Sveriges EU-parlamentariker tillfrågas kring Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Äh, lite larvigt, vem som helst har inte möjlighet eller vilja att kunna driva ett politiskt parti eller överhuvudtaget bli politiker. Att påverka våra folkvalda är ju vad en demokrati går ut på. Inte att alla med kunskap måste bli politiker för att kunna få sin röst hörd.

Nej men det är ett alternativ för de som inte sympatiserar med nått befintligt parti, det har ju bildats åtminstone ett nytt parti inför EU valet av folk som inte gillade vart de befintliga partierna var på väg.
Det är däremot svårt att bli tagen på allvar om man är ett strikt enfrågeparti men ett it-parti som driver it frågor i stort skulle nog faktiskt ha en chans, it handlar ju om mer än copyright, det är en enormt stor och viktig samhällsfråga och problemen kommer inte att kunna lösas nationellt utan måste som minst upp på EU nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Denna snubben har mycket vettigt att säga om saken alltså: https://www.youtube.com/watch?v=0iWAwfXCslA

Tycker man Henrik Jönsson har något vettigt att säga om...ja, något, så säger det ganska mycket om en.

Henrik talar till barn på barns sätt, i nästan allt han gör, vilket, antar jag, är vad han är kapabel till.

Jag lovar, det här är inte slutet för internet, ni kommer kunna skicka era kattmemes sen också.

Skrivet av Nätälskare:

"Jag håller inte med person X i en helt annan fråga, så därför har han fel i detta som inte har med saken att göra".

Henriks samlade produktion säger såklart något om honom. Det handlar ju inte om att "inte hålla med", det handlar om att Henrik har en uppenbar agenda, och att han som sagt oftast för resonemang på ett barns nivå, eftersom allt blir så mycket lättare då.

Skrivet av Nätälskare:

Snarare att internet kommer inte vara som idag....

Det är fullt möjligt att internet inte kommer vara som idag, men det kanske inte behöver vara negativt? Förändringen (oavsett hur läskig man tycker att den är) kanske är till det bättre?

Skrivet av Nätälskare:

..och att den fria kommunikation vi har haft inte kommer finnas längre. Ett hot mot demokratin när man kraftigt begränsar kommunikation bland folk

Den fria kommunikationen är inte hotad, om det inte är så att du med "fri kommunikation" menar att du har rätt att kopiera och använda material som andra har skapat.
Man får bli lite mer kreativ helt enkelt, skriva sina egna texter, göra sin egen musik, skapa sina egna bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Till de som klagar på politikerna, bli politiker och "gör rätt".

Bilda parti
Vem som helst kan starta ett politiskt parti. Det finns inga regler om hur ett parti ska bildas eller hur ett parti ska vara organiserat.
https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html
https://www.val.se/for-partier/infor-europaparlamentsvalet-20...

Alla som vill får vara med oavsett åsikter.

Fast det är ju också ett lite lätt ohållbart resonemang, i förlängningen innebär det att ingen kan förutsättas sköta sitt jobb eller hållas ansvarig när det går fel.

Gillar du inte att polisen råkar skjuta oskyldiga då och då? Bli polis och gör rätt. Tycker du dina barns skola inte håller måttet? Bli lärare/rektor och styr upp det. Dålig vård? Bli läkare. Är Windows lite väl buggigt och störigt? Bli programmerare och skriv ditt eget OS. Och så vidare i all oändlighet.

Catch my drift?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

De gör redan det "vi", dvs medborgarna vill. Vi har röstat fram dem.

Medborgarna vill väldigt mycket olika saker, så det är inte alltid så lätt. Datornördar tycker att politikerna bör kunna datorer och IT, bilnördar tycker att de bör kunna deras intresse, vårdpersonal att de ska förstå deras vardag. Osv... Politiker är vanligt folk och kan inte kunna allt. Det blir svårt att kräva det

Skickades från m.sweclockers.com

Bra skrivet, och det gäller alla sorters styrelseuppdrag för övrigt. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju också ett lite lätt ohållbart resonemang, i förlängningen innebär det att ingen kan förutsättas sköta sitt jobb eller hållas ansvarig när det går fel.

