Äldre Linksys bättre eller sämre än Telias Technicolor?

Permalänk
Medlem

Äldre Linksys bättre eller sämre än Telias Technicolor?

Flyttade till ett hus med ADSL med routern Technicolor MediaAccess TG799vac. Jag tycker dock att att täckningen är rätt dålig i huset och har har en äldre Linksys WRT54GL. Skulle det gå bättre eller sämre om jag byter ut mot min gamla router?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Enligt alla specifikationer så är TG799vac en mycket bättre router. Ifall du har VDSL så kommer du inte kunna njuta av de högre hastigheterna tillsammans med WRT54GL. Vi pratar hastigheter över 24/1 i det här fallet.

Du har även bara 100 lokalt, så har du lokalt nätverk uppkopplat får du mycket bättre med den nya som har 1000. Den har även det nya 5 Ghz bandet.

Har du provat att ändra frekvens på routern? Har du många grannar? Då kan 2.4 Ghz bandet vara helt omöjligt att surfa på.

Permalänk
Medlem

Även om WRT54GL är en smått legendarisk router i sig, den första med stöd för custom firmware som DD-WRT och Tomato om jag minns rätt, så skulle jag rekommendera en modernare router med stöd för 5ghz-bandet idag.

Med det sagt finns det såklart ingen anledning att inte testa för att se om det fungerar bättre med din WRT54GL.