Permalänk
Medlem

Halloj!

Föreningen får fiber indraget (1000/1000) och jag behöver en router för streaming, internet i allmänhet. Lägenheten är en 3a med hyfsat tjocka väggar. (Den nuvarande comhem-utrustningen klarar inte täcka hela lägenheten.)

Klarar jag mig med tex en TP-link Archer ac1200 för 350 spänn?

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B071RSD473/ref=ox_sc_act_image_...

Tjo!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tjena.
Är i behov av en riktigt stabil router. Billig skall den vara med.
Behöver inget monster. Skall klara av 2,4ghz bandet bra och stabilt.
Detta är till sommarstugan. 100/100 fiber in. 90% blir streamat material från diverse källor såsom Netflix mm.
Ibland ett xbone.
Har en Dir-655 idag och det trådlösa känner rätt ofta för att gå i ide. Vilket resulterar i en omstart som är väldigt irriterande.

Något tips ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att stabilitet och räckvidd i lägenheten är prio. Jag är inte inne på att nyttja 1000 för att kolla på Netflix och sånt.

(Kunde ej redigera mitt inlägg ovan?)

Permalänk
Medlem

Tja!

Är dags för mig att "piffa" upp mitt nätverk hemmavid, är trött på ASUS och resterande.
Så mina blickar har vandrat till Ubiquiti. Har en fiberlina på 250/100 (Kommer att höja det framöver 500/500 troligtvis.)
Har en kåk på ca 160m2, två våningar. Jag vet att jag bör ha troligtvis 2st AP för WiFi. Driver rätt så mycket på mitt nuvarande nätverk, flera datorer, konsoller, tv och annat smått och gott.

Så 2st UniFi PRO AP hade jag tänkt mig. Antar att jag bör ha en Edgerouter innan AP, men är rätt så osäker på vilken modell och så jag borde ha. Det ska klara av att hantera ett 20-tal anslutna saker samtidigt i alla fall.

Är tacksam för svar och idéer.

Visa signatur

You've met with a terrible fate, haven't you?

Permalänk
Medlem

@Sataniac:
20 klienter och 500 megabit klarar alla deras routrar

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Dåså, så då kan jag ta den med de antalet portar jag vill ha mer eller mindre. Tack för svar!

Visa signatur

You've met with a terrible fate, haven't you?

Permalänk

Router ska serva 2 mobiltelefoner och 1 surfplatta, hastighetsmässigt så räcker det om routern klarar surfning och youtube samt liknande tjänster, kan detta vara nåt att satsa på?

https://www.inet.se/produkt/5404495/asus-rt-n12-d1-n300

Permalänk
Medlem

@raven6666:

Den där är hopplöst dålig i de flesta fallen, då den inte stödjer 5Ghz vilket gör att i ett lägenhetskomplex kommer du ha fullt med störningar. I budgetsegmentet finns inte mycket roligt, men AC51U är okej. Annars Asus AC68U alla dagar i veckan!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag har själv en pfsense router så jag har dålig koll på konsumentprodukterna.
Jag har vpn server på min router så att jag kan ansluta till mitt lan när jag inte är hemma, detta såg min arbetskollega och nu vill han också ha det.
Så nu undrar jag, vilken konsument router kan jag rekommendera till min arbetskollega?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk

Hej! Föreningen har tecknat avtal för att installera fiberbredband och jag behöver köpa ny router då tidigare leverantören vill ha tillbaka den jag har i dagsläget. 1000/1000 blir nya hastigheten. Min tanke är att köpa en router som fungerar bra nu och om nåt år även kan funka i en liten villa utan att jag behöver köpa till saker. Har mest tänkt streama film och surfa.

Är någon av dessa ett bra köp, eller klarar jag mig med nån billigare router? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3521214 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4363756

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariaRejbi:

Hej! Föreningen har tecknat avtal för att installera fiberbredband och jag behöver köpa ny router då tidigare leverantören vill ha tillbaka den jag har i dagsläget. 1000/1000 blir nya hastigheten. Min tanke är att köpa en router som fungerar bra nu och om nåt år även kan funka i en liten villa utan att jag behöver köpa till saker. Har mest tänkt streama film och surfa.

Är någon av dessa ett bra köp, eller klarar jag mig med nån billigare router? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3521214 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4363756

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bara rekommendera D Link routern har haft den själv nu i ett år och den är väldigt stabil och snabbt. Klarar min 100/100 uppkoppling utan problem men den kommer att klara gigabit också om man kollar på smallnetbuilders test (länken nere) . Den har också väldigt bra wifi och täcker vår villa med 120 kvm utan problem, med bra hastigheter. Det finns många här på sweclockers som inte tycker om d link men jag är väldigt nöjd med routern om man nu kollar på pris till prestanda förhållandet. Ett tips när du köper routern är att ladda ner senaste firmware (om man inte ändå gör det) därför att jag hade väldigt många problem med wifi prestandan innan d link släppte ny firmware men nu har dem löst det med en update och det funkar utan problem. Har ej behövt att starta om routern en enda gång under året, där jag nu har använd den.
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/331...

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns någon router från Asus, Linksys, Netgear, etc
som kan hantera VPN på samma hastigheter (eller högre) som Vilfo VPN Router gör?

På deras sajt så skryter de om att deras Router kan hantera 600 Mbit/s VPN trafik

Har ni något köptips att ge mig?

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Jag kan bara rekommendera D Link routern har haft den själv nu i ett år och den är väldigt stabil och snabbt. Klarar min 100/100 uppkoppling utan problem men den kommer att klara gigabit också om man kollar på smallnetbuilders test (länken nere) . Den har också väldigt bra wifi och täcker vår villa med 120 kvm utan problem, med bra hastigheter. Det finns många här på sweclockers som inte tycker om d link men jag är väldigt nöjd med routern om man nu kollar på pris till prestanda förhållandet. Ett tips när du köper routern är att ladda ner senaste firmware (om man inte ändå gör det) därför att jag hade väldigt många problem med wifi prestandan innan d link släppte ny firmware men nu har dem löst det med en update och det funkar utan problem. Har ej behövt att starta om routern en enda gång under året, där jag nu har använd den.
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/331...

Stort tack för svaret Skönt att höra att den fungerat fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gisburne:

Jag undrar om det finns någon router från Asus, Linksys, Netgear, etc
som kan hantera VPN på samma hastigheter (eller högre) som Vilfo VPN Router gör?

På deras sajt så skryter de om att deras Router kan hantera 600 Mbit/s VPN trafik

Har ni något köptips att ge mig?

Min erfarenhet är flesta ruters inte har hårdvaran och/eller kraften för köra VPN i bra hastighet. Sen beror det också på vilken VPN leverantör du väljer (det skiljer ju lite mellan dessa ju).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Japp, till exempel AC86U verkar ju stödja hårdvaruaccelererad VPN om man kör Merlin. https://www.privateinternetaccess.com/blog/2018/08/hardware-a... Det är snabbt men det är inte riktigt 600 Mbit/s.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Jag undrar om det finns någon router från Asus, Linksys, Netgear, etc
som kan hantera VPN på samma hastigheter (eller högre) som Vilfo VPN Router gör?

På deras sajt så skryter de om att deras Router kan hantera 600 Mbit/s VPN trafik

Har ni något köptips att ge mig?

Skrivet av Broken-arrow:

Min erfarenhet är flesta ruters inte har hårdvaran och/eller kraften för köra VPN i bra hastighet. Sen beror det också på vilken VPN leverantör du väljer (det skiljer ju lite mellan dessa ju).

Skrivet av JoBBi:

Japp, till exempel AC86U verkar ju stödja hårdvaruaccelererad VPN om man kör Merlin. https://www.privateinternetaccess.com/blog/2018/08/hardware-a... Det är snabbt men det är inte riktigt 600 Mbit/s.

Sitter lite i samma båt. Har 1000/1000 fiber men bara comhems egna router.. Har kikat främst på ASUS RT-AC87U och ASUS RT-AC88U AiMesh AC3100 (Även om den senare har en ganska saftig prislapp). Vet dock inte om de "duger" eller vad jag ska förvänta mig för hastigheter? Någon som har testat VPN på dessa?
Inser att jag inte kommer få i närheten av 1000 men något mer än de 10-30 jag får med comhems egna iaf..?

