Frames-problem med Streamlabs OBS mot Twitch

Permalänk
Medlem

Frames-problem med Streamlabs OBS mot Twitch

Hallå,

Som rubriken beskriver så har jag problem med streaming via Streamlabs OBS (och även vanliga OBS) mot Twitch. Jag hoppas några av er har tips.
Tanken var att sätta upp en Twitch-stream för att kunna streama Apex Legends för mina vänner vid förfrågan.

Börjar med mina PC-specs:
Intel i7 7700K
GTX 1080ti
32GB Ram
SSD diskar
Uppkoppling: 700/700mbps

Då jag har en 1440p skärm så är det min Canvas resolution i SL OBS, sedan downscalar jag bilden till 1080p 60hz som skickas ut.
Bitraten är satt till 6000 (har haft den så högt som 8000) i OBS och jag har testat encodat med x264 och NVENC men problemet är desamma. När man kollar streamen så ser den ut att droppa ned till 5-10 fps och fryser med i tid och otid.

Jag har testat kopplat förbi min router och kört interwebs rakt in i burken men utan framgång. Har uppdaterat mina nätverksdrivare men problem kvarstår. Då jag bor i sthlm så har jag testat att välja det datacentret specifikt men det hjälper heller inte. Jag har kollat uppkopplingskvalité mot samtliga EU twitch datacenters och alla ligger på låg MS och hög kvalitét.

Vet inte vad mer jag kan göra.

Har ni några funderingar så skicka på en fråga. Annars tar jag gladeligen era tips och idéer. Kanske något stött på detta problem och har en skitenkel lösning?

Tack på förhand!

Mvh
Magnus

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

@lamerman: 1080p60 är svårt att streama om man inte har en väldigt bra processor, är man inte partner så är ju 6000 bitrate max och 1080p ser väl lite så där ut i den nivån... Jag skulle försöka gå ner till 900p60 för att ändå slippa gå ner i CPU Usage Preset. Annars om du verkligen vill fortsätta i 1080p60 så försök ändra CPU Usage Preset till veryfast eller superfast om du inte redan har den preseten.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@lamerman: 1080p60 är svårt att streama om man inte har en väldigt bra processor, är man inte partner så är ju 6000 bitrate max och 1080p ser väl lite så där ut i den nivån... Jag skulle försöka gå ner till 900p60 för att ändå slippa gå ner i CPU Usage Preset. Annars om du verkligen vill fortsätta i 1080p60 så försök ändra CPU Usage Preset till veryfast eller superfast om du inte redan har den preseten.

Tackar, ska testa det. Återkommer med resultat. Kanske 1080p30 kan fungera annars.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Tackar, ska testa det. Återkommer med resultat. Kanske 1080p30 kan fungera annars.

titta stream i 30fps är dock ingen höjdare för just snabba FPS spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

titta stream i 30fps är dock ingen höjdare för just snabba FPS spel

Tack jag märkte det.

Lustiga är att en vän som bor våning ovanför och har samma uppkoppling (router) men en sämre specad dator har inga som helst problem att streama 1080p60 mot Twitch. Allt flyter på felfritt för honom. Han har iof 1080p som canvas resolution. Vet inte om det i slutändan gör någon skillnad?

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av Game Mode i Windows 10.
Jag hade problem med det förut, det visade sig inte i alla spel men i vissa ställde det till med stora problem.

https://obsproject.com/wiki/How-to-disable-Windows-10-Gaming-...

Permalänk
Medlem

Du sitter möjligtvis inte med en sämre uppkoppling än honom när det gäller upload ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Du sitter möjligtvis inte med en sämre uppkoppling än honom när det gäller upload ?

Nej det är samma för samtliga i föreningen. 700mbps upload (ger egentligen 800+). Det bör inte vara uppkopplingen som är problemet.
Hade kunnat tänka mig att uppkopplingen varit problemet om jag suttit på 10Mbps.

Intressanta är att SL OBS säger att den skippar frames pga. taskig uppkoppling

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lamerman:

Nej det är samma för samtliga i föreningen. 700mbps upload (ger egentligen 800+). Det bör inte vara uppkopplingen som är problemet.
Hade kunnat tänka mig att uppkopplingen varit problemet om jag suttit på 10Mbps.

Intressanta är att SL OBS säger att den skippar frames pga. taskig uppkoppling

.. så den säger att det tappar frames pga anslutningen till twitch. Testat att sänka bitraten till t ex 1000 kbps och sen jobba upp dig för att se var gränsen går? Testat att byta twitchserver?
Tappar den frames pga encoding och/eller rendering lag?
Har du testat din bandbredd så att du verkligen får ut 700mbit?

Även på 10mbit så borde du kunna streama i 6000 kbps även om marginalerna blir lägre beroende på vad du gör i ditt nätverk.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@lamerman: 1080p60 är svårt att streama om man inte har en väldigt bra processor, är man inte partner så är ju 6000 bitrate max och 1080p ser väl lite så där ut i den nivån... Jag skulle försöka gå ner till 900p60 för att ändå slippa gå ner i CPU Usage Preset. Annars om du verkligen vill fortsätta i 1080p60 så försök ändra CPU Usage Preset till veryfast eller superfast om du inte redan har den preseten.

Testade även så långt ned som 720p men det laggar fortfarande. Ingen aning vad som ställer till problemet. Får nog ge upp det här.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Testa att stänga av Game Mode i Windows 10.
Jag hade problem med det förut, det visade sig inte i alla spel men i vissa ställde det till med stora problem.

https://obsproject.com/wiki/How-to-disable-Windows-10-Gaming-...

Det gjorde tyvärr ingen skillnad :/

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Testade även så långt ned som 720p men det laggar fortfarande. Ingen aning vad som ställer till problemet. Får nog ge upp det här.

Nädå, nog ska det funka! Så, när du säger att det laggar, laggar det då i preview i OBS? Det hackar och stannar på twitch eller? Har du provat sänka till ca 5000 - 5300 bitrate? Är du affiliate på twitch? Det påverkar nämligen i vilken kvalité du kan streama också till en viss grad. Du får ju olika transcodermöjligheter allt eftersom vilken typ av partner du är också. Vilken Preset körde du på?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Nädå, nog ska det funka! Så, när du säger att det laggar, laggar det då i preview i OBS? Det hackar och stannar på twitch eller? Har du provat sänka till ca 5000 - 5300 bitrate? Är du affiliate på twitch? Det påverkar nämligen i vilken kvalité du kan streama också till en viss grad. Du får ju olika transcodermöjligheter allt eftersom vilken typ av partner du är också. Vilken Preset körde du på?

Hallå,

Det gäller både preview och det som når streamen. Jag har testat bitrate från 6000 -> 4500. Sänkt med 100 bitrate per gång. Både SL OBS och vanliga OBS sätter min bitrate till 6000 som default efter den kört systemtest.

Jag är inte affiliate på Twitch. Som jag nämnde i originalposten så vill jag bara ha en stream så kompisarna kan glo lite när det gibbas.
Har Twitch någon betaltjänst som tar bort eventuell bandbreddsstrypning? Försökte hitta något vettigt men stod inget om obegränsad streamingprestanda.

Om du med preset menar upplösning och encoder så är canvas 1440p och NVENC men det är samma fenomen även med x264.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

@lamerman: Aaaah, alright! Då har jag lite mer info haha.
Men iaf, inne i dina settings under output och sedan under "Streaming" så finns det en dropdown där det står "CPU Usage Preset" då du kör med h264. Den skulle jag rekommendera att du sätter på superfast eller veryfast. Det påverkar CPU väldigt mycket, om det nu är det som spökar.

Tyvärr så finns det inte någon möjlighet för tillfället att ta bort begränsningen, förutom att bli partner...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

@Muddyvaines: Tror det är en ren OBS funktion va? Streamlabs verkar inte ha den.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

@lamerman: Nädå, jag har den i min SL OBS!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@lamerman: Nädå, jag har den i min SL OBS! https://i.imgur.com/87BnIJN.png

Ah ok Det krävdes att man körde x264 som encoder. Min står som default på Veryfast.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

@lamerman: Alright! Pröva att ställa in så den står på superfast Kanske inte kommer se så bra ut men... Så länge det inte laggar eller liknande. Kör du displaycapture/bildskärmskälla eller game capture?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av lamerman:

Tack jag märkte det.

Lustiga är att en vän som bor våning ovanför och har samma uppkoppling (router) men en sämre specad dator har inga som helst problem att streama 1080p60 mot Twitch. Allt flyter på felfritt för honom. Han har iof 1080p som canvas resolution. Vet inte om det i slutändan gör någon skillnad?

Nedskalning äter lite extra prestanda speciellt Lanczos filtret igång du kan testa att köra Bicubic eller Billinear istället de är något lättare på hårdvaran mot något sämre bildkvalitet.

Skrivet av lamerman:

Hallå,

Det gäller både preview och det som når streamen. Jag har testat bitrate från 6000 -> 4500. Sänkt med 100 bitrate per gång. Både SL OBS och vanliga OBS sätter min bitrate till 6000 som default efter den kört systemtest.

Jag är inte affiliate på Twitch. Som jag nämnde i originalposten så vill jag bara ha en stream så kompisarna kan glo lite när det gibbas.
Har Twitch någon betaltjänst som tar bort eventuell bandbreddsstrypning? Försökte hitta något vettigt men stod inget om obegränsad streamingprestanda.

Om du med preset menar upplösning och encoder så är canvas 1440p och NVENC men det är samma fenomen även med x264.

Du kan ju testa att streama till Youtube annars där har du helt olåst bitrate själv brukar jag streama dit med 30Mbits vilket ser jäkligt bra ut kör dock inte mycket fps men ändå jag har bandbredd till det och det funkar bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det inte är din uppkoppling det är fel på.
Du spelar Apex i 1440p som kräver i stort sett allt du har av GPU och OBS MÅSTE ha 10-15%, oavsett om du streamar x264 eller Nvenc. OBS kallar det för rendering lag när OBS får för lite och är mycket vanligt i just Apex. Gå ned på kvalitet i Apex helt enkelt. Det gör du enklast i NVCP.

X264
Very Fast
6000

Eller

Nvenc
High Quality
6000
Keyframe 2
B-frame 1

Canvas:1440p
Output scaled: 720p

Och ta bort begränsningarna i SLOBS mot Twitch om du kan det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz