Ett års ledigt - vad ska man göra?

Permalänk

Ta MC-kort, köp en hoj och kör jorden runt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Avsätta 1-2dagar i veckan och göra nå osjälviskt för folk som kanske inte kan/har tid att vara ledig 1år?
Kanske inte det roligaste i början men jag tror att man skulle utvecklas riktigt mycket som person och kanske med lite tur även få nya vyer inför framtida företag.

Gå ut och gå med seniorer.
Hjälpa Frälsis eller liknande på något soppkök på stan.
Volontärplocka hundskit efter cykelbanorna nu när snön smälter.

Annars skaffa dig en PT med kostupplägg och kom igång med träningen så du har någon som pushar dig så du inte fastnar i "jag tar det i morgon".

Permalänk
Medlem

Kanske ta något halvtidsjobb eller nåt. Att lämna jobbet helt på studs kan kanske få omvänd effekt än avslappning. Dela ut tidning eller nåt sånt trams kanske? Bara så du har ett litet måste att göra varje dag. Jag mår iaf bättre själv om jag har något schemalagt jag måste göra för att sedan vara ledig. Det blir alldeles för fritt annars och jag bara säckar ihop och blir trött om dagarna.

Flygcertifikat för småplan.
Jaktlicens och skjuta prick. Du lär dig andningskontroll och blir "tvingad" att varva ner.
Någon kampsport, tex karate.

Permalänk
Medlem

Jag skulle träna varje dag. Styrkelyft!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Vissa säger flygcert, låter kul.

Annars, skaffa en segelbåt och lär dig segla.

Hade aldrig seglat förra sommaren och tyckte det verkade lite fånigt men gick en seglarkurs och blev biten, väldigt kul faktiskt.

Ja, tog själv kustskepparn för många år sedan. Segla och fiska (både under & ovan vattenlinjen) är extremt avslappnande. Naiveringen är densamma för både flyg och båt (- altitud dårå) så den biten blir lätt.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, tog själv kustskepparn för många år sedan. Segla och fiska (både under & ovan vattenlinjen) är extremt avslappnande. Naiveringen är densamma för både flyg och båt (- altitud dårå) så den biten blir lätt.

Eller ta jägarexamen

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Mookachacka:

Ta MC-kort, köp en hoj och kör jorden runt.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

Permalänk
Medlem

Res jorden runt

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm

Hoppas fallskärm låter som något som kan medföra att det kvittar vad du har för planer för resten av året

Annars skulle jag nog rent generellt säga att det faktum att du flera månader i förväg känner att du måste planera vad du ska göra när du ska vara ledig i kombination med resten av det du skriver är skäl nog att INTE planera vad du ska göra utan låta det komma som det kommer.

Permalänk
Medlem

"Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky"

Tycker alla dina idéer låter helt kanon, klart du ska köra på. Börja med fallskärm det är ett minne för evigt

För att krydda fallskärmsresan lite extra så hade nog i din situation "firat" det lite genom att samtidigt boka in en utlandsresa där du kan hoppa fallskärm med din sambo. Så tar ni den resan som en avkopplande resa där du kan njuta av allt det du åstadkommit

Stort grattis

Permalänk

Läs böcker eller varför inte lära dig ett språk?

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Om jag får bestämmma:

Gör allt du själv listat ovan, samtidigt börjar du omgående plugga till MC-kort sen provkör du lite olika hojtyper, köper en som du verkligen gillar och beger dig ut dit vägarna bär.
Om sambons tillstånd tillåter så ta med denne givetvis, då kanske även längre utflykter går för sig?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Börja fiska. Dels så är det som meditation för sinnet och dels så är det ett område som man kan nörda ner sig i hur mycket som helst. Frisk luft och sol i ansiktet får du på köpet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Nu känner jag ju förstås inte dig personligen, men någon som har den berömda "entreprenörsådran", och har jobbat utan uppehåll i åratal på det viset du beskriver, skulle jag gissa är någon som aldrig är riktigt nöjd med det det befintliga läget, och som måste ha saker att göra. Förmodligen finns en god dos riskbenägenhet med i bilden också, utan ett visst inslag av gamble är det inte roligt, antar jag?

Tror din sambo har helt rätt, och det ser ut som du har hittat en bra approach till hur du ska hantera ledigheten, att samla på dig en uppsjö verksamhetsförslag i olika kategorier, och kanske framförallt av olika karaktär. Att bygga ett attefallshus är ett intensivt engångsprojekt på några veckor, att lägga om kosten är något lågintensivt och långsiktigt, som går mer och mer av sig själv ju längre man kommer.

Det viktiga tror jag inte är att du gör mindre än du gjort när du jobbat, utan att du gör det du gör utan tidspress och prestationsångest. Tror också det är en bra idé att få med sociala moment i "schemat". Som sjöman med massor av ledighet kan man ibland bli aningens socialt svulten. Polarna är inte lediga samtidigt med mig, och kollegorna bor utspridda i hela landet. Det är nog inte helt sunt för ditt förhållande att bara umgås med din sambo dagarna i ända, vilket är en klar risk om hon fortsätter vara sjukskriven.

