Bra dator men den är sjukt seg i windows och fps drops i spel

Permalänk
Medlem

Bra dator men den är sjukt seg i windows och fps drops i spel

Tjena,

Jag undrar varför min dator är sjukt seg vid start när jag ska öppna program/chrome och i spel så känns som att min fps är inte där den ska vara, i CS:GO så är den runt 120-250 när jag för ett halvår sen hade 250+ helatiden. (inte för att fpsen spelar roll sådär) men den har sjunkit och det känns hackit vid rörelser..vsync är off.

I ett annat spel "Apex LEgends" så känner jag verkligen att den inte flyter på alls som den bör göra, ja jag vet spelet är ny och behövs optimering men det ska inte kännas såhär som den gör.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara varför känns som min dator har blivit väldigt mycket sämre när den borde vara bättre.

Min dator:
i7-6700k @ 4.00Ghz
16 gig ram DDR4
Geforce GTX 1080 Ti 11gig.
Windows 10 Home
PSU: 650w PLUS 80 bronze psu NXZT

GPU temp vid spel: ~60c
CPU temp vid spel: ~60c

Raderat skrik/CAPS i rubrik /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

Tjena,

Jag undrar varför min dator är sjukt seg vid start när jag ska öppna program/chrome och i spel så känns som att min fps är inte där den ska vara, i CS:GO så är den runt 120-250 när jag för ett halvår sen hade 250+ helatiden. (inte för att fpsen spelar roll sådär) men den har sjunkit och det känns hackit vid rörelser..vsync är off.

I ett annat spel "Apex LEgends" så känner jag verkligen att den inte flyter på alls som den bör göra, ja jag vet spelet är ny och behövs optimering men det ska inte kännas såhär som den gör.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara varför känns som min dator har blivit väldigt mycket sämre när den borde vara bättre.

Min dator:
i7-6700k @ 4.00Ghz
16 gig ram DDR4
Geforce GTX 1080 Ti 11gig.
Windows 10 Home
PSU: 650w PLUS 80 bronze psu NXZT

GPU temp vid spel: ~60c
CPU temp vid spel: ~60c

Formatera om nytt windows, dessa saker ska inte lagga alls...
Du sparar mycket tid på att göra det istället för att felsöka.
Kolla energiinställningar i Windows om du fått någon Power Saver aktiverad, annars på rak arm blir det otroligt mycket felsökning om ALLA program på datorn har segheter.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Testat några andra spel? I Apex t.ex. så hade jag bra flyt vid release men nu efter senaste patchen får jag stutter trots att jag har hög fps...

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Tack för ditt snabba svar.
Jag har formaterat datorn två dagar sedan, men den är fortfarande seg vid start och känns som att någonting håller min dator i styr. Vet inte om det är virus eller något med hårddisken eller OS? Men om man formaterar allt virus lär ju försvinna?
Jag kollade efter Power Saver men hittade inte just den i inställningarna? Googlade och hittade inte just det. Jag använder stationär.

Permalänk
Medlem

@Spelaspel: Tack för ditt snabba svar. Jag har testat cs:go och jag har spelat cs sen många år tillbaka jag vet hur inställningarna till det och har aldrig haft såhär dåligt som nu. Sen har testat Apex Legends.

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Kan fel version av Windows göra något lagg? Bara nyfiken, har dock installerat från microsofts hemsida och använder utan nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

@Niivpzi: Kan fel version av Windows göra något lagg? Bara nyfiken, har dock installerat från microsofts hemsida och använder utan nyckel.

Med eller nyckel låter vi va otalat, men kommer dina Windows update igenom eller har du att du måste Aktivera windows i nedre höger hörn?
Läs lite här, scrolla ned till High Performance mode
https://www.tenforums.com/tutorials/2843-change-power-plan-se...
Och kolla om du kan lägga tillbaka den och prova, polare hade fått någon Asus green Save power mode och allt gick i snigelfart...
Alt. Kolla Nvidia inställningar att du har "Let 3D Application Decide".

Skriv vad för moderkort du har så kanske uppdatera allt vad den har att erbjuda också.
Sen om du laddat ner knasig version av µtorrent som gett dig något annat skit vet man inte heller osv.
Har du någon EXE du ALLTID kör efter du formaterat datorn som återger problemet?
µtorrent hade i en verison en Miner (nog kanske borta idag) och upptäckte det av slump i Task Manager att en process jag absolut ej känner igen körs...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi:

Jag har updaterat windows ingenting finns där.
Jag har aktiverat high performance mode.
nvidia inställningarna är på plats.
Jag använder asus z170 pro gaming modekort.

- Vad menar du med EXE efter jag formaterat?

Permalänk

Använder du SSD eller HDD för ditt Windows? Om du har en gammal disk (HDD) kan det vara så att den börjar ge sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

@Niivpzi:

Jag har updaterat windows ingenting finns där.
Jag har aktiverat high performance mode.
nvidia inställningarna är på plats.
Jag använder asus z170 pro gaming modekort.

- Vad menar du med EXE efter jag formaterat?

Kanske en dålig version av något program som du "gillar" som du fortsätter installera gång på gång.
µTorrent hade en miner bot som sagt och den följde med vissa versioner, fick upp process 174187.exe i aktivitetshanteraren som käka upp all CPU kraft.
hade jag inte fattat det hade nog en µtorrent installationen följt med längre än tänkt osv osv.
(slutat köra programmet sen flera åt tillbaka men bästa exemplet jag har)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner? Moderkort, grafikkort.

Har du bytt någon hårdvara? Någon hårdvara som är riktigt gammal?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Tjenare Drickz,

Jag försökte installera VGA drivrutiner till mitt modekort men står "din dator klarar inte av minimikraven" ? Vad menas med det? :s

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Okej ska avinstallera utorrent men tror inte problemet är det men vet ej, har dock antivirus program.
Men som jag skrev till en annan precis här, försökte installera VGA drivrutiner till modekortet står "din dator klarar inte av minimikraven" ? vad är det för error ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

@Niivpzi: Okej ska avinstallera utorrent men tror inte problemet är det men vet ej, har dock antivirus program.
Men som jag skrev till en annan precis här, försökte installera VGA drivrutiner till modekortet står "din dator klarar inte av minimikraven" ? vad är det för error ?

Det var exempel bara, inte så att det är det som orsakar problemet. (µtorrent dvs) Men att om trots formatering så finns samma problem, så att man inte upprepar en process gång på gång.

Tolkar VGA drivers som CPU's grafikdrivrutiner,
Om du vill köra in VGA drivers in till Moderkort, för att prova din CPU's grafikkort så kan du göra det.
Vet inte om din CPU har integrerad grafik och därför du får upp meddelandet om att den ej "klarar av". Alternativt att IGP måste aktiveras i BIOS.

Näst intill att börja benchmarka datorn för att se om allt ser rätt ut.
Köra någon 3d MARK eller annat känt program som ger dig poäng för grafikkort/cpu och se om ditt system stämmer överens med andra.

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...
Kör in:
BIOS
CHIPSET
SATA

Sen under:
"Utilities" verkar köra in:

Citat:

"Dual Intelligent Processors 5
Fix compatibility issue with the latest Windows updates. Dual Intelligent Processors 5 update v1.05.14 patches an issue that resulted in the Windows power plan being forced to “balanced". Note that this patched build only includes the DIP5 utility"

Kanske moderkortsbugg ,vet inte, prova.

ASus har så mycket mjukvara, AI SUITE 3 ser jag nu också och den har massa POWER/PERFORMANCE/IDLE settings osv osv, svårt att säga något med tusen alternativ :/

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: En fundering. Finns det på något sätt att se om min CPU är sönder/på väg gå sönder? För jag bytte kylarpasta för 1 vecka sedan, tempen är bra men om den inte laddar som den ska?

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Jag körde benchmark 3dmark genom steam och fick 10310 poäng ish. Ska göra ett nytt test nu och se vad den ger så ger infon sen.

Ska göra dessa nu som du nämde precis.

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk....
Kör in:
BIOS
CHIPSET
SATA

Permalänk
Medlem

@Niivpzi:

Graphics score
10 150
Graphics test 1
64.90 FPS
Graphics test 2
59.20 FPS
CPU score
4 319
CPU test
14.51 FPS

System information SHOW DETAILS
GPU
NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti
SystemInfo
v5.15.699
CPU
Intel Core i7-6700K
GUI
v2.8.6446 s64
Time
2019-02-28 09:58 +01:00
Additional Outputs

Test
Type
Output
Time Spy CPU test
SSE3Approx
CPU instruction set

Permalänk
Medlem

@Narrwild: VGA drivers är ingen nödvändighet om du har dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz:

Okej tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Samma fråga som en annan skrev, använder du ssd eller hdd för windows?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Windows ligger på min HDD.

Permalänk
Medlem

@Narrwild: Kan mycket väl vara att det är den som segar ner datorn allmänt, delvis är hdd sega och för det andra kan den ha blivit sliten

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

@Niivpzi:

Graphics score
10 150
Graphics test 1
64.90 FPS
Graphics test 2
59.20 FPS
CPU score
4 319
CPU test
14.51 FPS

System information SHOW DETAILS
GPU
NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti
SystemInfo
v5.15.699
CPU
Intel Core i7-6700K
GUI
v2.8.6446 s64
Time
2019-02-28 09:58 +01:00
Additional Outputs

Test
Type
Output
Time Spy CPU test
SSE3Approx
CPU instruction set

Sen jämföra vad andra får, har ingen lista tyvärr eller något sånt här i huvudet, är det normala värden för din PC måtro?
Kan STEAM visa andras poäng?

Ps.

Skrivet av Narrwild:

@NatureBoyyy: Windows ligger på min HDD.

Windows på HDD, det är ett av huvudanledningarna varför du upplever det segt, windows bör ligga på SSD och spelen på HDD.
Bördock ej påverka spelprestanda, så frågan är vart du upplever det riktiga problemet
Spekulation: Annars är det som tidigare nämnt att eftersom windows fungerar segt så upplevs spelen sega, att windows inte kan hantera spelet till sin fulla prestanda pga beräkningarna från HDD är för sega.

edit:
Läste din rad där uppe "Jag har formaterat datorn två dagar sedan" till att du formaterat den två GÅNGER redan.. Sorry my bad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Windows på HDD, det är ett av huvudanledningarna varför du upplever det segt, windows bör ligga på SSD och spelen på HDD.

Det var nog inte det du ville säga, men vad du skrev kan misstolkas som att spel bör läggas på en HDD istället för SSD. I själva verket så vill man oftast ha all form av mjukvara på SSD, men vid brist på utrymme bör man prioritera OS:et.

Att ha spel på HDD har ibland orsakat prestandaproblem för folk här på forumet eftersom en del spel laddar in data under spelets gång, men just CS:GO bör egentligen inte påverkas av det kan man tycka.

Permalänk
Medlem

@perost: Min SSD hårddisk är runt 110gb och min HDD 1tb.
Min HDD är ganska gammal det är väl den ända jag inte har bytt sen 2011. Resten är bytt.
Jag har varken lust att spela spel nu för jag känner att prestandan är inte som den ska och det tar emot för såhär var det inte typ några månader sen när jag spelade fortnite t.e.x.

Jag vet inte om min HDD tagit skada? PSU för dålig 650w för mina specs. eller om processorn tagit skada så den inte orkar köra 100%? Väldigt klurigt detta. För när jag starta om datorn bara så tar det en stund innan jag kommer till inloggningen och vid inloggning till windows tar en stund innan något program öppnas ens sjukt seg.. så har det inte varit förut.

Permalänk
Skrivet av Narrwild:

@perost: Min SSD hårddisk är runt 110gb och min HDD 1tb.
Min HDD är ganska gammal det är väl den ända jag inte har bytt sen 2011. Resten är bytt.
Jag har varken lust att spela spel nu för jag känner att prestandan är inte som den ska och det tar emot för såhär var det inte typ några månader sen när jag spelade fortnite t.e.x.

Jag vet inte om min HDD tagit skada? PSU för dålig 650w för mina specs. eller om processorn tagit skada så den inte orkar köra 100%? Väldigt klurigt detta. För när jag starta om datorn bara så tar det en stund innan jag kommer till inloggningen och vid inloggning till windows tar en stund innan något program öppnas ens sjukt seg.. så har det inte varit förut.

Det första jag hade kollat är att installera Windows på SSD det borde göra skillnad, det är ju värt att prova iaf. Sen hade jag sparat ihop till en större SSD att ha spelen på och skrotat HDD totalt. Nu är ju SSD inte så jätte dyra heller 😊

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av Narrwild:

@perost: Min SSD hårddisk är runt 110gb och min HDD 1tb.
Min HDD är ganska gammal det är väl den ända jag inte har bytt sen 2011. Resten är bytt.
Jag har varken lust att spela spel nu för jag känner att prestandan är inte som den ska och det tar emot för såhär var det inte typ några månader sen när jag spelade fortnite t.e.x.

Jag vet inte om min HDD tagit skada? PSU för dålig 650w för mina specs. eller om processorn tagit skada så den inte orkar köra 100%? Väldigt klurigt detta. För när jag starta om datorn bara så tar det en stund innan jag kommer till inloggningen och vid inloggning till windows tar en stund innan något program öppnas ens sjukt seg.. så har det inte varit förut.

Ryck ur din HDD helt och installera Windows på nytt på SSD. Se även till att välja avancerat och formatera den helt/ ta bort alla partitioner.

Installera Windows från ett USB alltså.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Okej tack, ska testa faktiskt. ska jag installera windows genom microsofts hemsida till usb?

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: Tack för ditt svar, ska ta bort min gamla HDD och installera om allt på min SSD istället. Nej det är sant Ska köpa en större SSD faktiskt. Antar jag kan ladda ner .iso filen genom micorsofts hemsida och därifrån till min usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narrwild:

@hunkaboy86: Tack för ditt svar, ska ta bort min gamla HDD och installera om allt på min SSD istället. Nej det är sant Ska köpa en större SSD faktiskt. Antar jag kan ladda ner .iso filen genom micorsofts hemsida och därifrån till min usb?

Ja, du kan ladda ner från Microsoft.

Orsaken till att endast ha SSDn monterad vid själva installationen av Windows är så att bootloadern med säkerhet hamnar på SSDn, annars kan man få problem i framtiden om man rycker någon annan hårddisk och Windows plötsligt slutar fungera. När du väl installerat Windows så kan du koppla in vilka hårddiskar du vill igen.