Permalänk

Barnsäkra strömknapp stationär

Hej!

1. Är det dåligt att hålla på trycka på strömknappen mer än nödvändigt?
2. Går det att barnsäkra knappen på nåt smart sätt? Har uttagsgren med strömbrytare.

Har ett sprojkans system och sonen(2y) är såklart helt såld på knappen och söker den ganska mycket.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Hej!

1. Är det dåligt att hålla på trycka på strömknappen mer än nödvändigt?
2. Går det att barnsäkra knappen på nåt smart sätt? Har uttagsgren med strömbrytare.

Har ett sprojkans system och sonen(2y) är såklart helt såld på knappen och söker den ganska mycket.

Mvh

Ställ datorn på bordet?
Alternativt: använd en annan strömbrytare som du gömmer på något finurligt sätt.

Permalänk
Medlem

Koppla ur power switchen från moderkortet och kör Wake on LAN?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Koppla ur startknappen helt och koppla istället resetknappen till startpinnarna på moderkortet så kan han trycka på startknappen bäst han vill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tack allihopa, ska prova ha den på bordet. Det kan finnas en naturlig förklaring till att jag inte tänkt den tanken. 😀 Sekundärt resetknappen.

Ha det bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går att ställa in att startknappen inte ska göra någonting i engergialternativ. Jag fick göra det då jag hade en katt som gillade att hoppa ner på datorn och stänga av den mitt i en spelsession Går fortfarande att starta datorn dock.

Edit: Du kan stänga av brytaren bak på nätaggregatet när du inte använder datorn så går den inte att starta heller.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Går att ställa in att startknappen inte ska göra någonting i engergialternativ. Jag fick göra det då jag hade en katt som gillade att hoppa ner på datorn och stänga av den mitt i en spelsession Går fortfarande att starta datorn dock.

Tack!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ta bort nyckeln när du inte använder datorn.

Permalänk
Medlem

Barn söks till knappar - Zunils svar är bäst

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är redan sagt i sin helhet. Koppla ur start och resetknappen är ett alternativ. En del moderkort tillåter att man startar datorn via input från tangentbordet istället. Har själv använt det innan och startat datorn med space ;). Senaste moderkortet jag skaffade får jag det däremot inte att fungera på...
Eller som föreslagit, wake on lan. Går då att starta datorn från mobilen istället. Pinga datorn från mobilen (finns säkerligen appar för detta) så går den igång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

https://farm5.staticflickr.com/4324/36157813656_dd7880cbf4_k.jpg

Är väl bara att ta bort nyckeln när du inte använder datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är redan sagt i sin helhet. Koppla ur start och resetknappen är ett alternativ. En del moderkort tillåter att man startar datorn via input från tangentbordet istället. Har själv använt det innan och startat datorn med space ;). Senaste moderkortet jag skaffade får jag det däremot inte att fungera på...
Eller som föreslagit, wake on lan. Går då att starta datorn från mobilen istället. Pinga datorn från mobilen (finns säkerligen appar för detta) så går den igång.

Blev lite nyfiken hur du fick datorn att starta med space ?`något i bios som måste finnas att ställa in antar jag ? är det från att den e helt powerd off då om man säger `?

Även wake on lan hur skulle man ställa in det ? (googla kan jag ju såklart göra men bara nyfiken)

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Smegmer:

Blev lite nyfiken hur du fick datorn att starta med space ?`något i bios som måste finnas att ställa in antar jag ? är det från att den e helt powerd off då om man säger `?

Även wake on lan hur skulle man ställa in det ? (googla kan jag ju såklart göra men bara nyfiken)

Jag gick på power options i BIOS och aktiverade att datorn skulle kunna väckas av USBinput. Fick inte direkt välja tangent, men vill minnas att alla tangenter inte heller fungerade. Så det beror väl på vad moderkortstillverkaren valt här - och om valet ens finns.

Wake on Lan - ja det var många år sedan jag ens testade det här så där är jag för ringrostig för att ge svar utan att läsa på själv igen. Så det är nog bättre att man läser på själv vad man kan göra i dagsläget tror jag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eller så lär du honom att man inte får göra så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Eller så lär du honom att man inte får göra så.

Jag är nog inte den enda som inte har något emot att barnsäkra och lära samtidigt Primärt undrade jag ju om det är dåligt att hålla på trycka på knappen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Eller så lär du honom att man inte får göra så.

En 4åring kan man resonera med. 2åringar... kan vara knivigare hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

En 4åring kan man resonera med. 2åringar... kan vara knivigare hehe.

Tar längre tid iallafall, han är 18 månader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En 4åring kan man resonera med. 2åringar... kan vara knivigare hehe.

Sprayflaska är ok att använda på barn med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Igår skrek jag fitta när skärmen blev svart i en ganska knivig situation och tycker faktiskt tryckandet har avtagit en gnutta efter det

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att ändra i bios så att datorn kan styras via nätdelen, typ "on power on - startup" brukar st på "on power on - do nothing" som förval, om man då kopplar bort kablarna till lådans startknapp så får man en dator som stängs av via menyn i win och kan slås på via strömbrytaren på nätdelen eller en grendosa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar gå att ändra i bios så att datorn kan styras via nätdelen, typ "on power on - startup" brukar st på "on power on - do nothing" som förval, om man då kopplar bort kablarna till lådans startknapp så får man en dator som stängs av via menyn i win och kan slås på via strömbrytaren på nätdelen eller en grendosa.

Låter bra, det sliter inte på hårdvaran?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelly007x:

Låter bra, det sliter inte på hårdvaran?

Det sliter på den mekaniska kontakten du använder men i övrigt är det inget mer slitage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag startade datorn på torsdag och sålde på lördag. Kändes inte bra att kompromissa 😁 Fick tillbaka 95%, snäll köpare... Tack för hjälpen allihopa.

Skickades från m.sweclockers.com