Windows uppdateringsprocess förvirrande och bristfällig enligt användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Jo, problemet är att det tar 3h att kalibrera om vissa instrument, inte nått man vill göra varje vecka.

Inga problem, man kör gpedit.msc på datorn och under Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter –> Windows Update så aktiverar man principen ”Konfigurera automatiska uppdateringar” med alternativ 2 eller 3. Datorn frågar nu före installation eller nedladdning av uppdateringar. Fungerar på samma sätt oavsett om man kör Pro, Enterprise eller LTSB.

Efter att en kund råkat ut för en omstart av en styrdator med Windows 10 vid ett tillfälle som fick saker att rasa ned så är detta lösningen som vi har använt. Har en dator som jag testat detta på och den har gått nu snart 90 dagar (då vi hade strömavbrott) utan några omstarter.

Permalänk
Medlem

Min dator startar på några sekunder och får väldigt få uppdateringar till min Win 10 Pro som kräver omstart.

Så för mig är inte uppdateringar något större problem..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Man kan ju stänga av auto-update i win 10 via gpedit.msc..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några större problem med okontrollerade omstarter sen jag stängde av Windows omstarts-schema med tvång, det finns en fiffig guide för det här: https://superuser.com/a/1146703

Nackdelen är att man (eller jag iaf) inte får några notifikationer att uppdateringar installerats samt att uppdateringarna installeras i bakgrunden ändå. Fast eftersom jag mest spelar Firefox så är det inte så störande.
Brukar titta till Win Update ibland för o se om den vill starta om datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

Vi har problemet att Windows installerar uppdateringar utan att berätta om det i våra labb. Enligt vissa ackrediteringar måste vi då omkalibrera instrumenten om vi inte kan visa på att uppdateringen inte påverkar utrustningen, något som igentligen är omöjligt.

Har också varit problem med att datorer som har varit på ett internt nätvärk har uppdateras när en dator med uppdateringar installerade har kopplats in.

Det finns ju Linux lösningar med supportpaket man kan köpa till också, kanske det vore ett alternativ?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför inte bara välja uppdatera och stäng av?
Då står den och jobbar tills den är klar och stänger sedan ned sig automatiskt.
Eller har jag missat någon detalj?

För att somliga kanske vill säkerställa att sin elektriska utrustning är avstängd när man lämnar hemmet exempelvis? Finns fler orsaker som kan behöva avstängning på en gång

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Fyfan vad det är många som har problem med uppdateringar, själv då har jag win 10 home och än har datorn aldrig startat om sig själv mitt uppe i nåt.
Visst det kommer ibland diverse uppdateringar, men dom går helt enkelt att ignorera och brukar installeras på kvällen när jag slår av datorn, har inte ens tänkt på att ändra aktiva timmar för det har inte varit ett problem.
Det var mest bekymmer första veckorna efter att jag skaffat win10 men sen dess har det gått smärtfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det drygaste måste jag ändå säga är att man inte vet när det installeras uppdateringar, sen måste de slutföras när man vill stängas av datorn. ...

Skrivet av Ratatosk:

Varför inte bara välja uppdatera och stäng av?
Då står den och jobbar tills den är klar och stänger sedan ned sig automatiskt.
Eller har jag missat någon detalj?

Det finns flera typer av problem relaterat till detta:
1. Det som står i rapporten: Ingen information om vad det är för uppdatering. Liten eller stor, hur lång tid tar det?
2. Scenario: Du sitter vid din laptop och lägger sista handen vid ett arbete som måste vara klart innan du behöver ta datorn och rusa iväg. När du ska stänga ner datorn påbörjas (tidskrävande) installation av uppdatering som måste slutföras innan du kan ta datorn och springa. (Annars riskerar data att förstöras om du "skakar" på hårddisken medan den arbetar.)
3. Scenario: Du har bråttom att göra en uppgift på datorn när du väl kommer åt den. När du startar den ska den först "slutföra en uppdatering" (som påbörjades vid senaste avstängning) och detta tar värdefull tid som du inte har.

Problem två drabbas jag väldigt sällan av, eftersom jag använder stationär dator, men för att undvika problem tre känner jag mig tvungen att stanna vid datorn om en installation görs när jag vill stänga av den. Då kan jag göra återstart och slutföra installationen innan jag lämnar datorn, så att starten går snabbt nästa gång. Oftast sker detta sent på natten när jag ska gå och lägga mig och att då sitta ett par minuter extra vid datorn känns ganska surt.
Min fru, som har en laptop och använder den mer sällan blir då oftare störd av uppdateringar som stjäl dyrbar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För att somliga kanske vill säkerställa att sin elektriska utrustning är avstängd när man lämnar hemmet exempelvis? Finns fler orsaker som kan behöva avstängning på en gång

Brukar du stänga av kyl & frys när du går hemmifrån?

Tycker sällan detta är något problem i praktiken, numera får man väl dessutom ett par "snooze" chanser på sig också om det skulle komma precis i fel tillfälle.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig bli bättre

Permalänk
Medlem

Inga problem...
Problemet är användarna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Den mesta av aidsen kring det där går ju att komma runt med konfiguration. Sedan kan det väl förstås ifrågasättas att man alls ska behöva gegga med policyeditorn och sånt för att få det att funka på ett rimligt vis.

Det enda kvarstående irritationsmomentet är de förståndshandikappade meddelandena. "We're setting some things up" , "Leave everything to us" och liknande, utan någon som helst förloppsindikation eller närmre beskrivning. Vet att det är aspigt, men får nån slags krypande känsla av att datorjäveln försöker vara överpedagogisk och utelämnar information, precis som om den tror att den kommunicerar med en femåring. Retar mig verkligen på det

Har ett förslag till Microsoft: visa bara handikappanpassade meddelanden om en installation av Candy Crush hittas på datorn, eller om instagram.com besöks mer än en gång i veckan, kör annars på med hela nördpaketet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Vore kul om någon kunde förbarma sig över alla oss konservativa nissar som sliter sitt hår med detta OS och typ göra en 'Tips och trix som hjälper dig leva med windows 10' tråd där folk kan mata in hjälpfulla tips för att göra Win10 mer... uthärdligt ^^
pm Kör redan Classic shell start meny men den är ju helt utdaterad.

Permalänk
Medlem

Det är svårt alltså. Som verkligheten ser ut så drabbar det ju numera andra om man inte håller sin dator uppdaterad då man kan komma att ingå i botnät och annat, som drabbar utomstående, så jag tycker inte det skall vara ett fritt val att vara uppdaterad.

Men fan... Kunde de inte komma på ett sätt att uppdatera utan att man behövde starta om? Största irritationsmomentet för folk verkar ju vara att datorn startas om utan deras medgivande.

Finns ju linuxdistar där man kan uppdatera kärnan under drift, så det går att lösa!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den som tyckte att "active hours" var en bra idé måste ha rökt på skapligt under en lång tid.
För vem 17 vågar låta en w10 dator stå att tugga när den inte har en övervakare, erm, användare vid sig.
Alla tider datorn är påslagen är "active hours", används den inte är den avslagen !
Precis som så många andra här så blockerar jag allt vad uppdateringar heter och låter datorn uppdatera kanske en gång i månaden.
De större "upp"dateringarna stoppas helt, det blir en ominstallation en gång om året istället.
Jag skulle gärna vilja ha så att -viktiga- uppdateringar gav en påminnelse om att dom finns och enkelt kan installeras.
Men MS verkar tycka att all dret är kritiskt numera (inklusive deras j-la reklam), och att stora delar av UI'et återställs med jämna mellanrum gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

Win 10 pro

Har aldrig upplevt att datorn frågar efter en uppdatering eller att den startar om, enbart när jag vill stänga av som den 'uppdaterar' sig och det är helt ok då kan den få tugga. Inte ändrat några inställningar alls.

Den kanske har gjort något i bakgrunden någon gång, men inget jag någonsin märkt.

Däremot undrar jag: varför i helsike tar der sådan Lång Tid?

Valfri linux dist är ljusår snabbare, drar ner alla nya paket uppdaterar på en minut klart. Och då uppdateras ju varje program på datoen inte bara operativsystemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Att operativsystemet bestämmer över användaren istället för tvärt om ser jag mest som en bisarr konsekvens av Windows monopolställning på desktop (>80% share).

