Exynos 9820 vs Snapdragon 855

Permalänk
Medlem

Lustigt när Huawei har sämre funktioner men ändå är väldigt dyra. De har inte varit prisvärda sedan ca 2011-2012...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

P20 pro gick för 3600kr för ett tag sen, vilken Samsung mobil som kostar lika eller mindre menar du är bättre?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Kan nästan slå vad om att SD855:s batteritid kommer vara bättre än exynos såååå, okej? Det är en bättre nod i SD (7nm) jämte Exynos (8nm)..
Varför ska man nöja sig med det sämre alternativet?

Verkar som folk som fortfarande försvarar den rakt igenom sämre europeiska modellen inte förstår vart jag vill komma. Snapdragon är bättre punkt. Så var fallet även förra generationen.
Dom som vill köpa den kommer givetvis göra det, för det är inte en dålig telefon i sig men jämför man tex med oneplus 7 som förhoppningsvis kommer i april/maj så ser det inte så bra ut på papperet för Samsung.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=dr1Cwix16cQ
där är en rätt nylig review, spola till 6min och lyssna vad han säger. "battery life about the same as last year".
Visst vi får nog vänta och se när majoriteten får sina nya mobiler den 8:e mars men jag har inte så stora förhoppningar tyvärr.

Fast enligt reviews, inklusive den du själv länkat så är S10+ bättre än andra, sååå okej?

GSM listar även S10+ på 91 endurance hour. Vilket är bättre än Mate20 pro, s9+, Iphone XS Max på deras egna reviews.
Så enligt GSM har S10+ bättre batteritid ändå enligt testet du själv länkade.

Oneplus7 som fortfarande kommer avstå qi-charging, stort pass på den.
När oneplus kommer med i tekniken kanske det är värt det, antar även dom kommer köra kass optisk avläsare igen som inte fungerar när man är fuktig om fingrarna, värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

P20 pro gick för 3600kr för ett tag sen, vilken Samsung mobil som kostar lika eller mindre menar du är bättre?

Speciella kampanjer där varje enhet säljs med förlust är inte relevant. Gissar att det var någon operatörskampanj för enligt prisjakt har den aldrig varit så billig.

Nu kostar den 7000 kr som minst hos seriösa svenska butiker så det är det priset vi ska jämföra med.

Den är ett år gammal nu också. Ingen 3,5mm och sämre skärm än på motsvarande Samsung-modeller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Lustigt när Huawei har sämre funktioner men ändå är väldigt dyra. De har inte varit prisvärda sedan ca 2011-2012...

Skickades från m.sweclockers.com

Inget konstigt, jag ser liknande inom många märken. De är prisprressare tills de får sin fot på marknaden, när denna börjar bli stabil så höjer de priserna, exakt samma sak var det med OnePlus.
Jag tycker Huwaie helt klart har sin plats på marknaden, då de har mobiler som är billiga. Men den stora prispressaren idag heter Xiaomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget konstigt, jag ser liknande inom många märken. De är prisprressare tills de får sin fot på marknaden, när denna börjar bli stabil så höjer de priserna, exakt samma sak var det med OnePlus.
Jag tycker Huwaie helt klart har sin plats på marknaden, då de har mobiler som är billiga. Men den stora prispressaren idag heter Xiaomi.

Jo men jag ser inte varför jag skulle betala "fullpris" för OnePlus, Huawei eller Xiaomi när de snålat in på saker som Samsung inte snålat på och jag kan köpa Samsung för samma pris (inom EU några månader efter release).

För billigare mobiler är Xiaomi överlägsna men man får förstås inte allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Jo men jag ser inte varför jag skulle betala "fullpris" för OnePlus, Huawei eller Xiaomi när de snålat in på saker som Samsung inte snålat på och jag kan köpa Samsung för samma pris (inom EU några månader efter release).

För billigare mobiler är Xiaomi överlägsna men man får förstås inte allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går jämföra mobilerna, jag och många andra ansåg att man fick mer för pengarna vid Huwaie och oneplus än Samsung. Det stors som jag ser saknas är trådlöst laddning vilket även kommande oneplus 7 enligt rykten skulle sakna. Men det är ändå i praktiken inget som de flesta ens skulle använda, när man har en supersnabb laddare som man plugga in några minuter innan man går ut.
Samsung har i andrra sidan varit tröga med dual simkort.
Nå priserna har idag jämnat ut sig så vilken som är bästa köpet beror på för vem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går jämföra mobilerna, jag och många andra ansåg att man fick mer för pengarna vid Huwaie och oneplus än Samsung. Det stors som jag ser saknas är trådlöst laddning vilket även kommande oneplus 7 enligt rykten skulle sakna. Men det är ändå i praktiken inget som de flesta ens skulle använda, när man har en supersnabb laddare som man plugga in några minuter innan man går ut.
Samsung har i andrra sidan varit tröga med dual simkort.
Nå priserna har idag jämnat ut sig så vilken som är bästa köpet beror på för vem.

OnePlus har sämre kamera, sämre skärm, ingen trådlös laddning, ingen IP-rating osv. Sämre mjukvara enligt mig. Fram till och med OnePlus3T hade de katastrofdåligt stöd för 4G(+). Numera inget 3,5mm-uttag.

Samsung har haft dual-SIM på internationella flaggskepp sedan i alla fall Galaxy S5 även om kanske inte i Sverige.

Ser inte varför jag skulle köpa OnePlus för ungefär samma pris som Samsung.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det skiljer ca15% i prestanda, inte märkbart nu i början men efter 1 år kommer säkert dessa 15% att göra skillnad.Telefonen kommer inte kännas lika fort seg. tycker det är märkligt med så stor skillnad.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Speciella kampanjer där varje enhet säljs med förlust är inte relevant. Gissar att det var någon operatörskampanj för enligt prisjakt har den aldrig varit så billig.

Nu kostar den 7000 kr som minst hos seriösa svenska butiker så det är det priset vi ska jämföra med.

Den är ett år gammal nu också. Ingen 3,5mm och sämre skärm än på motsvarande Samsung-modeller.

P20 pro kostar 4500kr nu hos tele2 och legat i 3500-5500 i princip sen nån månad efter release. Om vi bara jämför kontantpris på Elgiganten håller jag med dig. Jag själv jämför det pris man får betala och att då kalla Huawei för dyrare och sämre är 100% fel på en av punkterna. Hur man gillar dom är upp till var och en.

Att inte räkna med "speciella kampanjer" då de funnits konstant i 2år är lite orättvist.

Inget 3.5mm och marginellt sämre skärm nämnde du. Du glömde den bättre kameran och dubbla batteritiden (överdrift).
Jag är ingen större mobilanvändare och bor med en Samsung användare så har inget problem med att folk gillar dom. Men då det läggs fram som fakta att Huawei skulle vara dyrare protesterar jag :).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Läskigt stor skillnad!

Undrar verkligen vad Samsung kommer att säga om saken.

MgRnbm9wrzg

Det där är en benchmark och inte real life användning om du frågar mig.
Bättre kolla på mina videos och se hur det funkar vid 99% av hur du faktiskt kommer använda telefonen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

P20 pro kostar 4500kr nu hos tele2 och legat i 3500-5500 i princip sen nån månad efter release. Om vi bara jämför kontantpris på Elgiganten håller jag med dig. Jag själv jämför det pris man får betala och att då kalla Huawei för dyrare och sämre är 100% fel på en av punkterna. Hur man gillar dom är upp till var och en.

Att inte räkna med "speciella kampanjer" då de funnits konstant i 2år är lite orättvist.

Inget 3.5mm och marginellt sämre skärm nämnde du. Du glömde den bättre kameran och dubbla batteritiden (överdrift).
Jag är ingen större mobilanvändare och bor med en Samsung användare så har inget problem med att folk gillar dom. Men då det läggs fram som fakta att Huawei skulle vara dyrare protesterar jag :).

Man måste vara kund hos Tele2 redan.

Att P20 Pro skulle ha bättre kamera kan diskuteras och batteritiden är sämre än på Note 9.

Modellen innan hade ingen oleofobisk beläggning på skärmen utan en sketen plastfilm istället, uppdateringar har gjorts per mobiloperatör och hade du fel modell för din operatör så fick du aldrig någon uppdatering.

Det har varit så dåligt med uppdateringar för Huawei-mobiler att folk har suttit och betalat för uppdateringar till en tredje part osv. Riktigt usla saker om det förhoppningsvis fungerar bättre nu.

Både Huawei och OnePlus har egna laddningsstandarder som gör det mycket svårare att köpa tillbehör.

Rent allmänt är Huawei sämst på tillbehör, det är inte lätt att hitta officiella tillbehör och de flesta som säljs på ebay är nog kopior. Inte ens i Huaweis flaggskeppsbutik i Shenzhen hade de ett vettigt sortiment av tillbehör.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Man måste vara kund hos Tele2 redan.

Att P20 Pro skulle ha bättre kamera kan diskuteras och batteritiden är sämre än på Note 9.

Modellen innan hade ingen oleofobisk beläggning på skärmen utan en sketen plastfilm istället, uppdateringar har gjorts per mobiloperatör och hade du fel modell för din operatör så fick du aldrig någon uppdatering.

Det har varit så dåligt med uppdateringar för Huawei-mobiler att folk har suttit och betalat för uppdateringar till en tredje part osv. Riktigt usla saker om det förhoppningsvis fungerar bättre nu.

Både Huawei och OnePlus har egna laddningsstandarder som gör det mycket svårare att köpa tillbehör.

Rent allmänt är Huawei sämst på tillbehör, det är inte lätt att hitta officiella tillbehör och de flesta som säljs på ebay är nog kopior. Inte ens i Huaweis flaggskeppsbutik i Shenzhen hade de ett vettigt sortiment av tillbehör.

Okej. Ser att vi inte riktigt talar samma språk.
Prismässigt ligger inte P20 pro mot Note 9. Du behöver inte vara kund hos tele2 du kan bli det sen ångra abbet.

Känns som du plockar argument beroende på poäng du försöker få fram. Att Huawei är dyrare för liknande funktioner anser jag felaktigt. Sen om folk gillar deras launcher, uppdateringar etc är en annan diskussion där knappast Samsung ligger bäst till på marknaden.

Huawei är inte för alla (som alla märken) men DOM HAR senaste åren levererat väldigt bra bang/Buck under dessa ständiga kampanjer.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är för jävligt. MEN låter min förbokning av S10+ ligga kvar då den ändå känns som bästa telefonen för mig just nu...

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Ja det är en extrem skillnad. Som sagt inget fel med olika komponenter, bara det tydligt marknadsförs och prissätter dem efter. Säkerligen kommer vi i sverige få bland det högsta priset på mobilerna tack vare allt ifrån kemikalieskatt och copyswedenavgiften. Vilket kan leda till att vi får betala mest för sämst produkt.

Nå alternativet till S10 för kräsna användare är vadå? Krångla med import? Nej, jag tror för de flesta kräsna användare är att bita i det sura äpplet och ändå köpa en S10.

Permalänk
Medlem

1tb modellen blir ju bara sisådär 4380:- dyrare med bara copyswede avgiften väl?

Permalänk
Medlem

Det där är en benchmark. Inte Real Life användning av telefonen. Du kommer inte märka någon skillnad.
Det är inte som FPS i spel som med grafikkort som presterar olika.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Tycker det hackar rätt mycket i samsungs egen processor. Tänker mer på när man filmar i hög upplösning med bildstabilisering som kräver max kraft av hårdvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det där är en benchmark. Inte Real Life användning av telefonen. Du kommer inte märka någon skillnad.
Det är inte som FPS i spel som med grafikkort som presterar olika.

När det kom till GPU:erna på Exynos 9810 och Snapdragon 845 (alltså Samsung Galaxy S9) så var det jäkligt stor skillnad i prestanda. Allt pekar mot att det är liknande skillnad i prestanda på GPU:erna det här året också. Dvs jo, man kommer märka skillnad i real life användning, speciellt i spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Det där är en benchmark. Inte Real Life användning av telefonen. Du kommer inte märka någon skillnad.
Det är inte som FPS i spel som med grafikkort som presterar olika.

Det är svårt med tester som visar ens personliga användning, jag har inte sett en enda vettig cpu/Gpu test för min användning på pc. Men testerna som körde olika visade en klar skillnad, ditt påstående att an ej kommer se någon skillnad tycker jag milt sagt är befängt.
Testet: 92 sek vs 109 sek, det är över 15% slöare här i europa. Och det finns fler tester i första nlägget.

Undra förresten hur många som hade sagt likadant om 2080Ti hade presterar runt 15% sämre i EU? Alltså säga saker som att det är inget man märker av vid vanlig använding.

Nå det är inte många som betalar 10-15000kr för en mobil eller grafikkort, men de som gör detta vill ofta ha ut prestanda. För mig segar min mobil med Kirin 970 för nästan vad jag gör. Förutom proffionell användning så har jag probledm att spela visa spel i de högsta ligorna,' Som C&C, skittufft att vara bland de bästa i spelet med betydligt sämre hårdvara än andra i samma nivå.

*edit*
Argument som att ett 2080Ti är så snabbt så 15% sämre prestanda gör inget för vanliga användare, går snabbt avfördas med att de klarar sig säkert med denna prestanda. Men de kanske då skulle köpa ett billiga grafikkort? Exakt samma sak gäller Samsung S10 telefon, de flesta klarar sig med en slöare mobil, men kan då köpa en billigare mobil.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingenroll.
Fanboys verkar försvara allt till döden, för egen del tycker jag det är riktigt tråkigt. Tänkte köpa en s10+ men det får bli nånting annat istället.
Nämner man 15% sämre prestanda eller att det hackar jämte en bättre cpu/gpu kommer alltid nån och säger ”irl märks det inte”.
Visst kanske inte märks när man surfar på den, som majoriteten lär göra också. Men i spel och 4K kamera stabilitet osv lär det vara märkbar skillnad. Men det största problemet är batteritiden. Kolla lite reddit så får dom ut ungefär 4-5 timmar SoT med exynos. Värdelöst..

Permalänk
Medlem

kan förstå att folk säger att man inte ska bry sig om benchmarks. det är trots allt samma personer som köper en octa core för att kolla aftonbladet med. sen springer dom runt och frågar efter laddare hela tiden, väldigt störande. Sen att dom inte heller kan förstå att folk bryr sig om beräkningskraften, är mycket skrämmande dom har helt klart köpt fel mobiltelefon. om de inte bara var för att skryta.

Exynos 9 Series (9820) spec
Dual-core (Custom CPU)
Dual-core (Cortex®-A75)
Quad-core (Cortex®-A55)

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är svårt med tester som visar ens personliga användning, jag har inte sett en enda vettig cpu/Gpu test för min användning på pc. Men testerna som körde olika visade en klar skillnad, ditt påstående att an ej kommer se någon skillnad tycker jag milt sagt är befängt.
Testet: 92 sek vs 109 sek, det är över 15% slöare här i europa. Och det finns fler tester i första nlägget.

Undra förresten hur många som hade sagt likadant om 2080Ti hade presterar runt 15% sämre i EU? Alltså säga saker som att det är inget man märker av vid vanlig använding.

Nå det är inte många som betalar 10-15000kr för en mobil eller grafikkort, men de som gör detta vill ofta ha ut prestanda. För mig segar min mobil med Kirin 970 för nästan vad jag gör. Förutom proffionell användning så har jag probledm att spela visa spel i de högsta ligorna,' Som C&C, skittufft att vara bland de bästa i spelet med betydligt sämre hårdvara än andra i samma nivå.

*edit*
Argument som att ett 2080Ti är så snabbt så 15% sämre prestanda gör inget för vanliga användare, går snabbt avfördas med att de klarar sig säkert med denna prestanda. Men de kanske då skulle köpa ett billiga grafikkort? Exakt samma sak gäller Samsung S10 telefon, de flesta klarar sig med en slöare mobil, men kan då köpa en billigare mobil.

Du jämför precis med det som jag sa att man inte ska jämföra med. Om du tar grafikkort så är det ju ren och skär prestanda endast. Där är det FPS som utmärker skillnaden. Du kan inte tänka så med mobiltelefonerna.
Spelande på mobiler är inte det folk gör mest med dem. Det är en liten del av tiden man använder telefonen.

Enklare spel som Candy Crush osv kommer funka lika bra. Tyngre spel som Asphalt 9 kommer med funka bra. Så det du gör till 99% av tiden med mobilen kommer funka precis lika bra.

Men om du ska whinea så mycket så köp då bars inte telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är svårt med tester som visar ens personliga användning, jag har inte sett en enda vettig cpu/Gpu test för min användning på pc. Men testerna som körde olika visade en klar skillnad, ditt påstående att an ej kommer se någon skillnad tycker jag milt sagt är befängt.
Testet: 92 sek vs 109 sek, det är över 15% slöare här i europa. Och det finns fler tester i första nlägget.

Undra förresten hur många som hade sagt likadant om 2080Ti hade presterar runt 15% sämre i EU? Alltså säga saker som att det är inget man märker av vid vanlig använding.

Nå det är inte många som betalar 10-15000kr för en mobil eller grafikkort, men de som gör detta vill ofta ha ut prestanda. För mig segar min mobil med Kirin 970 för nästan vad jag gör. Förutom proffionell användning så har jag probledm att spela visa spel i de högsta ligorna,' Som C&C, skittufft att vara bland de bästa i spelet med betydligt sämre hårdvara än andra i samma nivå.

*edit*
Argument som att ett 2080Ti är så snabbt så 15% sämre prestanda gör inget för vanliga användare, går snabbt avfördas med att de klarar sig säkert med denna prestanda. Men de kanske då skulle köpa ett billiga grafikkort? Exakt samma sak gäller Samsung S10 telefon, de flesta klarar sig med en slöare mobil, men kan då köpa en billigare mobil.

Eh... Kolla videoserna på första sidan så får du se att Exynos S10+ slår alla telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Du jämför precis med det som jag sa att man inte ska jämföra med. Om du tar grafikkort så är det ju ren och skär prestanda endast. Där är det FPS som utmärker skillnaden. Du kan inte tänka så med mobiltelefonerna.
Spelande på mobiler är inte det folk gör mest med dem. Det är en liten del av tiden man använder telefonen.

Enklare spel som Candy Crush osv kommer funka lika bra. Tyngre spel som Asphalt 9 kommer med funka bra. Så det du gör till 99% av tiden med mobilen kommer funka precis lika bra.

Men om du ska whinea så mycket så köp då bars inte telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är också få som spelar på sin persondator, de som ändå spelar spelar en stor del spel som casino i webbläsare och där klarar de med vilken iGpu som helst. Så som 2080Ti skulle prestera otroligt mycket sämre i Europa är irreverent då de flesta mest kör ändå bara casinospel på sin persondator.

Alltså förstå att vi pratar om exklusiv hårdvara för exklusiv pris, ditt sista med att skriva Whinea. Så gissar jag på att du är en person som inte ens skulle lägga ut nästan 18 000kr eller så på en mobil utan köper en betydligt billigare för att du ej behöver ha prestandan, sedan förstår du inte varför vi som betalar 3 gånger så mycket som en vanlig köpare för vår mobil behöver ha bra prestanda.
Pris 18 000kr för 1TB https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

Skrivet av Dizzö:

Eh... Kolla videoserna på första sidan så får du se att Exynos S10+ slår alla telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vilket klipp som du syftar på. Det går säkerligen hitta fördelar emot de olika cpurna i olika tester.. För den som har tid så går det analysera dem bättre och mer tester behövs, vilket garanterat kommer när fler får tillgång till mobilerna.
Det jag störde mig på var folk som sa att man inte märker av prestandaskillnaden utifrån tester som visade en stor prestandaskillnad.

För oss som betalar väldigt mycket pengar för något, kanske 3,4 gånger så mycket pengar som en vanlig tekniknörd så är prestanda ofta inte alls försumbar. Nu kommer fler tester ge oss bättre resultat, men jämför inte våra krav med folk som betalar 1/4 av priset för något med vad de krav de ställer.

*edit*
Jag och många andra har som sagt stora prestandaproblem med våra mobiler och jag tvingas redan i år byta min emot något snabbare. Det är alltifrån arbete till spel som laggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är också få som spelar på sin persondator, de som ändå spelar spelar en stor del spel som casino i webbläsare och där klarar de med vilken iGpu som helst. Så som 2080Ti skulle prestera otroligt mycket sämre i Europa är irreverent då de flesta mest kör ändå bara casinospel på sin persondator.

Alltså förstå att vi pratar om exklusiv hårdvara för exklusiv pris, ditt sista med att skriva Whinea. Så gissar jag på att du är en person som inte ens skulle lägga ut nästan 18 000kr eller så på en mobil utan köper en betydligt billigare för att du ej behöver ha prestandan, sedan förstår du inte varför vi som betalar 3 gånger så mycket som en vanlig köpare för vår mobil behöver ha bra prestanda.
Pris 18 000kr för 1TB https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

Jag vet inte vilket klipp som du syftar på. Det går säkerligen hitta fördelar emot de olika cpurna i olika tester.. För den som har tid så går det analysera dem bättre och mer tester behövs, vilket garanterat kommer när fler får tillgång till mobilerna.
Det jag störde mig på var folk som sa att man inte märker av prestandaskillnaden utifrån tester som visade en stor prestandaskillnad.

För oss som betalar väldigt mycket pengar för något, kanske 3,4 gånger så mycket pengar som en vanlig tekniknörd så är prestanda ofta inte alls försumbar. Nu kommer fler tester ge oss bättre resultat, men jämför inte våra krav med folk som betalar 1/4 av priset för något med vad de krav de ställer.

*edit*
Jag och många andra har som sagt stora prestandaproblem med våra mobiler och jag tvingas redan i år byta min emot något snabbare. Det är alltifrån arbete till spel som laggar.

Och det är förra årets Exynos eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Och det är förra årets Exynos eller?

Förstår inte frågan. Det jag reagerade på var att skillnaden inte spelar någon roll, baserat på tester som visar en stor skillnad. Kanske är Exynos bättre på vissa saker, kanske är de billigare etc? Det går att gräva sig in i detta för den som har tid.

Om det finns fördelar med Exynos så blir det mer en Intel vs AMD debatt, där AMD just nu konkurrerar med pris.
Men jag tror ändå inte ens den största AMD fanatikern på forumet skulle bli så glad om den skulle i någon dator få en Amd 2700x istället för en Intel 9900K. Detta till exakt samma pris, där datortillverkaren säger att processorerna är helt jämförbara.

*edit*
Jag ser det som två frågor.
1:Är skillnaden mellan Exynos 9820 vs Snapdragon 855 stor? Detta går att gräva ner sig i, leta upp mängder med tester. Förutom benchmark bör man se olika programvaror, batteritid etc.

2: Spelar prestandaskillnad roll på en exklusivare mobil. Visst hör den ihop med fråga 1, för om skillnaden endast skulle vara någon promille så är det inget man märker, men börjar man prata om hela procentuella försämringar med den ena så börjar det att märkas.
Och dyrare hårdvaror riktade till gruppen som vill betala väldigt mycket extra för att få lite bättre hårdvara är ofta en grupp som just vill ha ut bra prestanda. Dessa ska ej på något sätt jämföras med att vanligt folk som kanske köper en mobil som kostar 2000kr istället för 18 000kr, och oftast inte använder sin mobil till något mer prestandakrävande.

*edit*
Något komisk är att jag ofta brukar bli anklagad för att inte alls spela på datorutrustning, då jag köper inte hårdvara enbart för just spel. Men när det gäller mobiler så upplever jag raka motsatsen, folk ifrågasätter mig varför man ens ska bry sig om spelprestanda på mobilen? Jag lirar som sagt C&C Rivials på mobilen och ska man vara bland de bästa i världen på detta spel så är det mer eller mindre en förutsättning att ha den bästa hårdvaran. Jag tror samma sak gäller de flesta pc-spel, ska man vara bland de bästa så bör man ha hårdvara däreffter.

Permalänk

Så man kan sammanfatta det med att om vi i Europa vill ha bästa möjliga mottagning av 4g så är det lika med en Samsung S10+ med Exynos 9820 som då inte ger mig samma prestanda som övriga världen.

Fotograferar mycket och filmar en hel del så just video prestanda är intressant. Mobilen har man ju med sig överallt.

Ingen som hittat något som berör video i högre upplösning med S10? Någon som vet hur pass sämre mottagning man får med Snapdragon gällande 4g?

Permalänk
Medlem

https://www.google.se/amp/s/www.techadvisor.co.uk/review/smar...

”Unfortunately, battery life is this phone’s Achilles’ Heel – it is not as good as we’d hoped. Sure, it’ll get you through a day’s use but we found at best it’d get to three and a half hours screen-on time before we were hitting 20% and reaching for a charger.”

Nu börjar exynos reviewsen ramla in. Och som man trodde så är batteritiden värdelös 😞