Permalänk
Medlem

Hej. Hade 250/250 lina med netgear nighthawk r7000. Fungerade bra. Fått nu 500/500. Kör jag via router, får som max 300-350 ner och 350-400 upp. Kör jag med kabel direkt i dator, får 500/500. Vad ska man ha för router för att klara det, och helst 1000/1000, ska ev byta upp. Pris typ 2-3k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lelik11a:

Hej. Hade 250/250 lina med netgear nighthawk r7000. Fungerade bra. Fått nu 500/500. Kör jag via router, får som max 300-350 ner och 350-400 upp. Kör jag med kabel direkt i dator, får 500/500. Vad ska man ha för router för att klara det, och helst 1000/1000, ska ev byta upp. Pris typ 2-3k

EdgeRouter 4 borde klara 1 gigabit upp och ner samtidigt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4598985
Och sen får du lägga till accesspunkt för wifi
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393879
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Permalänk
Medlem
Skrivet av lelik11a:

Hej. Hade 250/250 lina med netgear nighthawk r7000. Fungerade bra. Fått nu 500/500. Kör jag via router, får som max 300-350 ner och 350-400 upp. Kör jag med kabel direkt i dator, får 500/500. Vad ska man ha för router för att klara det, och helst 1000/1000, ska ev byta upp. Pris typ 2-3k

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör också R7000, men på 1gbit, får oftast ut runt 850-900 mbit/s då jag kopplat via kabel. Kör med Denna firmware.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Får internet genom Data-jacket (coax?). Går först in i en omvandlare, sedan till routern (250 ner, ca 100 på wifi max). Jag har just nu Telenors router, dock är WiFi't värdelöst. Har en lägenhet med 3 rum, tunna väggar.

Något prisvärt?

Tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hej, precis fått fiber och tänkte förbättra wifit efter många år med krångliga routers. Bor ganska komplicerat. För tillfället har jag telias router men får störningar när jag kollar på telia play cirka 10m bort och två väggar imellan. Det finns också två lägenheter och garage som ska täckas med nätverk. Har en ethernetport per hus men är lite kluven hur jag ska göra antar att det är access points som är det bästa. Vill inte hålla på och byta wifi när jag går till ett nytt rum tillexempel. Har kollat lite på Ubiquitis lösningar men blir lite osäker på vilken av de man ska ha och om det behövs ett modem till varje Wifimodul? Länkar en bild på hur huset/husen ser ut ungefär.

Edit: Min budget är cirka 3000kr mindre är bättre.

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3513355

Är denna tillräckligt schyst för en lägenhet på ~85 m2? 250mbits bredband.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill ha en router till min etta på 43kvm, önskar komma under 1000kr men vet ej vad man förväntas punga ut för router. Kommer enbart användas till streaming (apple tv), bärbar dator (inte gaming, görs på stationär m kabel) och iphone.

Har någon tips?
Extrafråga är om man måste sätta routern vid modemet eller är det lönt om man (kan) drar sladd från modem in till vardagsrummet och sätter routern där?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

Ny router

Hej!

Ska uppgradera från 100/100 till 250/100. Behöver därför köpa ny trådlös router, har tidigare haft comhems router som man får av dem men måste köpa en egen nu. Det kmr vara 2st stationära datorer (kabel) 1 laptop och 2 mobiler som är kopplade via wifi

Har inte så stor koll på vilka som är bra och inte. Vill gärna inte betala mer än 1000kr, Har kollat lite på dessa två.

https://www.inet.se/produkt/5406223/d-link-exo-dir-878-ac1900
https://www.inet.se/produkt/5402963/tp-link-archer-c1200-ac12...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Halloj!

Föreningen får fiber indraget (1000/1000) och jag behöver en router för streaming, internet i allmänhet. Lägenheten är en 3a med hyfsat tjocka väggar. (Den nuvarande comhem-utrustningen klarar inte täcka hela lägenheten.)

Klarar jag mig med tex en TP-link Archer ac1200 för 350 spänn?

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B071RSD473/ref=ox_sc_act_image_...

Tjo!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är vad du tänkt dig men skulle inte möjligen en acesspunkt vara något? Jag upplever att en ren acesspunkt är bättre och stabilare än en router med inbyggd wifi. Routern blir således en ren switch.

Rätta gärna till mig om jag har fel!

Ställer en fråga själv;
1. Ubiquiti LITE jämförd med Ubiquiti PRO eller NANO i en lägenhet på 70 kvm med betongväggar. Är det för litet för att ens börja fundera på allt över LITE, dels att hastigheten aldrig kommer att överstiga 100/100?

2. Overkill att ha två stycken AP varsin sida i lägenheten? 2-3 betongväggar mellan. (har trehål vid varje yttersida)

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Hej,

Min gamla Asus RT-N56U har börjat bli trött, så jag behöver en ny. Helst skulle jag vilja ha en som täcker hela lägenheten (85 kvm i 20-talshus, väldigt solida murväggar), men jag antar att jag behöver AP's i så fall? Jag bor i ett Comhem-hus, så deras modem kommer sitta mellan coax-uttaget och routern. Finns det något för under 2000? Kollat lite på Asus och Ubiquiti.
Användning är främst strömningstjänster (Netflix/HBO, Tidal). Och om jag måste ha AP, finns det någon där jag kan köpa själva routern först och sedan komplettera med AP om jag märker att det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hej,

Min gamla Asus RT-N56U har börjat bli trött, så jag behöver en ny. Helst skulle jag vilja ha en som täcker hela lägenheten (85 kvm i 20-talshus, väldigt solida murväggar), men jag antar att jag behöver AP's i så fall? Jag bor i ett Comhem-hus, så deras modem kommer sitta mellan coax-uttaget och routern. Finns det något för under 2000? Kollat lite på Asus och Ubiquiti.
Användning är främst strömningstjänster (Netflix/HBO, Tidal). Och om jag måste ha AP, finns det någon där jag kan köpa själva routern först och sedan komplettera med AP om jag märker att det behövs?

Du skriver inget om var i lägenheten routern skall sitta. Om den sitter centralt kan det vara fullt möjligt att du får acceptabel täckning med bara en router.
Men om routern sitter i ena änden av lägenheten kan du möjligtvis behöva en extender i andra änden. (En AP kopplas till ethernet på upplänken för att kommunicera med din huvudrouter och jag antar att du inte har nätverksuttag i dina rum).
Det råder dock begreppsförvirring här, AP, brygga, Client mode, Extender, reapeater m.m. är bara funktioner som oftast finns i samma device men bara olika konfigurerad. Många wifi routrar kan också konfas om att köra som AP eller extender.
Och ja, en extender är modelloberoende och kan köpas efteråt, den behöver inte ens vara från samma tillverkare även om det kanske är att föredra.

Men har du kollat på Ubiquiti så är det sannolikt ett mesh system du tittat på (3 noder?) och det känns lite som overkill för en lägenhet som borde kunna täckas av 1-2 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hej,

Min gamla Asus RT-N56U har börjat bli trött, så jag behöver en ny. Helst skulle jag vilja ha en som täcker hela lägenheten (85 kvm i 20-talshus, väldigt solida murväggar), men jag antar att jag behöver AP's i så fall? Jag bor i ett Comhem-hus, så deras modem kommer sitta mellan coax-uttaget och routern. Finns det något för under 2000? Kollat lite på Asus och Ubiquiti.
Användning är främst strömningstjänster (Netflix/HBO, Tidal). Och om jag måste ha AP, finns det någon där jag kan köpa själva routern först och sedan komplettera med AP om jag märker att det behövs?

Har själv Asus RT-N56U. Med bara den i nuvarande lägenhet var mottagningen lite sådär och helt stabil var den inte (behövde startas om ca en gång i månaden).

Skaffade en Ubiquiti AP AC Lite coch fortsätter använda Asusen som router med WiFi:t avstängt på den. Blev klart bättre mottagning och mycket färre omstarter. Har dock krånglig planlösning med tjock betongvägg i mitten så finns nog inget sätt för mig att få bra mottagning överallt med bara en AP (alltid någonstans där signalen måste passera i snäv vinkel genom tjock betong. Kommer nog så småningom skaffa en till för att få det bra i sista halvan av barnrummet.