Hur tar jag bort Iphone uppdatering?

Permalänk
Medlem

Hur tar jag bort Iphone uppdatering?

Sen jag uppdaterade min Iphone har min Iphone laggat rätt så mycket. Så nu till min fråga hur tar jag bort min Iphone uppdatering? Det är en Iphone 7.

Permalänk
Medlem

Om det inte är beta så är det i princip omöjligt att nedgradera om du inte jailbreakar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan du bara nergradera till dom uppdateringarna som Apple fortfarande signerar och är nog bara en eller två veriosner av iOS 12 skulle jag tro ,
Möjligen om du har en säkerhetskopia på datorn med lägre iOS så får du nollställa mobilen och återställa från den säkerhetskopian.

Men din iPhone 7 borde inte lagga med iOS 12 , om du inte har en säkerhetskopia så gör en på mobilen , nollställ mobilen och sen återskapa från säkerhetskopian så borde den fungera normal

Om du annars vill försöka nergradera så googla ”iOS downgrade” så får du upp div sidor och YT klipp som förklarar tillväga gångssätt mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Sen jag uppdaterade min Iphone har min Iphone laggat rätt så mycket. Så nu till min fråga hur tar jag bort min Iphone uppdatering? Det är en Iphone 7.

Det går mig veterligen inte. Apple har dock tvingats krypa till korset för sitt tilltag och byter batteri för 300 kr - gammalt batteri brukar vara anledningen till att telefonen laggar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Eller my bad, om du nu har iOS 12.1.4 så kan du nedgradera till iOS 12.1.3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Om du går till ipsw.me och välj din telefon som du har sedan ladda ner iOS 12.1.3 och sen välj ipsw filen i iTunes och nedgradera den, säkerhetskopiera innan du gör det, allt kommer försvinna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går mig veterligen inte. Apple har dock tvingats krypa till korset för sitt tilltag och byter batteri för 300 kr - gammalt batteri brukar vara anledningen till att telefonen laggar.

Ja det är fan sant , dra in mobilen till digital i. Dom byter batteri billigt , bytte på min gamla 6s och nu om jag vill att digital inn ska byta så får jag betala 1500 och få en ”renoverad” mobil eftersom som inte reparerar ”icke certifierade” lagningar av mobiler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Om det inte är beta så är det i princip omöjligt att nedgradera om du inte jailbreakar

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är beta för något? Nej tack, vill inte jailbreaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Eller my bad, om du nu har iOS 12.1.4 så kan du nedgradera till iOS 12.1.3

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 12.1.2.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill nedgradera är att Apple gör Iphone långsammare i samband med uppdatering enligt nyheterna.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i Inställningar > Batteri > Batterihälsa hur det ser ut där?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag har 12.1.2.

Prova uppdatera till senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@momme99: Konspirationsteorier, stämmer inte alls, snarare så att de gör telefonerna snabbare pga optimeringar med mjukvaran. Vad de däremot gör är att klocka ner CPUn med tiden eftersom batteriet blir trött, tanken är att du fortfarande ska få en fungerande mobil istället för en som dör efter ~2h.

Vad säger "batterihälsan"? Hur många procent har du på batteriet? Gå in i inställningar > Batteri > Batterihälsa och kolla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du kollat i Inställningar > Batteri > Batterihälsa hur det ser ut där?

Skrivet av fromis:

@momme99: Konspirationsteorier, stämmer inte alls, snarare så att de gör telefonerna snabbare pga optimeringar med mjukvaran. Vad de däremot gör är att klocka ner CPUn med tiden eftersom batteriet blir trött, tanken är att du fortfarande ska få en fungerande mobil istället för en som dör efter ~2h.

Vad säger "batterihälsan"? Hur många procent har du på batteriet? Gå in i inställningar > Batteri > Batterihälsa och kolla där.

Står Maximal kapacitet: 65%

Permalänk
Medlem

Kan batteri påverka mycket på mobilens hastighet? Vad är det som har lett till att batteriets kapacitet gått ner till 65%? OBS: Står där nere i skärmen att batteriets hälsa är kraftigt försämrad.

Permalänk
Medlem

@momme99: Ja, då har du mest troligt ditt svar där. Har själv en iPhone 7 som är drygt 2 år gammal med 90% batterihälsa, märker inte av någon större skillnad på hur snabb/seg den är.

Edit: Framför blir batteriet helt enkelt sämre med tiden, men kraftig användning eller att ladda telefonen till 100% varje gång brukar försämra dess maxkapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@momme99: Ja, då har du mest troligt ditt svar där. Har själv en iPhone 7 som är drygt 2 år gammal med 90% batterihälsa, märker inte av någon större skillnad på hur snabb/seg den är.

Edit: Framför blir batteriet helt enkelt sämre med tiden, men kraftig användning eller att ladda telefonen till 100% varje gång brukar försämra dess maxkapacitet.

