu färre vill/kan köpa nytt. Sen strör NVIDIA salt i såren med tekniker som inte fanns på flera månader och skaran som vill köpa krymper. Men visst finns de undantag då en väldigt stor skara köpte RTX 20 kort. Men den skaran är ändå minimal i de stora hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.