Var beställer man 3D-utskrifter?

Permalänk
Medlem

Var beställer man 3D-utskrifter?

Vad finns det för företag som erbjuder 3D-utskrifter till bra kvalitet och rimlig kostnad? Jag googlade lite och hittade 3dMeter som har skäliga priser men å andra sidan verkar de inte kunna erbjuda tillval som t.ex. 3D skaparna [sic] gör.

Jag var lite sugen på att skriva ut en hållare i någon trevlig finish men det verkar inte direkt finnas jättemånga leverantörer som erbjuder specialanpassningar i form av materialval, finish osv. De flesta exempel man ser verkar vara väldigt grova i texturen men det kanske går att fixa till själv på något enkelt sätt?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt 3Dhubs.com när jag beställt utskrift. Där finns ju väldans massa alternativ att välja på i materilval, typ av skrivare, efterbehandling och liknande eftersom så många personer med 3Dskrivare är anslutna. Har fått grejerna dagen efter I brevlådan och priset har varit lågt. Du får avgöra om det passar dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har bara beställt en pryl från Shapeways.com
Funkade bra, men det tog ju nästan 2v för prylen att komma fram (något som förvisso var tydligt när jag lade min beställning).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ett jäkligt bra tips, vi tackar och bockar. Vet du ifall det finns några bättre databaser för 3D-ritningar också? Ifall man t.ex saknar en plastdetalj eller har en trasig plastdetalj som man vill byta ut på en maskin, så kan man ladda ner den och beställa den via 3dhubs?

Permalänk
Medlem

Om du med hög kvalitet menar hög ytfinhet så är det ingen 3D-utskrift som gör det. De flashiga bilder man ser är alltid slipade, spacklade och lackade efter 3D-printning.
Själva 3D-printningen kan fås till ganska låga priser men all efterbehandling är handarbete och därför dyr om man inte gör det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du med hög kvalitet menar hög ytfinhet så är det ingen 3D-utskrift som gör det. De flashiga bilder man ser är alltid slipade, spacklade och lackade efter 3D-printning.
Själva 3D-printningen kan fås till ganska låga priser men all efterbehandling är handarbete och därför dyr om man inte gör det själv.

Det går däremot få tillräckligt bra yta för att jag skulle vara nöjd med ett ställ för två handkontroller. Har precis börjat leka med min av lite enklare modell och det blir finare än jag trodde. Men Som sagt behöver man slipa eller något för att få hög finnish.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har använt 3Dhubs.com när jag beställt utskrift. Där finns ju väldans massa alternativ att välja på i materilval, typ av skrivare, efterbehandling och liknande eftersom så många personer med 3Dskrivare är anslutna. Har fått grejerna dagen efter I brevlådan och priset har varit lågt. Du får avgöra om det passar dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket för tipset! Det var precis vad jag sökte.

Skrivet av NoWin:

Om du med hög kvalitet menar hög ytfinhet så är det ingen 3D-utskrift som gör det. De flashiga bilder man ser är alltid slipade, spacklade och lackade efter 3D-printning.
Själva 3D-printningen kan fås till ganska låga priser men all efterbehandling är handarbete och därför dyr om man inte gör det själv.

Ja, det var det jag menade. Tittar man bland exemplen på 3Dhubs kan man bl.a. välja Nylon eller ett gummiliknande material men dessa kanske också är efterbehandlade?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det går däremot få tillräckligt bra yta för att jag skulle vara nöjd med ett ställ för två handkontroller. Har precis börjat leka med min av lite enklare modell och det blir finare än jag trodde. Men Som sagt behöver man slipa eller något för att få hög finnish.

Man vill ju gärna ha något med slät yta, dels för att det ser bättre ut men främst för att undvika repor. Det går alltså bra att slipa till 'vanliga' plastutskrifter utan att de blir förstörda?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Tack så mycket för tipset! Det var precis vad jag sökte.
Ja, det var det jag menade. Tittar man bland exemplen på 3Dhubs kan man bl.a. välja Nylon eller ett gummiliknande material men dessa kanske också är efterbehandlade?
Man vill ju gärna ha något med slät yta, dels för att det ser bättre ut men främst för att undvika repor. Det går alltså bra att slipa till 'vanliga' plastutskrifter utan att de blir förstörda?

Kanoners att det var användbart!

Aceton smälter en del av de plaster som används för 3Dutskrift så ett acetonbad kan ge effektiv ytbehandling. Men ja, det innebär ju försämrade toleranser och att det finns tillgång till acetonbehandling

Googla "acetone 3Dprint" eller dylikt för lite exempelbilder.
Jag har själv inte använt efterbehandling alls så jag kan för lite för att säga mer om det men det kanske hjälper lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kanoners att det var användbart!

