Studie: "Bättre streamingtjänster effektivast för att motverka piratkopiering"

Permalänk
Melding Plague

Studie: "Bättre streamingtjänster effektivast för att motverka piratkopiering"

En studie visar att allt färre piratkopierar, något som till stor del beror på att streamingtjänster blivit billigare och får allt större utbud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gratulerar! Inte precis en nyhet, men trevligt att marknaden kommer ikapp verkligheten!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Fast nu är det på väg i fel riktning då alla ska ha sin egen tjänst och man får fortfarande dåligt utbud om man betalar för alla. Snart betalar man för 8 tjänster på över 1000kr i månaden.

Tror piratkopiering kommer växa framöver om fler och fler startar egna tjänster och alla ska ha sitt exklusiva material.

Permalänk
Medlem

Välkommen in i matchen, konsumenterna från 2010 ringde och undrade varför det tog så lång tid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Lego Master

Tyvärr är ju marknaden fragmenterad som fan nu, så man måste prenumerera på 3-4 tjänster för att få tillgång till en bare minimum av vettiga serier och filmer, både för barn och vuxna.
Game of Thrones? - HBO
Stranger Things? - Netflix
Paw Patrol? - Viaplay

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nähä? Vem hade kunnat tro att piratkopieringen skulle minska när man erbjuder folk vad de vill ha, på det sätt de vill ha det, till ett pris de är villiga att betala?

Det är bra att de har kommit i fas. Jag tycker då inte synd om dem som fick sina verk piratkopierade på den tiden de vägrade lyssna på konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nähä?

För tio år sedan laddade jag ned all media jag konsumerade.
** Bort /mod **
Går det att skaffa en prenumeration för att streama så skaffar jag den, glor på det jag vill se och säger sedan upp tjänsten.

De jag har löpande är:
Google Play Music (Musik)
Netflix (Film/Serier)
Crunchyroll (Anime)

Dessvärre så erbjuds ju inte ens streaming av många tvserier, exempelvis Supernatural.
** Bort /mod **

Får jag dåligt samvete om jag skulle "råka" ladda ned serier som inte går att streama lagligt?
Inte ett dugg.

§7
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Synd att Netflix m.m är så dyra i Sverige.

Ska man ha det mesta hamnar man snabbt på +500:- i månaden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fast nu är det på väg i fel riktning då alla ska ha sin egen tjänst och man får fortfarande dåligt utbud om man betalar för alla. Snart betalar man för 8 tjänster på över 1000kr i månaden.

Tror piratkopiering kommer växa framöver om fler och fler startar egna tjänster och alla ska ha sitt exklusiva material.

Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr är ju marknaden fragmenterad som fan nu, så man måste prenumerera på 3-4 tjänster för att få tillgång till en bare minimum av vettiga serier och filmer, både för barn och vuxna.
Game of Thrones? - HBO
Stranger Things? - Netflix
Paw Patrol? - Viaplay

Detta! En samlingstjänst hade varit önskvärt.
Kan de inte gå ihop och starta en gemensam, liksom?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr är ju marknaden fragmenterad som fan nu, så man måste prenumerera på 3-4 tjänster för att få tillgång till en bare minimum av vettiga serier och filmer, både för barn och vuxna.
Game of Thrones? - HBO
Stranger Things? - Netflix
Paw Patrol? - Viaplay

Ett annat problem är också att serier inte finns öht. Chuck, Avatar: The Last Airbender och Agents of S.H.I.E.L.D. finns t.ex. ingenstans att streama i Sverige.

Sen att serier och filmer tas bort hela tiden är även det ett problem, en serie som du vill kolla på igen är helt plötsligt borta för att tjänsten inte förnyade sin licens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr är ju marknaden fragmenterad som fan nu, så man måste prenumerera på 3-4 tjänster för att få tillgång till en bare minimum av vettiga serier och filmer, både för barn och vuxna.
Game of Thrones? - HBO
Stranger Things? - Netflix
Paw Patrol? - Viaplay

Tycker visserligen inte det är hela världen. En subjektiv åsikt såklart. En musiktjänst som hade gjort samma sak hade däremot inte fungerat alls.
Sedan finns väl alternativet att köra exempelvis appleTV där man i ett gränssnitt kan söka på serier/filmer från olika tjänster. Inte perfekt men ja som sagt. Jag har inte några större problem med fragmenteringen för film/serier. Som det ser ut nu det vill säga

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nähä?

