GOG slutar ge kompensation för regionala prisskillnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det tråkiga är ju att de flesta verkar ju köra avtal med bara en part, tex Epic Store istället för att köra hos flera leverantörer.
Jag betalar hellre gärna en slant extra för att ha spelet på Steam (Om de skulle kompensera för inkomstbortfallet) , då jag tycker Steam blivit såpass smidigt över åren.

Ja, det blir ju lätt en situation med "konkurrens" om tjänsterna har olika utbud med exklusiva spel. Blir inte så bra, alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Precis så är det, det är brister i mycket enkel ekonomi som ofta leder till nedskärningar och konkurser. Det behöver inte betyda att de är dåliga på att räkna, utan att dåliga beslut tas, för höga löner till chefer, fel fördelning av budgeten etc.
Att GOG "tvingas" lägga på en straffavgift på köp i andra valutor trots 30% provision låter som ett tecken på att företaget är misskött. Växlingsavgiften lägger redan betalkortsföretagen på alla köp, detta låter som en straffavgift som sagt.

Jag tycker inte att de ska lyssna på "tyckare på olika nätforum" utan att de ska lyssna på fakta och logik. Jag kunde inte bry mig mindre om de går i konkurs, en ockerbutik mindre liksom.

Så vitt jag förstått är det distributörerna som krävt att GoG har olika valuta för olika marknader och att de översätter dollarpriset direkt till euro (ex 59$ blir 59€). Och GoG har tidigare gett tillbaka mellanskillnaden ur egen ficka till skillnad från tex Steam där man betalar mer i EU än i USA. Men nu kommer det bli samma på GoG som på övriga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Ledarna i företagen tänker garanterat både lång- och kortsiktigt. De måste testa olika sätt att tjäna pengar för att inte halka efter konkurrenterna och ibland slår det fel. Men det släpper de flesta kunder efter ett tag om det kommer ut bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är att ibland vet de verkligen inte ett skit om vad de håller på med.

T.ex så hade förmodligen en 12-åring gjort ett bättre jobb än NOKIAs ledning när de körde företagets mobilproduktion i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det jag menar är att ibland vet de verkligen inte ett skit om vad de håller på med.

T.ex så hade förmodligen en 12-åring gjort ett bättre jobb än NOKIAs ledning när de körde företagets mobilproduktion i botten.

Ja, det är klart att alla ledare inte är bra och att olika typer av ledare passar olika organisationer beroende på vad som behöver göras. Ibland blir det felsatsningar, som tex windows phone för Nokia.

Jag är inte alls insatt, men det var väl inte självklart på den tiden att Android och apple skulle dominera så pass mycket att det inte fanns plats för något annat? Det är ju lätt att se nu i efterhand och kanske kunde personer med bra insyn i branschen förutse framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, det är klart att alla ledare inte är bra och att olika typer av ledare passar olika organisationer beroende på vad som behöver göras. Ibland blir det felsatsningar, som tex windows phone för Nokia.

Jag är inte alls insatt, men det var väl inte självklart på den tiden att Android och apple skulle dominera så pass mycket att det inte fanns plats för något annat? Det är ju lätt att se nu i efterhand och kanske kunde personer med bra insyn i branschen förutse framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att kunderna stod med öppna plånböcker och väntade på ett bra alternativ men NOKIA envisades med att släppa skräpprodukter.
Försäljningssiffrorna av smartphones dubblerades under flera år så förmodligen alla kunde väl lista ut vad som hände.

Angående nyheten har jag ingen åsikt på deras beslut men jag menar att folk som är högt uppsatta per automatik inte alltid har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Förstår fullt ut att de inte vill stå med växlingsrisken. Bättre att bara sälja i dollar så får vi kunder växla. Inget stort problem nu för tiden då det är inbyggt i varenda betaltjänst.

Ibland kan en "nät tyckare" vara egenföretagare, där man omsätter nån miljon, själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Faktum är att kunderna stod med öppna plånböcker och väntade på ett bra alternativ men NOKIA envisades med att släppa skräpprodukter.
Försäljningssiffrorna av smartphones dubblerades under flera år så förmodligen alla kunde väl lista ut vad som hände.

Angående nyheten har jag ingen åsikt på deras beslut men jag menar att folk som är högt uppsatta per automatik inte alltid har rätt.

Håller med om att hög position inte nödvändigtvis innebär att man fattar kloka beslut. De flesta är väl sannolikt mellanbra som ledare, medan några få är bättre eller sämre. Sedan finns ju alltid några riktiga stolpskott också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är ju bara köra med ett kort från Revolut så kan man pröjsa i USD utan växlingsavgifter.

Och växlingskursen är sämre för det är där de tar igen det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Och växlingskursen är sämre för det är där de tar igen det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, faktiskt bättre växlingskurser än vad bankerna erbjuder de 4-5 gångerna jag kollat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, faktiskt bättre växlingskurser än vad bankerna erbjuder de 4-5 gångerna jag kollat.

Hur nära den riktiga kursen kommer de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hur nära den riktiga kursen kommer de?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu under helgen så är det extra avgifter vad jag vet så kan inte riktigt kolla.

Men för ett par dagar sedan så kollade jag USD:

Revolut 9,26
Nordea 9,26 (Var dock Mittkursen, men bra pekpinne)
SEB 9,29
Forex 9,92 (LOL)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3