Micron och Sandisk avtäcker Micro SD-minneskort med lagringskapacitet på 1 TB

Permalänk
Melding Plague

Micron och Sandisk avtäcker Micro SD-minneskort med lagringskapacitet på 1 TB

På mässan Mobile World Congress är minneskort enligt Micro SD-formfaktorn på tapeten, och rekordstora modeller från både Micron och Western Digital-ägda Sandisk presenteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aw och klippa av den med sax.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

2 PB / kg, inte illa. 500 miljarder gånger mer än de första hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Skulle vara sjukt nojig att inte tappa bort detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Trevlig mängd utrymme. Men tråkigt att den är så dyr.
Den kostar ju mer än många telefoner.
Vore ju trevligt om alla telefoner kunde ha så mycket lagring och man inte var lika beroende av molnet.

Permalänk
Medlem

Kommer Copyswede vilja ha en del av kakan också?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kommer Copyswede vilja ha en del av kakan också?

Troligen...
Glömmer bort hur sjuk privatkopidringsavgifften är mellan varven :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Troligen...
Glömmer bort hur sjuk privatkopidringsavgifften är mellan varven :/

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Verkar inte som att SD-kort ingår, men man vet ju aldrig. De kanske räknar dessa som "USB-minnen" då man kan köpa en USB-sticka som tar SDkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Bra för dom som gör filmer, 1 TB räcker ju till runt 2 Hr 42 min vid 4K 100 MB/s 😅 4K käkar 1TB till frukost.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa med Nintendo Switch?

Permalänk
Medlem

När får vi en 3,5" hdd fulla av dessa? Aldrig, satans parasiter som tycker det är okej att fylla produkter med luft

Permalänk
Sötast

Helt plötsligt så känns de numera billiga ssderna svinigt dyra i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

När kommer folk trycka upp dessa i rumpan och smuggla in dem då för att slippa copyswede

Permalänk
Medlem

Nervös nog att tappa bort ett 200GB micro-sd...

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Det är en mardröm att förklara vad alla betäckningar betyder för mina päron eller andra o-tekniska bekanta/vänner ...

" (10) Xc I U3 V30 A2 " ...

Wtf xD

Kan de chilla någon gång och komma på något lite mer uppfinningsrikt som alla kan förstå :P???

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Ändå rätt dyrt för något som inte är mycket större än en nagel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fett pris på tunn plastbit men visst är kapaciteten imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Kontot avslutas

Intressant.

Kommer ihåg min ungdoms glada 80-tal när man var på copyparty som det hette på den tiden, och en snubbe där hade sitt hemmasnickrade fulbygge till hårddiskchassi (som hette Kingkong f.ö.) som innehöll två styck 5.25" fullhöjds hårddiskar, den ena med en kapacitet på 10, och den andra på hela 20.

Megabyte.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Samsung S8

Någon som vet om de fungerar i en Samsung S8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

8 000 000 000 000 bitar på en fingernagel är rätt imponerande. En lastbil fylld med såna motsvarar en hygglig bandbredd

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Minns min avund när en av mina polare blev den första med hdd på 1 GB.

Mycket har hänt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar varför det inte kommer en ssd med platser för microsd kort som man sedan kör lite raid mot.

Alltså uppgraderingsbar ssd. lite som den gamla tanken med RAM-hårddiskarna men med dessa kort i sig istället. Köp den mängd utrymme du vill ha med modell av X antal platser för kort, sätt i så många du har råd med och vill ha.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Nighthog:

Jag bara undrar varför det inte kommer en ssd med platser för microsd kort som man sedan kör lite raid mot.

Det fanns lite sånt, en gång i tiden, när SSD var helt nytt och rätt galet dyrt. Problemet är dock att SD-kort inte är bra på små läs/skrivningar (vilket ju är den vanligaste formen av I/O i en dator.) Sedan har de också ganska begränsad hållbarhet vid skrivningar, och säkert inte något jättebra system för wear leveling osv eftersom de oftast används för bilder, musik och dylikt, dvs relativt få, stora filer.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

De flesta som kört med RPi lite mer och längre tid vet att SD-kort inte anses som någon mer robust lagring - och skall man köpa industriklassade SD med stor temperaturområde och hög TBW-värde vet att dom kostar - mycket, för rätt löjligt liten storlek.

Man funderar lite på den tänkta användningen för en SD på 1 TB - skall det vara något så när pålitligt så gäller det att premium-flash används och inte 'left over' högen som de flesta SD/USB-förpackare använder sig av idag.

Sedan är det med kontrollern och hur avancerad den är - med µSD är problemet redan idag att det snabbt överhettar och systemet trottlar vid lite större skrivning för att avledningen av värmen är sådär och termiska massan väldigt liten och SD har heller aldrig haft någon bra manager av småskrivningar och hög IO-takt och det är bara de dyrare modellerna som egentligen har någon vettig nivå av wearlevling.

Och till sist. SD kan med de protokoll som SD-läsarchippen använder - inte meddela läsfel eftersom man hoppade över den biten när SD en gång specificerades - då flashminne ansågs aldrig gör fel (eller hur...)

Resultatet är att antingen levereras det felaktig/korrupt data utan att något säger till överliggande systemet eller så hänger sig kortet och i bästa fall vaknar upp vid en power-cykling.

Med andra ord med större SD där stora mängder minne ger större felsannolikhet så bör man ha checksummande filsystem så att man vet när crap levereras från minnet - idag finns det i princip bara 3 sådana - Btrfs, zfs och Refs.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare påpekade så skulle det vara riktigt mysigt med en 3.5" disk fullproppad med dessa små 1TB minnen i. Vilket jäkla utrymme på 3.5" det skulle bli. Även 2.5". Om vi bortser från kostnad så finns det säkert praktisk och applicerbar användning för det.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Som någon tidigare påpekade så skulle det vara riktigt mysigt med en 3.5" disk fullproppad med dessa små 1TB minnen i. Vilket jäkla utrymme på 3.5" det skulle bli. Även 2.5". Om vi bortser från kostnad så finns det säkert praktisk och applicerbar användning för det.

Om man sen tänker sig det kombinerat med en offertförfrågan från en amerikansk "myndighet" som gick ungefär så här:

Vilket är det kraftfullaste datorsystem ni kan offerera som håller sig inom följande begränsningar:
Maximal golvyta: 5000 M^2.
Maximal effektåtgång inräknat kylaggregaten: 10MW.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Nu hänger jag inte riktigt med?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@SAFA: Nu hänger jag inte riktigt med?

Tänk dig då en hall på 5000 kvadratmeter fullproppad med rackskåp fullproppade med 1TB minnen
(Ha ha, nu får jag tankar åt den gamla spik-i-foten sketchen )