Permalänk
Medlem

Polare stod i kö på Boplats i 6½ år innan han fick lägenhet (Gbg).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Kontakter oftast tyvärr... farsan är gammal byggmästare. Hade tur en gång också och fick en billig fräsch 2a på Torpa i Jönköping. Gav upp när jag flyttade till Stockholm. Studsade runt på andrahandskontrakt ett tag men sen köpte jag för typ 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Jag valde att ta lån och köpa faktiskt. Hyresrätter är ju ren förlust varje månad. Kan man så är det bättre att spara till kontantinsats och köpa en som jag ser det.

*edit*
Nu är ju ditt problem att ens få en lägenhet pga kösystem. Men du kanske har föräldrar eller polare att bo hos tillfälligt medan du sparar till en kontantinsats för att köpa en lägenhet. Så har jag gjort.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Har stått 8år i kö och det är alldeles för lite. Dum som jag är så anmälde jag mig inte tidigare i livet.

Sen idag, med bostadskrisen så skulle jag försökt spara dina poäng i bostadskön och fortsätta bo hemma ett tag framöver om det är möjligt, spar så mycket du kan till lägenhet som ligger hyfsat till.

Hyra i andrahand är riskabelt och dyrt, finns risk att du hamnar i en negativ spiral där du spenderar det mesta av inkomsten för att få vardagen att gå ihop som skulle kunna gått till en lägenhet i framtiden.

Imo, bo hemma om du kan och lev snålt, sen spar som tusan.

Låter som bra råd.

Skrivet av anon190792:

Edit: Det är väldigt många som bor hemma upp till 30 och utöver det, så ingenting att skämmas för. Jag själv som 27 flytta hem till mor i 2år efter separation med flickvän. Det var pinsamt när någon fråga vart man bor.. Men så känner man flera som bor hemma eller flyttat hem också, så det är inte så ovanligt. Det kan slå rätt hårt mot ens självständighet dock.

Bodde hemma väldigt länge här med, och när man väl hitta något (ett andra hand) så blev morsan sjuk, så man flytta hem igen och tog hand om henne. När hon gick bort antal år senare fick jag ju hennes bostadsrätt, vilket blev min räddning eg. Jag var ändå på väg att samla till insatsen för bostadsrätt redan då dock, så jag hade satsat den vägen redan. Detta är ju varför rätt utbildning och sen jobb är viktigt idag, så du kommer förbi detta problem.

Det är väldigt lätt när man får sitt första jobb att tänka... "nu ska jag handla det och det och det"... men även om det är svårt, lägg pengarna på hög istället, eller investera dem klokt, och använd dem till att ordna en insats till en bostadsrätt. Är bästa sättet jag kunde se att ordna en lägenhet. När du väl har den så är det enklare att ha råd till saker, för även om du har lån att betala av, går de pengarna till "dig"... inte till en hyresvärd eller till någon annan i andra hands kontrakt.

Permalänk
Medlem

Finns privata mäklare som accepterar köp av första handskontrakt till hyresrätt idag?
Eller har staten lyckats plocka ut dem på något vis?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

min första lägenhet var en studenlägenhet i studenkoridor, så rätt lätt att få.

min första ordentliga lägenhet köpte mina föräldrar, har fördelen att bo i en stad där en 1a på 44kvm gick på ca 200 000:- då.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Musikälskare

Kontakter, har aldrig stått i någon kö

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Min allra första lägenhet flyttade jag till 2012. 2a på innanför tullarna i stockholm, förstahandskontrakt. Dåvarande tjejens pappa ägde fastigheter! Det är mitt bästa tips!

När det tog slut så var köpa det enda alternativet faktiskt. Då vart det en förort på pendeltågslinjen! När jag sen träffa frugan så kunde vi båda sälja varsin bostadsrätt med vinst och således köpa en ännu bättre! Så nu har vi en trea i Nacka!

Nu får alla icke-stockholmare förlåta mig, men som just stockholmare som kanske vant sig vid de sjuka priserna vi har här så undrar jag varför man ens vill ha hyresrätt i mindre städer? Just GBG kanske är ett dåligt exempel. Men nog måste månadskostnaden för en bostadsrätt i även GBG vara lägre än en hyresrätt? Trots räntan på lånet! Och dessutom ännu mycket billigare än andrahandskontrakt?
Vad kostar en 2a eller 3a, säg en 25-30 minuters pendling ifrån göteborg city?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Sparade under 2 års tid. Hade 17000kr brutto månadslön och bodde hemma. Sen köpte jag en av de billigare som fanns på marknaden. Att hyra hade realistiskt sett blivit dyrare, fast då ligger jag ute med ett antal tiotusingar istället.

Kompis 1 (Luleå) har varit inneboende, hyrt i andra hand, och hyr en 1:a av privat hyresvärd.

Kompis 2 (Luleå) hyr en 1:a av en privat hyresvärd, som han träffade genom hans morsas kontakter.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Känner inte många som hyrde, de flesta hade det som jag att föräldrarna köpte lägenhet som barnet bodde i eller i var fall stog för lånet/kontantinsatsen och barnet betalade allt. Andra lägenheten för mig var det fruns föräldrar som köpte då vi pluggade fortfarande, något år efter examen köpte vi helt eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Har stått 8år i kö och det är alldeles för lite. Dum som jag är så anmälde jag mig inte tidigare i livet.

Sen idag, med bostadskrisen så skulle jag försökt spara dina poäng i bostadskön och fortsätta bo hemma ett tag framöver om det är möjligt, spar så mycket du kan till lägenhet som ligger hyfsat till.

Hyra i andrahand är riskabelt och dyrt, finns risk att du hamnar i en negativ spiral där du spenderar det mesta av inkomsten för att få vardagen att gå ihop som skulle kunna gått till en lägenhet i framtiden.

Imo, bo hemma om du kan och lev snålt, sen spar som tusan.

Edit: Det är väldigt många som bor hemma upp till 30 och utöver det, så ingenting att skämmas för. Jag själv som 27 flytta hem till mor i 2år efter separation med flickvän. Det var pinsamt när någon fråga vart man bor.. Men så känner man flera som bor hemma eller flyttat hem också, så det är inte så ovanligt. Det kan slå rätt hårt mot ens självständighet dock.

Man borde skriva upp sig på fler städer än där man bor. Ångrar detta.

Fick min genom tur. Var ingen annan som ville ha den. 3a på 75kvm 6500kr med tvättmaskin/diskmaskin. Toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min mormor hade en lägenhet i Stockholms innerstad och ville bo längre norrut, så vi bytte lägenhet.
Sedan blev den stambytt någon månad efter jag flyttade in och hyran är relativt låg ändå, gick från 2800:- till 5000:- (För tillfället) kommer gå upp till 5600:- om 2 år, för en etta på 34 kvm =(

Lägenheten innan var en femma i centrala Gävle med en löjligt låg hyra på 9000:- i månaden.
Den lades ut på fel marknadsplats av hyresvärden. Det var egentligen ~18 års kötid för den lägenheten.
Finns ett ställe där man måste köa, och ett där de fem första klickar "Ja" på lägenheten får komma och kolla och nr 1 har Prio, sedan nr 2 osv.
Jag var nummer två på den lägenheten och ettan ville inte ha den.

Man kan väl säga att jag haft flax.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Finns privata mäklare som accepterar köp av första handskontrakt till hyresrätt idag?
Eller har staten lyckats plocka ut dem på något vis?

Vad jag hört så brukar de gå på runt 200-300k i Stockholm.

Låter som en rätt bra deal istället för att betala mer än dubbla hyran till någon som hyr ut i andrahand.
Förstår inte ens varför det är otillåtet (olagligt?)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Är 21 år gammal, stått i Göteborgs och Partilles bostadskö sedan 18 respektive 17 år. Har nu börjat aktivt söka hyreslägenhet, men det är alltid mellan 600-1000 människor före mig i kö för vettiga lägenheter, oavsett hur kraftigt jag stretchar min budget.

Har nästan helt tappat hoppet redan efter en vecka. Hur många år måste man stå för att ens hamna i top 100 kön!?

Är köpa det enda alternativet idag? Någon som hyr andra-hand och kan förklara hur ni gick tillväga för att få den?

Jag har själv stått i Boplats kö i drygt 10 år. Det är först nu på senare tid jag har börjat få möjlighet att komma på visningar av lägenheter som inte ligger i någon förort där man ändå inte vill bo. De lägenheter som skulle kunna definieras som "väldigt bra" (baserat på läge, hyra och storlek) har jag dock ännu inte en tillstymmelse till chans att få.

Hur jag fick min lägenhet i Göteborg: Jag kontaktade privata hyresvärdar som jag hittade via diverse sökningar på Google. En fastighetsägare råkade ha en ledig lägenhet, även om han i den initiala kontakten inte uppskattade att ha blivit hittad via internet. Trots det erbjöds jag komma och kolla på lägenheten och blev därefter erbjuden att flytta in.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Tog ett kontantinsatslån och köpte min första lägenhet för 15-16 år sedan.

Kommer man väl in på marknaden och sedan kan sälja till i alla fall liten profit så rullar det på sen.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Det är olagligt att ta betalt dubbla hyran i andra hand. Möblerat får man ta 10-15% extra. Däremot är jag osäker på hur det funkar med bostadsrätter, utöver att föreningen måste godkänna det.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Skrv in mig hos alla privata hyresvärdar jag hittade i staden och fick 40kvm lgh för 5k inom en månad som nyanställd ingenjör.

Permalänk
Medlem

Är på jakt nu med efter lägenhet i Växjö, mitt sätt just nu är bara att vara inne på alla hyresvärdar som finns och bara köra på för fullt.

Är nu på plats 3 i en lägenhet via HSB där man kan bospara för att få ihop poäng till något system och behövde betala lite för att vara medlem men finns inte så mycket mer man kan göra ifall man inte har kontakter i stan.

Via Växjöbostäder så är det ju runt 6-10 år man får räkna med så man måste leta efter andra sätt helt enkelt.

Nybyggt med hög hyra är nog det lättaste sättet att få något om det är akut.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd

Problemet med Boplats, och antar jag liknande system i andra städer, är att kötiden inte är så viktig utan hyresvärdarna kan själva välja vem de vill hyra ut till. Det gör det väldigt mycket lättare att få lägenhet om man har stabil och hög inkomst exempelvis, eller än mer om man är två som har höga stabila inkomster. Allmännyttan, som äger de flesta lägenheterna i GBG, går på kötiden dock men de har också generellt billiga lägenheter som är väldigt eftertraktade så kötiden som krävs är ju enormt lång.

Jag fick min lägenhet genom något program som min hyresvärd hade där man kunde tillgodoräkna sig föräldrarnas boendetid när man sökte sin första lägenhet, dock bara för ettor i de område man bodde i med sina föräldrar. De har tagit bort det programmet nu dock, vilket ju är mer rättvist egentligen. Samtidigt så var det ju fint att få en fördel av att ens föräldrar bodde i hyresrätt när andra hade föräldrar som kunde ge stora lån baserat på värdeökningen på deras bostäder och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

När och var var det? För jag tvivlar på att det går idag

Det var inte mig du frågade, men som 23-åring sparade jag ihop 150 000 kr på 18 månader, vilket räckte till handpenning för att köpa en fräsch tvåa i Stockholms kommun. Det var 2012.

Permalänk
Medlem

Sanningen är väl att det finns andra ställen/städer att bo i?
Har man ett eftertraktat jobb/yrke så brukar boende sällan vara ett problem.

Min lösning var studentlägenhet sen en massa år i kö. (massa, ~5-6 år så relativt lite men det var för 15-20 år sen, kommunens bostadsbolag tillät att jag fick poäng efter antal år jag bott hos dem när jag plugga, så det var väldigt generöst)

Jag köpte sen en lägenhet efter att jag jobbat och sparat i några år. Många år senare och lite byten så har jag gjort en ok bostadskarriär. Jag har nummera i villa på 200 kvm och inte så stora lån, som iofs. delas med min fru. (kan i princip betala av lånet från börskontot om jag skulle vilja, frågan är om det inte är dags att byta upp sig. Dagens krav på banken har satt stopp på muppar som budar på hus de inte har råd med och minskning av ränteavdrag och lite höjd ränta lär göra sitt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det var inte mig du frågade, men som 23-åring sparade jag ihop 150 000 kr på 18 månader, vilket räckte till handpenning för att köpa en fräsch tvåa i Stockholms kommun. Det var 2012.

Det är ju dessvärre inte ens 10% av en tvåa i Stockholm stad i dagsläget Jag och tjejen lade 500k i kontantinsats. Vi köpte precis när priserna började gå ner, dvs början 2017

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att svara på frågan: Köpte en bostadsrätt 2012 i en Stockholmsförort. Men jag fick hjälp med lån till kontantinsatsen av mina föräldrar. (Men det är ju inte alla som har tur att de kan få.)

Sedan dess har lägenhetens värde stigit med över 80%, så det verkar ha blivit en skenbart lönsam affär. Men jag hade faktiskt vart rätt nöjd om bopriserna gick ner igen. Vill flytta till något större, så lägre köppris skulle gynna mig, även om jag skulle tjäna mindre på försäljningen. Även reavinstskatten hade blivit mindre. Att min lägenhet går upp i värde kan jag bara realisera genom att flytta utomlands (vilket jag inte har någon lust med.)

Eller flytta till i princip vilken annan stad som helst hehe, inget ställe är så dyrt som Stockholm. Nåväl, möjligen Göteborg och Umeå.

Kan dock lugnt säga att du hade realiserat vinsten ganska starkt genom att t.ex. flytta till Malmö (eller ja, du skrev ju utomlands hahaha!)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Fick nyss min första icke privata lägenhet i Halmstad. 10 år i bostadskö...
Till och med i lilla staden Halmstad så måste man stå minst 5-6 år i kön för att få lägenhet i någorlunda OK område. Har man mindre poäng än så kan man bara få lägenhet i Andersberg (tänk Biskopsgården fast mindre och fulare).
Tyvärr så har politikerna jobbat hårt för att skapa bostadsbrist i Sverige.

Hoppas du hittar en bra lägenhet snart dock! Kom ihåg att även söka hos privata hyresvärdar då de handplockar sina hyresgäster och i princip aldrig går efter köpoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag valde att ta lån och köpa faktiskt. Hyresrätter är ju ren förlust varje månad. Kan man så är det bättre att spara till kontantinsats och köpa en som jag ser det.

Visa gärna din kalkyl där hyresrätt är en förlust.

I dagsläget pröjsar jag 5000:- för en stambytt/renoverad etta (2018) i Stockholm.
Hade jag köpt en liknande lägenhet så hade månadskostnaden hamnat på 10 600:- i månaden, varav 5900:- är _RÄNTA_ och avgift till föreningen. Och vad händer när räntan stiger med endast 1%? Hoppsan, där blev det 1500:- dyrare, kontra när man är helt safe och betalar 5k varje månad?
Utöver det så måste man bekosta reparationer och renoveringar själv, tex om kylskåpet går sönder.
Innan argumentet "Men bostaden kan öka i Värde" så kontrar jag med att pengarna ökar i värde om man köper aktier/fonder också.

Skrivet av Jejk0b:

Nu får alla icke-stockholmare förlåta mig, men som just stockholmare som kanske vant sig vid de sjuka priserna vi har här så undrar jag varför man ens vill ha hyresrätt i mindre städer? Just GBG kanske är ett dåligt exempel. Men nog måste månadskostnaden för en bostadsrätt i även GBG vara lägre än en hyresrätt? Trots räntan på lånet! Och dessutom ännu mycket billigare än andrahandskontrakt?
Vad kostar en 2a eller 3a, säg en 25-30 minuters pendling ifrån göteborg city?

Ja, ungefär samma argument som ovan.

Tidigare bodde jag i Gävle, femrummare på 115 kvm inne i Centrum för 9000:- per månad.
Köp av liknande lägenhet skulle gå på ~2.5 miljoner med en avgift på 5000:- i månaden. Så endast ränta + avgift landar på 8986:-, man skulle spara 14 kronor i månaden på att köpa en lägenhet och hosta upp 375k i kontantinsats. Dagen då räntorna går upp blir det en minusaffär.

Alla på internet ylar om att det är en minusaffär att skaffa sig en hyresrätt, vilket kanske stämmer om man skaffar ett snordyrt Nybygge i Stockholm.
Jag tror många stirrar sig blinda på hyrorna för nybyggda lägenheter och drar slutsatsen att hyresrätter är värdelösa, men faktum är att de oftast är billigare än en bostadsrätt om du får tag i ett förstahandskontrakt till en lägenhet som inte går efter såkallade "marknadshyror" som alla nybyggen gör.

Som tidigare nämn stambyttes min lilla etta 2018 och hyran ligger på 5000:- i månaden.
Nybyggda ettor (hyresrätter) går för runt 10 500:- i månaden i mitt område, och ja. Hade jag varit tvungen att hosta upp så mycket för lägenheten hade jag givetvis köpt en BR istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det var en 10-15 år sedan nu men då kunde man iaf ringa runt till privata hyresvärdar (i Malmö) och fråga om lediga lägenheter, man kunde ringa varje morgon typ. Det fanns rätt många sådana som inte hade något som helst kösystem utan man fick lägenheten om man var trevlig och inte hade några ekonomiska problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@Lodisen: Det är olagligt att ta betalt dubbla hyran i andra hand. Möblerat får man ta 10-15% extra. Däremot är jag osäker på hur det funkar med bostadsrätter, utöver att föreningen måste godkänna det.

Ja, men det stoppar inte folk från att göra det. Det är bara att kolla lägenheter på blocket.
Visst, man kan få mellanskillnaden tillbaka om man anmäler förfarandet efter man bott där, men personen som hyr ut kan ju bara kräva en del av hyran kontant så är man rökt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

bor i gbg fick min lägenhet via boplats för ca 5 år sen då hade jag stått i kö ca 4.5 år 7 personer i kö före mig som tackade nej..jävla tur för jag trivdes inte så bra i Angered

*edit*
glömde tillägga att jag är arbetslös men fick lägenhet ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Det är ju dessvärre inte ens 10% av en tvåa i Stockholm stad i dagsläget Jag och tjejen lade 500k i kontantinsats. Vi köpte precis när priserna började gå ner, dvs början 2017

Finns lägenheter på två rum under 1,5 miljoner i Stockholms kommun. Kommunen är lite större än Vasastan eller Östermalm. Här får du förvisso ett hus på 120-150 m² för samma pris och således lägre månadskostnad. För 500 k i insats får du en hel herrgård.

Permalänk
Medlem

3 år i bostadskö, Stockholm. Hade köplats 7, men hyran var så hög att jag fick den. Dock är jag sambo nu och belånad till tänderna istället

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"