Permalänk
Inaktiv

Någon har kört på min bil

Hej!

Någon har kört på min bil när jag var inne på Ica och Systemet, det ska ju täckas av den andra personens trafikförsäkring.

Problemet är dock att låglivet valde att dra och ingen har sett något vad jag vet. Skadan är inte enorm men det syns väldigt väl sitter på höger sida av bilen vid bromsljuset, jag har polisanmält och tagit det till försäkringsbolaget. Har endast trafikförsäkring. Som jag förstått det kan det eventuellt täckas av trafikförsäkringsföreningen, men det är ju svårt för mig att bevisa att det hänt när jag stod parkerad eftersom vittnen ej finns. Det enda jag har vittne till är att de kan säga att skadan inte var där innan.

Någon som varit med om det här någon gång? Vad blev utfallet?

Bild ifall någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har tyvärr varit med om något liknande.
I mitt fall så skedde det på parkeringen när jag bodde i lägenhet, först trodde jag att det var någon av grannarna men jag hittade inget spår på deras bilar.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag men då det inte fanns någon känd motpart så blev det trafikförsäkringsföreningen istället. Jag var tvungen att göra en polisanmälan. Hade inget vittne till själva händelsen heller men jag och min sambo fick skriva ett papper där hon var vittne och försäkrade om att när bilen parkerades så var det ingen skada och när vi kom till bilen nästa gång så var den skadad (bilen stod still över en helg så det hände någon gång under helgen).

Efter ett tag fick jag det godkänt och kunde lämna in bilen på lackering.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma sak. Dock med helförsäkring.
Kontakt med försäkringsbolag > Polisanmälan > vänta på försäkringsbolag. Fick betala en sänkt självrisk (ca 2000kr) men då skadan var djup och över en dörr så skulle det gå på över 10k annars. Då det inte fanns någon motpart att dra det mot. Vi var två som kunde styrka att skadorna framkom under parkering och ej vid aktivt körande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Läste först ”någon har kört min bil”

Har hänt mig också, polisanmälde och anmälde parkeringsskada och fick betala ca 2000 för att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Oklart ifall det är smuts, men du har ju en helt annan färg på lacken vid skadan, troligen samma färg som påkörande bil har. Dokumentera det noggrant.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@anon134512:

Ditt försäkringsbolag kommer inte att täcka skadan då det inte finns någon känd motpart.
Det täcks då av Trafikförsäkringsföreningen. Vissa försäkringsbolag sköter dock kontakten åt dig.

Observera att du måste ha vittne med dig som intygar att bilen var oskadad när du parkerade, och vittne att den var skadad när du kom tillbaka. Tex en sambo som följde med att handla eller liknande. Har du redan sagt att du var ensam och utan vittne kan det bli en svår sits....

Självrisken kostar strax över 2000kr om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för precis detta i slutet av förra året. Jag hade också ett vittne (min sambo) som intygade att skadan inte var där innan, utfallet blev att det blev en godkänd parkeringsskada och att jag slapp betala något ö.h.t.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits som du.

Vittnen saknades, så fick pröjsa självrisken själv.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Kolla lite på om det lönar sig att låta försäkringsbolaget, eller trafikförsäkringsföreningen, betala skadan. På vissa skadenivåer kostar det mer i självrisk och förlorad bonus än vad man får ut.

Permalänk
Medlem

Samma här, någon körde in med sin dragkrok i min front, blev en liten buckla. Polisanmälde, fick ett beslut om att ärendet lades ner, anmälde till försäkringsbolaget och kommer att reparera detta någon gång framöver (Audi vill byta hela fronten som kostar över 10k) och jag får betala självrisken på över 2000kr.

Jävligt surt alltså...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Oklart ifall det är smuts, men du har ju en helt annan färg på lacken vid skadan, troligen samma färg som påkörande bil har. Dokumentera det noggrant.

Tack för tipset! Det är inte smuts från min bil i alla fall, bilen tvättades 10 min innan bilden togs. Tack för tipset.

Skrivet av tBiorrith:

@SprengdPanda:

Ditt försäkringsbolag kommer inte att täcka skadan då det inte finns någon känd motpart.
Det täcks då av Trafikförsäkringsföreningen. Vissa försäkringsbolag sköter dock kontakten åt dig.

Observera att du måste ha vittne med dig som intygar att bilen var oskadad när du parkerade, och vittne att den var skadad när du kom tillbaka. Tex en sambo som följde med att handla eller liknande. Har du redan sagt att du var ensam och utan vittne kan det bli en svår sits....

Självrisken kostar strax över 2000kr om jag inte missminner mig.

Det du säger är den information jag hittat också. Dock verkar det inte gå att anmäla det till trafikförsäkringsföreningen utan de verkar vilja att man går via försäkringsbolaget. Jag hittar inget annat sätt att göra det på.

Angående vittne så kan det räcka att man har någon som enbart intygar att skadan inte var där innan, men förstår ju att det inte är det starkaste av vittnesmål heller såklart..

Skrivet av Jeddan:

Råkade ut för precis detta i slutet av förra året. Jag hade också ett vittne (min sambo) som intygade att skadan inte var där innan, utfallet blev att det blev en godkänd parkeringsskada och att jag slapp betala något ö.h.t.

Skönt! Då hoppas jag på att det löser sig. Skriver här i tråden hur det gick sen.

Permalänk
Medlem

Vi har vår försäkring hos Trygghansa, där det är självriskeliminering vid parkeringsskada. Dock ska ju vissa kriterier uppfyllas, som exv polisanmälan.

Har inte behövt utnyttja den ännu vilket är skönt

Annars är det väl man själv som åker på någon form av självrisk antar jag, trots att den vållande gör sig skyldigt till brott pga smitning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Vi har vår försäkring hos Trygghansa, där det är självriskeliminering vid parkeringsskada. Dock ska ju vissa kriterier uppfyllas, som exv polisanmälan.

Har inte behövt utnyttja den ännu vilket är skönt

Annars är det väl man själv som åker på någon form av självrisk antar jag, trots att den vållande gör sig skyldigt till brott pga smitning.

Ja, det där med att jag eventuellt skulle behöva betala en självrisk är egentligen ingenting jag har några problem med. Blir ju billigare än om jag ska behöva stå för allt själv.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur skrovlig skadan är och hur djupt färgen har skrapats bort så tycker jag det mer ser ut som att du har kommit i lätt kontakt med en betongpelare, som ofta finns i till exempel underjordsgarage.

Hade skadan orsakats av bil-mot-bil, alltså troligen även lack-mot-lack hade nog mer färg skrapats av från den andra bilen. Det är ju inte heller någon deformering så skadan har skett med lågt tryck, jag har svårt att se att detta skulle orsakats av en annan bil. Men det är bara min åsikt som lekman.

Permalänk
Avstängd

Hänt mig med, dock med helförsäkring så det gick på min försäkring och självrisken var 6'... skadan, en liten "touch", gick på nästan 30' enligt verksta'n. Huga!

Det verkar som att folk i gemen idag har väldigt låg moral, förr (och även nu för en annan) så lämnades det alltid en lapp med kontaktinformation om något liknande inträffat. Verkar inte finnas på kartan för de flesta. "Oj, hoppas ingen såg mig nu kan jag slippa från detta" verkar vara en normal reaktion tyvärr. Vet inte varför det blivit så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, det där med att jag eventuellt skulle behöva betala en självrisk är egentligen ingenting jag har några problem med. Blir ju billigare än om jag ska behöva stå för allt själv.

Nej precis, är ju dock surt ändå med ett par tusenlappar åt skogen pga någon annans idioti.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Morsans E63 AMG blev fan demolerad vid sin parkering. Trafikförsäkringsföreningen gjorde inte ett piss. Hon fick pröjsa 6000 i självrisk för ny framskärm, dörr lackering + arbete.

Din skada är inte så illa, det där går att lacka om utan några problem. Bor du i Stockholmsområdet kan jag hjälpa till att hitta en billig lackerare som jobbar på Hedin Bil men gör arbeten privat.

Permalänk
Medlem

I det här fallet skulle jag fundera på att polera och lacka själv.. Allt är ju relativt mot bilens värde, man jag antar det en äldre bil då det endast är trafikförsäkring? (Kanske har fel här).

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Med tanke på hur skrovlig skadan är och hur djupt färgen har skrapats bort så tycker jag det mer ser ut som att du har kommit i lätt kontakt med en betongpelare, som ofta finns i till exempel underjordsgarage.

Hade skadan orsakats av bil-mot-bil, alltså troligen även lack-mot-lack hade nog mer färg skrapats av från den andra bilen. Det är ju inte heller någon deformering så skadan har skett med lågt tryck, jag har svårt att se att detta skulle orsakats av en annan bil. Men det är bara min åsikt som lekman.

Skadan är inte orsakad av det, dels för att jag har svårt att tro att jag skulle kunnat orsaka det utan att märka av det men framförallt för att skadan inte var där innan. Nu var det bara ett exempel men jag har bara haft bilen parkerad i ett underjordsgarage en gång, tycker det är för trångt i dom så vågar aldrig.. Ifall någon skulle råka komma åt den liksom. Men det fick jag ju vackert uppleva ändå.

Skrivet av AMDDDDD:

Morsans E63 AMG blev fan demolerad vid sin parkering. Trafikförsäkringsföreningen gjorde inte ett piss. Hon fick pröjsa 6000 i självrisk för ny framskärm, dörr lackering + arbete.

Din skada är inte så illa, det där går att lacka om utan några problem. Bor du i Stockholmsområdet kan jag hjälpa till att hitta en billig lackerare som jobbar på Hedin Bil men gör arbeten privat.

Nej det är inte superilla, tack för förslaget men bor i Västra Götaland Tråkigt att trafikföräkringsföreningen inte var så behjälplig för er.

Skrivet av Maxizor:

I det här fallet skulle jag fundera på att polera och lacka själv.. Allt är ju relativt mot bilens värde, man jag antar det en äldre bil då det endast är trafikförsäkring? (Kanske har fel här).

Är en Passat -10. Ja egentligen kanske man skulle haft halv, men jag kände att det knappt var värt det för bilen kostade bara 60k.

Fick svar nu från försäkringen att de handlägger åt trafikförsäkringsföreningen och de vill besikta den, och om de kommer fram till att det ska täckas så är självrisken 2 325 kr. Och då vettefan alltså... Kanske bäst att försöka polera bort själv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skadan är inte orsakad av det, dels för att jag har svårt att tro att jag skulle kunnat orsaka det utan att märka av det men framförallt för att skadan inte var där innan. Nu var det bara ett exempel men jag har bara haft bilen parkerad i ett underjordsgarage en gång, tycker det är för trångt i dom så vågar aldrig.. Ifall någon skulle råka komma åt den liksom. Men det fick jag ju vackert uppleva ändå.

Nej det är inte superilla, tack för förslaget men bor i Västra Götaland Tråkigt att trafikföräkringsföreningen inte var så behjälplig för er.

Är en Passat -10. Ja egentligen kanske man skulle haft halv, men jag kände att det knappt var värt det för bilen kostade bara 60k.

Fick svar nu från försäkringen att de handlägger åt trafikförsäkringsföreningen och de vill besikta den, och om de kommer fram till att det ska täckas så är självrisken 2 325 kr. Och då vettefan alltså... Kanske bäst att försöka polera bort själv..

Du kan alltid polera! Brukar göra stor skillnad. Sen lägga färg/klarlack för att skydda!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ouch, den första repan är alltid värst!

Polera till den lite med en rubbing så blir det nog inte så synligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxizor:

Du kan alltid polera! Brukar göra stor skillnad. Sen lägga färg/klarlack för att skydda!

Skickades från m.sweclockers.com

Det lutar åt det, nu har jag aldrig polerat förut så får väl läsa på lite.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det lutar åt det, nu har jag aldrig polerat förut så får väl läsa på lite.

Tyvärr går det där inte att polera, att polera lack gör man endast ifall klarlacken har repor. Denna skada är ända nere i primern. Men du kan inte göra det värre i vilket fall. Kolla lite youtube så förstår du

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fick svar nu från försäkringen att de handlägger åt trafikförsäkringsföreningen och de vill besikta den, och om de kommer fram till att det ska täckas så är självrisken 2 325 kr. Och då vettefan alltså... Kanske bäst att försöka polera bort själv..

Du lär ju garanterat få gå ner mer än 2325:- på priset den dagen du säljer bilen om den skadan är kvar.

Permalänk
Medlem

Blev påbackad på jobbet. Inget vittne, åkte på att betala självrisken själv för utbytt bakdörr på min 740. Det var för ~11 år sedan hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Du lär ju garanterat få gå ner mer än 2325:- på priset den dagen du säljer bilen om den skadan är kvar.

Det måste väl ändå bero på hur lång tid det går innan bilen säljs och bilens övriga skick vid försäljning?

Ponera att bilen säljs om 10 år. Då kanske det gör varken till eller från på priset?

Kanske detta kan vara något: http://www.spotrepaircenter.se/

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig var dock ingen liten skada heller. Jag kommer ut till bilen och sidospegeln hänger i bara en sladd och längs hela sidan på bilen var det en låååång reva, misstänker att de var en lastbil eftersom de var byggarbete i närheten som åkte förbi varje dag. Fick iaf betala 3000 spänn, surt att behöva stå för att någon annan sopa inte kan köra bil.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hej!

Någon har kört på min bil när jag var inne på Ica och Systemet, det ska ju täckas av den andra personens trafikförsäkring.

Problemet är dock att låglivet valde att dra och ingen har sett något vad jag vet. Skadan är inte enorm men det syns väldigt väl sitter på höger sida av bilen vid bromsljuset, jag har polisanmält och tagit det till försäkringsbolaget. Har endast trafikförsäkring. Som jag förstått det kan det eventuellt täckas av trafikförsäkringsföreningen, men det är ju svårt för mig att bevisa att det hänt när jag stod parkerad eftersom vittnen ej finns. Det enda jag har vittne till är att de kan säga att skadan inte var där innan.

Någon som varit med om det här någon gång? Vad blev utfallet?

Bild ifall någon är intresserad.

https://i.imgur.com/z1cwPt9.jpg

Håller med en annan användare, kan det verkligen bli en sådan skada från att en annan bil kör emot din bil?

Det ser ut att vara något riktigt skrovligt, typ betong, som har åkt emot bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Håller med en annan användare, kan det verkligen bli en sådan skada från att en annan bil kör emot din bil?

Det ser ut att vara något riktigt skrovligt, typ betong, som har åkt emot bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk om bilen som kört på TS är "skrovlig" på det ställe som sammanstötningen skedde?

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Så sant, en volkswagen från 2010 har nog större problem om 10 år än lite lackskav