Gillar du inte att polisen råkar skjuta oskyldiga då och då? Bli polis och gör rätt. Tycker du dina barns skola inte håller måttet? Bli lärare/rektor och styr upp det. Dålig vård? Bli läkare. Är Windows lite väl buggigt och störigt? Bli programmerare och skriv ditt eget OS. Och så vidare i all oändlighet.

Catch my drift?

Nu blandar du ihop det lite, att vara ledamot innebär inte att man ska vara sakkunnig, de är en beslutande styrelse inte en arbetande. Det man inte kan själv hämtar man information om från experter på området sen stöter man för och nackdelar, sen ska det presenteras för övriga ledamöter och röstas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nu blandar du ihop det lite, att vara ledamot innebär inte att man ska vara sakkunnig, de är en beslutande styrelse inte en arbetande. Det man inte kan själv hämtar man information om från experter på området sen stöter man för och nackdelar, sen ska det presenteras för övriga ledamöter och röstas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast här var ju frågan deras duglighet att sköta sina uppgifter, exakt vad uppgifterna består i är ju ganska sekundärt.

Vill du kan vi ändra mina exempel till länspolismästare, rektor, klinikchef, och Satya Nadella, och istället konstatera att det är omöjligt att hålla chefer och beslutsfattare ansvariga för sina beslut.

Det skulle i övrigt faktiskt passa mig utmärkt att ha det på det viset

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Äh det hjälper inte.
Ta detta som ett exempel.
http://www.efvi.eu/

Där jag var aktiv i. Och detta var innan vejping hade slagit igenom och blivit populärt.

Slutresultatet blev t.o.m värre än vad som först hade förutspåtts.
Men visst man ska inte heller ha en defeatist inställning till det hela. Men det är otroligt svårt för oss vanliga, dödliga att kunna påverka något.

Coolt att du engagerat dig! (på riktigt, ingen ironi)

Nej, visst är det svårt att få till förändring när det finns många faktorer som talar emot. Det skulle inte förvåna mig om det tar minst ett decennium att påverka. Om man inte lyckas rösta fram många med liknande åsikter. Då kan det ju ske inom en mandatperiod.

Så precis som du skriver: det gäller att inte ge upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att kalla detta för censur är verkligen att överdriva. Det finns denna typ av filter redan på t.ex. Youtube, Facebook och Twitter och har gjort det sedan dessa sidor grundades. Sedan verkar du inte heller riktigt veta de bakomliggande orsakerna till denna omröstning. Man behöver inte stödja dessa MEN man ska vara påläst innan man gnäller och det är ganska uppenbart att du inte är det.'

Google och Facebook är de stora vinnarna om lagen röstas igenom. Denna förändring har drivits länge av "rättighetsbranchen", alltså inte av Google eller Facebook som tillhör de som har mest ekonomiska resurser för att lobba igenom saker i EU.
Det är väl ingen som längre tror att den här typen av lagar är "folkliga"

Personen som förde rättighetsbranchens talan heter "Therese Comodini" men hon slutade och tog ett annat jobb 2017, då tog Axel Voss över och då började det hända saker. Troligen för att jättarna såg en chans att rida på det här arbetet och sätta dit deras egen person.

För lagen är absurd på det viset att de som från början försökt driva frågan kan bli de största förlorarna.

Skulle de stora länkspridarna som Google, Facebook (båda företag äger mängder av företag som också sprider länkar) starta egna nyhetstjänster och gå in på media, då har rättighetbranchen inte en chans.
Då har de inte bara tagit över internet utan tar även över kontrollen av skapande

Samtidigt kan länkspridarna google och facebook göra sig av med massor av konkurrenter som inte har en chans att utveckla så här komplex mjukvara för att förhindra intrång i någons upphovsrätt.

Det är troligen få av de som röstar i EU som vet vad de röstar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Den fria kommunikationen är inte hotad, om det inte är så att du med "fri kommunikation" menar att du har rätt att kopiera och använda material som andra har skapat.
Man får bli lite mer kreativ helt enkelt, skriva sina egna texter, göra sin egen musik, skapa sina egna bilder.

