Permalänk
Medlem

Köpa OLED för detta rum?

Skall köpa ny tv och valet står mellan en LG C8 eller en Samsung Q9FN. Har varit i butik och kikat på båda och föredrar helt klart OLED. Är dock orolig för ljusstyrkan i OLED och hur det kommer se ut i mitt vardagsrum. I butiken stod båda uppställda i ett nedsläckt rum utan ljusinsläpp och så kommer det inte vara i mitt vardagsrum.

Vad tror ni om att köpa en OLED för detta rum? På sommaren har jag sol som ligger på fram till typ kl 16-17. Funkar det ändå med OLED? Skulle det hjälpa att iaf sätta in persienner om det nu är för ljust?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DrJohojo: Hur fungerar det med din befintliga TV när solen är på? En OLED är ofta lika ljus och även ljusstarkare än många äldre TV-apparater. Det är bara att vissa LCD:er är väldigt mycket mer ljusstarkare än så.

Problemet lär dock i första hand vara att solljuset ligger på. Då blir reflexfiltret viktigt. Eller ännu bättre, gardiner som mjukar upp ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DrJohojo: Hur fungerar det med din befintliga TV när solen är på? En OLED är ofta lika ljus och även ljusstarkare än många äldre TV-apparater. Det är bara att vissa LCD:er är väldigt mycket mer ljusstarkare än så.

Problemet lär dock i första hand vara att solljuset ligger på. Då blir reflexfiltret viktigt. Eller ännu bättre, gardiner som mjukar upp ljuset.

Hej och tack för svar!
Min nuvarande tv är en 6 år gammal Sony. Mitt på dagen när solen ligger på som mest så är det som du säger, reflexerna från solljuset som är värst. Det är ju inte direkt njutbart att kolla på tv dagtid men det funkar. Jag är mest orolig för att rummet generellt är väldigt ljust, även om solen inte ligger på direkt.

Du tror inte att en LG C8 kommer vara sämre vad gäller ljusstyrkan än min 6 år gamla Sony då? Och vad gäller reflexfilter, hur är det på LG C8? Borde man gå på någon annan OLED modell eller som har bättre?

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@DrJohojo: En sex år gammal Sony-LCD på max belysning är sannolikt lika ljusstark eller svagare som en OLED. Det varierar en väldigt mellan modellerna, men den här riktigt ljusstarka LCD:n kom först på senare år med HDR och då på toppmodellerna. Så här kommer en OLED inte vara allt för stor skillnad och kan rent av vara en förbättring mot vad du har.

En Samsung Q9 har förstås lite mer att brottas med. Men ingen TV kan lysa ikapp solen, så där har du löst grundproblemet med gardiner.

Permalänk
Medlem

This. Mörkläggande gardiner gör susen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

IKEA kommer släppa smarta rullgardiner nu i år
Värt att hålla utkik efter.
https://press.ikea.se/smarta-rullgardiner/
Bryr du dig mest om bilden skulle jag själv köra OLED alla gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag jobbar för LG kundtjänst och jag vill bara informera dig om att läsa manualen noga innan du köper en TV. Ingen TV, och helst inte OLED skall exponeras för direkt solljus. Detta är väldigt viktigt att tänka på för att undvika ”Image retention” i panelen. Om solen lyser på skärmen varje dag i flera timmar så kommer skärmen med tiden i värsta fall ta skada av detta. Så fixa persienner/gardiner som inte släpper in ljuset när solen lyser rakt in mot TV:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite off topic. Men har letat efter en sån golvlampa ni har över soffan. Får man fråga vad denna lampa heter? Väldigt snygg!

Kan för övrigt tillägga att jag har en LG oled B7 och vi har ganska liknande vardagsrum som er. 3 bredare fönster och en dörr ut mot balkongen. Och solen lyser från tidig eftermiddag till kväll in i vardagsrummet.
Vi har inte haft några problem alls med att ljusstyrkan inte är stark nog för att det ska gå att glo tv under en solig sommar dag. Och då har jag ändå dragit ner ljusstyrkan till ca 70%. Kollar jag när de är mörkt ute så har jag ett annat läge där ljusstyrkan är nere på under 50%.

Sålänge inte ljuset kommer bakifrån och rakt mot panelen hela dagarna så tror jag inte att ni kommer ha några som helst problem med en Oled i det rummet.

Lycka till!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag slog till på en LG 65 C8 nu när mediamarkt hade 20% rabatt. Ska jobba lite på att få till bättre mörkläggning.

@Howardflynn
Lampan är inköpt på Bolia för 5-6 år sedan. Kommer inte riktigt ihåg vilken modell det är, men det skulle kunna vara denna

https://www.bolia.com/sv-se/produkter/20-083-01_5413900/?id=2...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Valde mellan samma Tv-apparater som du!

Hoppas du klarar dig från inbränningar, jag slog till på en QE65Q9FN nu på samma rea
Var lite orolig för inbränningar om man ofta spelar samma spel på PS4/5

Permalänk
Medlem

Kul att jag köpte LG c8 65" sista februari, så jag gick inte ta del av rean, hoppas dom är schyssta och ger mig mellanskillnaden tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilboris:

Kul att jag köpte LG c8 65" sista februari, så jag gick inte ta del av rean, hoppas dom är schyssta och ger mig mellanskillnaden tillbaka..

Samma sits som dig. Beställde en ny TV & jag ska lämna tillbaka den första jag köpte (oöppnad) och hämta upp den nya. Det är ju ändå 2800kr skillnad (55” C8)

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@DrJohojo: grymt! Tack för det, blir nog en beställning på en sådan. Har letat långe nu men bara hittat för över 10 000 som vi tyckte va snygga.

Hursomhelst så kommer du inte ångra ditt köp av oled. Fruktansvärt bra bild, bra val!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av Swecopz:

Hej!

Jag jobbar för LG kundtjänst och jag vill bara informera dig om att läsa manualen noga innan du köper en TV. Ingen TV, och helst inte OLED skall exponeras för direkt solljus. Detta är väldigt viktigt att tänka på för att undvika ”Image retention” i panelen. Om solen lyser på skärmen varje dag i flera timmar så kommer skärmen med tiden i värsta fall ta skada av detta. Så fixa persienner/gardiner som inte släpper in ljuset när solen lyser rakt in mot TV:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det nån större fara om solen lyser in snett från sidan på tv (OLED) ?

Permalänk
Medlem

@Slapinator: skönt att du har en oöppnad. Jag var snabb som fan med att få upp tvn på väggen och gömma kartong med tillbehör. Skickade ett mail till kundtjänst ihop om att dom är super snälla haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilboris:

@Mustaf: skönt att du har en oöppnad. Jag var snabb som fan med att få upp tvn på väggen och gömma kartong med tillbehör. Skickade ett mail till kundtjänst ihop om att dom är super snälla haha

30 dagar öppet köp. Säg annars att du kan packa ner dem gamla öppnade & köpa en ny oöppnad.

Vore de smarta så går de med på att få tillbaka mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

30 dagar öppet köp. Säg annars att du kan packa ner dem gamla öppnade & köpa en ny oöppnad.

Vore de smarta så går de med på att få tillbaka mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev en bra måndag efter mycket strul på jobbet, Dom låter mig ta del av kampanjen jag behöver inte ens åka in och lämna tvn

Mediamarkt får tumme upp!