Hur mycket ska man ladda den egentligen?

Permalänk
Medlem

@momme99: Du kan stänga av funktionen som stryper prestanda pga. batteriets nedsatta hälsa.
Inställningar > Batteri > Batterihälsa. Under procentsatsen ska det finnas ett alternativ om prestandan stryps. Gör den inte det så står det "Kapacitet för toppbelastning", och då ska batteriets hälsa inte påverka prestandan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@momme99: Du kan stänga av funktionen som stryper prestanda pga. batteriets nedsatta hälsa.
Inställningar > Batteri > Batterihälsa. Under procentsatsen ska det finnas ett alternativ om prestandan stryps. Gör den inte det så står det "Kapacitet för toppbelastning", och då ska batteriets hälsa inte påverka prestandan.

ja, det står "kapacitet för toppbelastning".

Permalänk
Medlem

Du borde byta batteriet, där har du lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Kan batteri påverka mycket på mobilens hastighet? Vad är det som har lett till att batteriets kapacitet gått ner till 65%? OBS: Står där nere i skärmen att batteriets hälsa är kraftigt försämrad.

Med denna app kan du se vilken klockfrekvens din CPU har i mobilen : CPU DasherX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@momme99: Det mest optimala vore att aldrig låta ett litiumbatteri går över eller under 65% (finns säkert olika källor angående detta), men det vore förstås helt ohållbart. Själv brukar jag undvika att ladda batteriet över ~80% såvida jag inte måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Med denna app kan du se vilken klockfrekvens din CPU har i mobilen : CPU DasherX

Skickades från m.sweclockers.com

Den kostar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@momme99: Det mest optimala vore att aldrig låta ett litiumbatteri går över eller under 65% (finns säkert olika källor angående detta), men det vore förstås helt ohållbart. Själv brukar jag undvika att ladda batteriet över ~80% såvida jag inte måste.

Tack för rådet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Du borde byta batteriet, där har du lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nej det kommer inte göra något
Är redan på topbelastning, och det går dessutom att stänga av om den skulle strypt pga batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast nej det kommer inte göra något
Är redan på topbelastning, och det går dessutom att stänga av om den skulle strypt pga batteri.

Ah jag syftade nu på TS som sa att batterihälsan var på 65%

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Kan batteri påverka mycket på mobilens hastighet? Vad är det som har lett till att batteriets kapacitet gått ner till 65%? OBS: Står där nere i skärmen att batteriets hälsa är kraftigt försämrad.

Batterier slits precis som allting annat. Det i sig är inget konstigt. Det Apple däremot gjorde kallas allmänt för planned obsolescence. Det är när tillverkare bygger in en begränsad livslängd och sedan hittar på en vals så att det ska låter som en väldigt bra idé dessutom.

Tidigare klockades processorn ned innan kapaciteten hamnat under en viss nivå. I samband med IOS12 valde Apple att klocka ned processorn permanent på telefoner med ett batteri som laddats ett visst antal cykler, vare sig det var dåligt eller inte. Syftet var att "tvinga" konsumenter att byta batteri, eller ännu hellre köper en ny telefon. Att köpa ny telefon var inte så långsökt som det kanske låter för Apple ville nämligen att vi skulle punga ut med 3000 kr för ett batteribyte. En grupptalan i USA satte dock stopp för det. Att det numera kostar 300 kr beror alltså inte på någon välvilja från Apples sida.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av fromis:

@momme99: Konspirationsteorier, stämmer inte alls, snarare så att de gör telefonerna snabbare pga optimeringar med mjukvaran. Vad de däremot gör är att klocka ner CPUn med tiden eftersom batteriet blir trött, tanken är att du fortfarande ska få en fungerande mobil istället för en som dör efter ~2h.

Här vart dock Apple och Samsung fällda i domstol för att de gjorde äldre telefoner långsammare vid uppdatering.

https://www.theguardian.com/technology/2018/oct/24/apple-sams...

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Ja, vad vill du ha sagt? Precis som jag nämnde i min tidigare kommentar, Apple klockade ner CPUer i äldre modeller för att bevara batteritiden, problemet är hur de gick tillväga. De uppdaterade mjukvaran utan att berätta om denna "feature" och blev istället avslöjade, men alla tolkade det förstås som att de är giriga och vill sälja nya modeller.

Hade gått ut och sagt detta från första början hade det inte varit något problem.

Permalänk
Medlem

Där är en prestandabugg där något med inställningarna från tidigare version av iOS påverkar prestandan i den uppdaterade, det är ganska enkelt löst med att resetta inställningarna (bara inställningarna, inte innehåll eller hela telefonen).

Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ alla inställningar

Innehållet försvinner inte, det är väldigt lite du behöver konfigurera om.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch