OBS med uppdaterad NVENC för Geforce RTX ute

Permalänk
Relik 📜

OBS med uppdaterad NVENC för Geforce RTX ute

För den som inte tycker DLSS eller RTX är något att hänga i granen (rätt många, helt ärligt), de nya korten har ytterligare lite nyheter under huven. Själv tycker jag nästan uppdaterade NVENC är mest intressant. NVENC har ju länge varit ett "snabbare men sämre" alternativ till x264, som inte riktigt tas på allvar av den som vill kallas sig Streamer med stort S.

I OBS Studio 23 introduceras skarpt stöd för nya NVENC i RTX (har varit i beta ett tag), samt en del förbättringar även mot äldre Geforce. I RTX-fallet blir resultatet bättre bildkvalitet, enligt Nvidia själv motsvarande x264 Medium. För tidigare generationer handlar det främst om lägre belastning på GPU och CPU.

Nvidia själva har gjort en video med "optimala inställningar". Säger inte så mycket om den, utan.. ja, den är från Nvidia.

TL;DR: Nya OBS Studio har uppdaterat stöd för framför allt Geforce RTX. Ni med sådana kort, testa och rapportera!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen

Går det att sätta "x264 Medium" i relation till något så att man förstår "hur bra" det är?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alling:

Går det att sätta "x264 Medium" i relation till något så att man förstår "hur bra" det är?

Öh, svårt, haha! x264 fast eller kanske ofta ännu lägre är väl max vad många kör när de encodar på egen maskin för stream. Medium+ brukar bli en separat maskin att sköta kodandet. Kvalitetsmässigt, kolla på valfri etablerad streamer så är det väl någonstans där vad som gäller.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni mer insatta! Jag streamar bara som ren hobby när vi spelar ibland med SweC-gänget, så för mig har NVENC alltid varit tillräckligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Går det att sätta "x264 Medium" i relation till något så att man förstår "hur bra" det är?

x264 Very Fast är vad OBS kör som standard. Det går i stegen Ultra Fast, Super Fast, Very Fast, Faster, Fast, Medium, Slow, Slower, Very Slow, Placebo.
Varje steg kräver ungefär dubbelt så mycket av processorn som föregående preset. Hittills har NVENC motsvarat ungefär Super Fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske.. Men för att få den bättre kvaliten så måste man ha ett RTX kort?
Nya GTX 1660 Ti blir som dom tidigare korten?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Niksve:

Dum fråga kanske.. Men för att få den bättre kvaliten så måste man ha ett RTX kort?
Nya GTX 1660 Ti blir som dom tidigare korten?

Nepp! Citat Nvidia..

Citat:

The GTX 1660 Ti comes equipped with the new Turing NVENC, the same NVIDIA Encoder found on RTX 20-Series GPUs. With this, and the new version of OBS Studio, you can game and stream from one GTX 1660 Ti PC without compromise, something that was previously impossible given the demands of live broadcasting.

PR-mumbo, men säger alltså att det ska funka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nvidia har sagt mycket... vöntar tilos jah ser det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Detta är för mig det mest intressanta med RTX korten. Man får med en inbyggd encoder, som inte sänker datorn och samtidigt spottar ut helt godtagbar kvalité.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Det som var sagt tidigare är att NVENC kommer att använda mindre GPU%, detta gäller för ALLA kort, nya som gamla. (tack vare optimeringar)
På senaste generationen kort kommer det även se snyggare ut. (de exempel jag såg, såg bättre ut)

Kruxet med att använda nvenc är att du tappar fps, och på default settings så ser det inte så bra ut. Själv använder jag high eller bluray setting, och då ser det ganska bra ut, även vid lägre bitrate. (använder dock lite mera GPU%) Det är väl därför folk inte har varit så imponerade av nvenc.

Mycket välkommen optimering, iallafall för mig som legat på gränsen då streama och spela in video sänkt fps under 120 i mitt "main" spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nvidia har sagt mycket... vöntar tilos jah ser det.

Detta har väl redan testats av rätt många YouTubers så finns redan en del data på att det stämmer, eller iaf att nvenc börjar ge rätt bra resultat.

Hittade även denna (om man nu inte vill leta på youtube) https://venturebeat.com/2018/10/15/nvenc-vs-x264-does-cpu-or-...

Värt att nämna är ju också att Nvidia har förbättrat nvenc för nästa varje generation sen kepler, detta är inget unikt för rtx i det avseendet.

Är lite samma som med Quicksync, de flesta har fortfarande dragit sina slutsatser/åsikter baserat på första generationens tester. Dock har både det och nvenc förbättrats rätt rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hela grejen med RTX Nvenc (sitter också i 1660) är att det inte tar över huvud taget av GPU. Det tar nada, nix, bullibum av ditt "spelchip". Det sitter en egen krets för Nvenc på de nya korten. Setting för setting är kvaliteten precis det samma som med ett kort från förra generationen (notera att detta är vad jag tycker, inte alla andra nödvändigtvis), men då man nu kan köra med max kvalitet utan att det tar av gpu så blir det för många, effektivt bättre kvalitet.

Däremot det som tar av GPU är själva OBS. Väldigt många missförstår detta, framför allt de med 2070 som lirar Apex och skall streama. Dom sopar på med högsta tänkbara inställningar i ett mindre bra optimerat spel och gpu får 95%+ med last. När dom slår på streamen i OBS så blir det självklart rendering lag som också missförstås å det grövsta.

Det är OBS som rendrar och det är GPU med Nvenc chip som encodar. OBS behöver upp till 15% gpu (notera att det är av GPU, inte Nvenc chip) för att kunna härja fritt. Slår man på massa effekter och kör utan fps limiter är man snabbt uppe i 90%+, kanske mer om man spelar i 1440p eller 4k.
Detta resulterar i "Frames missed due to rendering lag" (markerat med röd ram)

Förövrigt så är det så att actionspel med 60 fps eller mer ser en del bättre ut med x264 och fast eller medium jämfört med högsta kvalitet på Nvenc(notera att detta är vad jag tycker, inte alla andra nödvändigtvis). Om bara Nvidia utvecklar detta vidare så kommer Nvenc gå förbi. Nu är det inget annat än ett bekvämt sätt att streama/spela in på i god kvalitet. Just när det gäller att spela in har Nvenc med RTX en jättestor fördel. Det är inga som helst problem att spela in spel med bitrate uppemot 250,000 kb/s och högsta kvalitet så det inte går utöver spelprestandan. Det klarar i stort sett ingen cpu av, i alla fall inte med cpu som vi normala har. Nvenc har ännu bättre möjligheter, det är ju bara se i Handbrake. Hoppas de kommer till OBS asap.

Förövrigt en liten kul notis om själva videon med snubben från Nvidia. Han ber folk uppdatera till sista OBS som har nya Nvenc medans videon visar att han uppdaterar till 22, som inte har det.

Tycker också det är väldigt synd att inte Sweclockers tar upp mer vad som faktist är nytt med OBS 23. Behovet för SLOBS och OBS live är nu borta. Mer widgets och addons är på väg. Väntar framför allt på alerts direkt i OBS.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hela grejen med RTX Nvenc (sitter också i 1660) är att det inte tar över huvud taget av GPU. Det tar nada, nix, bullibum av ditt "spelchip". Det sitter en egen krets för Nvenc på de nya korten. Setting för setting är kvaliteten precis det samma som med ett kort från förra generationen (notera att detta är vad jag tycker, inte alla andra nödvändigtvis), men då man nu kan köra med max kvalitet utan att det tar av gpu så blir det för många, effektivt bättre kvalitet.

Om jag har förstått dig rätt så antyder du att nya NVENC som finns i Turing skiljer sig från tidigare generation när det kommer till prestanda ("tar inte över huvud taget av GPU"), samt att kvalitén är densamma ("kvaliteten precis det samma som med ett kort från förra generationen").

Detta stämmer dessvärre inte, eller kanske man ska säga lyckligt nog. Tidigare generation har dedikerad kretsyta för NVENC, precis som Turing, och påverkar prestandan lika mycket då som nu.

Nvidia har arbetat tillsammans med Jim ("Wizardofobs", skaparen av OBS) och övriga utvecklare i projektet för att kunna optimera koden i OBS, och hur den faktiskt hämtar varje bildruta från grafikkortet (den lämnar inte grafikkortet längre). Dessutom har man optimerat NVENC i Turing för att kunna uppnå högre kvalitet.

Tidigare har vi även haft två stycken NVENC per GPU, vilket man har sänkt till en NVENC "enhet" för Turing, men däremot gjort den mycket effektivare när det kommer till att komprimera videoströmmen.

Permalänk
Medlem

Hade varit önskvärt med stöd för detta i After Eight / Premiere men Adobe är ju inte direkt bra på att stödja olika format, tycks va bättre på att ta bort codecs...

Sen att man håller sig till CC 2014 & CS5.5 pga stöd för multicore rendering som går betydligt snabbare än AME gör ju saken inte bättre men hade haft bra nytta av det när man renderar videos för musik dagligen. Blir alltid en paus och lite surfning medans det renderas då det går så mycket kraft till renderingsprocessen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Går det att sätta "x264 Medium" i relation till något så att man förstår "hur bra" det är?

Tja, Nvidia själva hävdar ju "bättre än x264 fast"

Det verkar inte vara så total b*ll sh*t om man kollar vad tester på YouTube säger.

Den här killen (EposVox) hävdar att hans videos är faktagranskade av OBS-gänget**, resultaten han ser pekar på att nvenc i Turing är i nivå med "x264 medium" om man håller sig på 3,5 Mbit/s eller högre.

Sett andra som också hävdar kvalité bättre än "x264 fast", så är nog där det ligger.

För den som är intresserad, Nvidia har postat en OBS guide för versionen denna artikel handlar om.

Edit: Detta är vad YouTubern i videon hävdar kring korrekthet
**
"The vast majority of my streaming-focused videos (especially, you know, 2017 and onward, modern stuff) is fact-checked by OBS devs/representatives or other relevant peer review and rarely contains significant inaccuracies. So... nope. I make sure my stuff has the facts before posting."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Soir:

Streams (Nvenc ny eller gammal 720p/1080P, 6 mbps, högsta möjliga q) med ett 2080 ti och ett 1080 ser helt lika ut här hos mig, men som sagt, jag börjar bli gammal och sur gubbe. Visa gärna streams där du absolut ser skillnad. Nvidia säger i videon 50% bättre kvalitet med samma bitrate. (00.18 in i videon)

Däremot så gör 2080 ti jobbet utan någon som helst inverkan i spel, förutom renderingen i OBS.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hela grejen med RTX Nvenc (sitter också i 1660) är att det inte tar över huvud taget av GPU. Det tar nada, nix, bullibum av ditt "spelchip". Det sitter en egen krets för Nvenc på de nya korten.

Rätta mig om jag har fel men har för mig att det alltid varit dedikerat kisel för NVENC, t.o.m. i föregående generationer.

https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-...

https://developer.nvidia.com/nvidia-video-codec-sdk

Citat:

NVIDIA GPUs contain one or more hardware-based decoder and encoder(s) (separate from the CUDA cores)

@marcusOCZ Denna video går igenom det rätt utförligt med allt pixel-peepande som behövs för att se skillnaderna. Jag tyckersjälv att i streamingsammanhang så kan denna kvalitetsskillnad kvitta, men fattar att om man har en etablerad kanal så kanske man bryr sig lite mer. Hade varit kul att se NVENC-stöd smyga sig in i Adobe Media Encoder någon gång så man kunnat göra snabba encodes för vanliga videofiler! Hade gjort mycket nytta för mig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

installerade och testade, men OBS säger i installen att windows 7 stöds inte. pga ... windows 7 ?
Wut?

Någon som har någon aning om varför? eller vad detta syftar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nvidia har sagt mycket... vöntar tilos jah ser det.

"vöntar tilos jah"... Måste bara fråga. Kör du också samsung-lur? Jag har haft min galaxy S7 i drygt två år och gör liknande stavfel hela antingen på grund av default tangentbordet som kanske är kasst eller så är det precisionen på skärmen som är kass? Funderar nästan på att byta tillbaka till iPhone enbart på grund av detta. >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag har upplevt samma med min S7, verkar vara dålig precision i skärmen.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Nya Nvenc stöds inte i W7. Du är låst till gamla varianten. Något med W10 som möjliggör den nya pipelinen.

Mest Spelat in eller strömmat i 24Mbps så inte märkt av någon ökad kvalité. Kan säkert vara bättre prestanda med nya men har tidigare för det mesta inte maxat ut GPUn medans jag nu oftare maxar ut GPUn..så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Är OBS bättre än ShadowPlay?

Har använt ShadowPlay i mer än 5 år nu, har funkat bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Soir:

Streams (Nvenc ny eller gammal 720p/1080P, 6 mbps, högsta möjliga q) med ett 2080 ti och ett 1080 ser helt lika ut här hos mig, men som sagt, jag börjar bli gammal och sur gubbe. Visa gärna streams där du absolut ser skillnad. Nvidia säger i videon 50% bättre kvalitet med samma bitrate. (00.18 in i videon)

Däremot så gör 2080 ti jobbet utan någon som helst inverkan i spel, förutom renderingen i OBS.

Det kan ju ha att göra med att du helt enkelt inte ser skillnaden, men att den finns där. Det kan ha att göra med dina inställningar också!

Både ett 2080 Ti och ett 1080 ska ha samma "inverkan" i spel när man kör NVENC, om man bortser från komposition och rendering i OBS, precis som du säger. Åtminstone nu efter att man börjat nyttja den nya SDK:n.

Skrivet av hulkenstrong:

Mest Spelat in eller strömmat i 24Mbps så inte märkt av någon ökad kvalité. Kan säkert vara bättre prestanda med nya men har tidigare för det mesta inte maxat ut GPUn medans jag nu oftare maxar ut GPUn..så.

Nyfiken, "strömmat i 24Mbps" till YouTube, eller någon liknande tjänst?

Det fina med YouTube är att de transcode:ar allt. Det dåliga med YouTube är att de transcode:ar allt, finns ingen "Source", men det betyder även att ju bättre kvalitet du ger dem, desto bättre kommer slutresultatet se ut (upp till en viss gräns). Skit in, skit ut, så att säga. Har videoströmmen som du matar in till YouTube videoartefakter vid rörelse så kommer den få ännu fler och grövre artefakter efter att YouTube har behandlat videon.

Skrivet av Vangen:

Är OBS bättre än ShadowPlay?

Har använt ShadowPlay i mer än 5 år nu, har funkat bra.

Det beror helt på vad du ska använda det till. Vill du enbart spela in lite videoklipp från när du spelar så duger Shadowplay alldeles utmärkt. Shadowplay hade tidigare problem med sina videoinställningar (variable framerate) som inte lirade väl med bl.a. Adobe Premiere, men det kan ha varit åtgärdat nu.
Vill du ha mycket högre noggrannhet på dina videoinställningar, lägga till någon overlay så du inte behöver göra det i efterhand eller dylikt, så är OBS det föredragna valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

För den som inte tycker DLSS eller RTX är något att hänga i granen (rätt många, helt ärligt), de nya korten har ytterligare lite nyheter under huven.

Dags för språkpolisen att komma fram. "för den som... har de nya korten" ska det såklart vara.

Alternativt att man byter plats, så att meningen börjar med "De nya korten har.... för den som".

Ja, naglar i ögat på mig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"vöntar tilos jah"... Måste bara fråga. Kör du också samsung-lur? Jag har haft min galaxy S7 i drygt två år och gör liknande stavfel hela antingen på grund av default tangentbordet som kanske är kasst eller så är det precisionen på skärmen som är kass? Funderar nästan på att byta tillbaka till iPhone enbart på grund av detta. >.<

S9 ;)... Jag har märkt att på just Sweclockers site så sköter den inte rättstavning. Känns som att siten på något sätt är tung och det går för långsamt. Bokstaväer tar någon sekund att komma upp efter man skrivit dem osv. Andra siter fungerar det mcyket bättre. Så skriver jag på luren här så brukar det bli 10ggr värre än annars

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hade varit önskvärt med stöd för detta i After Eight / Premiere men Adobe är ju inte direkt bra på att stödja olika format, tycks va bättre på att ta bort codecs...

Spana in gratispluggen Voukoder om du inte har gjort det. Ger stöd för NVENC och massa annat vid export från Premiere Pro osv.

https://www.voukoder.org/

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Spana in gratispluggen Voukoder om du inte har gjort det. Ger stöd för NVENC och massa annat vid export från Premiere Pro osv.

https://www.voukoder.org/

Intressant, funkar det på After Effects eller finns det något liknande ?
Adobes program är så dåliga på att ta utnyttja prestandan i datorn i sitt grundutförande..

Permalänk
Medlem

@Soir Till Youtube. Skönt ibland strömna och slippa ladda upp en video i hög kvalité efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

@Soir Till Youtube. Skönt ibland strömna och slippa ladda upp en video i hög kvalité efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte det!

För mig var brytpunkten för hög kvalitet vid ungefär 50 Mbps mot YouTube via x264 Very Fast, men jag har även testat med 300+ Mbps i live-tjänstens yngre dagar. Det senare var lite overkill men fungerade bra! Därefter misstänker jag att YouTube gjorde en ändring då den inte ville ta emot mer än cirka 75 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"vöntar tilos jah"... Måste bara fråga. Kör du också samsung-lur? Jag har haft min galaxy S7 i drygt två år och gör liknande stavfel hela antingen på grund av default tangentbordet som kanske är kasst eller så är det precisionen på skärmen som är kass? Funderar nästan på att byta tillbaka till iPhone enbart på grund av detta. >.<

Kör också S7.
De där är heeeeeelt bakom flötet, jag har försökt använda iphones tbord, sjukt mkt felpressar att de inte sant och ordboken i den är djävulens egna uppfinning.
Byt till Swiftkey så har du löst ALLA dina skrivproblem, den rättar åt dig även om du skriver som en kratta på fyllan, den LÄR SIG vart du gör dina flesta misstag också, att R borde va lite närmare "T" t.ex. så den antar att ditt T borde vart ett R egentligen så rättar den.

Iphone's tangentbord kräver att du är sjukt precis på tangenterna, vilket gör det möjligt att du pressar MELLAN två bokstäver och inte får en input ALLS....

Gå över till ipHone för tangentbordet ger mig marddrömmar, speciellt om du talar flera språk så går det inte använda för fem öre.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Detta verkar lustigt
Varför ta fram hårdvarustöd för ett propriotärt format istället för en erkänd standard?
Jag har svårt att se fördelarna, för någon av parterna