Permalänk

Alternativ till Tesoro tangentbord

Katten dödade inte mus hos oss men väl mitt Tesoro tangentbord genom att kräkas över det.

Tangentbordet som avlivades var ett Tesoro Gram. Köpte som ersättare idag ett Logitech G512 men som är klart högre än Tesoros. Då jag pga handskada behöver ett tunt tangentbord klarar jag inte ett så högt tangentbord som G512 inser jag nu. Handledstöd är inte helt lätt att använda pga skadan. Ngt som kan tipsa om ett alternativ till Tesoro ?

Leter efter:

Mekaniskt tangentbord för gaming.
Tyst -Logitech G512 är helt ok när det gäller ljudet
Platt!
RGB.
Nordisk layout.

Fördel om man enkelt kan dra ur sladden ur tangentbordet så katt inte dödar fler tangentbord Fullsize, TNK, trådat eller trådlöst spelar egentligen ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Kanske coolermasters nya, de är ju lågprofil iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Olsson80: Tack! Ska titta på det tangentbordet men recensionerna om att tangentbordet verkar plastig kändes så där kul. Ska titta på det fysiskt så klart.

Just nu testar jag Corsair K70 Rapidfire low profile. Delvis plastigt och känns mkt billigare än de nästan 1800 kr som tangentbordet kostar. Programvaran lite så där. Höjden fungerer och bordet är tyst.

Permalänk

Har tittat på Cooler master SK650. Platta tangenter motsvarande laptop men själva tangentbordet är inte så platt, högre än Corsair K70 Rapid fire low profile.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på mer info om Ducky Blade... Tyvärr verkar det inte hända så mycket

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förresten, har du sett Hexgears X1?
https://www.youtube.com/watch?v=DTNAsfuE8XE

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Havit HV-KB395L med nordisk layout nyligen med Kailhs low profile-brytare. På produktbilderna kan det ibland se ganska fult ut men stäng av RGB-belysningen eller sätt den på vitt så är det betydligt mer stilrent. Även med RGB-effekter på ser det betydligt bättre ut än på bilderna som helt enkelt är vedervärdigt dåliga. Nedan är en video som visar höjden relativt till ditt gamla tangenbord. Den testade modellen är egentligen HV-KB390L men det är en billigare TKL-version utan RGB. I övrigt är de identiska.

https://www.youtube.com/watch?v=9UhLZ9AWHJM

Observera dock att det har blå brytare, även om ljudet är klart mer behagligt än Cherry MX Blue. Observera också att mjukvaran inte verkar finnas för den nordiska varianten som förutom att finnas i nordiska onlinebutiker i övrigt inte omnämns på deras webbsida. Som tur är går i princip allt att kontrollera direkt via tangenbordet.

Skrivet av Olsson80:

Kanske coolermasters nya, de är ju lågprofil iaf..

Tyvärr är det i verkligheten inte särskilt low profile när man räknar in total höjd.

https://www.youtube.com/watch?v=S5-12O3kiho

Skrivet av Roger W:

Har dock inte nordisk layout och kommer troligen inte få det heller. Svaret jag fick när jag frågade var "That might be possible in the future, but we don't have a definite timeline.".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har dock inte nordisk layout och kommer troligen inte få det heller. Svaret jag fick när jag frågade var "That might be possible in the future, but we don't have a definite timeline.".

Attans, det borde jag kollat upp. Bra info!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Attans, det borde jag kollat upp. Bra info!

Det är tyvärr ett vanligt problem rent generellt. Förr i tiden kunde man räkna med svensk version (dvs. utan Ø och Æ tryckt på) samt motsvarande för de andra nordiska länderna. Nu får man vara glad om det finns en nordisk layout/version alls. De extra tecknen gör väl egentligen ingenting men tangentbordet blir mindre stilrent. Hade kunnat tänka mig att betala för några extra keycaps i lådan för de knappar som skiljer som man sedan kunde växla till själv, just för att spara in på arbetet och kosta den att montera dem och för att slippa ha två olika SKU:er. Marknaden för oss här uppe i norr är väl för liten helt enkelt.

Det större problemet är såklart att det numera sedan fler tillverkare börjat tillverka vettiga brytare finns massor av intressanta tangentbord som ofta bara har ANSI-layout.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag tror det skulle vara bättre för handen om du skaffar dig en ordentlig planka (tjock) som hela underarmen kan vila på och fingrarna nästan dinglar ner mot tangentbordet och på så vis slipper du böja den som kan vara så påfrestande.

Själv så skaffade jag https://www.inet.se/produkt/6101585/handledsstod-i-gele-for-m...
För att ha under vänster underarm, sedan är det nästan 20cm fram till tangentbordet. Tycker det gjorde en stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Coolermasters brädor är inte lågprofil. Tangenterna i sig är det, men inte om man tar hela brädan i beaktning.

Det är inte så att du kan tänka dig att skaffa ett vanligt tangentbord och ett handledsstöd istället för lågprofil? Finns väldigt mycket mer att välja på då. Är dessvärre inte så insatt i lågprofilstangentbord att jag kan ge någon bra rekommendation.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Hexgear X1 ser väldigt fint ut, synd att det inte finns i nordisk upplaga. Kommer det lär det bli köp!

Blå brytare har jag svårt att komma överens med, annars intressant tangentbord. Har testat ett flertal olika brytare och Cherry red, silent red eller linjära romer G gillar jag bäst. Vore trevligt om det kommer en upplaga med red brytare.

Än så länge verkar Corsair low profile tangentbordet bäst av som jag testat. Ducky blade är mkt intressant om det väl släpps!

Permalänk

@DocStargazer
Lägg kartongen till ditt nyinköpta tangentbord framför tangentbordet och använd det en stund. Känns det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@StuntmanMike: På vilket sätt skulle det kännas bättre att ha kartongen framför tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

@StuntmanMike: På vilket sätt skulle det kännas bättre att ha kartongen framför tangentbordet?

Gissar att han menar som ett handledsstöd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: Ja, sannolikt var tanken att testa kartongen som handledsstöd. Är dock rädd om mina händer - med katter i hemmet går ingen kartong säker och klor slinter lätt

Dagens testobjekt har varit Logitech G613 som visserligen inte är low profile men som iaf har ett väldigt mjukt och behagligt handledsstöd. Trevligt tangentbord som dock saknar separata ljudkontroller.

So far är Corsair low profile det överlag och i mitt tycke bästa tangentbordet. Jakten fortsätter!