Den fria kommunikationen är redan kraftigt begränsad och allt som görs övervakas av några få företag. Det räcker för en person att nämna att man röstar SD och vips är det flera branscher (framförallt statliga jobb) som blir tveksamma till att anställa personen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilda parti
Vem som helst kan starta ett politiskt parti. Det finns inga regler om hur ett parti ska bildas eller hur ett parti ska vara organiserat.
https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html
https://i.imgur.com/k1TY0ex.png
https://www.val.se/for-partier/infor-europaparlamentsvalet-20...

Alla som vill får vara med oavsett åsikter.

Du måste ha 1500 personliga underskrifter med personnummer för att få delta, försök få det

Permalänk
Avstängd

Finns ett bot som nästan är effektivt mot EU's alla beta-lagar..Swexit.

Vi klarar oss utmärkt utanför EU så som Norge, och de andra länderna som gynnas av att stå utanför EU's pre-alpha lagar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Musikälskare

Swexit nästa? Sjukt man har börjat tänka i dom banorna... Dom gör det inte lätt för oss...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju också ett lite lätt ohållbart resonemang, i förlängningen innebär det att ingen kan förutsättas sköta sitt jobb eller hållas ansvarig när det går fel.

Gillar du inte att polisen råkar skjuta oskyldiga då och då? Bli polis och gör rätt. Tycker du dina barns skola inte håller måttet? Bli lärare/rektor och styr upp det. Dålig vård? Bli läkare. Är Windows lite väl buggigt och störigt? Bli programmerare och skriv ditt eget OS. Och så vidare i all oändlighet.

Catch my drift?

Det jag tycker är att politiker ska vara tydliga med vad de tycker och stå för sina beslut, det är väldigt många som klagar på tjänstemännen som ska genomföra/administrera olika typer av "tillämpad politik" och jag tycker det är fel att skylla på dem. De har inte tagit besluten eller utformat reglerna, man kan sällan på sakliga grunder klaga på beslut från en tjänsteman på en myndighet för de följer det regelverk politiken satt upp.

Många av dagens politiker följer inte sitt partis ideologi medans andra följer grundideologin men säger inte det i officiella sammanhang utan säger att de står för nått annat.
Det här är ett problem i dagens politik i många typer av frågor för det gör det svårt att veta om man ska rösta på nån som säger sig stå för en viss politik som avviker från partiets grundideologi eller tvärt om.
Det är för få politiker som står för att driva sitt partis ideologi och samtidigt säger det i offentliga sammanhang, många väljare tänker orkar inte heller kolla upp detta utan lyssnar bara på det politikerna säger utan att kolla vad de har gjort i praktiken och vad besluten har medfört.

EU valet är nog lite bättre än våra inhemska val för i EU valet finns det ofta en del nya/nyare partier som är "allmänt tydligare"

Man kan ju även fundera lite vidare på skillnaderna på censur och oligopol på internet, många verkar ju i praktiken tycka att oligopol är bra men kallar censur dåligt, jag tycker att båda är usla alternativ och om man hårdrar det här med copyright så skulle ju det inte vara något problem (i en skruvad värld) om ett och samma företag ägde allt.

Idag är det inte riktigt monopol men oligopol råder ju i praktiken och det är svårt att "nå rättvisa" då oligopolföretagen finns i USA och 70-80 % av deras kunder och produkter är utanför USA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att folket röstar mot detta.

Tyvärr är det som någon annan skrev att de ändrar någon liten detalj sen blir det omröstning igen och igen tills skiten går igenom.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den fria kommunikationen är redan kraftigt begränsad och allt som görs övervakas av några få företag. Det räcker för en person att nämna att man röstar SD och vips är det flera branscher (framförallt statliga jobb) som blir tveksamma till att anställa personen

Hur är den begränsad? Du verkar se det som att Google, Twitter och Facebook (som jag antar är dom företag du pratar om) att dom begränsar din kommunikation, du kanske skulle fundera på vad/hur din möjlighet till kommunikation skulle vara utan dom!?

Skrivet av klk:

Du måste ha 1500 personliga underskrifter med personnummer för att få delta, försök få det

Ja om du inte kan få 1500 personliga underskrifter så kanske du inte har så stora chanser i valet iaf, och kan du inte få 1500 personliga underskrifter på dom idéer/åsikter du har, så kanske du ska fundera på hur gångbara dina åsikter/idéer är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tycker man Henrik Jönsson har något vettigt att säga om...ja, något, så säger det ganska mycket om en.

