Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Här på kontoret är vi ganska enade om att fullstora tangentbord är vägen framåt. Eller ja, alla förutom Andreas Eklöv såklart men han är i en klass för sig själv. Samtidigt ser vi att fler är på Eklövs sida och är nyfikna på hur det ser ut bland medlemmarna på SweClockers. Det kanske även finns folk som använder 60%... vem vet?

Upp till bevis nu!

Permalänk
Medlem

Kör ett Pok3r RGB och är helnöjd. Funkar fint till allt från normal kontorsanvändning till lite lätt spelande. Tar liten plats och är snyggt som tusan, dessutom otroligt stabilt byggt.

Permalänk
Medlem

Gick över till Tenkeyless för ett par år sen då jag känner för både mina spel och programmerande så är det bättre.
För spel så tar det mindre plats vilket ger mig mer plats för musen (kör på en sån musmatta som är under både tangentbord och musen). Sen tycker jag att man också sitter lite skönare för axlarna men vet inte om det är ergonomiskt bättre dock.

Programmeringen så är det skönt med tenkeyless då jag inte vill hoppa mellan de vanliga tangenterna och numpad hela tiden. Försöker även undvika musen här så mycket som möjligt. Tog ett bra tag att bli van men nu så fungerar det väldigt bra.

60 % i mitt huvud är bara litet för att vara litet. Känns som lite laptoptangentbord över det hela och är nog helt enkelt inte min grej.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

På jobbet är det skönt med fullstort, men hemma är det så ytterst sällan man behöver numpad så där tycker jag tenkeyless är bättre. Det känns som att man sitter bättre med händerna och armarna också då man kan ha allting lite mer rakt framför sig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

TKL är det som gäller för mig, slog i musen stup i kvarten när jag hade fullstort. Visst saknar jag numpad, men då jag inte betalar räkningar vid datorn längre så är de tillfällena sällsynta.
Gav mig även på 60% men att sköta pil&F tangenter med en hand vart inte så smidigt när jag spelade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller helt med alla ovan.
Arbetsrelaterat = Fullstort
Spel/Hemma relaterat = TKL

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag använder numpad hemma rätt mycket också. Använder det när jag spelar CS för att köpa vapen istället för att använda muspekaren. Satte köpmenyn på 0:an förut, men uppstod lite problem när jag hamnade vid ett tangentbord som inte hade numpad så fick ändra den till F10 istället

Permalänk
Hedersmedlem

pok3r (60%) används hemma och jag är rätt nöjd. Snyggt och stabilt ;). Saknar piltangenterna ibland men annars funkar det super.
På jobbet är det en annan femma. Där är vill jag ha full size!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen

För gaming finns inget annat än TKL (eller mindre). Slog ständigt musen i tangentbordet och dog när jag spelade på mitt Model M. Använder däremot gärna det sistnämnda när jag skriver eller programmerar (trots att samma problem finns även då).

I allmänhet tror jag att många, i synnerhet vanliga gamers, överskattar nyttan med numpaden. Det enda jag verkligen saknar på TKL är möjligheten att enkelt skriva specialtecken som tankstreck (Alt+0150) och hårt blanksteg (Alt+0160) i Windows. (I Linux är detta inget problem alls.)

Sedan är det förstås smidigt med numpad när man matar in siffror, men det gör jag inte så ofta och det är inte så farligt att göra det på TKL ändå. Om man arbetar mycket med siffror eller dylikt är det förstås en annan sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör med alla varianter, men trivs väl bäst med TKL + en Ducky Pocket vid sidan om.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

108 keys.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kör 60%.
Känns bättre ergonomiskt sett, kan ha alfabetsdelen på tangentbordet rakt framför mig och har musen nära tillhands, utan att behöva sträcka sig de där extra 15 centimeterna som man behöver om man kör fullstort.
Ser inte poängen med TKL över ett 60% då jag inte har något egentligt behov för de fullstora piltangenter (har en förkrympt variant under Entertangenten som räcker i mitt fall) och ännu mindre de övriga knapparna som skiljer till ett 60%. Visst saknar en Numpad när man skriver en massa siffror, men det går ju att skaffa löst i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

108 keys.

Vafalls? Brukar inte vanliga brädor ha 105-tangenter?
Vad kör du för specialare som har 108?

Kör du ANSI med multimediaknappar? ANSI med multimedia brukar väl vara 109 och ISO med Multimedia 109/110.

Edit: Ändrade lite
Edit2: JIS (Japanska) verkar ha 108 keys som standard.

Nu blir jag nyfiken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett tangentbord med numpad till vänster om bokstäverna, så den inte är i vägen för musen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade gärna sett ett tangentbord med numpad till vänster om bokstäverna, så den inte är i vägen för musen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4133240

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vafalls? Brukar inte vanliga brädor ha 105-tangenter?
Vad kör du för specialare som har 108?

Kör du ANSI med multimediaknappar? ANSI med multimedia brukar väl vara 109 och ISO med Multimedia 109/110.

Edit: Ändrade lite
Edit2: JIS (Japanska) verkar ha 108 keys som standard.

Nu blir jag nyfiken.

ANSI med multimedia, bl.a Ducky One RGB YOTG, Ducky Shine 3 - 4. ISO/Nordic Ducky Shine 6 - 7 med multimedia har 109 keys.

Mitt ANSI Ducky One RGB YOTG.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Menar ett tangentbord där numpaden flyttats till andra sidan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Menar ett tangentbord där numpaden flyttats till andra sidan.

Du får jaga upp ett begagnat microsoft sidewinder x6 som har just detta
(magneter håller fast numpaden)
Hade själv numpaden till vänster när jag använde ett sådant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

ANSI med multimedia, bl.a Ducky One RGB YOTG, Ducky Shine 3 - 4. ISO/Nordic Ducky Shine 6 - 7 med multimedia 109 keys.

Se där. Jag hade fått det om bakfoten. Hade fått för mig att Ansi med Multimedia var 109 och inte 108.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Se där. Jag hade fått det om bakfoten. Hade fått för mig att Ansi med Multimedia var 109 och inte 108.

Ibland kan USA inte ha mest.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem

Oväntat jämnt mellan TKL och fullstort ändå. Själv kör jag fullstort, känns fel när jag testat TKL. Händerna hamnar på fel ställe liksom, men det kanske är en vanesak.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Du får jaga upp ett begagnat microsoft sidewinder x6 som har just detta
(magneter håller fast numpaden)
Hade själv numpaden till vänster när jag använde ett sådant.

https://o.aolcdn.com/images/dims?quality=85&image_uri=http%3A%2F%2Fwww.blogcdn.com%2Fwww.engadget.com%2Fmedia%2F2008%2F07%2Fmicrosoft-sidewinder-keyboard.jpg&client=amp-blogside-v2&signature=689b37ab9f985a13fa854efb415c5e4e10650c88

ASUS Claymore har ju denna finessen om man vill ha något modernare...

Men jag har också varit frågade till varför det inte finns tangentbord med numpad på vänster sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör TKL sen många år tillbaks. Tog ett tag att vänja sig i början men efter ett tag så flyter det på som vanligt. När jag sitter vid ett fullstort tangentbord så glömmer jag bort att det finns en numpad, och använder nummerraden ändå.

Som andra sagt så är fördelen att man har mer plats till höger. Funderade ett tag på att köpa en separat numpad för att ha till vänster men det är inget jag ens vill ha längre. Värderar det extra utrymmet både till höger och vänster mer än en numpad.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har prövat allt från POK3R till IBM Model M och jag tycker TKL är bästa storleken. Mest för att jag är beroende av piltangenterna, F2 (byt namn på filer), Delete och Home/End.
Även om storlekar som Pok3r osv ser gulliga ut, är det för stor kompromiss att behöva använda en modifier för att använda piltangenterna osv.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/fc660m-pbt-svart-...

Gillar denna layout, dom kallar den 60% men är ingen riktigt 60%. Fördelen är att den är i princip lika stor som en 60% men har delete knapp och piltangenter.

Nästa gång jag slår till på ett mekaniskt tangentbord så blir det en av dessa. (Spillde på mitt..)

Edit: 65% heter det.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/fc660m-pbt-svart-...

Gillar denna layout, dom kallar den 60% men är ingen riktigt 60%. Fördelen är att den är i princip lika stor som en 60% men har delete knapp och piltangenter.

Nästa gång jag slår till på ett mekaniskt tangentbord så blir det en av dessa. (Spillde på mitt..)

Edit: 65% heter det.

Mmm, själv så sneglar jag åt ett TKL men där det inte ges något mellanrum mellan pil&delete knapparna och resten av tangentbordet, vet ej vad de kallas för dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mmm, själv så sneglar jag åt ett TKL men där det inte ges något mellanrum mellan pil&delete knapparna och resten av tangentbordet, vet ej vad de kallas för dock...

Den här sidan kan nog vara till hjälp.
https://www.massdrop.com/talk/947/physical-keyboard-layouts-e...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Grym länk, tack. Ger lite en tanke om att köpa en 75% are nästa gång. Då får man ju även de magiska F-knapparna men fortfarande kompakt.

Mitt nuvarande fullstora logitech tangentbord a la 29kr är helt brutalt i bredd. Tangenterna är stora och luftiga, samt det är typ 4cm död-yta mellan tangenterna och i kanterna. Fördelen är väl möjligen att det är bra att ha händerna ifrån varandra när man sitter vid datorn, trycker skuldrorna bakåt istället för att dra ihop.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja sedär.! En 75% i ISO/Se med MX Silent Brown (och smörjda fjädrar) RGB i caps'en(gärna kompatibelt med Logitech's mjukvara) önskas tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Ergodox EZ.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