Support brickade mitt tangent bord, ska jag betala frakt?

Permalänk
Medlem

Support brickade mitt tangent bord, ska jag betala frakt?

Hej,

Har varit i kontakt med support ifrån ett företag efter att deras egen mjukvara inte lyckats uppdatera tangentbordets firmware. Tangentbordet var fullt fungerande men programmet tipsade hela tiden om att det fanns ny firmware. Kontaktade då support från tillverkaren och fick då en guide för att göra det manuellt och den senaste firmwaren. Efter att ha följt instruktionerna så bra det gick, då de skilde sig på några få punkter, så kommunicerar inte tangentbordet med windows längre. Kan fortfarande lägga in firmwaren manuellt via tangentbordets "safemode" eller vad man ska kalla det.

TL;DR: support bad mig uppdatera firmware manuellt och brickade tangentbordet.

När jag svarade med resultatet så fick jag som svar bara en RMA order, måste skicka tillbaka det utomlands och betala frakt själv...

Tycker ni det låter okay?

Tangentbordet är köpt på inet men har inte varit i kontakt med dom, bör jag göra det istället. Tangentbordet är köpt i mellandagarna så inte alls gammalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det med Inet. Det är Inet som är de som sålt grejerna till dig som har skyldigheter mot dig som kund enligt lag. Garantin är något som är "extra".

Permalänk
Medlem

Vad betyder det att instruktionerna skillde sig på ett par punkter, att de inte korrekt beskrev vad du faktiskt gjorde?

Jag har aldrig bytt firmware på tangentbord, men generellt skulle börja med att spana på tillverkarens hemsida, se om de har andra versioner, försöka luska ut vilken version som kan tänkas ha funnits förinstallerat, och försöka att återställa orginal-firmwaren.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ta det med Inet. Det är Inet som är de som sålt grejerna till dig som har skyldigheter mot dig som kund enligt lag. Garantin är något som är "extra".

Ska kolla med inet då.

Skrivet av e1m1:

Vad betyder det att instruktionerna skillde sig på ett par punkter, att de inte korrekt beskrev vad du faktiskt gjorde?

Jag har aldrig bytt firmware på tangentbord, men generellt skulle börja med att spana på tillverkarens hemsida, se om de har andra versioner, försöka luska ut vilken version som kan tänkas ha funnits förinstallerat, och försöka att återställa orginal-firmwaren.

Det var bara att jag fick en .zip fil med en firmware .bin fil i medans det stod i instruktionerna att jag skulle packa upp en .rar fil och sedan endast kopiera filen med ISP i namnet, så det var inget stor skillnad.

Firmwaren finns inte öppet tillgänglig(troligtvis för att slippa det som händer mig nu) och det var därför jag kontaktade support.

Korkad som jag var följde jag blint instruktionen där det stod att man skulle radera firmwaren som låg i tangentbordet, som jag borde backat upp.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Ska kolla med inet då.

Det var bara att jag fick en .zip fil med en firmware .bin fil i medans det stod i instruktionerna att jag skulle packa upp en .rar fil och sedan endast kopiera filen med ISP i namnet, så det var inget stor skillnad.

Firmwaren finns inte öppet tillgänglig(troligtvis för att slippa det som händer mig nu) och det var därför jag kontaktade support.

Korkad som jag var följde jag blint instruktionen där det stod att man skulle radera firmwaren som låg i tangentbordet, som jag borde backat upp.

OT: Vad är det för tangentbord du har?