Fractal Design gör fläktar med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design gör fläktar med RGB-belysning

Svenska Fractal Design hoppar på trenden med RGB-belysning med sina fläktar i Prisma-serien. De kommer i storlekarna 120 och 140 mm och finns även i varianter med adresserbar belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, äntligen!

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag få mitt chassi att lysa i Liverpools färger för hemmaställ, - bortaställ och tredjeställ.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal Design har ju haft LED-fläktar förut? Bl.a. de som följer med Fractal Design Focus G.

Permalänk
Proffsmobbare

För att vara RGB-fläktar så är formgivningen förvånansvärt sober och ren. Såg faktiskt inte alls dumma ut, om man nu vågar erkänna det öppet.

Permalänk
Medlem

Läckra ! Dessa kanske får hamna i min rigg sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man blir sugen, men ne..

Kanske till Ryzen-bygget.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

S..s...s...s sa någon R--G---B" ??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kunde de inte ha gjort på/av-knappen på sina datorlådor lysa i RGB först?
Den behöver inte växla färg, bara det inte måste vara blått.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Rätt låg hastighet och inte PWM. Dock så är priset rätt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Bättre sent än aldrig... eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

Fractal Design har ju haft LED-fläktar förut? Bl.a. de som följer med Fractal Design Focus G.

Jepp, Silent Series LL. Såldes dock bara fristående i Nordamerika samt var endast enfärgade, ej RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Jepp, Silent Series LL. Såldes dock bara fristående i Nordamerika samt var endast enfärgade, ej RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Men, om jag förstår det hela rätt, så är även dessa enfärgade fläktar? Men ändå med adresserbar RGB? Jag fattar inte. Jag citerar från artikeln:

Citat:

Fläktarna kommer i färgerna röd, grön, blå och vit och de släpps även i PWM-varianter med namnen AL-12 och AL-14. De erbjuder adresserbar belysning för ännu fler färgkombinationer och har stöd för de olika tillverkarnas ekosystem, som Asus Aura, Gigabyte Fusion och MSI Mystic Light.

Om det är RGB-fläktar, hur kan de då komma i "olika färger"?

Permalänk
Medlem

finns både enfärgade och addresserbara. Samt även PWM. Kolla på Fractals hemsida.

Permalänk
Medlem

Skulle va skoj att se någon som byggt den dator med så mycket RGB som möjligt. I stort sett alla delar finns väl i rgb-belysning nuförtiden?

Permalänk

Är det därför Netonnet inte säljer Fractal Design chassin längre?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det är RGB-fläktar, hur kan de då komma i "olika färger"?

SL-12/SL-14: Fyra enfärgade modeller per storlek (vit/grön/röd/blå), ingen PWM.
AL-12/AL-14: RGB-addresserbara, endast en modell per storlek.
AL-12 PWM / AL-14 PWM: Som ovan men med PWM-styrning.

Själva "belysningsplasten" är såklart halvtransparent vit på alla modeller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal när jag inte förstår mig på varför lysdioder är viktigare än info om luftflöde och ljudnivå på en fläkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Känner mig gammal när jag inte förstår mig på varför lysdioder är viktigare än info om luftflöde och ljudnivå på en fläkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår det inte heller, samt att det är skärmen man ska titta på. En massa pling plong grejer som inte tillför något

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Förstår det inte heller, samt att det är skärmen man ska titta på. En massa pling plong grejer som inte tillför något

Nja, alltså jag kan ju förstå om man är ute efter ett visst utseende för att få burken snygg, bara att smaken är som baken. Men när en praktisk pryl i princip endast lyfter fram utseendet så känns det ju spontant som att det praktiska helt klart fått komma i andra hand, och sannolikt inte är särskilt imponerande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

"Noctua has joined the rgb chat" det skulle göra mig väldigt lycklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nja, alltså jag kan ju förstå om man är ute efter ett visst utseende för att få burken snygg, bara att smaken är som baken. Men när en praktisk pryl i princip endast lyfter fram utseendet så känns det ju spontant som att det praktiska helt klart fått komma i andra hand, och sannolikt inte är särskilt imponerande

Snart säljs det blinkande belysning runt skärmen,i och under racingstolen. Många går på hypen och så har det alltid varit när det gäller det mesta, hela huset och lägenheten blir snart ett blinkande inferno.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha snygga kläder när det funkar lika bra med en overall

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kunde de inte ha gjort på/av-knappen på sina datorlådor lysa i RGB först?
Den behöver inte växla färg, bara det inte måste vara blått.

Håller med, men framförallt inte så jäkla stark. Att byta ut lampan mot en som iaf matchar min övriga belysning är en av få moddar jag planerar på mitt Define C, men jag är för dålig på elektronik än så länge. För att få den svagare har jag sett att en del skär till en bit akryl så det blir lite mera diffust och inte lika genomträngande.

Skrivet av Starric:

Känner mig gammal när jag inte förstår mig på varför lysdioder är viktigare än info om luftflöde och ljudnivå på en fläkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt att det är viktigare?

Skrivet av anton studs:

Snart säljs det blinkande belysning runt skärmen,i och under racingstolen. Många går på hypen och så har det alltid varit när det gäller det mesta, hela huset och lägenheten blir snart ett blinkande inferno.

Det gör det redan (https://www.inet.se/produkt/6100492/l33t-rgb-led-ljus-for-gam...) och rgb-lister specifikt för skärmar måste du ju ha sett. Stolgrejen är otroligt larvig (men en smart produkt, funderar på att sätta en sån i en tavelram...) men att kunna välja färg på bakgrundsbelysningen för ens skärm, varför är det dåligt? Tycker det är väldigt praktiskt att slippa ha vitt och istället kunna matcha med övrig belysning man har i rummet.

Men, vadå blinkande? Poängen med rgb är att man kan välja vilken färg man vill, inte att man ska köra alla på en gång och att det ska blinka osv. Det är så de demonstrerar produkterna, med alla färger på en gång - för att visa möjligheterna.

Som allt kan det bli fånigt när någon gör det smaklöst eller bara öser på med allt på en gång. Men det är ju precis lika fånigt att döma ut det bara baserat på skräckexemplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Varför ska man ha snygga kläder när det funkar lika bra med en overall

Därför att när du är ute efter att köpa en slittålig overall så bör det rimligtvis vara just materialet och fickorna som är av intresse, inte att det är en snygg logo. Sen kan man gärna få köpa den snyggaste av dom som uppfyller kraven. Men problemet här är att i detta fall är det RGB som verkar vara det enda intressanta och funktionaliteten är helt utelämnad.
Jag bryr mig personligen inte så mycket om RGB men om man vill köpa det för att få det snyggt så varsågoda. Problemet idag är att oftast så rapporteras det ingenting om speccs och andra detaljer utan artiklarna är oftast som denna "Dom lanserar 120 och 140mm fläktar med RGB och mjukvara för RGB och kontroller för RGB och möjligheten att få ännu mer RGB. Därför att RGB! RGB!".
RGB borde vara en fotnot i en artikel som annars tar upp varvtal, hur mycket luft dom flyttar och decibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Vem har sagt att det är viktigare?

Ser ingen annan info om fläkten, så uppenbarligen var det inte så viktigt att skriva ut det andra

Håller för övrigt med @Dumbullen till fullo, han skrev det jag ville förmedla med mitt inlägg lite tydligare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Så mykt ljus 😅 när kommer strobe till datorn för festliga byggen xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se fläktarna in action, då Prisma AL-12/14 ser ut att bli en konkurrent till Corsairs LL-serie. Påminner väldigt mycket om LL-serien till utseendet också, lite smalare ram bara.

Prisma AL-12 PWM:
RPM: 500-2000.
Ljudnivå: 32,7 dB(A).
Luftlöde: 85,71 CFM.
Ca. Pris: ~280:-

Corsair LL 120:
RPM: 600-1500.
Ljudnivå: 24,8 dB(A).
Luftflöde: 43,25 CFM.
Ca. Pris: ~310:-

Edit: Verkar som att Prisma-fläktarna enbart har RGB-LED's i mitten, och isåfall bör dom inte jämföras med Corsairs LL-fläktar ö.h.t. utan mot deras SP/HD/ML/AF-fläktar. I vilket fall är fläkten personligen inte alls lika intressant om så är fallet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Rätt låg hastighet och inte PWM. Dock så är priset rätt.

Såg själv nu att AL-14 finns i PWM. Riktigt bra prestanda också om man ska döma enligt siffrorna.

500 – 1700 RPM
34.1 dB(A)
103.85 CFM
176.44 m3/h
2.38 mmH2O

Aura sync också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ser ingen annan info om fläkten, så uppenbarligen var det inte så viktigt att skriva ut det andra

Håller för övrigt med @Dumbullen till fullo, han skrev det jag ville förmedla med mitt inlägg lite tydligare

För mig innebär det att de är samma som deras tidigare fläktar. Plus rgb. Det är ju det nya - att de har den funktionen.