Microsoft avtäcker Hololens 2 med större synfält och ögonspårning

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Hololens 2 med större synfält och ögonspårning

Under 2019 fortsätter Microsoft satsa på förstärkt verklighet med Hololens 2, som till skillnad från den första helt och hållet riktas mot företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om det inte är för konsumenter så är det kul att de visar upp framstegen.

Finns det nån här på SweC som använt hololens i ett professionellt sammanhang?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Även om det inte är för konsumenter så är det kul att de visar upp framstegen.

Finns det nån här på SweC som använt hololens i ett professionellt sammanhang?

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr inte använt den i professionella sammanhang men har provat den en del på mässor. Har låtsats varit en mekaniker och haft sprängskiss av det jag ska åtgärda i en motor framför mig. Och så har jag haft en sprängskiss av en vattenventil som var något avancerad än bara av och på och låtsas varit en rörmokare som ska reparera sagd vattenventil.

Tyvärr var ju fov löjligt liten, så bara positivit att dom utökat den!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Provat deras demo-appar på jobb och kan bara instämma med att fov, framför allt på höjden, var helt för liten. Och det var laggigt / pixligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/tAmImhdWYjA

Detta är framtiden inom bland annat byggbranschen. Det är jag mer eller mindre säker på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Har haft tillfälle att använda genom mitt gymnasium. Det är så otroligt coolt. Vi fick även tillfälle att programmera lite till den.

Kommer förhoppningsvis bli riktigt stort i framtiden!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://youtu.be/tAmImhdWYjA

Detta är framtiden inom bland annat byggbranschen. Det är jag mer eller mindre säker på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär ta ritningar till en helt ny nivå men samtidigt så finns det många missar på arkitektnivå mot verkligheten och då är frågan om hur variabel anpassningsförmåga man kan få. Det kan bli bra men då måste man verkligen få till en bra struktur från beställning - arkitekt till hantverkare.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Väntar bara tills det blir glasögonlöst, då blir något!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det lär ta ritningar till en helt ny nivå men samtidigt så finns det många missar på arkitektnivå mot verkligheten och då är frågan om hur variabel anpassningsförmåga man kan få. Det kan bli bra men då måste man verkligen få till en bra struktur från beställning - arkitekt till hantverkare.

Jag jobbar som utsättare och om precisionen blir tillräckligt bra så kanske jag slipper att sätta ut en massa vs å el på diverse större hus-komplex i framtiden, vilket hade varit skönt 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag jobbar som utsättare och om precisionen blir tillräckligt bra så kanske jag slipper att sätta ut en massa vs å el på diverse större hus-komplex i framtiden, vilket hade varit skönt 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar inte på potentialen. Redan idag finns det problem med anpassning från beställning till utförande. Rätt utformat kan det sparar massor av tid men kan även bli ytterligare en bromskloss.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Vi har använt HoloLens så länge den funnits...

Skrivet av kabex:

Även om det inte är för konsumenter så är det kul att de visar upp framstegen.

Finns det nån här på SweC som använt hololens i ett professionellt sammanhang?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att ha arbetat med utvecling av programvara för Virtual Reality och Augmented Reality i mer än 20 år kom så äntligen HoloLens 1 för några år sedan. Vi har dels integrerat stöd för den i vår programvara, dels arbetat med ett antal olika projekt, bl a för instruktioner inom fordonsindustrin med samarbete mellan människa och robot.

HoloLens är den första enhetan av denna typ som fungerar så bra. Alla andra (förutom möjligtvis Magic Leap) ligger långt efter. En del företag lämnade dessutom in helt för några månader sedan.

HoloLens är banbrytande - men egentligen är ideerna inte nya - vi har kolalt på dessa saker i många år. Det som är nytt är integrationen - det fungerar och i en enhet.