Permalänk

Där ser man Jag läste hela och det var ingen lätt väg att få personerna där på banken att förstå. Lite pinsamt att bankmannen gjorde stora räknefel och framförallt att han/hon verkade kunna så pass lite om ekonomi. Jag har ingen ekonomiutbildning men har ändå full koll på allt som togs upp där. Handlar man med aktier/fonder, köpt/sålt bostäder, haft ett sparande hela livet osv så snappar man upp ett och annat även utan någon formell utbildning.
Sen förstår jag att de helst tar emot standardlösningar och har svårare att hantera kunder som inte följer mallen. Som mig t.ex. där jag tydligen var på gränsen ekonomiskt till mitt nya boende och skulle hamna över 50 % av min inkomst på boendekostnad osv enligt bankens kalkyl och flera banker sa nej. Men i verkligheten bor jag billigare nu än före flytten och är nere på 10-20 % av min inkomst till boendekostnad beroende på hur man räknar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Låter som en bra ränta på en femåring!

Vilket är det bästa alternativet, en ränta på 1,6% för tre år eller en ränta på 1,76 i fem år? Ska binda mina rörliga lån omgående och fick det erbjudandet från min bank

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Vilket är det bästa alternativet, en ränta på 1,6% för tre år eller en ränta på 1,76 i fem år? Ska binda mina rörliga lån omgående och fick det erbjudandet från min bank

1.6 på tre år är sådär (hos oss iaf), 1.76 på fem år är bra. Men din bank har säkert andra marginaler, men femåringen tror jag är det bättre

Permalänk
Medlem

@Kakann.

Halloj, jag har sökt runt lite men inte hittat någon med vårt speciella "problem"

När en bank har gjort upp med en kund om ett bolån för t.ex. en friliggande villa. Vilka krav måste banken ställa på kunden att förvalta säkerheten för lånet? Om banken blir varse att värdet på huset är på väg söder om vad lånet uppgår till, kan banken tvingas agera för att skydda sin utlåning?

Bakgrund: Mamma gick bort, hennes sambo testamenterades nyttjanderätt i 10år (tack för den). Vi vill sälja och gå vidare, men gubben vägrar se sig om efter nytt boende (sol&vårare har det visat sig, vi sitter med kontoutdrag som visar att han tillskansat sig pengar). Utvägen hade varit att banken valde att säga upp lånet, men på liten ort så skyddar man varandra, även om han ursprungligen kommer från storstan, suck.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

@Kakann.

Halloj, jag har sökt runt lite men inte hittat någon med vårt speciella "problem"

När en bank har gjort upp med en kund om ett bolån för t.ex. en friliggande villa. Vilka krav måste banken ställa på kunden att förvalta säkerheten för lånet? Om banken blir varse att värdet på huset är på väg söder om vad lånet uppgår till, kan banken tvingas agera för att skydda sin utlåning?

Bakgrund: Mamma gick bort, hennes sambo testamenterades nyttjanderätt i 10år (tack för den). Vi vill sälja och gå vidare, men gubben vägrar se sig om efter nytt boende (sol&vårare har det visat sig, vi sitter med kontoutdrag som visar att han tillskansat sig pengar). Utvägen hade varit att banken valde att säga upp lånet, men på liten ort så skyddar man varandra, även om han ursprungligen kommer från storstan, suck.

Beklagar verkligen, vilken skitsits för er... Det skulle kunna funka: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Beklagar verkligen, vilken skitsits för er... Det skulle kunna funka: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fung...

Tack för länken. Informationen däri visar på vad banken kan göra. Men egentligen inte så mycket vad den måste göra.

Trots det så är det bra info som vi kanske ska upplysa bankens VD om, så att denna kan hjälpa sina medarbetare att ta bättre beslut för banken.

Tack

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Tack för länken. Informationen däri visar på vad banken kan göra. Men egentligen inte så mycket vad den måste göra.

Trots det så är det bra info som vi kanske ska upplysa bankens VD om, så att denna kan hjälpa sina medarbetare att ta bättre beslut för banken.

Tack

Banken måste väl helt ärligt inte göra så mycket alls, är belåningsgraden hyfsat låg spelar det ju i princip inte banken någon roll.

Permalänk
Medlem

Har idag ett bolån som är amorteringsfritt, 70% av fastighetens värde.

Skulle vilja öka mitt lån och låna mera, oklart om jag klarar den nya gränsen på 50% av fastighetsvärdet när jag värderar om fastigheten och inkluderat det nya lånebeloppet.

Kan jag utöka eller ta ett nytt bolån så bara det nya lånet omfattas av amorteringskravet inte det gamla?(Den totala belåningen kommer ligga under 70%)

edit:
mitt bolån idag ligger på 245k kr, vilket jag vill utöka med 100-120k kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har idag ett bolån som är amorteringsfritt, 70% av fastighetens värde.

Skulle vilja öka mitt lån och låna mera, oklart om jag klarar den nya gränsen på 50% av fastighetsvärdet när jag värderar om fastigheten och inkluderat det nya lånebeloppet.

Kan jag utöka eller ta ett nytt bolån så bara det nya lånet omfattas av amorteringskravet inte det gamla?(Den totala belåningen kommer ligga under 70%)

edit:
mitt bolån idag ligger på 245k kr, vilket jag vill utöka med 100-120k kr.

När jag höjde lånet för att köpa bil så sas det att amorteringskravet bara gäller det nya lånet.
Nu hann jag visserligen göra det innan kravet infördes och det har ju kommit ytterliggare krav sen dess.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

@Kakann.

Halloj, jag har sökt runt lite men inte hittat någon med vårt speciella "problem"

När en bank har gjort upp med en kund om ett bolån för t.ex. en friliggande villa. Vilka krav måste banken ställa på kunden att förvalta säkerheten för lånet? Om banken blir varse att värdet på huset är på väg söder om vad lånet uppgår till, kan banken tvingas agera för att skydda sin utlåning?

Bakgrund: Mamma gick bort, hennes sambo testamenterades nyttjanderätt i 10år (tack för den). Vi vill sälja och gå vidare, men gubben vägrar se sig om efter nytt boende (sol&vårare har det visat sig, vi sitter med kontoutdrag som visar att han tillskansat sig pengar). Utvägen hade varit att banken valde att säga upp lånet, men på liten ort så skyddar man varandra, även om han ursprungligen kommer från storstan, suck.

Du har inte lust att utveckla på både hur värdet kan tänkas förstöras och varför ni försöker kringgå testamentet? Det känns ganska obehagligt att ge råd i frågan då den till ytan påminner(vill förstärka här att jag inte dragit någon slutsats) på många sätt som om ni försöker er på en juridisk fuling. Vill självklart tro att det inte är så det står till, men så som du lägger upp frågeställning hade jag dragit mig både en och två gånger för att hjälpa till, innan jag visste mer. Samborätten är svag och det händer allt som oftast att bröstarvingar hittar sätt att komma runt den dödes vilja för att göra ekonomisk vinning, så det är ganska känsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Om ni vill ha en billig livförsäkring så finns det något inom tjänstepensionen som heter "Familjeskydd". För att kunna teckna den krävs att man får tjänstepension enligt kollektiavtal för privat tjänsteman (ITP-1/2 - Collectum). Man får inte ett engångsbelopp utan man väljer 1-4 prisbasbelopp (pbb=46 500kr år 2019) och i hur många år (5, 10, 15 eller 20). Avgiften för skyddet dras från tjänstepensionsavsättningen. Hur stor avgiften är beror på storlek och ålder och syns om man klickar på "visa tabell". Eftersom det dras från tjänstepensionsavsättningen så betalar man även med oskattade pengar vilket gör det extra förmånligt.

Familjeskydd

Exempel:
Om du är 30 år och tecknar 4pbb och 10 år så får dina efterlevande ut ca 200k kr om året i 10 år, dvs ca 2 miljoner. För det får du betala 5,29kr i månaden (ökar med någon krona per år).

Nackdelarna med denna är att om tjänstepensionsavsättningarna upphör av någon anledning (byte till jobb med annat avtal eller dylikt) så gäller inte skyddet. Det ger ju även en mindre tjänstepension.

Det lät ju helt bisarrt billigt när man jämför med "traditionella" försäkringsbolag. Någon uppenbar nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har idag ett bolån som är amorteringsfritt, 70% av fastighetens värde.

Skulle vilja öka mitt lån och låna mera, oklart om jag klarar den nya gränsen på 50% av fastighetsvärdet när jag värderar om fastigheten och inkluderat det nya lånebeloppet.

Kan jag utöka eller ta ett nytt bolån så bara det nya lånet omfattas av amorteringskravet inte det gamla?(Den totala belåningen kommer ligga under 70%)

edit:
mitt bolån idag ligger på 245k kr, vilket jag vill utöka med 100-120k kr.

Antingen kör du enligt grundregeln (0, 1, 2 eller 3% av din totala skulle per år beroende på belåningsgrad och skuldkvot) eller det nya lånet på 10 år enligt grundregeln om banken erbjuder det. Men med bolån på kanske 350k rör det ju sig om max 900kr i månaden enligt grundregeln och det är nog inte så dumt trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det lät ju helt bisarrt billigt när man jämför med "traditionella" försäkringsbolag. Någon uppenbar nackdel?

Den största nackdelen som jag ser det är att när du inte får någon tjänstepensionsavsättning så gäller inte försäkringen. Den kan inte betalas med kapital som du redan har utan kräver regelbundna avsättningar. Dvs, byter du till jobb med annat kollektivavtal (eller inget), om du är tjänstledig, långtidssjukskriven eller föräldraledig utan att företaget betalar ut någon lön (och därmed tjänstepension). Man behöver alltså vara medveten om att det kan finnas perioder i livet då man är oskyddad.

Sedan lånar man ju från sin pension, även om det är en förhållandevis liten summa.

EDIT: Inte säker på att det slutar gälla om man är sjukskriven/föräldraledig. Står så här på sidan:
"Skyddet gäller så länge du arbetar för en arbetsgivare som betalar för din tjänstepension ITP, och upphör när du slutar eller om du är tjänstledig till 100 procent."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Antingen kör du enligt grundregeln (0, 1, 2 eller 3% av din totala skulle per år beroende på belåningsgrad och skuldkvot) eller det nya lånet på 10 år enligt grundregeln om banken erbjuder det. Men med bolån på kanske 350k rör det ju sig om max 900kr i månaden enligt grundregeln och det är nog inte så dumt trots allt.

Nackdelen är att jag behöver ta ett större lån för att kunna betala av lånet, då jag behöver amortera på lånet istället för att bekosta renoveringen med de pengarna. Lånet jag tänkte ta skulle inte täcka alla renoveringar.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur snabba SBAB och liknande är på om man vill ha handpenningslån? De verkar ju sega på det mesta så frågan är om de hinner betala ut på mindre än en vecka?

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag och min sambo är nu i köptankar, helt oerfarna sedan tidigare och därför lite dålig koll på hur allt fungerar! Vad som är bra/dålig ränta osv..

tillsammans tjänar vi ca 60k netto och har tänkt oss en kontantinsats på 500k isch, när jag kollar bolån så uppger de att vi får låna typ 2.8 miljoner vilket funkar för prisklassen vi tänkt oss på ca 3.3, vad är en rimlig ränta vid ett sådant lån? Min sambo har fast jobb och jag har provanställning fram till december som sedan övergår till fast. Hur ser det ut med lån innan jag får fast anställning, är det helt omöjligt eller hur ser banken på detta?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

@kreekill: För ränta, kolla på SBAB då de är helt öppna vilken ränta du kan få, då har ni något att jämföra med.
Är ni med i fack kan ni kolla där om något kollektivt avtal finns. Lånar ni < 65% så finns de "nya" aktörer som ger väldigt förmånlig ränta

Permalänk
Mattecoach

@kreekill: Nu har du ju inte sagt vad du resp. din sambo har i lön, men har ni ungefär lika lön och din sambo har 30 netto så borde hon kunna låna till en sån bostad på egen hand. Snacka med banken, hon kan troligtvis köpa den själv och när du får fast köper du halva av henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Hejsan! Jag och min sambo är nu i köptankar, helt oerfarna sedan tidigare och därför lite dålig koll på hur allt fungerar! Vad som är bra/dålig ränta osv..

tillsammans tjänar vi ca 60k netto och har tänkt oss en kontantinsats på 500k isch, när jag kollar bolån så uppger de att vi får låna typ 2.8 miljoner vilket funkar för prisklassen vi tänkt oss på ca 3.3, vad är en rimlig ränta vid ett sådant lån? Min sambo har fast jobb och jag har provanställning fram till december som sedan övergår till fast. Hur ser det ut med lån innan jag får fast anställning, är det helt omöjligt eller hur ser banken på detta?

Om ni bägge tjänar ca. 40k så ser jag inte att det ska vara något direkt problem även om du har provanställning.

Skrivet av PuMaH:

@kreekill: Nu har du ju inte sagt vad du resp. din sambo har i lön, men har ni ungefär lika lön och din sambo har 30 netto så borde hon kunna låna till en sån bostad på egen hand. Snacka med banken, hon kan troligtvis köpa den själv och när du får fast köper du halva av henne.

De flesta kalkyler faller vid 4.5x årsinkomsten efter de nya reglerna så med 40k kan man låna kring 2.1-2.2mkr lite beroende på driftskostnad/månadsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@kreekill: För ränta, kolla på SBAB då de är helt öppna vilken ränta du kan få, då har ni något att jämföra med.
Är ni med i fack kan ni kolla där om något kollektivt avtal finns. Lånar ni < 65% så finns de "nya" aktörer som ger väldigt förmånlig ränta

Kikade på SBAB det gav en liten fingervisning tack! Ursäkta om jag missförstår något men vad ska vi göra hos facket här menar du?

Skrivet av PuMaH:

@kreekill: Nu har du ju inte sagt vad du resp. din sambo har i lön, men har ni ungefär lika lön och din sambo har 30 netto så borde hon kunna låna till en sån bostad på egen hand. Snacka med banken, hon kan troligtvis köpa den själv och när du får fast köper du halva av henne.

Såg nu att det blivit väldigt fel, menar såklart 60k brutto! Vi tjänar ungefär lika mkt +/- 1000 spänn, som även Kakann nämner efter visar de flesta lånekalkyler att hon inte kan låna till en sådan bostad själv.

Skrivet av Kakann:

Om ni bägge tjänar ca. 40k så ser jag inte att det ska vara något direkt problem även om du har provanställning.

Som sagt ovanför, gick lite fort! menar 60k brutto! Är du lika positiv ändå, bryr sig banken inte om provanställning?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Kikade på SBAB det gav en liten fingervisning tack! Ursäkta om jag missförstår något men vad ska vi göra hos facket här menar du?

Såg nu att det blivit väldigt fel, menar såklart 60k brutto! Vi tjänar ungefär lika mkt +/- 1000 spänn, som även Kakann nämner efter visar de flesta lånekalkyler att hon inte kan låna till en sådan bostad själv.
Som sagt ovanför, gick lite fort! menar 60k brutto! Är du lika positiv ändå, bryr sig banken inte om provanställning?

Provanställningen spelar inte en stor roll, utan blir bara avgörande i gränsfallen, dvs. när ni hamnar på gränsen till att få/inte få. Då kommer de ge avslag pga provanställningen. Ser ekonomin stabil ut så bryr de sig inte om den.

Jag fick både ta mitt första lån och sedan flytta till annan bank för att binda 3-årigt på en provanställningslön.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Provanställningen spelar inte en stor roll, utan blir bara avgörande i gränsfallen, dvs. när ni hamnar på gränsen till att få/inte få. Då kommer de ge avslag pga provanställningen. Ser ekonomin stabil ut så bryr de sig inte om den.

Jag fick både ta mitt första lån och sedan flytta till annan bank för att binda 3-årigt på en provanställningslön.

Det låter ju positivt! Detta har varit vårt största orosmoment eftersom många säger att provanställning = nej tack från banken, men då finns det ju ändå hopp

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Det låter ju positivt! Detta har varit vårt största orosmoment eftersom många säger att provanställning = nej tack från banken, men då finns det ju ändå hopp

Det är olika från bank till bank, men det faktum att ni har en av personerna på lånet med fast anställning kommer troligen garantera att ni får lånet. Räntan däremot....

Mitt tips är att ta obundet till att du får fast och därefter binda med fast, då fast anställning på båda kommer antagligen sänka räntan en hel del.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Det låter ju positivt! Detta har varit vårt största orosmoment eftersom många säger att provanställning = nej tack från banken, men då finns det ju ändå hopp

Jag skulle säga att de beror på Banken. Jag och frugan har ut cirka 55k efter skatt. Vi hade de även då vi ansökte om bolån. Alltså helt okej löner men pga att frugan hade provanställning hos polisen av alla arbetsgivare så vägrade Danskebank att ens lyssna på oss när vi ville ansöka om lånegaranti. Vilket kändes som ett stort skämt. Vi pratade om om ett hus för 3,5M där jag hade 1M i kontanter sparade. Alltså en sådan sak borde ju om något ge starka signaler att vi är skötsamma och kanske rent av lite tråkiga med vår ekonomi. Alltså den optimala bolånekunden. Men ändå blev det nej.

Alla andra Banker som vi tog kontakt med välkomnade oss med öppen famn dock. Vi var i kontakt och fick beviljade lånegarantier av Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SBAB och ICA Banken. I slutändan så tog vi den bank som gav oss bäst ränta och bäst hantering av allt. Det blev vid den tidpunkten Handelsbanken som då skrev in oss på 1,51% ränta om jag nu minns rätt.

Så även om ni får nej av en bank behöver de inte betyda att dörren är stängd. Kolla gärna med uppstickarna också om ni inte har så hög belåningsgrad.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla hur ni andra där ute resonerar idag runt amortering. Tänkte beskriva min egna situation lite och hur mina tankar går. Om ni tycker jag är överdrivet nojig får ni gärna säga de

Huset köptes för 3,5M. Vi är idag skyldiga dryga 2,4M. Dvs 68% belånade. Vi amorterar löpande varje månad 5' och jag gjorde i denna månaden en extra inbetalning på 50' så vi har i år betalat in med innevarande månad inräknad 65'. Vi har en buffert på i dagsläget 300' där jag har 200' och frugan 100'. Vi sparar undan mellan 30-40' lite beroende på om vi köper något den månaden.

Vi hade i början då vi köpte huset rätt stora investeringar som vi brände löpande stora summor på. Det var exempelvis ett spabad för 100' och renovering av ett rum på övervåningen för runt 50' och byggnation av ett filmrum på 100', nya garageportar på 35', altandäck 25', kyl å frys 24'.. osv. Alltså de är inte svårt att bränna pengar för att inte nämna alla prylar man bara köper då man bor i hus och inte när man bor i lägenhet (som vi gjorde innan). Jag känner att det mesta av allt detta är liksom färdigt nu. Så jag funderar på vad man ska göra med de extra pengarna som vi får in varje månad nu. Frugans del vet jag att hon sparar ihop en buffert för att kunna köpa en ny bil framöver då hennes börjar bli lite med åren nu men min egna del vet jag inte riktigt vad som är klokt att göra.

Jag funderar på om det inte ändå är klokt att försöka öka amorteringen så det landar på 10-20' i månaden i snitt. På sikt så får vi ju ner lånen då till 60% (dryga 300' behövs). Vid 60% så blir det ju möjligt att bli kund hos de andra bankerna som avanza som inte tar kunder med för höga belåningsgrader. Eller är detta puckat tror ni? Jag kan inte låta bli att oroa mig lite över framtiden och om räntan börja sticka iväg.

Hur gör ni andra? Amortera ner lånen så mycket som möjligt eller investera de på börsen?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Huset köptes för 3,5M. Vi är idag skyldiga dryga 2,4M. Dvs 68% belånade.

Med all renovering ni verkar ha gjort, har inte värdet höjts? Ni kanske redan är under 60% egentligen?

Jag hade legat lågt med amorteringen och sparat de pengarna i något ganska säkert istället och betalat in när/om räntorna blir höga.
Nu har ni ju ganska bra buffert ändå, men det är lättare att plocka pengar därifrån än att höja lånet om ni skulle åka på några stora kostnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tänkte kolla hur ni andra där ute resonerar idag runt amortering. Tänkte beskriva min egna situation lite och hur mina tankar går. Om ni tycker jag är överdrivet nojig får ni gärna säga de

Huset köptes för 3,5M. Vi är idag skyldiga dryga 2,4M. Dvs 68% belånade. Vi amorterar löpande varje månad 5' och jag gjorde i denna månaden en extra inbetalning på 50' så vi har i år betalat in med innevarande månad inräknad 65'. Vi har en buffert på i dagsläget 300' där jag har 200' och frugan 100'. Vi sparar undan mellan 30-40' lite beroende på om vi köper något den månaden.

Vi hade i början då vi köpte huset rätt stora investeringar som vi brände löpande stora summor på. Det var exempelvis ett spabad för 100' och renovering av ett rum på övervåningen för runt 50' och byggnation av ett filmrum på 100', nya garageportar på 35', altandäck 25', kyl å frys 24'.. osv. Alltså de är inte svårt att bränna pengar för att inte nämna alla prylar man bara köper då man bor i hus och inte när man bor i lägenhet (som vi gjorde innan). Jag känner att det mesta av allt detta är liksom färdigt nu. Så jag funderar på vad man ska göra med de extra pengarna som vi får in varje månad nu. Frugans del vet jag att hon sparar ihop en buffert för att kunna köpa en ny bil framöver då hennes börjar bli lite med åren nu men min egna del vet jag inte riktigt vad som är klokt att göra.

Jag funderar på om det inte ändå är klokt att försöka öka amorteringen så det landar på 10-20' i månaden i snitt. På sikt så får vi ju ner lånen då till 60% (dryga 300' behövs). Vid 60% så blir det ju möjligt att bli kund hos de andra bankerna som avanza som inte tar kunder med för höga belåningsgrader. Eller är detta puckat tror ni? Jag kan inte låta bli att oroa mig lite över framtiden och om räntan börja sticka iväg.

Hur gör ni andra? Amortera ner lånen så mycket som möjligt eller investera de på börsen?

Sitter lite i samma sits, fast i Oslo.
Räknade ut att efter ränteavdrag etc så blir det mer eller mindre +/- 0 om man sätter in pengar på amortering eller sätter pengarna på högräntekonto (med insättningsgaranti såklart).
Ränta på lån 1.9%
Ränteavdrag 22% -> 1,48% effektiv ränta
Sparkonto 1,25%

Så det kostar mig 0,23% att ha pengarna tillgängliga, vilket jag tycker är värt det.

Så jag lägger pengar på hög för tillfället och väntar tillsammans med 95% av Flashback på börskraschen så man kan dynga in en ordentlig summa där.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Nya frågor:

Vi köpte villa förra året, vi har dragit in fiber (30k), bytt ut kyl/frys (från 80-talet till nya för ca:25k). Bytt ut tvättmaskin/torktumlare (även från 80-talet till nya för ca 25k), bytt om balkongen som var fallfärdig (cirka 30k), renoverat 2 rum helt och bytt golv, fixat väggar och tak (ca 30k), nu bokat renovering av badrum för ca 150k som utförs i Maj (tidigare är från -79 och riktigt ruttet, nu blir det kakel och klinker och golvvärme). Bytt samtliga innerdörrar och ytterdörren (ca 20k). Bytt inredning i andra badrummet och satt in jacuzzibad (20k) samt håller på att måla om fönster från brunt till vitt, installerat diskmaskin och planerat för lacka om skåpsluckor till annan färg än hemsk brun.

Vi har lån på cirka 1.7M och tror att omvärdering av hus bör hamna närmare 3M efter badrummet är klart och vi fixat med lite mer saker. Dock behöver vi försöka frigöra lite pengar vid omvärdering för fortsätta att renovera. Hur fungerar sånt på bästa och lättast sätt? Innan vi påbörjade all renovering och bygga balkongen så var en cirkavärdering av mäklare på 2.4M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Med all renovering ni verkar ha gjort, har inte värdet höjts? Ni kanske redan är under 60% egentligen?

Jag hade legat lågt med amorteringen och sparat de pengarna i något ganska säkert istället och betalat in när/om räntorna blir höga.
Nu har ni ju ganska bra buffert ändå, men det är lättare att plocka pengar därifrån än att höja lånet om ni skulle åka på några stora kostnader.

Jag har faktiskt inte koll på hur de funkar med värderingar. Jag hörde de pratas om att man max kan få en värdering varje 5:e år. Vi har inte haft huset så länge ännu. Fast även om det inte är så det fungerar så kostar väl ändå en värdering? Det känns som det kan vara intressant att göra om man har gjort väldigt stora renoveringar. Vi har ju inte lagt en mille direkt.

Tack för dina tankar gällande hur du skulle ha gjort. Jag är tyvärr rätt kass på investera pengar på börsen/fonder osv.. så jag vet inte. De kanske blir att läsa på lite om detta eller bara vara lat och kasta in det på lånet.

Skrivet av RetarDeD:

Sitter lite i samma sits, fast i Oslo.
Räknade ut att efter ränteavdrag etc så blir det mer eller mindre +/- 0 om man sätter in pengar på amortering eller sätter pengarna på högräntekonto (med insättningsgaranti såklart).
Ränta på lån 1.9%
Ränteavdrag 22% -> 1,48% effektiv ränta
Sparkonto 1,25%

Så det kostar mig 0,23% att ha pengarna tillgängliga, vilket jag tycker är värt det.

Så jag lägger pengar på hög för tillfället och väntar tillsammans med 95% av Flashback på börskraschen så man kan dynga in en ordentlig summa där.

Hur är bomarknaden i Norge? Är den lika galen som i Sverige där värdet på bostäder har ökat med 7% per år och allt har blivit svindyrt och räntan är låg? Du skriver att räntan på ditt lån är 1,9% de låter lite högre än vad vi har hemma i Sverige. Jag har aldrig haft så hög ränta. 1,3-1,7% är väl där de flesta landar idag beroende på sin situation och hur villiga bankerna är.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har faktiskt inte koll på hur de funkar med värderingar. Jag hörde de pratas om att man max kan få en värdering varje 5:e år. Vi har inte haft huset så länge ännu. Fast även om det inte är så det fungerar så kostar väl ändå en värdering? Det känns som det kan vara intressant att göra om man har gjort väldigt stora renoveringar. Vi har ju inte lagt en mille direkt.

Det är en ganska ny regel att man inte får värdera mer än var 5:e år så inte säkert att ni är berörda förrän ni gjort en värdering.
Finns undantag för renoveringar med, men de ska vara ganska omfattande.
Värdering kan fås gratis, men olika banker har olika krav på den som värderat för att det ska gälla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."