Permalänk
Medlem

Är G-Sync rätt väg att gå?

Hej,
Jag är på jakt efter en ny bildskärm, men jag är lite osäker på ifall att G-Sync är den rätta vägen att gå nu när Nvidia tillåter stöd för VESA Adaptive Sync, och att Intel kommer komma in i bilden antagligen rätt snart? Det hade känts jäkligt surt ifall det skulle t.ex. dö ut om 2-3 år då jag planerar att ha min nästa skärm i många år framöver.
Mitt krav på min nya bildskärm är IPS, 1440p och 144hz.
Jag är som sagt väldigt sugen att slå på denna nu när den är prissänkt med 12%: https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG279Q-27-IPS-1440p-HDMI-DP-4ms-165hz-VESA-Justerbar-G-Sync samtidigt känns bildskärmen väldigt utdaterad då den är inne på sitt fjärde år snart.

Nu är jag inte direkt så kunnig inom området, men det känns inte att utvecklingen är direkt revolutionerande när det kommer till bildskärmar? Skärmen är ifrån 2015, men jag ser inte direkt några bättre alternativ på marknaden inom en snar framtid förutom kanske LG 27GL850G?
Det jag egentligen är mest osäker på är ifall man ska låsa sig till Nvidia, eller köra på en bättre Freesync skärm? (Gigabyte AD27QD?)
Just därför jag vänder mig till er som är lite mer kunniga inom området hur ni skulle göra ifall ni vore i min situation även ifall jag förstår att ni inte kan spå framtiden? Jag känner som sagt att det är dags att uppgradera min trotjänare Dell UltraSharp U2311H som har hängt med i snart 9 år
Jag ber även om ursäkt ifall det blev flummigt, och lite all over the place.

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen med G-sync är att du vet att du får en bra implementation av Adaptiv Sync. Det är en slags kvalitetsstämpel. Det finns inga direkt dåliga skärmar med G-sync, men med FreeSync finns det både bra och mindre bra skärmar. Men priset för kvalitetsstämpeln är dock att du bli inlåst till Nvidia-grafikkort, i alla fall om du vill köra adaptiv synk.

Även två nästan identiska skärmar med FreeSync och G-sync kan skilja sig en del i egenskaperna när man väl tittar rent praktiskt på dem.

Om vi tittar på två skärmar med exakt samma egenskaper och som är lika bra så borde alltså G-syncskärmen rent värdemässigt vara billigare, eftersom inlåsningen tar bort en del av värdet.

Det är allts svårt att säga generellt om G-sync är bra eller dåligt jämfört med FreeSync, allt beror på vad du får betala för det.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också samma sak. Har kikat runt och lutar också mot IPS, 1440p och 144hz.
Hur står sig ASUS ROG Swift PG279Q mot tex Acer Nitro XV272UP?

Sorry om jag lånade tråden lite

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag är lite nyfiken på vad denna oro att G-Sync skulle "dö ut" kommer ifrån? Det är flera som har frågat. För Nvidia har ju tydligt på CES 2019 visat att de ska fortsätta med tekniken, både i form av "Compatible"-varianten med VESA Adaptive och "Ultimate"-varianten där skärmarna ska fylla alla kraven, inklusive HDR1000-nivån.

Och skulle Nvidia, mot alla förmodan, sluta med G-Sync, vad är det då som gör att skärm slutar fungera? Vari ligger denna oro? Vad är det för mardrömsscenario som målas upp?

Angående skärmar som Asus PG279Q och deras ersättare likt PG279QZ verkar annars skillnaden vara minimal och mest handla om att man bygger en "ny skärm" som en naturlig följd av tillgången på komponenter hela tiden ändras.

En del av dessa nygamla varianter tycks få HDR400-specen men annars är det samma.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319

Cerifierad av nVidia för G-sync, och den är mer framtidssäker då det är 4k 144hz

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grejen med G-sync är att du vet att du får en bra implementation av Adaptiv Sync. Det är en slags kvalitetsstämpel. Det finns inga direkt dåliga skärmar med G-sync, men med FreeSync finns det både bra och mindre bra skärmar. Men priset för kvalitetsstämpeln är dock att du bli inlåst till Nvidia-grafikkort, i alla fall om du vill köra adaptiv synk.

Även två nästan identiska skärmar med FreeSync och G-sync kan skilja sig en del i egenskaperna när man väl tittar rent praktiskt på dem.

Om vi tittar på två skärmar med exakt samma egenskaper och som är lika bra så borde alltså G-syncskärmen rent värdemässigt vara billigare, eftersom inlåsningen tar bort en del av värdet.

Det är allts svårt att säga generellt om G-sync är bra eller dåligt jämfört med FreeSync, allt beror på vad du får betala för det.

Uppskattar ditt utförliga svar!
Så låt oss säga att du hade en budget på 7000:- att jobba med. Skulle du i dagsläget köpa en G-Sync eller FreeSync skärm?
Jag antar att G-Sync skärmar i nuläget har lite bättre egenskaper än motsvarande FreeSync skärmar då de ska vara lite mer "premium"?

Skrivet av Antman88:

Jag undrar också samma sak. Har kikat runt och lutar också mot IPS, 1440p och 144hz.
Hur står sig ASUS ROG Swift PG279Q mot tex Acer Nitro XV272UP?

Sorry om jag lånade tråden lite

Absolut inga konstigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Uppskattar ditt utförliga svar!
Så låt oss säga att du hade en budget på 7000:- att jobba med. Skulle du i dagsläget köpa en G-Sync eller FreeSync skärm?
Jag antar att G-Sync skärmar i nuläget har lite bättre egenskaper än motsvarande FreeSync skärmar då de ska vara lite mer "premium"?
Absolut inga konstigheter

Såvitt jag vet så är väl G-sync en hårdvarumodul som nVidia slänger in för att tjäna ett par tusingar extra.
@Laxpudding vet säkert bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319

Cerifierad av nVidia för G-sync, och den är mer framtidssäker då det är 4k 144hz

Tveksam nutidssäkerhet på den bildskärmen. Inte ens ett RTX 2080 Ti räcker för att driva runt 4k i 144 Hz i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tveksam nutidssäkerhet på den bildskärmen. Inte ens ett RTX 2080 Ti räcker för att driva runt 4k i 144 Hz i många spel.

Går fortfarande finnemang att lira OW eller CS:GO på den uppslösningen. Sedan kan du givetvis köra 1440P på den också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pv2b:

Tveksam nutidssäkerhet på den bildskärmen. Inte ens ett RTX 2080 Ti räcker för att driva runt 4k i 144 Hz i många spel.

Om inte annat så klarar den skärmen (och de som bygger på samma panel) att skala med utmärkt resultat från 1920x1080 och 2560x1440 ifall spelen idag är tungdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag är lite nyfiken på vad denna oro att G-Sync skulle "dö ut" kommer ifrån? Det är flera som har frågat. För Nvidia har ju tydligt på CES 2019 visat att de ska fortsätta med tekniken, både i form av "Compatible"-varianten med VESA Adaptive och "Ultimate"-varianten där skärmarna ska fylla alla kraven, inklusive HDR1000-nivån.

Och skulle Nvidia, mot alla förmodan, sluta med G-Sync, vad är det då som gör att skärm slutar fungera? Vari ligger denna oro? Vad är det för mardrömsscenario som målas upp?

Angående skärmar som Asus PG279Q och deras ersättare likt PG279QZ verkar annars skillnaden vara minimal och mest handla om att man bygger en "ny skärm" som en naturlig följd av tillgången på komponenter hela tiden ändras.

En del av dessa nygamla varianter tycks få HDR400-specen men annars är det samma.

Oron för min del är att jag planerar att ha min nästa bildskärm i många år framöver, och kör man på G-Sync då är man ju trots allt låst med Nvidia för all framtid antar jag?
Om nu fallet skulle vara så att Nvidia nu skulle sluta stödja G-Sync, och inte längre implementera det i deras kommande generationer, så är man ju fast med en fortfarande bra bildskärm, men utan en uppgraderingsväg att gå. Förhoppningsvis skulle det inte göra en sådan sak, fast man vet aldrig med Nvidia.
Jag är som sagt inte så kräsen och uppgraderar med jämna mellanrum som ni kan förstå. Det är just därför jag kollar läget så jag gör en beslut som jag förhoppningsvis inte kommer ångra

Skrivet av Lodisen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319

Cerifierad av nVidia för G-sync, och den är mer framtidssäker då det är 4k 144hz

Jo, jag har sett den. Jag är dock inte beredd att punga ut jättepengar på ett grafikkort för att driva det hyfsat bra

Permalänk
Medlem

Jag har just den skärmen och skulle rekommendera att titta på en annan då Asus rog swift PG279Q har urusel kvalitets kontroll. Jag är inne på min tredje med massvis med IPS glow vilket jag kan leva med men de tidigare två skärmarna var högra halvan röd ( röda streck från topp till botten). Kollade även recensioner på just Amazon om denna skärm och folk verkade inte så nöjda där häller. Kan inte påstå att man litar helt på den tredje häller efter alla problem som varit med de första två och den är otroligt känslig om ström kabeln och Dispalyporten skulle råka hamna nära ( den dör i ca ½ sec för att sen starta upp igen ).

Visa signatur

i5-8600k, ASUS Z370-A prime, Asus 2060 ROG strix oc, G.skill 3000mhz 2x8 DDR4, Kraken x62, samsung 970 evo, be quiet! Straight Power 11 750W, S340 Elite Asus swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag är lite nyfiken på vad denna oro att G-Sync skulle "dö ut" kommer ifrån? Det är flera som har frågat. För Nvidia har ju tydligt på CES 2019 visat att de ska fortsätta med tekniken, både i form av "Compatible"-varianten med VESA Adaptive och "Ultimate"-varianten där skärmarna ska fylla alla kraven, inklusive HDR1000-nivån.

För att om NVidia väljer att branda godkända Freesync-skärmar med "Gsync compatible" så kommer skillnaden i kundledet att vara minimal. Skärmtillverkarna kommer inte att kunna ta ut mer för en skärm med NVidias modul. I det läget kommer de inte att bygga skärmarna så utan att istället använda sig av DisplayPort Adaptive Sync och se till att det blir bra nog för att NVidia skall certifiera det, eftersom deras kostnader blir lägre på det sättet. Därför kommer tekniken med G-sync från en separat modul sannolikt att dö ut.

Hade NVidia istället sagt att "nu stödjer vi Adaptive Sync, men vill nu ha det absolut bästa så är det Gsync som gäller" så hade det varit en annan sak.

Citat:

Och skulle Nvidia, mot alla förmodan, sluta med G-Sync, vad är det då som gör att skärm slutar fungera? Vari ligger denna oro? Vad är det för mardrömsscenario som målas upp?

Tror att NVidia behåller stödet för Gsync några år till. Ingen annan kommer att stödja det och någonstans slutar väl nVidia också, men är man lugn med det läget så är det väl bara att slå till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att om NVidia väljer att branda godkända Freesync-skärmar med "Gsync compatible"

Det är ju precis det dom gjorde den 15 Januari i år.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...
Längst need har du "G-SYNC compatible"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigoze:

Jag har just den skärmen och skulle rekommendera att titta på en annan då Asus rog swift PG279Q har urusel kvalitets kontroll. Jag är inne på min tredje med massvis med IPS glow vilket jag kan leva med men de tidigare två skärmarna var högra halvan röd ( röda streck från topp till botten). Kollade även recensioner på just Amazon om denna skärm och folk verkade inte så nöjda där häller. Kan inte påstå att man litar helt på den tredje häller efter alla problem som varit med de första två och den är otroligt känslig om ström kabeln och Dispalyporten skulle råka hamna nära ( den dör i ca ½ sec för att sen starta upp igen ).

+1 på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju precis det dom gjorde den 15 Januari i år.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...
Längst need har du "G-SYNC compatible"

Ja, det var det som var min poäng. Nvidia har valt att sätta en branding på (vissa) Freesync-skärmar som är mycket lik den de har på G-sync-skärmar, så då gör det att skärmtillverkarna inte längre kan ta ut mer för skärmar med G-sync-modulen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, det var det som var min poäng. Nvidia har valt att sätta en branding på (vissa) Freesync-skärmar som är mycket lik den de har på G-sync-skärmar, så då gör det att skärmtillverkarna inte längre kan ta ut mer för skärmar med G-sync-modulen.

Fast nu är det ju nVidia själva som tar betalt för G-syncmodulen, vilket i slutändan hamnar hos konsumenten.
Om tillverkarna inte kan ta betalt för den så kommer de helt enkelt sluta köpa den och nVidia tappar en del av sin inkomst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wezzor:

Så låt oss säga att du hade en budget på 7000:- att jobba med. Skulle du i dagsläget köpa en G-Sync eller FreeSync skärm?

Jag hade förmodligen valt bästa möjliga FreeSyncskärm. Men en G-syncskärm till rätt pris hade jag klart övervägt. Då skulle den behöva vara billigare än motsvarande FreeSyncskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var väldans vad denna tråd blommade upp
Uppskattar dock all input!

Skrivet av Bigoze:

Jag har just den skärmen och skulle rekommendera att titta på en annan då Asus rog swift PG279Q har urusel kvalitets kontroll. Jag är inne på min tredje med massvis med IPS glow vilket jag kan leva med men de tidigare två skärmarna var högra halvan röd ( röda streck från topp till botten). Kollade även recensioner på just Amazon om denna skärm och folk verkade inte så nöjda där häller. Kan inte påstå att man litar helt på den tredje häller efter alla problem som varit med de första två och den är otroligt känslig om ström kabeln och Dispalyporten skulle råka hamna nära ( den dör i ca ½ sec för att sen starta upp igen ).

Verkar dessvärre inte finnas mycket andra alternativ
Eller är det något jag missar?

Skrivet av pv2b:

Jag hade förmodligen valt bästa möjliga FreeSyncskärm. Men en G-syncskärm till rätt pris hade jag klart övervägt. Då skulle den behöva vara billigare än motsvarande FreeSyncskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken är den bästa möjliga FreeSyncskärm?
De enda jag hittar är Acer Nitro XV272UP, och Gigabyte Aorus AD27QD som ändå verkar bygga på samma panel.
Verkar som alla premiumskärmar är G-Sync.

Permalänk
Medlem

Att ta steget till en synkroniseringsskärm (G-Sync) är precis lika stort som att ta steget från 60Hz till 144Hz, natt och dag snackar vi om, enligt min erfarenhet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

G-Sync är det bästa som hänt min dator på 10 år. Har du pengarna så köp!
Och ACER XB271HU är väl det bästa köpet utifrån dina krav.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nu är det ju nVidia själva som tar betalt för G-syncmodulen, vilket i slutändan hamnar hos konsumenten.
Om tillverkarna inte kan ta betalt för den så kommer de helt enkelt sluta köpa den och nVidia tappar en del av sin inkomst.

Antaget att NVidia gör en vinst på modulen, men det gör de säkert, så ja. Att NVidia på det här sättet lanserar något annat som ”i princip lika bra” är alltså ett sätt för dem att ge upp försöken att få Gsync (med modul) att fungera. Att de gör så beror sannolikt på att skärmtillverkarna talat om att de inte är intresserade av att stödja experimentet längre.

Hela Gsync-idéen bygger på att skärmtillverkarna skall kunna ta ut ett högre pris för skärmar med den funktionen än för andra skärmar. NVidia bidrar med sitt namn och marknadsför lösningen som något positivt, för att skärmtillverkarna skall kunna ta ut ett högre pris. Någon del av den ökningen kommer NVidia till del genom priset på modulen, men skärmtillverkarna vill också göra vinst för att lösningen skall fungera. Eftersom NVidia nu bytt fot och lanserat ”Gsync compatible”, är det tydligt att den gamla lösningen inte fungerar. Med all sannolikhet handlar det om att skärmtillverkarna inte får ut den vinst de vill ha - de har inte kunnat sälja Gsync skärmar dyrt nog för att NVidia skall få ut sin marginal och de göra en vinst i slutändan.

Min poäng är att NVidias marknadsföring här antyder att Gsync som hårdvarulösning är död. De marknadsför en NVidia-godkänd Freesync skärm med samma termer, vilket gör att fördelen för en Gsync skärm är noll men kostnaden att bygga den är mycket högre. Då finns det ingen anledning för en skärmtillverkarna att bygga en sådan skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Personligen har jag en Acer XB271HU och är hur nöjd som helst. Men om jag hittade en freesync skärm som hade samma sync range som g-sync och jag visste att den till 100% fungerade som den skulle. Då skulle jag välja freesync. Men jag skulle aldrig chansa, då betalar jag hellre premium för något som är 100%

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Antaget att NVidia gör en vinst på modulen, men det gör de säkert, så ja. Att NVidia på det här sättet lanserar något annat som ”i princip lika bra” är alltså ett sätt för dem att ge upp försöken att få Gsync (med modul) att fungera. Att de gör så beror sannolikt på att skärmtillverkarna talat om att de inte är intresserade av att stödja experimentet längre.

Det är minst lika troligt att de känner sig tvungna att göra det då Intel kommer att ha stöd för FreeSync/VESA Adaptive Sync. Då blir Nvidia de enda som inte har det, vilket inte ser så bra ut.

Skrivet av mpat:

Hela Gsync-idéen bygger på att skärmtillverkarna skall kunna ta ut ett högre pris för skärmar med den funktionen än för andra skärmar. NVidia bidrar med sitt namn och marknadsför lösningen som något positivt, för att skärmtillverkarna skall kunna ta ut ett högre pris. Någon del av den ökningen kommer NVidia till del genom priset på modulen, men skärmtillverkarna vill också göra vinst för att lösningen skall fungera. Eftersom NVidia nu bytt fot och lanserat ”Gsync compatible”, är det tydligt att den gamla lösningen inte fungerar. Med all sannolikhet handlar det om att skärmtillverkarna inte får ut den vinst de vill ha - de har inte kunnat sälja Gsync skärmar dyrt nog för att NVidia skall få ut sin marginal och de göra en vinst i slutändan.

Skärmar med G-Sync ger fortfarande objektivt en bättre upplevelse än FreeSync-skärmar, vilket seriösa recensenter kan bekräfta. Modulen och den panel-specifika kalibreringen leder till ofta tillsynes till att skärmen fungerar bättre i bland annat lägre uppdateringsfrekvenser där många skärmar kan börja få mer märkbara eftersläpningar och liknande annars, även i fall där samma panel används. Det finns med andra ord en bra anledning till att ha en separat modul för modeller i premium-segmentet där en tusenlapp eller två inte nödvändigtvis spelar så stor roll om det resulterar i en bättre upplevelse.

Nej, "med all sannolikhet" känns fel att säga när du bara spekulerar fritt utan att underbygga det på något sätt. Som redan nämnts fortsätter Nvidia att inte bara lägga pengar på att fortsätta underhålla stödet för G-Sync, de lägger vad som troligen är hyfsat stora summor på att vidareutveckla tekniken. Jag tvivlar starkt på att de skulle göra det om planen vore att sakta men säkert fasa ut G-Sync.

Skrivet av mpat:

Min poäng är att NVidias marknadsföring här antyder att Gsync som hårdvarulösning är död. De marknadsför en NVidia-godkänd Freesync skärm med samma termer, vilket gör att fördelen för en Gsync skärm är noll men kostnaden att bygga den är mycket högre. Då finns det ingen anledning för en skärmtillverkarna att bygga en sådan skärm.

Uhm, nej det gör den inte. Det faktum att så få skärmar levde upp till Nvidias krav för G-Sync Compatible är snarare bevis för motsatsen.

Fördelen för G-Sync förblir densamma då det fortfarande inte finns någon vettig kvalitetsstämpel för FreeSync-skärmar.

Full disclosure: Jag har en G-Sync-skärm som kan ses i signaturen (köpte den begagnad dock så har inte betalt lika mycket som många andra för den). Gör det att jag är partisk? Det är möjligt, men jag försöker ändå att analysera det så objektivt som möjligt. Önskar jag att FreeSync vore lika bra och det därmed vore onödigt att betala extra för den bästa upplevelsen? Hemskt gärna! Vi är dock inte där än och jag tror att det lär dröja ett bra tag tills vi är det, om det ens går.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wezzor:

Det var väldans vad denna tråd blommade upp
Uppskattar dock all input!

Verkar dessvärre inte finnas mycket andra alternativ
Eller är det något jag missar?
Vilken är den bästa möjliga FreeSyncskärm?
De enda jag hittar är Acer Nitro XV272UP, och Gigabyte Aorus AD27QD som ändå verkar bygga på samma panel.
Verkar som alla premiumskärmar är G-Sync.

Här finns några till inom dina kriterier. Vilken FreeSync-skärm under det som är bäst är svårt att säga. Jag har inte kört någon av dem, men tester finns på nätet för den som söker.

Med FreeSync: https://prisjakt.nu/kategori.php?l=s396185705
Med G-Sync: https://prisjakt.nu/kategori.php?l=s396185884&o=produkt_pris_...

OBS - Det är vettigt att göra en egen sanity-check innan köp, eftersom det som står i Prisjakts databas inte alltid stämmer.

Den perfekta skärmen existerar inte, utan allt är en avvägning mellan vad man själv tycker är viktigt och det man kan leva med. Själv har jag en Acer Predator XB271HU som jag är nöjd med så när som på ett par grejer.

- Inget stöd för FreeSync, d.v.s. inlåst till Nvidia med G-sync. (Nu ska dock sägas att när jag köpte skärmen så hade inte Nvidia stöd för FreeSync, därav var inte det ett alternativ då jag köpte.)
- Meckiga menyer.
- Lite onödigt gamerfokuserad design (jag hade hellre haft en som var lite mer stilren)

När jag valde den stog valet mellan den, och två andra bildskärmar. Den ena bildskärmen (Asus) valde jag bort för att den var 1500 kr dyrare utan att det fanns tillräckligt mycket som motiverade prisskillnaden. Den andra (AOC) valde jag bort p.g.a. att den hade ett rangligt stativ. Så det blev denna.

Om du kan leva med det som är ovan så kan jag rekommendera den (XB271HU). Sen finns det andra faktorer än de jag värdesätter.

Men vad får dig att mena du att t.ex. Acer Nitro XV272UP och Gigabyte Aorus AD27QD inte räknas som premiumkärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

Nvdia har sagt, ganska ordagrant: https://www.sweclockers.com/nyhet/26843 att de kommer fortsätta med G-sync som en premiumlösning och samtidigt ge stöd för VESA Adaptive.

Och denna satsning tyder på att Nvidia tänker hålla kvar tekniken. Vad som gör G-Sync till vad det är ligger i själva G-Sync-modulen och hur den skräddarsys/programmeras för panelmodellens egenskaper. För GPU:n är detta en minimal insats, typ att skicka metadata, och det stödet lär därför finnas kvar länge till. Skulle Nvidia i framtiden "lägga ned" G-Sync så handlar det om att de slutar utveckla modulen. Inga nya renodlade G-Sync-skärmar kommer. Vilket det alltså ännu inte finns några tecken på utan tvärtom.

Skulle det idag mindre troliga scenariot inträffa kommer de existerande G-Sync-skärmarna fortfarande fungera tills de i princip går sönder. Jämför med situationen för 3D vision. Nvidia har fortfarande kvar stödet för 3D vision i RTX GPU:erna, trots att 3D Vision intresset sedan många år tillbaka är alldeles iskallt.

Tänker vi i perspektivet 5-10-15 år framåt finns det inget som tyder på att något förändras för dagens produkter. Det kommer fortsätta fungera. På samma sätt kan också du som användare tänka tillbaka 5-10-15 år och fundera på vilka beslut du fatta då, som påverkar vad du har på skrivbordet idag.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Missar vi inte en rätt viktig punkt här, nämligen risken att skärmtillverkarna lägger ner GSync åt NVidia genom att satsa på Freesync skärmar istället som lär vara enklare att sälja om de är lika bra och några tusenlappar billigare? Genom att erbjuda stöd för FreeSync så har ju NVidia i praktiken gjort det möjligt (baserat på att NVidias GPUer fortfarande känns som enda valet för den som vill ha mest prestanda).

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Det förändrar inte dagens status eller framtida status för de skärmar du köper idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Laxpudding: Missar vi inte en rätt viktig punkt här, nämligen risken att skärmtillverkarna lägger ner GSync åt NVidia genom att satsa på Freesync skärmar istället som lär vara enklare att sälja om de är lika bra och några tusenlappar billigare? Genom att erbjuda stöd för FreeSync så har ju NVidia i praktiken gjort det möjligt (baserat på att NVidias GPUer fortfarande känns som enda valet för den som vill ha mest prestanda).

Fast FreeSync är inte lika bra som G-sync i dagens läge, så din förutsättning stämmer inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mfm:

Fast FreeSync är inte lika bra som G-sync i dagens läge, så din förutsättning stämmer inte.

Skulle vilja förtydliga detta som följer:

Produkter som bygger på VESA Adaptive har i ännu inte helt matchat produkter som bygger på G-Syncmodulen i fråga om teknisk effektivitet och upplevelsemässig konsekvens. Några produkter kommer nära och andra produkter är så långt ifrån det bara kan bli.

Så länge som Nvidia kan kommunicera detta (vilket de helt klart är väldigt dåliga på) kan de också fortsätta med G-Sync och skärmtillverkarna är beredda att fortsätta med ett segment av påkostade produkter. Det kan fortsätta som idag att det är färre än 10% av skärmarna avsedda för spel som använder G-Syncmodulen.