Permalänk
Medlem

Windows 10 ssd

Tjenare.

Hjälp mig innan jag får totalt hjärnsläpp 😂
Köpte en 2.5” Kingston 120gb ssd och en 3.5” Western Digital 1tb hdd i Måndags då min gamla hdd börjar ge upp, får i/o meddelande lite då o då och datorn är otroligt seg.

Så tänkte Windows och Football Manager på ssd:n för snabbhetens skull. Har kopplat in både ssd och hdd men jag kan inte installera win 10 på nån av dom nya hdd. Antingen får jag winload.efi fel, eller så installerar den och när den startar om efter den finishing up så hoppar den in på installations menyn igen och tar jag ut usb:n och startar om så säger den att där inte är någon bootdisk eller så installerar den och när den startar om så säger den att installation was not succesful och så tar den bort det igen och startar om när den är klar...

Har även haft strul med att installationen inte kan installera på hddn pga mbr, gpt, disken finns inte, enable i bios mm mm...

Efter många om och men så lyckades jag installera win 10 på min gamla hdd igen...men vad göra för att få den att acceptera ssd:n?

Asus A8-7600 Radeon R7. 10 Compute Cores 4C +6G 3.10ghz
4gb ddr 1600mhz
K30BF_M32BF_A_F_K31BF Bios Version 0602

Finns det någon simpel lösning? Har läst o provat massa olika ”lösningar” så allt är väldigt rörigt i skallen...

Permalänk
Vila i frid

Före installationen, koppla ur ALLA diskar. Anslut ENDAST den disk som skall innehålla W10. Installera W10. Kör alla updates. Anslut resten av dina diskar.

Permalänk
Medlem

Har provat det med utan framgång :/
Kanske handlar om bios inställningarna?
Då min bios inte ser ut eller har dom inställningsnamnen som man hittar på nätet så gör det inte saken lättare hehe. Man är väldigt ringrostig, pysslade mycket med datorer när man var 15-17 år gammal, 20+ år sen nu haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@MickeP37
Du har inte använt din gamla SATA-kabel till din nya SSD?
Använder du SATA-port nr1 för SSDn?
Använder du en icke USB3-port på moderkortet till win-usb-stickan?
Är några saker som kan orsaka problem men inget specifikt just för detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@MickeP37
Du har inte använt din gamla SATA-kabel till din nya SSD?
Använder du SATA-port nr1 för SSDn?
Använder du en icke USB3-port på moderkortet till win-usb-stickan?
Är några saker som kan orsaka problem men inget specifikt just för detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Nix använt ny, men kan prova gamla som använts till gamla hdd
Har bara usb 3 om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av MickeP37:

Nix använt ny, men kan prova gamla som använts till gamla hdd
Har bara usb 3 om jag minns rätt.

Nej, är den riktigt gammal så kan det vara en 3Gbit/s kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, är den riktigt gammal så kan det vara en 3Gbit/s kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

har provat både med gamla och nya...frågar efter en boot device hela tiden när man startar om....finns iofs ingen windows boot i bios heller...har kört bootrec /rebuildbcd i cmd, står windows installations 0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, är den riktigt gammal så kan det vara en 3Gbit/s kabel.

Alla versioner av SATA använder faktiskt samma kablar, det finns inte olika versioner av SATA-kablar. Sen har tillverkarna felaktigt marknadsfört vissa kablar som t.ex. 3 Gb/s eller 6 Gb/s, men det är alltså precis samma kablar det handlar om oavsett vad de marknadsförs som.

Permalänk
Skrivet av perost:

Alla versioner av SATA använder faktiskt samma kablar, det finns inte olika versioner av SATA-kablar. Sen har tillverkarna felaktigt marknadsfört vissa kablar som t.ex. 3 Gb/s eller 6 Gb/s, men det är alltså precis samma kablar det handlar om oavsett vad de marknadsförs som.

=O
Vilken bluff!
Hur är det med portarna då? Ibland har vissa portar en separat styrenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeP37:

har provat både med gamla och nya...frågar efter en boot device hela tiden när man startar om....finns iofs ingen windows boot i bios heller...har kört bootrec /rebuildbcd i cmd, står windows installations 0...

Använde du MS verktyg för att göra installationsusbminnet ?
När du med ENDAST DEN ENHET DU VILL INSTALLERA PÅ inkopplad bootar från usbminnet och installerar hittar datorn då den enhet du ska installera på, börjar installera men stannar vid omstart ?
Har du då provat att stänga av, ta ur usbminnet och starta datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

=O
Vilken bluff!
Hur är det med portarna då? Ibland har vissa portar en separat styrenhet.

Hur menar du? SATA finns i 1.5 Gb/s, 3 Gb/s samt 6 Gb/s, och lite äldre moderkort kan t.ex. ha att vissa portar är 3 Gb/s och vissa 6 Gb/s. Nu för tiden är det vanligtvis endast 6 Gb/s som gäller dock.

Men SATA är kompatibelt oavsett vilken version det är, d.v.s. man kan koppla in en 6 Gb/s-enhet i en 3 Gb/s-port eller tvärtom, hastigheten begränsas till den långsammaste delen. Men kablarna har inte ändrats när det kommit nya versioner av SATA, de har alltid varit samma.

Permalänk
Medlem

Tryck på Shift + F10 i installationsprogrammet av windows

skriv
DISKPART
list disk
select disk #
convert gpt

klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använde du MS verktyg för att göra installationsusbminnet ?
När du med ENDAST DEN ENHET DU VILL INSTALLERA PÅ inkopplad bootar från usbminnet och installerar hittar datorn då den enhet du ska installera på, börjar installera men stannar vid omstart ?
Har du då provat att stänga av, ta ur usbminnet och starta datorn ?

jepp, blir ändå samma att den vill ha boot device...

Skrivet av downup:

Tryck på Shift + F10 i installationsprogrammet av windows

skriv
DISKPART
list disk
select disk #
convert gpt

klart

Gjort det 1000 gånger känns det som..roliga är sen när man vill göra en ny ominstallation så säger windows installation att det går inte för det är GPT partition....

Installerar jag Windows 10 från Windows 10 så att säga, win 10 på gamla hdd, så går det smärtfritt fram tills den är klar och startar om då kommer det upp att the installation was not succesful och så tar den bort installationen igen....

Permalänk
Medlem

Har laddat hem Kingston SSD Manager men den hittar inte ens ssd:n....något är fuffens med den. Vad för inställningar kan man göra? Har provat ett gäng olika kommandon i cmd, aktiverat den i disk management....driver mig till vansinne detta =P

Permalänk
Medlem

I disk optimering står den som Thin provisioned space och inte SSD...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att SSDn är defekt? Har läst att Kingstons A400 har haft lite måndagssexemplar där Windows hackar och fryser osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Det är inte så att SSDn är defekt? Har läst att Kingstons A400 har haft lite måndagssexemplar där Windows hackar och fryser osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan lägga in filer på den tex utan problem.

Permalänk
Avstängd

testa en bootbar linux skiva och ta bort alla partitioner. sedan kör du installationen med bara ssd'n inkopplad och låter windows själv skapa skapa allt den behöver.

Permalänk
Medlem

@MickeP37: Nu kan det vara något fel på din Kingston SSD men jag vill gärna veta hur du installerar Windows 10.

Skapar du partitioner på SSD under installationen eller fixar installationen partitionering helt automatiskt?

Bootar du USB minnet via boot menu?

Och du bör bara ha SSDn inkopplad i datorn när du installerar windows för att undvika eventuella problem.

I denna video ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation, och om du vill göra en windows UEFI installation så skall du välja boota UEFI USB minnet i boot menu https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har varit iväg och det verkar som det verkar som det är ssd:n som är ett måndags ex helt enkelt...gav iofs inga större pengar för den, 290:- på netonnet. Så den fpr vara vanlig hdd tills vidare. Finns det någon stabilare ssd som är värd att lägga pengar på som inte kostar tusentals kronor hehe. Behöver bara en 120gb för windows och nåt spel typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MickeP37: 120GB passar inte bra för en systemdisk, när man har använt den i några månader så finns det inte så mycket ledigt utrymme kvar och man bör inte fylla en SSD till mer än 70-80% eftersom det behövs ledigt utrymme på SSDn för tex TRIM som flyttar data och nollställer minnesceller.

Och dessutom behöver alla uppdateringar för windows många GB vid varje uppdatering så jag tycker att 240GB är ett minimum för en SSD som kör windows och då passar Samsung 860 EVO 250GB bra och Netonet har den i lager till ett bra pris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655178

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@MickeP37: 120GB passar inte bra för en systemdisk, när man har använt den i några månader så finns det inte så mycket ledigt utrymme kvar och man bör inte fylla en SSD till mer än 70-80% eftersom det behövs ledigt utrymme på SSDn för tex TRIM som flyttar data och nollställer minnesceller.

Och dessutom behöver alla uppdateringar för windows många GB vid varje uppdatering så jag tycker att 240GB är ett minimum för en SSD som kör windows och då passar Samsung 860 EVO 250GB bra och Netonet har den i lager till ett bra pris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655178

Ahh kalas, jag bockar och bugar. Får kika på en sån till nästa månad eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com