Du kan inte bemöta honom med några argument så istället attackerar du hans åsikter och påståenden utan några egna.

Citat:

Henrik talar till barn på barns sätt, i nästan allt han gör, vilket, antar jag, är vad han är kapabel till.

Ännu inget argument utan tomma personliga attacker.

Citat:

Jag lovar, det här är inte slutet för internet, ni kommer kunna skicka era kattmemes sen också.

Hmm låt mig tänka.. Nepp, inget motargument mot påståenden i videon här heller.

Citat:

Henriks samlade produktion säger såklart något om honom. Det handlar ju inte om att "inte hålla med", det handlar om att Henrik har en uppenbar agenda, och att han som sagt oftast för resonemang på ett barns nivå, eftersom allt blir så mycket lättare då.

Klart han har en agenda, precis som alla andra. Otroligt att folk använder ordet agenda som om det är något dåligt när alla som är politiskt engagerade för en agenda. Anledningen att man för en agenda kan vara dålig möjligtvis. Men det är inget argument för att han har fel i det han säger. Varför kan du inte bemöta hans resonemang och säga vad du tycker är felaktigt istället för att upprepade gånger attackera honom för hur du tycker han resonerar. Sedan håller jag inte med alls att det är på barns nivå han resonerar, men du får gärna poängtera vad mer specifikt det är han gör i sitt tal som är "resonemang på ett barns nivå" du som själv är så otroligt intellektuell med dina icke-argument till svar.

Citat:

Det är fullt möjligt att internet inte kommer vara som idag, men det kanske inte behöver vara negativt? Förändringen (oavsett hur läskig man tycker att den är) kanske är till det bättre?

Det kan du väl få tycka, men det tycker inte en enda annan människa jag vet, i och med att detta bara kan leda till begränsad frihet på internet, och begränsad kommunikationsfrihet. Tycker du om sådant så kan jag rekommendera Kina till dig.

Citat:

Den fria kommunikationen är inte hotad, om det inte är så att du med "fri kommunikation" menar att du har rätt att kopiera och använda material som andra har skapat.
Man får bli lite mer kreativ helt enkelt, skriva sina egna texter, göra sin egen musik, skapa sina egna bilder.

Fri kommunikation menar jag med länkskatten, har du inte läst på om förslagen och kollat på Henriks video? Verkar inte så.

Jaja i slutändan kan vi väl konstatera att du inte hade något meningsfullt att komma med. Fortsätter du med detta fjanteri så får jag tacka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vi klarar oss utmärkt utanför EU så som Norge, och de andra länderna som gynnas av att stå utanför EU's pre-alpha lagar.

Eh???

Norge står inte utanför, som medlem av EFTA så måste de införa de lagar och direktiv som EU beslutar om (de har visst självbestämmande inom tex fiske). De är även en del av Schengen. Osv.

Står Norge utanför något så är det möjligheten att rösta på vad de lagar och direktiv som de sedan måste införa....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Den fria kommunikationen är redan kraftigt begränsad och allt som görs övervakas av några få företag. Det räcker för en person att nämna att man röstar SD och vips är det flera branscher (framförallt statliga jobb) som blir tveksamma till att anställa personen

Jag tror dom flesta kan inser att Internet är på väg att Censureras i stor skala. Vem tjänar på detta ? Politiskt ?
Morgan Johansson har redan visat hur det går till!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Eh???

Norge står inte utanför, som medlem av EFTA så måste de införa de lagar och direktiv som EU beslutar om (de har visst självbestämmande inom tex fiske). De är även en del av Schengen. Osv.

Står Norge utanför något så är det möjligheten att rösta på vad de lagar och direktiv som de sedan måste införa....

Fortfarande bättre än att vara ett testobjekt för EU.. Galna globalister som bara är ute efter pengar och makt kan man vara utan.

https://fullfact.org/europe/norway-switzerland-eu-laws/

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Swexit nästa? Sjukt man har börjat tänka i dom banorna... Dom gör det inte lätt för oss...

Historiskt högt svenskt stöd för EU

Citat:

Aldrig har stödet för Sveriges EU-medlemskap varit så stort bland svenskarna som nu. Det visar SCB:s stora opinionsundersökning som presenterades på fredagen.

