Styra och presentera på flera TV/ skärmar - hjälp

Permalänk
Jacob Fanboy

Styra och presentera på flera TV/ skärmar - hjälp

Hej! Jobbet kommer byta till nya lokaler och jag behöver lite hjälp och tips på hur vi kan styra våra TV-apparater? Idag har vi 4 stycken TV's som vi presenterar allt från statistik till youtube tittande, varje TV har en Intel Compute Stick som får jobba hårt samt har några en Chromecast och Apple TV.

Vi styr varje med individuell fjärrkontroll så vi springer runt varje morgon och kväll och slår på/ av, inte helt optimalt... Räknar med att vi kommer ha runt 8 skärmar/ TV på nya stället och söker nu ett smidigare sätt att hantera dessa, vad är det för lösning jag ska kolla efter?

Skulle vara kul att kunna visa samma sak på flera skärmar samtidigt men är inget krav, det första är att kunna stänga av/ på dem från ett ställe. TV-skärmarna har ARC och lokalen har innertak så kan nog enkelt gömma typ en HDMI splitter kan dock bli lång avstånd för HDMI-kabeln vilket ställa till problem.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bara köpa några clasohlson-timers som drar igång tv-apparaterna på ett givet klockslag?

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köra Xibo server på ditt jobb. Jobbar på en skola som IT ansvarig och det är en annan IT ansvarig i kommunen som har satt upp en Xibo server.

Enkelt förklarat så har jag två tv apparater med intel computesticks som är klienter till servern på mina skärmar kör jag samma layout. Han som "äger" servern kör ett gäng med skärmar (större skola) och de visar lite av varje. Tror vi är 4-5 skolor som använder oss av hans server.

Bara ett förslag, jag har själv dessvärre inte satt upp den själv så jag kan inte något om det. Men jag kan säga att det fungerar bra för våra ända mål i alla fall.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirre777:

Bara köpa några clasohlson-timers som drar igång tv-apparaterna på ett givet klockslag?

Enkelt är alltid bra!
Men kan man vara säker på att skärmen startar helt då? och inte hamnar i strömsparläge tills man slått på den helt med knapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Enkelt är alltid bra!
Men kan man vara säker på att skärmen startar helt då? och inte hamnar i strömsparläge tills man slått på den helt med knapp

Du kan ju testa med en av dina tv-apparater som du har idag. Bara att dra ur sladden när den är igång och se vad som händer när du sätter i den.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig 2 lösningar för allt detta kombinerat.

Jag skulle gå över till RPI bakom tv apparaterna istället för chromecast intelcomputestick eller apple tv så ni förmodligen kan mata ut innehållet enklare till raspberrypi som sedan matar upp det ni vill ha på skärmarna, det borde då förenkla processen att byta material som ska visas om man gör det på rätt sätt.

Ang tv apparaterna skulle jag stänga av allt vad strömsparläge heter och sedan skulle jag skaffa antingen någon form av timer som jag sätter på elen till tvn så den är igång 8-17 t.ex. alternativt så skulle jag köra med någon av dom här nya smarta el av/på enheterna som man kan sätta före i eluttaget och som sedan kopplas direkt till wifi eller via någon hubb som kör zwave eller något sådant, då har ni möjlighet att via en app eller kanske rent av fjärrkontroll styra strömmen till samtliga tv apparater trådlöst.

Utöver infon ovan finns det nästan alltid en dold meny med funktioner som inte finns i vanliga menyn om man behöver göra special inställningar, men wake on power borde finnas i normal menyn om inte där så i special menyn och där kan man kontakta respektive märke för apparaterna för att få knapp kombination för hur man kommer in där och hur man tar sig tillväga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Bra info från BaZZe. Kan tillägga att den dolda menyn brukar kallas hotel mode om man ska googla.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Jacob Fanboy

Tack för alla svar! Blir lösningen bra så ser jag till att ordna en guide här på SweC, inflyttning är om en månad så blir därefter.

Skrivet av kirre777:

Bara köpa några clasohlson-timers som drar igång tv-apparaterna på ett givet klockslag?

Var inte på detsamma fast köra med Smart Plugs, dock som @ISbit sa så är dem i stand-by när man slår på strömmen igen.

Skrivet av livsnjutaren:

Du kan alltid köra Xibo server på ditt jobb. Jobbar på en skola som IT ansvarig och det är en annan IT ansvarig i kommunen som har satt upp en Xibo server.

Tack för tipset ska undersöka, har arbetat med SmartSign tidigare och gissar att det här något liknande där man kunde presentera powerpoints, bildspel och film. Är sugen på att få samma material spelandes på flera skärmar typ som sportbarer har (tänk stora O'Learys) där bild och ljud är synkat.

Skrivet av BaZZe:

Jag skulle tänka mig 2 lösningar...

Tack, ska undersöka det du och @kirre777 är inne på med wake-on-lan, såg att vår Philips kallade det för "WoWLan". Jag drog inte hela historien bakom stickorna, några har en webbkamera inkopplat så vi kan se varandra mellan våra olika kontor. Kan tillägga att vi kör med Sonos för ljudet.