Permalänk
Medlem

Små blixtar i eluttag

Har köpt över nätet en datorladdare som har lite snea kontaktytor, går därmed trögt in i vägguttag samt sprakar till i vägguttagen när man sätter in den. Är detta brandfarligt?? Och finns det något jag kan göra för att minimera brandrisken med en sådan adapter? Eller skulle ni ångra köp på en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linenb:

1 Har köpt över nätet en datorladdare som har lite snea kontaktytor, går därmed trögt in i vägguttag samt sprakar till i vägguttagen när man sätter in den. 2 Är detta brandfarligt?? Och finns det något jag kan göra för att minimera brandrisken med en sådan adapter? Eller skulle ni ångra köp på en sådan?

1 var har du köpt Datorladdare ? i vilken butik / hemsida
2 ja givetvis är det inte någonting som ska användas om det blixtrar till när den trycks in i eluttaget.

kan du ta nån bild på dessa snea kontaktytor ?

Permalänk
Medlem

Om det är det helt vanliga "gristrynet" (heter schuko eller CEE 7/4) som du har i väggen hemma så ska ena pinnen vara lite böjd mot den andra.

Permalänk
Medlem

Det sitter en del kondingar och grejer i laddaren som alstrar en strömrusning vid inkoppling, kombinerat med att kontaktdonet har mekaniska toleranser, vilket medför att du inte får perfekt kontakt under hela inkopplingsförfarandet. Det är inget konstigt att det sprakar till lite.

Är du ändå orolig är det snarast vägguttaget du bör se över. Blecken som skapar kontakt i det är fjädrande, och de utmattas med alla i- och urkopplingar man gör.

Att stickproppens ben är noterbart böjda mot varandra är i sin ordning, åtminstone om det rör sig om en Europlug. Schuko brukar mig veterligen ha helt parallella ben.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att det blixtrar och sprakar är helt vanligt som andra tidigare skrivit då man sätter in en kontakt, särskilt om det finns damm eller andra partiklar som tillfälligt kan leda ström. Vågar nästan lova att alla kontakter du sätter in kommer blixtra till om du gör det i ett mörkt rum. Särskilt om det inte finns en strömadapter/nätaggregat med i/o knapp.

Om det däremot gnistrar och blixtrar då adaptern används så är det dags att börja oroa sig.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

så länge det inte ser ut såhär är det nog lugnt ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linenb:

Har köpt över nätet en datorladdare som har lite snea kontaktytor, går därmed trögt in i vägguttag samt sprakar till i vägguttagen när man sätter in den. Är detta brandfarligt?? Och finns det något jag kan göra för att minimera brandrisken med en sådan adapter? Eller skulle ni ångra köp på en sådan?

Du kan vara lugn, att den går lite trögt in är snarare ett bevis på att kontaktblecken inne i kontakten får rejäl kontakt med pinnarna på din laddare.

Det är bättre än om laddaden hade suttit och glappat fram och tillbaka.

Varför det blixtrar till lite är för att laddaren har kondensatorer som skall laddas upp.
Detta görs så fort du trycker in laddaren.

Du kan själv göra "blixt-experimentet" genom att ha din dammsugare avstängd, anslut kontakten och inget händer, trycker du sedan på dammsugaren och ansluter kontakten, så att dammsugaren går igång i samma stund den får kontakt, så kommer det att blixtra till.

Det är för att enheten du ansluter konsumerar ström redan när du ansluter den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Reagerar faktiskt på att laddaren till min surface pro inte direkt blixtrar till som i ta fall, men förmält knastrar lite vissa gånger man sätter in den. Det i ett helt rent uttag, utan damm eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

1 var har du köpt Datorladdare ? i vilken butik / hemsida
2 ja givetvis är det inte någonting som ska användas om det blixtrar till när den trycks in i eluttaget.

kan du ta nån bild på dessa snea kontaktytor ?

Batteriexperten. Bara lite böjd inåt.

Skrivet av kaput:

Det sitter en del kondingar och grejer i laddaren som alstrar en strömrusning vid inkoppling, kombinerat med att kontaktdonet har mekaniska toleranser, vilket medför att du inte får perfekt kontakt under hela inkopplingsförfarandet. Det är inget konstigt att det sprakar till lite.

Är du ändå orolig är det snarast vägguttaget du bör se över. Blecken som skapar kontakt i det är fjädrande, och de utmattas med alla i- och urkopplingar man gör.

Att stickproppens ben är noterbart böjda mot varandra är i sin ordning, åtminstone om det rör sig om en Europlug. Schuko brukar mig veterligen ha helt parallella ben.

Ok. Det händer i flera vägguttag så jag tror inte det är de som felar. Dammsugare, mobilladdare, luftrenare mm sprakar inte. Gamla datorn sprakat kanske någon enstaka gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Att det blixtrar och sprakar är helt vanligt som andra tidigare skrivit då man sätter in en kontakt, särskilt om det finns damm eller andra partiklar som tillfälligt kan leda ström. Vågar nästan lova att alla kontakter du sätter in kommer blixtra till om du gör det i ett mörkt rum. Särskilt om det inte finns en strömadapter/nätaggregat med i/o knapp.

Om det däremot gnistrar och blixtrar då adaptern används så är det dags att börja oroa sig.

Hur menar du med sista meningen, menar du om det gnistrar medans adaptern är inne i uttaget kontra bara när man sätter in den?

Skrivet av Lifooz:

Du kan vara lugn, att den går lite trögt in är snarare ett bevis på att kontaktblecken inne i kontakten får rejäl kontakt med pinnarna på din laddare.

Det är bättre än om laddaden hade suttit och glappat fram och tillbaka.

Varför det blixtrar till lite är för att laddaren har kondensatorer som skall laddas upp.
Detta görs så fort du trycker in laddaren.

Du kan själv göra "blixt-experimentet" genom att ha din dammsugare avstängd, anslut kontakten och inget händer, trycker du sedan på dammsugaren och ansluter kontakten, så att dammsugaren går igång i samma stund den får kontakt, så kommer det att blixtra till.

Det är för att enheten du ansluter konsumerar ström redan när du ansluter den.

/Lifooz

Aha, menar du att det blixtrar eftersom sladden är ansluten till datorn? Om man skulle sätta in datorladdaren i vägguttaget när den inte sitter i datorn, så skulle (bör) det inte spraka? Bör man göra det sistnämnda då? Då är det inget fel på själva laddaren i sig menar du?
Ett annat problem är att jag gärna använder laptopen i olika rum. Och eftersom den sprakar till vill jag inte flytta den runt mellan olika vägguttag/rum, är det en bra lösning i det här fallet att låta laddaren sitta i uttaget dygnet runt medans jag ibland kopplar ur datorn (så den går på batteri) när jag vill surfa i ett annat rum? Eller skulle det vara dåligt på något sätt ur brandrisksynpunkt? (sorry är tjej och kan inte el)

Permalänk
Medlem

Hur nya är eluttagen?
Tycker överlag att gamla sprakar mer än nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hur nya är eluttagen?
Tycker överlag att gamla sprakar mer än nya.

De är nog ganska gamla, det är ett gammalt radhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linenb:

Dammsugare, mobilladdare, luftrenare mm sprakar inte.

Det är för att de inte drar lika mycket ström vid inkopplingstillfället. Plugga in dammsugaren medan den är igångslagen så ska du se att det blixtrar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är för att de inte drar lika mycket ström vid inkopplingstillfället. Plugga in dammsugaren medan den är igångslagen så ska du se att det blixtrar

Min dammsugare drar så mycket i startström att den har mjukstart så den kommer aldrig att kunna spraka vid inkoppling.

I TS fall är det antagligen en strömrusning just vid inkoppling kombinerat med lite slitna vägguttag såvida det inte är värsta sortens kinanätdel som är ett totalt fuskbygge men deet är svårt att veta om det är en 3de partsnätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Linenb: Det förklarar ju en del av saken.
Slitna kontakter, grunda uttag samt inget petskydd som döljer det jämfört med nya då.

Permalänk
Medlem

@loefet: Men det är fortfarande safe vad jag förstår va?

Permalänk
Medlem

@Linenb: Om du menar att det blir en lite ljusblixt/sprakar inne i eluttaget när du kopplat in en kabel, så ja.
Så länge allt uppfyller alla krav som ställs på eluttag så är det helt safe.

Slår det dock stora gnistor ur det så kan du ju behöva kolla med fastighetsägaren/elektriker.

Permalänk
Medlem

En del grejor har inrusnings-skydd som begränsar strömmen vid anslutning (ofta en liten NTC-motstånd i serie) och är en av anledningarna varför man inte skall stoppa in en apparatsladd som man nyss drog utan låta den vänta i 10-30 sekunder innan man pluggar i igen - det är för att det skall ges en smula chans att svalna lite men också för att apparaturen verkligen skall bli helt strömlös och urladdad och starta på korrekt sätt...

Men problemet är att att dessa NTC-motstånd drar ned verkninsgraden (bli varma = extra förlust alltså) så för att det skall se bättre ut i energideklarationer så utelämnas de i mindre grejor, och med följden att det smackar och blixtrar lite i uttagen medans de tryck in/dras ut.

lite större kraften har ofta effektkorrigerande kretsar i sig och kan hantera inrusnings-strömmen lite mer elegant - ibland i alla fall...

Hur eller hur - detta är inget att oroa sig utan är något man får leva med när man ansluter saker.