Sedan i våras har andelen svenskar som i huvudsak är för Sveriges EU-medlemskap ökat från 52,4 procent till 58,6 procent i november. Det är det största EU-stöd som uppmätts i Sverige.

I alla partier utom Sverigedemokraterna finns en majoritet för Sveriges EU-medlemskap hos respektive partis väljare. Störst stöd för medlemskapet uppvisar väljarna för Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Inget parti har en majoritet väljare som är emot medlemskapet även om Sverigedemokraternas väljare ligger nära gränsen med sina 49,3 procents nej till EU. Näst mest EU-motstånd finns hos Kristdemokraterna respektive Vänsterpartiets väljare, drygt 18 procent i båda fallen.

Finns inte ett parti i Sverige som är för att vi skall lämna EU, så "Swexit"-anhängare får nog ta rådet @mrqaffe gav och starta ett nytt parti...

Och vi kommer alla se hur det går för Storbritannien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det jag tycker är att politiker ska vara tydliga med vad de tycker och stå för sina beslut, det är väldigt många som klagar på tjänstemännen som ska genomföra/administrera olika typer av "tillämpad politik" och jag tycker det är fel att skylla på dem. De har inte tagit besluten eller utformat reglerna, man kan sällan på sakliga grunder klaga på beslut från en tjänsteman på en myndighet för de följer det regelverk politiken satt upp.

Många av dagens politiker följer inte sitt partis ideologi medans andra följer grundideologin men säger inte det i officiella sammanhang utan säger att de står för nått annat.
Det här är ett problem i dagens politik i många typer av frågor för det gör det svårt att veta om man ska rösta på nån som säger sig stå för en viss politik som avviker från partiets grundideologi eller tvärt om.
Det är för få politiker som står för att driva sitt partis ideologi och samtidigt säger det i offentliga sammanhang, många väljare tänker orkar inte heller kolla upp detta utan lyssnar bara på det politikerna säger utan att kolla vad de har gjort i praktiken och vad besluten har medfört.

EU valet är nog lite bättre än våra inhemska val för i EU valet finns det ofta en del nya/nyare partier som är "allmänt tydligare"

Man kan ju även fundera lite vidare på skillnaderna på censur och oligopol på internet, många verkar ju i praktiken tycka att oligopol är bra men kallar censur dåligt, jag tycker att båda är usla alternativ och om man hårdrar det här med copyright så skulle ju det inte vara något problem (i en skruvad värld) om ett och samma företag ägde allt.

Idag är det inte riktigt monopol men oligopol råder ju i praktiken och det är svårt att "nå rättvisa" då oligopolföretagen finns i USA och 70-80 % av deras kunder och produkter är utanför USA.

Ah, det är tjänstemän på operativ nivå du snackar om, inte de beslutsfattande politikerna?

Nä, tjänstemännens uppgift är ju i princip att tolka beslut/lagar/regler/whatever och tillämpa dem. Visst, ibland kan ju tolkningen bli aningens åt skogen, men det är väl för det mesta på någon slags detaljnivå eller vad man ska kalla det. Man kan ju knappast hålla dem ansvariga för tolkningens och tillämpningens underlag i alla fall.

Nä, så är det. Folk har i allmänhet ingen särskild koll. Ett ganska slående exempel är att man inför varje år lägger miljonbelopp på valaffischering. En ful nuna och en klatchig slogan i storformat måste vara ett fungerande sätt att fiska röster, annars hade man ju knappast fortsatt med det. Man kan förstås argumentera att det är befolkningens jäkla ansvar att skaffa sig koll, men tills någon radikal förändring i människans natur eller samhället vi lever i sker, är det nog bäst att man spelar med de kort man har på hand, och på något sätt tvinga politikerna att vara tydligare.

Mitt största problem med immaterialrätten kring litterära och konstnärliga verk är dess varaktighet. 70 år (eller är det till och med 75?) är en vansinnigt lång period för en produktkategori som har noll R&D-kostnader, och i stort kräver väldigt lite realkapital att producera. Ställ det i relation till läkemedelsindustrin exempelvis, som pumpar miljardbelopp i forskning och utveckling, men bara har en tiondel så långt skydd.

Ett par-tre år vore en rimligare period för litterära och konstnärliga verk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur är den begränsad? Du verkar se det som att Google, Twitter och Facebook (som jag antar är dom företag du pratar om) att dom begränsar din kommunikation, du kanske skulle fundera på vad/hur din möjlighet till kommunikation skulle vara utan dom!?

Jag förutsätter att när du skriver fri kommunikation så menar du kommunikation där man kan välja vilka man vill prata med, inte prata med hela världen eller några företag? Eller vad menar du med fri kommunikation?

Skrivet av Xeonist:

Ja om du inte kan få 1500 personliga underskrifter så kanske du inte har så stora chanser i valet iaf, och kan du inte få 1500 personliga underskrifter på dom idéer/åsikter du har, så kanske du ska fundera på hur gångbara dina åsikter/idéer är.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit enkelt att få underskrifter om folk kan skriva på anonymt, så fort du skall ha personnummer blir de flesta livrädda oavsett vad det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Jag tror dom flesta kan inser att Internet är på väg att Censureras i stor skala. Vem tjänar på detta ? Politiskt ?
Morgan Johansson har redan visat hur det går till!

Politiker som ljuger tjänar på det så antagligen är Morgan Johansson en stor förespråkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det kan du väl få tycka, men det tycker inte en enda annan människa jag vet, i och med att detta bara kan leda till begränsad frihet på internet, och begränsad kommunikationsfrihet. Tycker du om sådant så kan jag rekommendera Kina till dig.

Så du tycker att begränsad frihet per automatik är dåligt? Det skulle vara bättre om allt var tillåtet?

Hastighetsbegränsningar, lagar, förordningar, det finns massa saker som begränsar människors frihet som faktiskt är ganska bra.

Skrivet av Nätälskare:

Fri kommunikation menar jag med länkskatten, har du inte läst på om förslagen och kollat på Henriks video? Verkar inte så.

Hur menar du att länkskatten begränsar din möjlighet till fri kommunikation? Var specifik.

Permalänk
Avstängd

Kändiseliten och artister minglar för mycket med politiker. Sverige är ett litet land där alla kända personer känner varandra. Det lägger grunden för korruption och protektionism.

Artikel 11 och artikel 13 är en dålig idé.
När nyhetsföretag får pengar för varje delad länk, vad hindrar nyhetsföretag från att använda ett botnätverk för att dela länkar?
Och varför ska mediaföretag få denna särbehandling att dom får pengar när man länkar till dom, men inte andra? Det är ju orättvist.
Och ska alla mediaföretag få pengar när dom länkas till, eller är det bara dom mediaföretagen som har "rätt" agenda och "korrekta" åsikter, och godkänd vinkling.

Tjänsteleverantörerna och dom som tillhandahåller plattformar borde flytta utom EU till regioner som är mer liberala och företagsvänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag förutsätter att när du skriver fri kommunikation så menar du kommunikation där man kan välja vilka man vill prata med, inte prata med hela världen eller några företag? Eller vad menar du med fri kommunikation?

Det var du/ni som använde begreppet, så du kan få definiera det.

Skrivet av klk:

Det hade varit enkelt att få underskrifter om folk kan skriva på anonymt, så fort du skall ha personnummer blir de flesta livrädda oavsett vad det handlar om

Så kan det vara, men en anonym underskrift är ju helt värdelös. Men visst, det är ett problem att det finns människor som inte kan stå för sina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Problemet är ju dock att även om förslaget röstas ned, så kommer de skriva om den lite granna för att göra en ny omröstning ända tills det får igenom deras vilja.
Tror knappast att det kommer att stanna ifall det blir ett nej.

Har för mig att det får omarbetas ett antal gånger, lyckas det inte gå igenom efter dessa (3?) försök så får man inte ta upp det igen. Plockar dock detta från minnet så ta det med en nypa salt tills det bekräftats av någon annan

Skrivet av anon159643:

Sverige har inte ett skit att säga till om EU. Jag kan förstå poängen med viss övervakning, men när de börjar prata om länkskatt, censur av regimkritisk fakta etc så är de ute och seglar.

Så går det när man ej har några kompetenskrav på våra politiker, alltså det är 3 knappar en grön, en gul och en röd. Och det är inte så lätt att minnas vad varje knapp betyder, bara googla på politiker röstade fel och få upp mängder av exempel.

Censur av regimkritisk fakta? Var/när/hur tas detta upp i detta förslaget?

Skrivet av klk:

Google och Facebook är de stora vinnarna om lagen röstas igenom. Denna förändring har drivits länge av "rättighetsbranchen", alltså inte av Google eller Facebook som tillhör de som har mest ekonomiska resurser för att lobba igenom saker i EU.
Det är väl ingen som längre tror att den här typen av lagar är "folkliga"

Personen som förde rättighetsbranchens talan heter "Therese Comodini" men hon slutade och tog ett annat jobb 2017, då tog Axel Voss över och då började det hända saker. Troligen för att jättarna såg en chans att rida på det här arbetet och sätta dit deras egen person.

För lagen är absurd på det viset att de som från början försökt driva frågan kan bli de största förlorarna.

Skulle de stora länkspridarna som Google, Facebook (båda företag äger mängder av företag som också sprider länkar) starta egna nyhetstjänster och gå in på media, då har rättighetbranchen inte en chans.
Då har de inte bara tagit över internet utan tar även över kontrollen av skapande

Samtidigt kan länkspridarna google och facebook göra sig av med massor av konkurrenter som inte har en chans att utveckla så här komplex mjukvara för att förhindra intrång i någons upphovsrätt.

Det är troligen få av de som röstar i EU som vet vad de röstar på

Har för mig att Google/Facebook lobbade hårt för att detta INTE skulle gå igenom då de är några av de som tenderar att automatiskt ta med innehåll från länkande sidor och då kommer att drabbas av det som något felaktigt kallas "länkskatt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så du tycker att begränsad frihet per automatik är dåligt? Det skulle vara bättre om allt var tillåtet?

Hastighetsbegränsningar, lagar, förordningar, det finns massa saker som begränsar människors frihet som faktiskt är ganska bra.

Hur menar du att länkskatten begränsar din möjlighet till fri kommunikation? Var specifik.

Du jämför begränsad kommunikationsfrihet med saker som existerar för att skydda folk från direkt fysisk skada snacka om långsökt.

När du måste betala för att dela med dig av någonting så begränsar det dig. Att beskatta länkar är inte bara sinnessjukt som det är, utan informationsspridning kommer inte kunna ske på samma sätt vilket spelar folk med makt direkt i händerna. Det är också dåligt ur ett konkurrensperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Du jämför begränsad kommunikationsfrihet med saker som existerar för att skydda folk från direkt fysisk skada snacka om långsökt.

När du måste betala för att dela med dig av någonting så begränsar det dig. Att beskatta länkar är inte bara sinnessjukt som det är, utan informationsspridning kommer inte kunna ske på samma sätt vilket spelar folk med makt direkt i händerna. Det är också dåligt ur ett konkurrensperspektiv.

Det du vill dela är inte ditt. Hade det varit ditt så får du ju göra vad du vill med det, inklusive att dela det med andra eller att ge vem som helst rätten att dela det. Bara att slänga en Creative Commons licens på det. Men det är inte det du vill, du vill ha rätten att dela vad andra har skapat utan att behöva betala och de skall inte få säga nej. Annars så blir du begränsad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Historiskt högt svenskt stöd för EU

Finns inte ett parti i Sverige som är för att vi skall lämna EU, så "Swexit"-anhängare får nog ta rådet @mrqaffe gav och starta ett nytt parti...

Och vi kommer alla se hur det går för Storbritannien...

Det gör det visst, att du inte har koll på dem är en annan femma. Nu när SD och V övergett den frågan får man däremot söka sig utanför riksdagspartierna (även MP drev frågan en gång i tiden). Följande partier vill gå ur EU (säg till om jag missat något):

Alternativ för Sverige
Klassiskt Liberala Partiet
Sveriges Kommunistiska Parti

Innan någon lägger fram argumentet att det inte är någon idé att rösta på ett parti som inte sitter i riksdagen så tänk på att Feministiskt Initiativ (5.49% 2014), Junilistan (14.47% 2004) samt Piratpartiet (7.13% 2009) kommit in i EU-parlamentet men aldrig suttit i riksdagen.