För tio år sedan laddade jag ned all media jag konsumerade.
I dagsläget så "funderar" jag bara att ladda ned något om det inte är tillgängligt på de tjänster jag använder.
Går det att skaffa en prenumeration för att streama så skaffar jag den, glor på det jag vill se och säger sedan upp tjänsten.

De jag har löpande är:
Google Play Music (Musik)
Netflix (Film/Serier)
Crunchyroll (Anime)

Dessvärre så erbjuds ju inte ens streaming av många tvserier, exempelvis Supernatural.
Hade gärna pröjsat för att kunna streama CW-material, men icke sa nicke.

Får jag dåligt samvete om jag skulle "råka" ladda ned serier som inte går att streama lagligt?
Inte ett dugg.

För att bygga på det här.

Vad tror dom folk väljer?
Vänta ett år och köpa Blurayen eller klicka 2 gånger med musen och kunna se det direkt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu får man bara hoppas att de satsar på riktigt 4k,hdr och atmos ljudspår som inte är sönderkomprimerat. Fortfarande stor skillnad på en köpt 4k rulle kontra en streamad från Netflix. Men utvecklingen går åt rätt håll iallfall

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Det är redan nu tillräckligt många och tillräckligt fragmenterat för att man ska hoppa mellan flera olika tjänster. Finns ingen vits i att betala för alla samtidigt, finns ändå inte innehåll på alla samtidigt om man följer serierna.

Permalänk

tur att man inte använder någon tjänst alls, mindre huvudvärk.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@LeVvE: Det är redan nu tillräckligt många och tillräckligt fragmenterat för att man ska hoppa mellan flera olika tjänster. Finns ingen vits i att betala för alla samtidigt, finns ändå inte innehåll på alla samtidigt om man följer serierna.

De tjänster jag jämt har är Netflix och Crunchyroll och resten är bara när man vill se nått, t.ex. HBO de månaderna nya Game of Thrones avsnitt kommer.

Permalänk
Avstängd

CopySwede vill veta din plats...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master

@LeVvE:
Viaplay gjorde en ful jävla grej med. Dom hade ett par barnfilmer (bland annat Minions) fritt på sin streamingtjänst. Ungarna såg den 2-3 gånger och gillar den. Viaplay gör sen om filmjäveln till en HYRFILM (39kr/48h) men den syns ändå på startsidan så ungarna vill ju såklart se den igen, och igen. 39kr varannan dag för den skiten? Aldrig i livet. Gissa hur det gick med den filmen...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

De tjänster jag jämt har är Netflix och Crunchyroll, resten är bara när man vill se nått, t.ex. HBO de månaderna nya Game of Thrones avsnitt kommer.

Är lite så man tänker att de får lov att införa vecko-abonnemang istället. Vill man se 8 avsnitt av en Disney/Fox-serie (Fox borde väl bakas in i Disney+) så är ju det avklarat ganska snart, onödigt att betala för en hel månad om man ändå inte ids titta på något annat än just den serien man tänkte se.

Permalänk
Inaktiv

Det finns en drös olika typer av material som piratkopieras och det är fel att klumpa ihop dem, likaså kan man ej dra generella slutsatser genom undersökningar på några.

Musik och filmer, så hade det en extrem piratkopiering för några år sedan. Det är lätt att göra streamingtjänster för dessa och matieral som finns där tjänar på detta.

Programvaror så går trenden att man hyr och betalar en månadsavgift för dem, det kan i första blick låta som väldigt bra, det är bara det att de tar så fruktansvärt mycket betalt. Det blir också väldigt skevt. Om man sitter med ett program heltid, så kanske 200, 1000 eller t.o.m. 5000kr/månaden för programmet inte är så mycket. Men många sitter med programmet väldigt lite och då blir kostnaden väldigt mycket.

Ta Adobes programsvitt, så tror jag väldigt många på forumet har behov av detta och det kostar nästan 4000kr/år.. Vissa arbetare säger, det är det värt. Ja på vilken dator ska de då installera det på? Adobe och Photoshop skulle många vilja ha på sin jobbdator.

*edit*
Förtydligande. Jag är lite emot hyrande av programvaror då alla tillverkare jag känner till har höjt priserna otroligt mycket när man betalar för dem så. Många tillverkare plockar även bort alternativen att köpa mjukvarorna som förr. (Adobe, Autodesk, snart kanske även Microsoft Office et)

Permalänk
Lego Master

@anon159643:
Fast du får skilja på innehållstjänster och produktsviter i hyrformat. Oftast finns det fria alternativ (LibreOffice, GIMP..) till de stora sviterna som folk behöver.

Jag har inget vettigt (lagligt) fritt alternativ till Netflix om jag vill se Punisher.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Stämmer ju, hade det funnits något som innehöll allt med bra kvalitet så hade nog många pröjsat.

Nu är det ju dock så att man måste ha 3-4 olika premurationer för att ens få allt... och även då saknas extremt mycket.

Spotify gjorde det ju jävligt bra dock, väldigt stort biblotek!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

@Johan86c:
Fast du får skilja på innehållstjänster och produktsviter i hyrformat. Oftast finns det fria alternativ (LibreOffice, GIMP..) till de stora sviterna som folk behöver.

Jag har inget vettigt (lagligt) fritt alternativ till Netflix om jag vill se Punisher.

Jag förtydligade vad jag störde mig på när det gäller mjukvaror, alltså att tillverkare utnyttjar det för högre betalt.
Jag tycker iden med att hyra mjukvara vore väldigt smart om det inte blev så mycket dyrare.

Angående filmen Punisher, så är liknelsen att se en liknande serie. Den är inte exakt detsamma, men det kanske uppfyller samma behov. (nöje, tidsfördriv) På samma sätt att Libre office kan ersätta Microsoft Office.

Permalänk
Medlem

Ingen tjänst har lyckats ännu PGA girigt folk bakom spakarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skulle vela betala men tar jag mina topp 10 filmer i min Se lista just nu så ingår, Netflix, Viaplay (+++film 700kr), amazon video, HBO, bara hyra separat osv. Det är research för att se en film...eller två klick på din favorit stream sida. Då är kvaliteten sämre på betaltjänsterna och de buffrar ibland sämre. Det finns inget betaltjänsterna ger idag över andra "alternativ" mer än att det faktiskt är lagligt. Jag brukar prenumerera på någon tjänst i tagen men det är ingen rolig experience, jag betalade för HBO och tittade på andra ställen för HBO bara gav upp på att spela upp för mig då och då samt att kvaliteten är sämre på HBO.

Att betala ska inte vara jobbigare och sämre än att vara olagligt då är systemet fel.
Jag betalar gladeligen några hundralappar i månaden för att gå in på något ställe och se en film i bästa kvalitet men det är inte möjligt idag och som det ser ut nu så blir det bara svårare.
Spotify, Apple music, osv ger och ett val där de alla har 95% av varandras utbud så jag kan välja den tjänst jag vill (vissa genrer är det inte så med dock) . För film så måste jag följa vart filmen ligger vad du än vill titta på, ett jäkla helvete för något som bör vara så simpelt, nästan lättare att gå till hemmakväll och hyra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag vill säga att Spotify tog död på mp3 delande i Sverige till en stor del, iaf i mina kretsar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

En del tycker att dom har blivit smarta, men dom har inte brytt sig mer än om pengarna. Dom har definitivt inte velat streama utan gärna fortsatt sälja DVD/BD versioner av precis allt. Men nu har vi kommit så här långt. Då är det dags att börja minska fragmenteringen av innehåll baserat på regionala licenser och göra allt tillgängligt. Att en netflix konsument kan få massiv tillgång medan en annan kan få en bråkdel är inte ok i min värld. Vi betalar avgiften båda två.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Synd bara att ju fler tjänster vi får ju mindre blir utbudet av filmer/serier. Snart kommer Disneys egna tjänst som gör utbudet ännu mindre.

Hade hellre betalat 300kr/mån om företagen skapade en gemensam så att man får en tjänst med enormt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag vill säga att Spotify tog död på mp3 delande i Sverige till en stor del, iaf i mina kretsar

Håller helt och hållet med. Spotify har 99% av det jag lyssnar på, tänk om Netflix hade varit lika bra. Jag har inget emot att Netflix kostar 200kr i månaden bara utbudet ökar markant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vem hade anat.