Problem med usb minne

Permalänk
Medlem

Problem med usb minne

Hittade ett USB minne häromdagen i en låda, nyfiken som jag var satte jag in det i datorn.
Det var en massa bilder på stickan.
När jag försökte öppna bilderna så fick jag upp ett meddelande om att stickan inte längre kunde hittas.
Jag satte in stickan på nytt med påföljden att Windows uppmanade till att stickan måste formateras för att användas.
Har prövat att sätta in stickan i andra datorer med samma resultat.
Någon som har ett tips på hur jag utan att formatera stickan kan kopiera över bilderna till datorn?

Permalänk
Medlem

Prova i en annan dator. Det kan vara så att USB-minnet har blivit dåligt av ålder.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har testat i fyra stycken datorer, får samma resultat i samtliga.
Jag tänker om stickan är dålig så bör jag väl inte bli ombedd av Windows att formatera den, då borde väl inte stickan hittas alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorvik:

Jag har testat i fyra stycken datorer, får samma resultat i samtliga.
Jag tänker om stickan är dålig så bör jag väl inte bli ombedd av Windows att formatera den, då borde väl inte stickan hittas alls?

Troligtvis är det inget fel med själva USB-kretsen, utan att flashminnet blivit svårt att läsa p.g.a. det legat för länge. Om du formaterar minnet så kan det hända att det kommer börja fungera helt normalt igen, men då är datan så klart borta. Du kan testa något filräddningsprogram som Recuva, det kan hända att det bara är vissa delar av minnet som är oläsbart.

Permalänk
Medlem

Okej, stort tack.
Testar detta och återkommer om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

@Zorvik: Du kan formatera USB minnet men du kan även testa köra programmet Disk Fresh https://www.sweclockers.com/forum/trad/1351767-disk-fresh-opt...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

innan massa dumheter och bilderna är viktiga att få fram

Först prova att göra en diskimage av stickan med ddrescue under en botbar linux på skiva eller sticka (ddrecue kan plocka ut mycket av innehållet även när media har läsfel - och i fallet USB-sticka kanske får stoppa in och dra ut den otal gånger om den hänger sig var gång när det stöter på oläsbar sektor)

typisk kommando i en bootbar linux-USB-sticka som cdsystemrescue kan vara liknande:

först lsblk för att se vilka diskar som finns inkopplade

tex. din externa USB-disk anges som 'sdb' och med 'sdb1' som partition i lsblk och stämmer med dess storlek.

därefter montera disken som du tänket lagra USB-imagen med mount /dev/sdb1 /mnt

'cd /mnt'

'ls' för att kolla om du ser filer som redan finns på USB-disken

Plugga in den krånglande USB-stickan kolla med lsblk om den namnas som 'sdc' (kolla storleken)

"ddrescue /dev/sdc /mnt/diskimage_usb loggfil"

om stickan hänger sig och allt verka frysa

ryck ur USB-stickan (och programmet ddrescue stoppar och avslutas - gör den inte detta tryck ctrl-C ) - efter 10 sekunder sätt in den igen - kolla med lsblk att den har samma samma benämning [sdc] som innan - pil upp, justera USB-stickans benämning om den ändrats och sedan <enter> så körs ovanstående kommando igen

Just 'loggfil' är viktig att lägga till i kommandot med ddrecue då det behåller hur långt diskräddningen kommit innan tex. hängning och USB-stickan rycks ut och stoppas in igen efter att den har hängt sig då ddrescue läser listan och provar ett annat ställe först och prova den krångliga i slutet av processen

när du upprepat tills USB-disken är klar eller tills du inte orkar...

därefter i windows köra program liknande recuva för att försöka få ut bilderna från stickan

diskimage av stickan är reserv om din USB-sticka slutar att fungera helt senare och imagen kan skrivas på en annan USB-sticka som är minst lika stor och så kan man prova med 'recuva' i windows senare.