Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Skrivet av n3crosis:

Hela familjen har Vimla. Vi är jättenöjda och det är kul att man kan värva andra för att få ner månadskostnaden. De är pålitliga och fungerar perfekt, de använder Telenors nät.

Kan inte komma på något negativt.

Det låter bra faktiskt

Skrivet av Raappana:

Jag och min sambo har haft vimla i ett par år, inga som helst problem hittills Det enda är väl saknaden av telefonsupport och telefoner, men det klarar jag mej utan

Det är lite nackdel men det är inget som stör dig väl?

Skrivet av Feeku:

Har haft Vimla i ett par år nu, har aldrig haft något som helst problem med dem. Bor dock Stockholm, så vet inte hur Vimla är i övriga delar av landet.

Ok det låter bra faktiskt!

Då säger jag upp omedelbart hos halebop då gäller det en månad fram till 17 mars så jag kan ha vimla. Eller kan jag använda Vimla redan nu?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Det är lite nackdel men det är inget som stör dig väl?

Kan dock tillägga att inte heller Halebop har kundtjänst via telefon. I övrigt funkat allt kanon med Vimla.

Kan dock tillägga att Hallon är ännu billigare, som dock använder Tres nät.
Även Fello kan rekommenderas, är något dyrare men använder Telias nät. (Samma som Halebop)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

VoLTE och Wifi samtal finns inte hos Vimla,något att fundera på kanske om man pratar mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vimla ett par år, supernöjd. Schysst att kunna spara data för en regnig dag. Men det kör nog andra operatörer nu med kan jag tänka mig. Betalar 60 kr/mån (värvat tre kompisar + blev värvad när jag började) för att ringa och smsa hur mycket som helst och mer data än jag behöver - grymt!

stavfel
Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Vimla!
Haft i ett halvår nu och det har alltid varit topp notch täckning!
Smidigt att spara in surf för att sedan byta ner sig till ett billigare abbonemang medan du surfar upp din sparade surf.

Fick grymt bra hjälp med hjälp av deras chat (eftersom de inte har support per telefonsamtal). Passade mig jättebra då jag avskyr att sitta i telefonkö.

Skickades från m.sweclockers.com

Raderat affiliate-länk (§9) / Mod
Permalänk
Medlem

Aa Vimla är sjukt najs. Rekommenderas starkt över Hallon (som kostar typ samma) då Hallon använder 3s nät som dessvärre är det sämsta i Sverige.

My Beat är också ett bra alternativ.

Kan också rekommendera Fello om man vill ha Telias täckning, mycket billigare än Halebop som är Telias billigare lösning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Aa Vimla är sjukt najs. Rekommenderas starkt över Hallon (som kostar typ samma) då Hallon använder 3s nät som dessvärre är det sämsta i Sverige.

VIMLA är väl inte i första hand inte en operatör som erbjuder mobilt bredband utan i första hand en mobiltelefonoperatör som tillsammans med mobiltelefonabonnemang även erbjuder surf?

Jag var i kontakt med chatten på VIMLA i början av veckan eftersom jag ville ha garanti för att jag har täckning. Täckningskartan från HALLON och operatören "3" ser lysande ut men döm av min förvåning när chatten på VIMLA svarade att jag inte har någon täckning alls trots att jag gav dom exakta GPS koordinater ner till en exakthet på 0,5 meter till rummet i min fastighet där routern ska stå.

Men i vart fall, får inte fram några uppgifter vad VIMLA tar för mobilt bredband. Är alltså inte intresserad av mobiltelefonabonnamg utan ENBART mobilt bredband. Router (TP-Link Archer MR200) har jag en nyinköpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

VIMLA är väl inte i första hand inte en operatör som erbjuder mobilt bredband utan i första hand en mobiltelefonoperatör som tillsammans med mobiltelefonabonnemang även erbjuder surf?

Jag var i kontakt med chatten på VIMLA i början av veckan eftersom jag ville ha garanti för att jag har täckning. Täckningskartan från HALLON och operatören "3" ser lysande ut men döm av min förvåning när chatten på VIMLA svarade att jag inte har någon täckning alls trots att jag gav dom exakta GPS koordinater ner till en exakthet på 0,5 meter till rummet i min fastighet där routern ska stå.

