Monitorarm, risker med att överskrida max tum?

Permalänk
Medlem

Monitorarm, risker med att överskrida max tum?

Jag klickade hem en monitorarm på komplett, närmare bestämt iiglo GM100.
Har tittat på den ett tag sen jag såg någon på Slack som hade den i kombination med sitt Ghost-chassi. Jag tyckte den var smart med USB och ljud in och ut i foten. Framför allt eftersom Ghosten saknar IO på framsidan.
En sak som jag glömde tänka frammåt är storleken på skärmar som monitorarmen klarar. Max 30 tum och max 9 kilo. Lite dumt då de skärmarna jag har på min inköplista är alla mellan 32 tum 16:9 och 34-35 tum 21:9 format. Dock väger de allra flesta under 9 kilo. Tror ni att det klarar sig eller ska jag göra ett återköp på monitorarmen?
Köp av skärm ligger nog en tid fram. Frammåt hösten eller kanske mot vintern. Kör i nuläget på en 27 tummare.

Permalänk
Medlem

Problemet om skärmen är för bred lär väl främst vara att stativet kan vara för kort för att man ska kunna rotera skärmen utan att den tar i bordet. Men om du inte bryr dig om ifall du kan använda skärmen på högkant eller inte så spelar ju inte det någon roll. I övrigt lär det väl vara vikten som är det allra viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet om skärmen är för bred lär väl främst vara att stativet kan vara för kort för att man ska kunna rotera skärmen utan att den tar i bordet. Men om du inte bryr dig om ifall du kan använda skärmen på högkant eller inte så spelar ju inte det någon roll. I övrigt lär det väl vara vikten som är det allra viktigaste.

...eller att man måste ha skärmarna mer snävt vinklade mot varandra. Eller, gud förbjude, ifrån varandra

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd

Använder du bara en skärm är det inget stort problem, men använder du flera i samma setup kan det hända att de precis inte passar mot varandra, du får helt enkelt kolla i detaljerad beskrivning hur långt det max går att ha mellan VESA fästena och jämföra det mot de fysiska yttermåtten på dina skärmar.

Men använder du bara en skärm per arm så har du ju inte det problemet.

(Vikten är som sagt vad stället är dimensionerat för utan att bli vekt och instabilt, tex vibrationer, slack, mm gasfjädrars maxlast innan de börjar sjunka, mm. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

500 mm (dvs en halvmeter) är max höjd du kan ställa in på dendär, så din skärm bör passa, den hamnar bara litet längre ned.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.
Jo det är armen för en skärm jag köpt. Kommer bara använda en skärm, ser inte vitsen med två, möjligtvis tre? Men det känns som att 21:9-skärmarna har rubbat flerskärmsmarknaden en del. Har en lista på prisjakt med skärmar jag är intresserad av. Av dom så är det bara en som är nära i vikt med 8,7 kilo. Resten har högre spann.
Skärmen kommer sitta som en skärm ska sitta, i landskapsläge och inget annat. Och gärna så nära in på väggen som det bara går. Läste att det var 17 cm som minst mellan bakkant på armen och till vesafästet. Sen bygger skärmen lite också såklart. Men jag tror att det kommer städa undan mycket under skärmen runt och under skärmen.
Tanken är att endast chassi, tangentbord/mus och högtalare ska få finnas på bordet. Resten ska inte synas.

Permalänk
Medlem

Jag har Igloo's arm för 2 skärmar och min 27" är ganska tung så den vill gärna vinklas ned lite då och då. Har du bara 1 skärm som inte är alltför tung så borde det inte vara något problem dock!

Halvt OT, det dubbla stativet skulle jag påstå är för "smalt" mellan skärmarna om man har 2x27". Jag hade inte kunnat ha skärm nr. 2 i en lika bekväm vinkel om den var 27" i stället för 24" som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack för snabba svar.
Jo det är armen för en skärm jag köpt. Kommer bara använda en skärm, ser inte vitsen med två, möjligtvis tre? Men det känns som att 21:9-skärmarna har rubbat flerskärmsmarknaden en del. Har en lista på prisjakt med skärmar jag är intresserad av. Av dom så är det bara en som är nära i vikt med 8,7 kilo. Resten har högre spann.
Skärmen kommer sitta som en skärm ska sitta, i landskapsläge och inget annat. Och gärna så nära in på väggen som det bara går. Läste att det var 17 cm som minst mellan bakkant på armen och till vesafästet. Sen bygger skärmen lite också såklart. Men jag tror att det kommer städa undan mycket under skärmen runt och under skärmen.
Tanken är att endast chassi, tangentbord/mus och högtalare ska få finnas på bordet. Resten ska inte synas.

Jag kör en sådan igglo arm fast den enklare varianten. Har en 32" skärm monterad och som någon skrev ovan så är den för stor för att vrida men fungerar utmärkt att använda. Har lite över 25 cm marginal till skrivbordet.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG