OBS med uppdaterad NVENC för Geforce RTX ute

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta verkar lustigt
Varför ta fram hårdvarustöd för ett propriotärt format istället för en erkänd standard?
Jag har svårt att se fördelarna, för någon av parterna

NVENC är bara en "motor" för att koda video. Formatet som spottas ut följer standarder och kan spelas upp lite varstans.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta verkar lustigt
Varför ta fram hårdvarustöd för ett propriotärt format istället för en erkänd standard?
Jag har svårt att se fördelarna, för någon av parterna

Vad är det för format som är propriotärt? Formaten som nvenc har hårdvarukodning för är ju h264/AVC och h265/HEVC, bägge erkända och väletablerade standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"vöntar tilos jah"... Måste bara fråga. Kör du också samsung-lur? Jag har haft min galaxy S7 i drygt två år och gör liknande stavfel hela antingen på grund av default tangentbordet som kanske är kasst eller så är det precisionen på skärmen som är kass? Funderar nästan på att byta tillbaka till iPhone enbart på grund av detta. >.<

... eller så flyttar du bara till Skåne helt enkelt. Vad han skrev är helt korrekt här nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

NVENC är bara en "motor" för att koda video. Formatet som spottas ut följer standarder och kan spelas upp lite varstans.

-"Mea culpa"
Tack för förtydligande

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Spana in gratispluggen Voukoder om du inte har gjort det. Ger stöd för NVENC och massa annat vid export från Premiere Pro osv.

https://www.voukoder.org/

Tyvärr tycks inte fungera med After Effects som jag använder, dock tycks det vara en Voukoder 2.0 på gång och de arbetar tydligen också på AE stöd så kommer hålla utkick men det står upp till 4 - 8x snabbare vilket är ungefär hur mycket snabbare CS5.5 eller CC 2014 som jag använder med multitrådad enkodning är jämfört med nyare versioner som använder djävulens påfynd AME (Adobe Media Encoder) med endast singlethread stöd.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är OBS bättre än ShadowPlay?

Har använt ShadowPlay i mer än 5 år nu, har funkat bra.

Har använt mig av både ShadowPlay och OBS. Båda har inställningar för hårdvaruencoding vilket är najs. OBS är lite mer avancerat så vill man kunna konfigurera lite mer så är det att föredra. ShadowPlay tycker jag fungerar bra också, men som sagt simplare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Har använt mig av både ShadowPlay och OBS. Båda har inställningar för hårdvaruencoding vilket är najs. OBS är lite mer avancerat så vill man kunna konfigurera lite mer så är det att föredra. ShadowPlay tycker jag fungerar bra också, men som sagt simplare.

Shadowplay verkar inte ha den nya NVENC New inställningen. Hängde inte helt med på vad som var skillnaden mot den som är utan new. Antar att bägge aktiverar hårdvarustödet, men new är mer effektiv på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kan ju ha att göra med att du helt enkelt inte ser skillnaden, men att den finns där. Det kan ha att göra med dina inställningar också!

Både ett 2080 Ti och ett 1080 ska ha samma "inverkan" i spel när man kör NVENC, om man bortser från komposition och rendering i OBS, precis som du säger. Åtminstone nu efter att man börjat nyttja den nya SDK:n.

Vem/Vad utnyttjar den nya SDK'n?

Du säger ovanför att om man encodar samma sak med bägge korten, och att inget av dom har inverkan på prestandan i spelet du spelar med andra ord (2080 ti här har ingen inverkan i spel under encoding).

Sorry, men det är rätt stor prestandaskillnad mellan korten i spel och encoding samtidigt. (jag har bägge i varsin dator)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

@Lordsqueak: Nya Nvenc stöds inte i W7. Du är låst till gamla varianten. Något med W10 som möjliggör den nya pipelinen.

Mest Spelat in eller strömmat i 24Mbps så inte märkt av någon ökad kvalité. Kan säkert vara bättre prestanda med nya men har tidigare för det mesta inte maxat ut GPUn medans jag nu oftare maxar ut GPUn..så.

Undrar om dom använder sig av dx12 på något vis, skulle förklara det. Annars så vette tusan varför det inte skulle gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Har använt mig av både ShadowPlay och OBS. Båda har inställningar för hårdvaruencoding vilket är najs. OBS är lite mer avancerat så vill man kunna konfigurera lite mer så är det att föredra. ShadowPlay tycker jag fungerar bra också, men som sagt simplare.

Det jag var ute efter på frågan var, för jag kör i 1440p och spelar in i cirka 75k Bitrate, för jag vill uppleva och se okomprimerat inspelat gameplay precis som när jag spelar.

Men att det tar tok högt mycket utrymme via ShadowPlay för sån hög bitrate, om OBS har liknande kvalité men att det tar mindre plats?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vem/Vad utnyttjar den nya SDK'n?