Aceton smälter en del av de plaster som används för 3Dutskrift så ett acetonbad kan ge effektiv ytbehandling. Men ja, det innebär ju försämrade toleranser och att det finns tillgång till acetonbehandling

Googla "acetone 3Dprint" eller dylikt för lite exempelbilder.
Jag har själv inte använt efterbehandling alls så jag kan för lite för att säga mer om det men det kanske hjälper lite.

jag brukar köra med gunry nagellacksbottagning(aceton) på mina ABS utskrifter och är bara ABS tror jag som det fungerar bra på kör med en halvstor pensel och penslar hela detaljen med aceton tills den är slät typ och undviker ställen där tolleranserna är tighta.

kör inte med aceton på PLA den blir som skit...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Dagen efter? låter lite väl glassigt kan man tycka då 3d utskriften tar tid och postnord tar ännu längre tid på sig..

Skrivet av Söderbäck:

Jag har använt 3Dhubs.com när jag beställt utskrift. Där finns ju väldans massa alternativ att välja på i materilval, typ av skrivare, efterbehandling och liknande eftersom så många personer med 3Dskrivare är anslutna. Har fått grejerna dagen efter I brevlådan och priset har varit lågt. Du får avgöra om det passar dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Dagen efter? låter lite väl glassigt kan man tycka då 3d utskriften tar tid och postnord tar ännu längre tid på sig..

Yes! Det var nästan för bra för att vara sant ;).
Råkade vara person i samma stad som kunde printa ut och lägga på lådan samma dag och personen var så jädra taggad på att hjälpa till också så jag fick även genomgång, förbättringsförslag och anpassning på den tiden.
Allt för ca 80 spänn plus 20 spänn frakt! Var två delar som var ca 4*4*2 cm vardera.
Jag sade till den herren att han tar för lite betalt för sina tjänster med den servicenivån så jag betalade väl ca det dubbla på eget bevåg.

Riktigt sådan tur har man nog inte alltid.
Bra att du poängerar det så att man inte förväntar sig leverans dagen efter i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag vill som sagt få ytan så slät som möjligt och även med acetonbehandling verkar de flesta plastmodeller bli lite skrovliga. Vad tror ni om woodfill, corkfill eller liknande? De exempel jag har tittat på ser väldigt släta ut direkt från skrivaren och det går ju alltid att slipa och måla om man skulle vilja göra lite ändringar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

WoodFill-filament printar helt klart mjukare än andra filament, eller lagerlinjerna blir inte riktigt lika synliga helt enkelt.
Går även att efterbehandla genom att slipa. De flesta woodfill filament är PLA-baserade och PLA är dock rent generellt ganska jobbig plast att slipa. ABS är mkt enklare att slipa ner och går också att aceton-smootha som sagt.

Här är ett exempel på en modell som är 3D scannad och sedan utskriven samt aceton-smoothad:

https://www.instagram.com/p/BYsUgYwh9vM/?taken-by=brainglow.s...

Jag har en hub på 3DHubs och brukar leverera på 1-2 dagar ungefär, beroende på vilket tryck det är på skrivaren.
Har 4 skrivare igång, tre st FDM och en SLA, den största skrivaren klarar 40x40x53cm.

Om någon är intresserad av 3D printing och vill kolla in hur skrivarna fungerar, material osv, så är ni välkomna att kontakta mig via min hemsida: http://brainglow.se/contact-1

Tänker inte göra mer reklam än så, eftersom att jag själv inte gillar när företag gör reklam på forum, men vill gärna sprinda kunskapen om 3D printing så mkt det går, ser mig lite som en evangelist

Permalänk
Medlem

Jag har köpt laserskuret i rostfritt från Sculpteo, gick väldigt smidigt med deras onlineverktyg, och de har även 3d-printing som kan vara värt kolla in. Kan tyvärr inte ge några betyg om 3d-printingen då jag ej använt den tjänsten.
https://www.sculpteo.com/en/

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag från https://www.printenna.se/

Skickade in min 3d fil till deras prismätare, fick svar någon timme efter. Själva produktionstiden gick också snabbt och inom 4 dagar hade jag min utskrift. Blev riktigt chockad så bra det gick, har provat en del andra som t.ex wematter men det har tagit jätte lång tid så detta var lätt det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Souner:

Själv beställde jag från https://www.printenna.se/

Skickade in min 3d fil till deras prismätare, fick svar någon timme efter. Själva produktionstiden gick också snabbt och inom 4 dagar hade jag min utskrift. Blev riktigt chockad så bra det gick, har provat en del andra som t.ex wematter men det har tagit jätte lång tid så detta var lätt det bästa.

Kan styrka detta! Även jag beställde från https://www.printenna.com och jag har aldrig blivit så nöjd. Från beställningsmomentet tog det ca 3 dagar att få hem produkten, detta måste vara det snabbaste jag varit med om inom 3d printing branschen. Även kvalitén var super, rekommenderar starkt.

Permalänk
Medlem

Beställde via 3dhubs.com efter att ha hittat denna tråden, gick snabbt och smidigt. Leverantören hette Oscar's Services.

Lite dyr frakt kanske för en så liten del som jag printade, men annars helnöjd.

Permalänk

Lite gammalt tråd men skriver ändå.

Angående finishen så är det tyvärr hackigt yta hur man än skriver ut det, jag själv en sketen skrivare från wish och det blir bra utskrifter men ytan är som det är.

Fixar det lätt med sandpapper, färg fastnar lättare då också.

Nästa jag ska testa är sandskakare, kommer åt i trånga vinklar med sand.
Lite som sandbläster fast skosammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

3dhubs verkar sjukt bra. Dock så skulle minbeställning gå på 100+ euro för en del som kostade 7 euro. Så för små grejer är det inte optimalt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur jag ska kunna svara på detta utan att det är reklam, men nämner inte företagsnamnet i detta ändamål.

Jag driver ett 3d printer företag med vad jag kunnat se lägst priser på marknaden. Om intresse finns PM:a. Jag fattar mig kort för att endast informera, inte göra reklam.

edit: om även detta är ett övertramp, vänligen ta bort svaret - jag vill endast hjälpa.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna emot tips på var man kan beställa enstaka utskrifter smidigt som privatperson. Är främst intresserad av utskrift i träliknande filament.

Permalänk
Skrivet av CrackFox:

Jag tar gärna emot tips på var man kan beställa enstaka utskrifter smidigt som privatperson. Är främst intresserad av utskrift i träliknande filament.

Kan tipsa om https://www.treatstock.com/ hittade det just och kunde beställa från svenska printare

Permalänk
Medlem

Då jag fått många svar på mitt tidigare meddelande som ber om URL, droppar jag den här om ni vill spana priser osv (kolla under "beställ" för prisförslag - priset visas även om du inte beställer något): https://www.printa3d.se/.

Vi betjänar både privatpersoner och företag inom sverige

Happy printing!
Mvh Svante Frid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har använt 3Dhubs.com när jag beställt utskrift. Där finns ju väldans massa alternativ att välja på i materilval, typ av skrivare, efterbehandling och liknande eftersom så många personer med 3Dskrivare är anslutna. Har fått grejerna dagen efter I brevlådan och priset har varit lågt. Du får avgöra om det passar dina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Får inte skapa konto utan arbets-email enligt sign-up sidan. Var det så för dig också?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Får inte skapa konto utan arbets-email enligt sign-up sidan. Var det så för dig också?

https://i.imgur.com/LlEJj3K.png

Är inte lösningen på det stora problemet du har att du skapar en tillfällig "work-email" för att få igenom din beställning annars? Varför göra det krångligare än det behöver vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är inte lösningen på det stora problemet du har att du skapar en tillfällig "work-email" för att få igenom din beställning annars? Varför göra det krångligare än det behöver vara?

Eventuellt, men det kanske blir ex-moms i beställning osv så man måste rapportera själv till skatteverket eller annat sånt krångel.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Eventuellt, men det kanske blir ex-moms i beställning osv så man måste rapportera själv till skatteverket eller annat sånt krångel.

Om det nu är en privatperson eller ett företag som säljer väldigt lite till just Sverige så får du nog räkna med att de inte hanterar just moms åt dig ändå. Så jag tror att du ser ett problem där det inte finns ett problem. Sedan så är väl inte just work-email ett kriterie för just moms utan då lär de kräva in helt andra uppgifter från dig som organisationsnummer och ditt momskonto så att ange en mail-adress som skulle gå till ens arbetsplats har inget med moms att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har använt 3Dhubs.com den gången jag beställt utskrift. Det finns många alternativ och gick snabbt men priset i mitt fall blev väldigt högt för den lilla icke avancerade sak (i mina ögon) jag behövde tillverkad.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla om det finns något makerspace eller liknande i närheten.

Permalänk
Medlem

Hur är SLA-skrivare vad gäller Z-linjerna? Bättre än vanliga skrivare och isf hur mycket bättre? Skulle en SLA-skrivare för 30 k ge ett resultat så man inte ser linjerna om man inte letar efter dom? Jag har ingen koll på 3D-skrivare.