Nu känner jag som sagt inte dig, så har lite svårt att komma med specifika förslag. En grej jag gjort när det funnits tid över är dock att skriva in mig på strökurser på något lämpligt universitet, antingen för att förkovra mig inom nåt område jag redan har hyfsad koll på, eller något helt nytt för att det är skoj. Det blir dessutom en social pryl om man inte kör på distans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Lego Master

Dykcert i lämpligt land. Egypten o Röda havet, Vietnam, Filippinerna. Det är kung att dyka.

Jag har själv länge funderat på en tematisk roadtrip i Europa, baserad på sevärda WW2-platser. Slagfält, monument, fortifikationer, koncentrationsläger...you name it. Egentligen hade jag velat göra det med min farfar innan han dog, men han, öh...dog. Så bättre förr än senare.

Jag hade nog också försökt sätta mig ner och skriva en story till den sci-fi backstory jag fyllt på under de senaste åren. Har en tanke om ett universum, men ingen direkt story att berätta i den.
Så skriv en bok. Bara för att se om du kan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du var på det själv och det har nämnts några gånger i tråden: Umgås! Med sambon, med vänner, med ännu okända vänner... Var öppen men kanske inte "på allt" - tror du lätt hamnar i ett lika stressat läge igen. Och så ett väldigt "vuxet" tips: Lyssna! På sambon, på vänner, på ännu okända vänner...på skogens sus och de kluckande vågorna... Ta dig tid! Lycka till.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Inaktiv

Köp några bra böcker, en 8-10 stycken och din sambo lika många.
Åk till Kep i Kambodja och ta in i en Bungalow på Kep Lodge eller Hotell Veranda.
Läs böckerna och drick lite gott vin till den goda maten de har där. Njut av djungelljuden och vakna varje dag med öppna balkongdörrar.
När böckerna börjar ta slut så lär ni vara nere lite i varv så ni kan börja fundera på resten av livet.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har du inte barn, bilda familj, dock ett mindre heltidsjobb i det.

Permalänk
Medlem

Gå med i en frivilligorganisation som FRO ( https://fro.se/ ) - alltid behov av nytt friskt blod.

Inte bara grön verksamhet där, men en del tekniknördar.

Permalänk
Medlem

starta en stream på twitch ^^

Alternativt, träna, res osv, osv.. Var jag ledig i ett år så skulle jag nog vara "ledig" på riktigt i ca en månad sen skulle jag börja klättra på väggarna.
Var ledig så länge du tycker att det känns bra, sen kan du ta dig i din lista.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Har inte glömt bort tråden utan har bara haft en del att göra. Kul med all trevlig respons!
Tycker det här med MC är helt ypperligt så det är uppskrivet på listan Däremot är jag ganska flygrädd så det där med flygcertifikat har jag för tillfället låtit bli att ta upp.

@kaput du har helt rätt i det du skriver. Jag vill gärna ha saker att göra, både spontant och planerat. Men det är en egenskap som jag tror har varit lite forcerad då jag både som ung och ung vuxen ansåg mig, med stolthet, vara lat och bekväm. Så det ska bli intressant att se hur man hanterar en sån här omställning.

En vän köpte båt förra sommaren och vi var ut i skärgården nån dag med den men just där och då blev jag väldigt stressad av att inte kunna lämna båten. Kunde liksom inte riktigt förstå vad man skulle ut på havet att göra om det inte fanns något att göra. Så där är jag fortfarande lite skeptisk men det kanske går lättare den här gången. Hon har frågat om jag ville gå in med andelar i båten så kanske kan vara värt att titta på igen.

@slusk det är vad mina företag gör kan man säga. De har lyckats få till en förändring inom det politiska samt näringslivet för att röra sig mot den ideella och idéburna sektorn. Så idagsläget, medan det fortfarande finns mycket att göra, så kommer jag nog försöka passa på allt som påminner om jobben.

Till er övriga, stort tack för alla svar! Har läst dem och tar era tankar med mig

Permalänk
Medlem

själv hade jag nog börjat läsa mer kanske kört lite utbildningar i kombination med gym/sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@kaput du har helt rätt i det du skriver. Jag vill gärna ha saker att göra, både spontant och planerat. Men det är en egenskap som jag tror har varit lite forcerad då jag både som ung och ung vuxen ansåg mig, med stolthet, vara lat och bekväm. Så det ska bli intressant att se hur man hanterar en sån här omställning.

En vän köpte båt förra sommaren och vi var ut i skärgården nån dag med den men just där och då blev jag väldigt stressad av att inte kunna lämna båten. Kunde liksom inte riktigt förstå vad man skulle ut på havet att göra om det inte fanns något att göra. Så där är jag fortfarande lite skeptisk men det kanske går lättare den här gången. Hon har frågat om jag ville gå in med andelar i båten så kanske kan vara värt att titta på igen.

Ja, det finns väl egentligen bara ett sätt att få veta. Vettigt i alla fall att ha framförhållning med alternativ om det skulle sluta i väggklättring

Hehe, det finns ju att göra hela tiden när man seglar Det går alltid att trimma lite mer på nån trasa, leta körare att mjölka höjd i, etc, etc, och när man väl börjar göra mycket av den omedelbara seglingen på rutin, så går man över på att segla mycket mer taktiskt och långsiktigt, och där blir man nog aldrig fullärd. Hjärnan är igång hela tiden. Om något skulle jag säga att det nästan kan bli för mycket, man får inte en lugn stund om man inte själv aktivt väljer det. Är det lite väder också kan det dessutom bli ganska fysiskt ansträngande

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja du har nog rätt, bevisligen talar jag från okunnighetens perspektiv. Ska absolut ge det en chans till, med förutsättningen att jag blir inkluderad och får lära mig. Inte bara vara en passagerare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade tagit en lång cykeltur, kanske runt Europa eller varför inte ta en sväng till Australien?
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-04-29/-Fredrik-tar-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade tagit en lång cykeltur, kanske runt Europa eller varför inte ta en sväng till Australien?
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-04-29/-Fredrik-tar-...

Oj! Här är jag stolt över att ha cyklat Skåne runt.

En dag kanske det blir Sverige runt, efter detta kanske Frankrike runt.

Dock är jag en van cyklist, jag cyklar varje dag mellan mina ärenden och tränar på motionscykeln varje dag ~60min högt tempo förbränner runt 1000kcal.

Enda träningen jag kan utsätta mina kraschade knäleder med

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan inte bidra med så mycket mer än att tipsa om någon rolig kvällskurs i något du är intresserad av, med tanke på att du hänger på SweClockers är väl KTH en bra ände att börja i om du bor i närheten av Stockholm.

Har inte sett några speltips än så drar till med The Talos Principle, tar många timmar om man verkligen ska leva sig in i berättelsen och tänka igenom allt. Avråder starkt försök till speedrun då det finns väldigt mycket innehåll att missa.

Edit: Bytte ut länken till KTHs kurser mot en bättre, här är gamla länken.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Uj det var inte dåligt. Rubriken påminner mig om något halvdant skämt i Nakna Pistolen 2½ där man skulle ta tåget till Hawaii... Tror jag nämnde det tidigare, att under 2013 hade jag också ett ledigt år. Under det året reste jag en hel del och är nu lite till åldern - 36 bast - och det lockar inte riktigt på samma vis. Mitt enda land som jag har kvar på min bucket list är egentligen Nordkorea men det tror jag är mer en fix idé än något annat. Men bil genom Europa har gjorts två gånger, andra längre resor har också gjorts. Däremot kliar det fortfarande i den där tarmen som säger att man ska kunna packa en väska, slänga in den i bilen och dra Får kanske suga på den karamellen en stund ändå...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kan inte bidra med så mycket mer än att tipsa om någon rolig kvällskurs i något du är intresserad av, med tanke på att du hänger på SweClockers är väl KTH en bra ände att börja i om du bor i närheten av Stockholm.

Har inte sett några speltips än så drar till med The Talos Principle, tar många timmar om man verkligen ska leva sig in i berättelsen och tänka igenom allt. Avråder starkt försök till speedrun då det finns väldigt mycket innehåll att missa.

Edit: Bytte ut länken till KTHs kurser mot en bättre, här är gamla länken.

Toppen, tack för speltipset. Aldrig hört talas om spelet men ska givetvis spana in det. Jag tror faktiskt inte jag har högskolekompetens. Min gymnasieutbildning som jag förvisso fullföljde erbjöd inte Matte B... så det skulle kanske kunna vara något att ta upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Uj det var inte dåligt. Rubriken påminner mig om något halvdant skämt i Nakna Pistolen 2½ där man skulle ta tåget till Hawaii... Tror jag nämnde det tidigare, att under 2013 hade jag också ett ledigt år. Under det året reste jag en hel del och är nu lite till åldern - 36 bast - och det lockar inte riktigt på samma vis. Mitt enda land som jag har kvar på min bucket list är egentligen Nordkorea men det tror jag är mer en fix idé än något annat. Men bil genom Europa har gjorts två gånger, andra längre resor har också gjorts. Däremot kliar det fortfarande i den där tarmen som säger att man ska kunna packa en väska, slänga in den i bilen och dra Får kanske suga på den karamellen en stund ändå...!

Cykla dit själv och ta sedan en organiserad tur https://www.uritours.com/tours/north-korea-bike-tour/ , hem åker du via Kina, Mongoliet, Kazakstan och Ryssland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.