Du säger ovanför att om man encodar samma sak med bägge korten, och att inget av dom har inverkan på prestandan i spelet du spelar med andra ord (2080 ti här har ingen inverkan i spel under encoding).

Sorry, men det är rätt stor prestandaskillnad mellan korten i spel och encoding samtidigt. (jag har bägge i varsin dator)

OBS nyttjar den nya SDK:n sedan slutet på förra året (internt). dodgepong skrev ett inlägg i testforumet om att man kunde testa en RC redan då:

Citat:

The new release candidate includes a new implementation of NVIDIA's NVENC encoder in OBS using the new NVIDIA SDK as well as implementing some new performance improvements. Specifically, the main improvement in this build is that frames from OBS are no longer sent to system RAM prior to being sent to the NVENC encoder -- instead, the frames are sent directly from VRAM, which should noticeably reduce resource usage.

https://obsproject.com/forum/threads/nvenc-performance-improv...

Anledningen till varför du kan märka en inverkan i spel är för att 2080 Ti har mer kraft över än 1080, just vid komposition och rendering, men även mer minnesbandbredd, som är smått relevant här. Det antyder inte att 2080 Ti har någon fysisk hårdvara för NVENC som tidigare generation saknar. Använder båda "NVENC new" i OBS så ska det inte vara någon märkbar skillnad mellan dem, förutom då 1080 har det mer kämpigt än ett 2080 Ti, t.ex. då ett spel nyttjar kortet fullt ut.

Känner du att du fortfarande inte fått svar så kan jag se till att du får ett citat rakt från Jim, du kommer inte hitta en bättre källa en så.

Permalänk

nu vet jag att detta är mest för senaste generationen av nvidia kort men frågan lyder kommer man märka någon skillnad för oss med lite äldre kort?

sett att jag kan aktivera det med mina 970 kort men inte testat det än.

så frågan är
har någon testat?
ger det någon fördel även på äldre kort?

personligen har jag upplevt nvenc som lite MEH.. visst det funkar oftast bra och väldigt lättdrivet men det har sina quirks så har kört på quick sync istället med det inbyggda gpuchippet i min processor vilket iaf jag upplevt som ett bättre alternativ.

så frågan är om det är värt att testa nvenc nu eller hålla sig kvar med quick sync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Soir:

https://obsproject.com/forum/threads/obs-studio-23-0-release-...

Any news about the new sdk with Nvidia driver? OBS already use SDK 9?

-We are not using SDK 9 at this time, but will look in to it for future releases.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt redigerad*

Hej allihopa

Det börjar bli dags att ta det lite lugnare i inläggen. Det är alldeles för hård ton just nu.
Diskutera gärna men håll diskussionen saklig och på rätt nivå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har OBS fått en enkel funktion för att ta skärmdumpar än? Verkar inte så när jag sökte på nätet. När de lagt till det kommer jag dumpa GFE och installera OBS. Med "enkel funktion" menar jag en hotkey som direkt sparar en skärmdump i png utan att behöva göra något annat. Det finns en del andra externa program som gör det, men vill helst ha en kombo med både nvenc video och skärmdump i ett program som GFE t.ex.

Permalänk
Medlem

Har inte så stor erfarenhet av streaming av spel men har nu testat lite olika inställningar, framförallt med NVENC (new) på mitt 2080 Ti. Har även ett 1080 som "sekundärt". Upplever att det blir bättre flyt om jag sätter GPU till 1 (vilket jag förmodar använder mitt 1080 till encoding då).

Vissa spel går hur bra som helst att streama i 1080p@60 till Twitch t.ex (min native upplösning är 3840x2160 dock). Det finns spel som inte går så bra dock, ta Anthem t.ex. det är rätt tungdrivet som det är i 4K. Ligger under 60 FPS, men om jag väljer 1080p@30 som stream borde det väl kunna flyta på bra, men nej det gör det inte? Ligger på ca 40-50 FPS i spelet, men streamen hackar satan..

Kör som sagt NVENC H.264 (new) med CBR 5 MBit. Hur får man bättre flyt?

Permalänk
Medlem

@iRonNuke: Kort sagt och så enkelt som möjligt sagt:

All din GPU går åt till själva spelet. OBS är bytt så att det måste ha ca 10% gpu (finns inga mätningar, men egen och andras erfarenhet) för att rendera. Alltså den gpu som du använder i spel och inte encodern på kortet. Det enda du kan göra är att dra ned på inställningar i spelet, alternativt låsa fps för dom som har massa fps att ta av (så är det inte i ditt fall).

Det du ser är rendering lag, och inte encoding lag. Två helt olika saker. Uppe till höger i OBS har du tillgång till loggar som visar vad som händer. Tjoa till på pm om du vill ha hjälp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz