Permalänk
Medlem

2700x CPU-kylare

Hej,

Jag har nyligen köpt ny dator med 2700x som CPU och även köpt till en CPU-kylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Då jag sett lite snabbt på nätet verkar många tycka om orginalkylaren som kommer med och därför undrar jag vilken ni CPU-kylare tror ni är bättre; orginalkylaren som kommer med eller den jag köpt till (be quiet pure rock)?

Jag kör med be quiet-kylaren just nu men råkat smeta på lite av båda kylpastorna som var på båda kylarna på processorn (kunde först inte montera be quiet kylaren) men till slut monterade jag be quiet. Jag har runt idle 40-50 grader vid idle och runt 85 grader när processorn maxas, vilket jag tycker är högt. Ska jag köra på orginalkylaren tycker ni?

Tack!

Visa signatur

;)

Permalänk
Skrivmaskin

Den kylare som medföljer Ryzen-processorerna är väldigt bra för att vara just inkluderad, särskilt i jämförelse med Intels varianter.

Om du ändå har öppnat Be Quiet-kylaren skulle jag nog köra vidare på det, eftersom den större fläkten och värmeledningsrören torde ge bättre temperaturer. Fördelen med lägre temperaturer för Ryzen 2000-serien är att frekvensen kan klättra upp något högre, enligt Precision Boost 2

Tillägg: Om du önskar lägre temperaturer kanske en ny montering med endast en sorts kylpasta kan göra skillnad. Annars går det nog att pilla lite på fläktkurvan, men 85 grader med maximal belastning är ändå acceptabelt