Men i vart fall, får inte fram några uppgifter vad VIMLA tar för mobilt bredband. Är alltså inte intresserad av mobiltelefonabonnamg utan ENBART mobilt bredband. Router (TP-Link Archer MR200) har jag en nyinköpt.

Har Vimla själv och jag tror att de inte erbjuder några mobila bredband utan endast talabonnemang med surf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

VoLTE och Wifi samtal finns inte hos Vimla,något att fundera på kanske om man pratar mycket.

Har för mig att det är på g, fick ett nytt simkort för inte så länge sedan.
https://support.vimla.se/articles/article/vanliga-fragor-om-v...

Fick nyss SMS att de bytar från Klarna till Billogram, lite smådrygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

VIMLA är väl inte i första hand inte en operatör som erbjuder mobilt bredband utan i första hand en mobiltelefonoperatör som tillsammans med mobiltelefonabonnemang även erbjuder surf?

Jag var i kontakt med chatten på VIMLA i början av veckan eftersom jag ville ha garanti för att jag har täckning. Täckningskartan från HALLON och operatören "3" ser lysande ut men döm av min förvåning när chatten på VIMLA svarade att jag inte har någon täckning alls trots att jag gav dom exakta GPS koordinater ner till en exakthet på 0,5 meter till rummet i min fastighet där routern ska stå.

Men i vart fall, får inte fram några uppgifter vad VIMLA tar för mobilt bredband. Är alltså inte intresserad av mobiltelefonabonnamg utan ENBART mobilt bredband. Router (TP-Link Archer MR200) har jag en nyinköpt.

De har inte mobilt bredband. Men du kan såklart stoppa in deras SIM i en router och det kommer fungera som ett mobilt bredband.
Sen om det är värt det är en annan fråga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag har använt Telia i många år nu, tidigare har jag provat Tele2, Telenor och 3, alla har varit riktigt dåliga på täckningen.
Alla utom Telia klipper i södra länken i Stockholm, alla utom Telia klipper strax innanför dörrarna på de stora sjukhusen. När jag drar till Norrland för att flugfiska så fungerar enbart Telia långt ut i vildmarken.
Visst kan de andra vara billigare men då får man räkna med att få problem på diverse olika ställen, inklusive Stockholms innerstad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tre kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har använt Telia i många år nu, tidigare har jag provat Tele2, Telenor och 3, alla har varit riktigt dåliga på täckningen.
Alla utom Telia klipper i södra länken i Stockholm, alla utom Telia klipper strax innanför dörrarna på de stora sjukhusen. När jag drar till Norrland för att flugfiska så fungerar enbart Telia långt ut i vildmarken.
Visst kan de andra vara billigare men då får man räkna med att få problem på diverse olika ställen, inklusive Stockholms innerstad.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig haft problem i Stockholms innerstad med Tele2. Jag har också varit på ställen, där Telia knappt haft täckning, men Tele2 haft bra täckning. Det här med täckning är sjukt individuellt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har aldrig haft problem i Stockholms innerstad med Tele2. Jag har också varit på ställen, där Telia knappt haft täckning, men Tele2 haft bra täckning. Det här med täckning är sjukt individuellt.

Du sparkar in öppna dörrrar. Naturligtvis är täckningen varierande och individuell. Men det går ju inte att prata bort att Telia generellt har Sveriges bästa täckning. Men det handalr ju också om kapaciteten i näten. Att bara ha täckning är ju ganska ointressant, om näten inte har tillräcklig kapacitet att hantera användarna tillräcklig bra. Telia har ju också bättre kapacitet än t.ex. Tele2.

Att du har varit på ställen som har olika täckning är varken förvånansvärt eller intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Du sparkar in öppna dörrrar. Naturligtvis är täckningen varierande och individuell. Men det går ju inte att prata bort att Telia generellt har Sveriges bästa täckning. Men det handalr ju också om kapaciteten i näten. Att bara ha täckning är ju ganska ointressant, om näten inte har tillräcklig kapacitet att hantera användarna tillräcklig bra. Telia har ju också bättre kapacitet än t.ex. Tele2.

Att du har varit på ställen som har olika täckning är varken förvånansvärt eller intressant.