Permalänk
Medlem

Windows 10 är så frustrerande att jobba med. Varför har de tagit bort så jävla många valmöjligheter som var enkla att hitta förut? Nu måste man börja göra ändringar i Group Policies eller direkt i Registret för att ändra på samma saker.

Sen att de fortfarande efter alla dessa år har två olika ställen att hitta inställningar på? Kontrollpanelen och Settings? WHY?!

Blir arg bara att tänka på det... Går allt som det ska och man aldrig behöver peta i nånting så är det ju lugnt men direkt man ska börja göra nånting så blir man irriterad.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Jo, problemet är att det tar 3h att kalibrera om vissa instrument, inte nått man vill göra varje vecka.

Ja och det var det jag menade att det finns enterprise lösningar för uppdateringar.
Vi kör våra uppdateringar varje månad men finns inget som hindrar att man kör dom var 6e månad eller liknande.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Påtvingade uppdateringar och omstarter ja... Det är RIKTIGT ILLA när ens telefoner och surfplattor har mer pålitlig uptime än ens produktivitetsdatorer.

Jag minns Win2000-eran när man hade ftp-server och aktiva irc-sessioner, samtidigt som man kanske körde ett renderingsjobb i bakgrunden. Just Win2k ansågs vara extremt mycket mer pålitligt än Win9x när det kom till uptime.
Men iom Win10 så ska man man motarbetas på alla sätt möjligt.

irc-sessions ska avslutas, ftp-servrar ska gå ner, renderingsjobb ska avbrytas 2 dagar halvvägs, diverse statsloggers ska resettas, och alla öppna fönster med halvfärdiga projekt ska riskeras, och MYCKET mer, för dessa PÅTVINGADE omstarters skull.
Dom som inte tycker det är allvarligt med denna degenererade utveckling kring uptime, är nog samma som diggar denna moderna hasiga o slasiga "hej kom hjälp"-era.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det enda kvarstående irritationsmomentet är de förståndshandikappade meddelandena.

Local Group Policy Editor > Computer Configuration >Administrative Templates > System > Display highly detailed status messages > Enabled

Citat:

This policy setting directs the system to display highly detailed status messages.

This policy setting is designed for advanced users who require this information.

If you enable this policy setting, the system displays status messages that reflect each step in the process of starting, shutting down, logging on, or logging off the system.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det finns flera typer av problem relaterat till detta:
1. Det som står i rapporten: Ingen information om vad det är för uppdatering. Liten eller stor, hur lång tid tar det?

Är en sak man skulle vilja veta, men ska du då lägga tid på att kolla "vad det är" tar det ofta tid också.
Och en uppdatering kan gå snabbt på en dator, segt på en annan. Men ja, lite mer info om den är helt klart positivt.

Skrivet av Olle P:

2. Scenario: Du sitter vid din laptop och lägger sista handen vid ett arbete som måste vara klart innan du behöver ta datorn och rusa iväg. När du ska stänga ner datorn påbörjas (tidskrävande) installation av uppdatering som måste slutföras innan du kan ta datorn och springa. (Annars riskerar data att förstöras om du "skakar" på hårddisken medan den arbetar.)

2019... SSD... bara köp. Om du väljer att ha en HDD på en portabel dator idag så har du gjort ditt val att "vänta" seg dator redan, och då är detta inte ett problem med updates, utan ett problem med föråldrad teknik.

Skrivet av Olle P:

3. Scenario: Du har bråttom att göra en uppgift på datorn när du väl kommer åt den. När du startar den ska den först "slutföra en uppdatering" (som påbörjades vid senaste avstängning) och detta tar värdefull tid som du inte har.

Åter... SSDn hjälper mycket här, men detta kan jag dock förstå situationen på. Problemet är... det går att lösa genom att se till att starta dator i förväg, klä på dig och gå på dass medan den jobbar, sen gör det du snabbt skulle och iväg. De behöver ju uppdatera oavsett Linux, Windows 10 eller Windows 7, så denna tid på "något sätt" måste man räkna med.

Skrivet av Olle P:

Problem två drabbas jag väldigt sällan av, eftersom jag använder stationär dator, men för att undvika problem tre känner jag mig tvungen att stanna vid datorn om en installation görs när jag vill stänga av den. Då kan jag göra återstart och slutföra installationen innan jag lämnar datorn, så att starten går snabbt nästa gång. Oftast sker detta sent på natten när jag ska gå och lägga mig och att då sitta ett par minuter extra vid datorn känns ganska surt.
Min fru, som har en laptop och använder den mer sällan blir då oftare störd av uppdateringar som stjäl dyrbar tid.

Då föreslår jag att du sätter skjut upp dem i 7 dagar. Sen sätter du dig 1 gång i veckan i låter den göra det, medan du gör annat.. (äter, diskar, skiter... eller något annat). Så är den klar till nästa vecka.

Sedan Windows 7 gjorde den "stäng av och uppdatera", har den varit helt okej för normalt bruk i mina ögon. Det är det minst störande man råkar ut för, och sköter man bara det så att de blir installerade, så fungerar det bra.

Windows 10 komplicerade det mycket... och ja, det har varit ett helvete, men ärligt, idag har de gett oss rätt mycket kontroll på att ställa in och skjuta upp dessa uppdateringar, så det går att lösa. Det är lite som att serva bilen... byta däck... smörja cykelkedjan, tvätta kläder osv. Service av sakerna du använder... så du kan använda dem pålitligt nästa gång.

Ett tips till er som vill ha en "måste stänga ner utan uppdateringar idag", gå in i power options/energihanteringen och ställ in så att strömknappen på datorn stänger av datorn. Om du måste ha den snabbt avstängd, tryck på power-knappen. Den kommer stänga av utan att uppdatera. Men skjuter du upp det för länge så kommer den ju tvångs-installera ändå, så det är en "för denna gången" alternativ.

Skrivet av improwise:

Brukar du stänga av kyl & frys när du går hemmifrån?

Tycker sällan detta är något problem i praktiken, numera får man väl dessutom ett par "snooze" chanser på sig också om det skulle komma precis i fel tillfälle.

Mjo, lite så är det nog.

Själv var jag sur att jag inte hade möjlighet att ställa in saker, men nu har man detta. Sen ja... det är inte perfekt, eller felfritt det heller, för många gånger kan dessa popup frågor kasta ut dig ur spelet. Men redan på 2k/XP tiden så lärde man ju sig att planera en-två dagar i månaden som man fick göra uppdateringar. Genom att sköta det, har du "rena kläder när du behöver det", så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Brukar du stänga av kyl & frys när du går hemmifrån?

Tycker sällan detta är något problem i praktiken, numera får man väl dessutom ett par "snooze" chanser på sig också om det skulle komma precis i fel tillfälle.

Är du en sån som låter allt stå på i standby? Kyl och frys går ju inte att jämföra med, de måste ju vara på annars tappar de sin funktion. Men elektronik osv som drar ström när man inte ens är hemma, om än lite, tycker jag är onödigt. Plus att det faktiskt är en brandrisk som folk inte tänker på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Sedan jag hittade WUMT har jag inte haft några problem med uppdateringar. Nu är det jag som bestämmer om och när en uppdatering ska ske.
Hade ändrat via gpedit att få tillbaka kontrollen över windows update, men det fungerade inte helt ut så jag letade efter alternativ.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Brukar du stänga av kyl & frys när du går hemmifrån?

Det är inte samma sak. Härligt med dryg "glad" gubbe på slutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Local Group Policy Editor > Computer Configuration >Administrative Templates > System > Display highly detailed status messages > Enabled

Nämen sedär, då är det möget snart också historia då

Hade faktiskt inte ens tänkt tanken att det skulle finnas information som inte visades.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Microsoft är förvirrande och bristfällande enligt användarna.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Själv stör jag mig mest på att HTPC:n ofta är avstängd pga uppdateringar när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: I know the pain... Vi kör windows 7 (har stängt av automatiska uppdateringar), men efter mycket felsökning och tjat erkände IT-avdelningen att de pushade ut uppdateringar som orsakade omstarter mitt i analyserna som bara var att skrota...
Tack och lov är vi inte ackrediterade ännu, men vi ska uppdatera alla datorer till w10 under året

Visa signatur