Frågan är dock om det fortfarande stämmer att Telia har bäst täckning och kapacitet eller om det inte är ett gammalt dåtida faktum som följt med oss än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen haken med dessa budgetabonnemang? Vad är det som gör att de kan ta så sjukt mycket billigare priser jämfört med de stora operatörerna som telia, tele2, telenor osv.?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är egentligen haken med dessa budgetabonnemang? Vad är det som gör att de kan ta så sjukt mycket billigare priser jämfört med de stora operatörerna som telia, tele2, telenor osv.?

Många lågprisabonnemang/operatörer brukar inte ha telefonsupport, samtal över 4G och över Wi-Fi. Inte heller extra datakort brukar finnas (alltså du kan ha ett SIM-kort i din surfplatta eller liknande som är kopplat till ditt mobilabonnemang och då delar du på surfen för båda SIM-korten. Jag har t.ex. 4 extra datakort, en sitter i min dator, och en annan sitter i en MIFI router mm och allt delar på mina 50GB surf per månad som jag har..

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har använt Telia i många år nu, tidigare har jag provat Tele2, Telenor och 3, alla har varit riktigt dåliga på täckningen.
Alla utom Telia klipper i södra länken i Stockholm, alla utom Telia klipper strax innanför dörrarna på de stora sjukhusen. När jag drar till Norrland för att flugfiska så fungerar enbart Telia långt ut i vildmarken.
Visst kan de andra vara billigare men då får man räkna med att få problem på diverse olika ställen, inklusive Stockholms innerstad.

Skickades från m.sweclockers.com

Numera verkar Tele2 och Vimla(Telenor) fungera bra på sjukhusen iaf enligt min högst ovetenskapliga erfarenhet av besök på sjukhusen i Stockholm. Tror de övriga numera har knaprat in en hel del på täckningsfronten.

Permalänk
Medlem

Jag använder Vimla
Täckningen är bra, funkar tom ute på havet i Bottenviken.
Så inte sämre än Telia vad jag hade tisigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vimla i något år nu och täckningen har aldrig varit ett bekymmer såhär långt, även ute på mindre orter och mitt ute på hav osv. Har direkt ingenting att jämföra med, men har aldrig haft problem i alla fall.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Frågan är dock om det fortfarande stämmer att Telia har bäst täckning och kapacitet eller om det inte är ett gammalt dåtida faktum som följt med oss än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan du undra, men det finns inte en enda undersökning som visar annat. Det verkar mer som folk av gammal tradition gnäller på Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Visst kan du undra, men det finns inte en enda undersökning som visar annat. Det verkar mer som folk av gammal tradition gnäller på Telia.

I så fall får du gärna hänvisa till undersökningarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I så fall får du gärna hänvisa till undersökningarna

Visst.

http://p3-networkanalytics.com/portfolio-item/Sweden/

från världens största fristående mobiltestföretag, vars testmetoder har blivit de facto-standard.

Och så kommer du då med nåt som stöder dina gissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Visst.

http://p3-networkanalytics.com/portfolio-item/Sweden/

från världens största fristående mobiltestföretag, vars testmetoder har blivit de facto-standard.

Och så kommer du då med nåt som stöder dina gissningar.

Fortfarande sur över att de skippade Sverige 2018

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Fortfarande sur över att de skippade Sverige 2018

Det behöver du nog inte vara sur för. Jag tror de bedömde styrkeförhållandena likartade i år också. De är ju definitivt inte så att nån av telekomelefanterna storsatsat för att ändra på marknadsbalansen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite med en fråga som någon kanske kan svara på, eftersom Vimlas support verkar ha tagit höstlov. Deras chat är avstängd tills 30:e september och de har inte svarat på mina support-mail på över 1 vecka...

Gick nyligen tillbaka till Vimla efter att ha haft annat abonnemang i några år. De hade ett erbjudande nu i slutet av augusti där man betalade 50kr i månaden för abonnemanget de första 3 månaderna. Jag missuppfattade erbjudandet när jag slängde iväg beställningen och antog att man skulle få 25gb surf oavsett vad man valde för abonnemang de första månaderna, så jag valde det med 6gb för 100kr i månaden. Deras erbjudande var dock att man hade möjlighet att välja det stora abonnemanget med 25gb surf och betala 50kr oavsett.

Osäker på om jag kan byta till abonnemanget med 25gb surf nu i efterhand eller om jag då måste betala standardpriset då, trots att jag fortfarande är inne på mitt 3-månaders-erbjudande?

Hade jag som sagt kunnat få tag på Vimla hade det varit ett snabbt ja eller nej men vill inte testa att byta om jag tvingas betala fullpris för abonnemanget då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Lånar tråden lite med en fråga som någon kanske kan svara på, eftersom Vimlas support verkar ha tagit höstlov. Deras chat är avstängd tills 30:e september och de har inte svarat på mina support-mail på över 1 vecka...

Gick nyligen tillbaka till Vimla efter att ha haft annat abonnemang i några år. De hade ett erbjudande nu i slutet av augusti där man betalade 50kr i månaden för abonnemanget de första 3 månaderna. Jag missuppfattade erbjudandet när jag slängde iväg beställningen och antog att man skulle få 25gb surf oavsett vad man valde för abonnemang de första månaderna, så jag valde det med 6gb för 100kr i månaden. Deras erbjudande var dock att man hade möjlighet att välja det stora abonnemanget med 25gb surf och betala 50kr oavsett.

Osäker på om jag kan byta till abonnemanget med 25gb surf nu i efterhand eller om jag då måste betala standardpriset då, trots att jag fortfarande är inne på mitt 3-månaders-erbjudande?

Hade jag som sagt kunnat få tag på Vimla hade det varit ett snabbt ja eller nej men vill inte testa att byta om jag tvingas betala fullpris för abonnemanget då.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut när du går in i appen och väljer att uppgradera?

Permalänk
Medlem

@Plasmatic:
Jag har Vimla till mina två döttrar. Hemma funkar det bra men när jag var på semester i Cypern (EU) fungerade inte deras telefoner. Varken data eller telefonsamtal. Alla andras telefoner med andra abonnemang fungerade utan problem.
Efter att ha läst på Vimlas sida såg jag att man måste aktivera betal och utlandssamtal för att det ska fungera. Det skulle ta upp till två dagar efter att man aktiverat detta innan det fungerade, vilket inte stämmer. Deras telefoner fungerade inte på hela semestern (7 dagar) och när jag kom hem fick jag en faktura på månadskostnaden plus över 400 kr för data/utlandssamtal på ett av abonnemangen. Jag har försökt maila Vimla om detta men får inget svar. Tyvärr kan jag inte rekommendera Vimla till någon eftersom deras abonnemang inte funkar i utlandet och att de inte bryr sig om att svara på mail..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

@Plasmatic:
Jag har Vimla till mina två döttrar. Hemma funkar det bra men när jag var på semester i Cypern (EU) fungerade inte deras telefoner. Varken data eller telefonsamtal. Alla andras telefoner med andra abonnemang fungerade utan problem.
Efter att ha läst på Vimlas sida såg jag att man måste aktivera betal och utlandssamtal för att det ska fungera. Det skulle ta upp till två dagar efter att man aktiverat detta innan det fungerade, vilket inte stämmer. Deras telefoner fungerade inte på hela semestern (7 dagar) och när jag kom hem fick jag en faktura på månadskostnaden plus över 400 kr för data/utlandssamtal på ett av abonnemangen. Jag har försökt maila Vimla om detta men får inget svar. Tyvärr kan jag inte rekommendera Vimla till någon eftersom deras abonnemang inte funkar i utlandet och att de inte bryr sig om att svara på mail..

Cypern kanske inte är samma priser som Finland men jag loggade in på appen aktiverade utlands och betalsamtal så fungerade både telefon och surf direkt efter en omstart
Samma pris som "hemma" också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Telenor verkar ha gett upp med deras Vimla-projekt. Det mesta verkar ha brakat. Jag tror inte att det går att vara kund där längre, med alla enorma problem! Och dessutom verkar de lagt ner supporten. När man läser deras forum ser man kundernas desperation och hopplöshet. Vi har också lämnat Vimla. Jag har kvar ett abonnemang av ren professionell nyfikenhet.