Upplevelsen av bytet från 60hz till 144hz.

Permalänk

Upplevelsen av bytet från 60hz till 144hz.

Tjenare! Använder just nu en 60hz 1440p 27" "korea-skärm". Riktigt goa färger, stor och fin, men jag spelar för närvarande mest fps-er och känner att jag kanske går miste om en hel värld som en 144hz-skärm innebär. Minns ni hur det var att byta från 60hz till 144hz? Presterade ni bättre i spel?

Jag har inte heller riktigt stålarna eller burken för att köra på en 1440p 144hz, så jag undrar också om ni tycker det är värt att byta till en 144hz 1080p?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag gick från en 60Hz till en 100Hz-skärm. I t.ex Doom så gjorde bytet enorm skillnad - det var som ett helt nytt spel. I PUBG var skillnaden knappt märkbar för min del. Så det beror väldigt mycket på spelet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har alltid kört 60hz, och de senaste åren har jag mest lirat PS4 där spelen oftast tuffar på i 30FPS. Sitter nu med 165hz-skärm och visst är det ett helt annat flyt, bilden upplevs lugnare och allt känns skarpare.

Nån gång har skärmen fastnat i 60hz och jag har spelat ett tag innan jag märkt att något varit fel. Det märks men det är inte direkt så att det är ospelbart och känns som när man går från 60fps till 30fps. Har märkt större skillnad om G-sync av någon anledning inte har fungerat pga tearingen, än om jag legat på 100+fps.

Skulle dock aldrig gå tillbaka till en 60hz-skärm. Det är klart bättre med 144hz.

Permalänk
Medlem

Upplevde det som en rätt stor skillnad gick från en gammal 60hz till en 144hz ( dock budget skärm ) men man kände skillnad! så ja, tycker det är värt det. men som sagt, skärm ska man egentligen inte snåla med, du ska ju ändå stirra på den hela tiden du spelar

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

I desktopmiljö blev det en märkbar skillnad. Skrolla, flytta fönster och jobba eller plugga i allmänhet ser mjukare ut. I praktiken så är det ju ingen skillnad kanske då jobbet ändå blir gjort men det är en väldigt behaglig känsla.

I FPS så kan jag säga att jag höjde min accuracy med kanske 5-8 procentenheter. Detta kunde jag se för att jag kunde se statistiken före, under och efter bytet. I detta fall var det inget jag kände utan det var så att "jobbet blev gjort" bättre.

Rent allmänt ger högre hz en behagligare mjuk vy att titta på men risken finns ju att man kanske offrar andra egenskaper som svärta, färger, etc.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

För min del var det lite som när man gick från HDD till SSD. Jag tycker det var stor skillnad mellan 144hz och 60hz och nu kommer jag nog inte kunna gå tillbaka.. Åtminstone inte för FPS-spel där jag märker skillnaden som mest.

Jag tror dock det är en individuell fråga för jag har flera vänner som sagt att knappt märkt något skillnad alls på 60hz till 144hz

Permalänk

@Xyborg: Vad var det för skillnad i DOOM? Upplevde du att du fick bättre aim? Har du någon erfarenhet med typ APEX?

@Farthinder: Okej nice! Vilket skärm köpte du? Hur är färgerna i den tycker du?

Har någon erfarenhet av att skillnaden mellan 1080p och 1440p?

Permalänk

@AfterShock: Okej! Vad spelar du för spel?

Permalänk
Medlem

@oskarjauring: jag köpte en 2200:- AOC skärm, lite småjobbigt att ställa in färgerna, men man googlade modell namnet och " calibration " så fick man en rätt bra guide ^^ ( kan tillägga att jag själv kör Borderlands 2, CS:GO, skyrim och skillnaden märks )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av oskarjauring:

@Xyborg: Vad var det för skillnad i DOOM? Upplevde du att du fick bättre aim? Har du någon erfarenhet med typ APEX?

Har någon erfarenhet av att skillnaden mellan 1080p och 1440p?

Skärpan var betydligt bättre när man rörde sig snabbt, eller hur man ska säga. Det var alltså mycket lättare att se (och därför sikta) tydligt även om man rörde sig väldigt fort. Skärmen "hann med" bättre helt enkelt Jag kan inte uttala mig om Apex eftersom jag bara spelat det på min nya skärm.

Jag bytte tidigare från 1080p -> 1440p (innan detta skärmbytet). Skulle säga att den skillnaden var ännu större. Bytet från 1080p till 1440p IPS var som att uppleva spelen på nytt. Skulle hellre köra 1440p @ 60Hz än 1080p @ 100Hz+. Men som vanligt är det en smaksak. Spelar man nästan uteslutande snabba FPS-spel så är det kanske tvärtom. Jag spelar väldigt blandat (RPG, FPS, RTS...)

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre inte spela än att gå tillbaka till 60 Hz, om man säger så.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarjauring:

@AfterShock: Okej! Vad spelar du för spel?

Nu för tiden är det inte lika stor påverkan för mig men när jag för ett par år sedan gjorde bytet spelade jag mest Battlefield 3 (Eller 4), CSGO och Dota 2. Åtminstone för FPS-spelen bland dessa märkte jag rejäl skillnad (Tror det var ungefär 4 år sedan).

Efter det har jag väl testat rätt mycket som kommit därefter men då jag bara testat det nyare med 144hz kan jag inte säga om det är något skillnad från 60hz.

Värt att tänka på dock är ju att din FPS behöver uppnå frekvensen på skärmen för att du ska märka något. Om din FPS är på runt 60 kommer det inte göra något alls för dig att gå upp till en 144hz skärm.

Permalänk

Extremt stor skillnad i mitt fall. Väl värt det.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

Som från Software Renderer till 3DFX Glide
Som från HDD till SSD
Som från 16:9 till 21:9

Jättestor skillnad i glid/flyt i både desktop men även spel (dock inte alla, vissa är bara "stuttriga").

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Absolut, bättre spelupplevelse enligt min mening. Men om du faktiskt blir bättre av att bara byta tror jag inte. I så fall kanske en placebo effekt av att det flyter mer och att det "känns" bättre. Men eftersom ens känsla spelar roll så blir man säkert bättre

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Jag gick direkt ifrån 120hz på CRT till en 120hz skärm (och har haft 120/144 sedan dess) då jag inte tålde att spela på 60 hz när LCD började ta över marknaden för över 10 år sedan. Men detta är också anledningen till att jag inte rekommenderar det, du kommer aldrig kunna spela på 60hz längre när du bytt. Så vill du ha bra färger och upplösning och samtidigt slippa betala runt 10k för en skärm, så fortsätt på 60hz.
Spelar du krävande fps spel på hög nivå så ska du såklart gå upp i frekvens, annars så skulle jag stanna kvar om jag var du.

Permalänk

@AfterShock: Ja men exakt, det är lite det som är problemet också. Min burk pallar ungefär precis 60fps 1440p i AAA-spel om jag drar ner på några inställningar. Tänker därför att det kanske kan vara gött att byta ner till 1080p, så kanske jag kan dra upp inställningarna lite också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarjauring:

@AfterShock: Ja men exakt, det är lite det som är problemet också. Min burk pallar ungefär precis 60fps 1440p i AAA-spel om jag drar ner på några inställningar. Tänker därför att det kanske kan vara gött att byta ner till 1080p, så kanske jag kan dra upp inställningarna lite också!

1440p i 144hz är väldigt tungt (Något jag själv märkt nu vid skärmuppgradering) och i det fallet är det inte värt att gå upp i frekvens. Däremot påverkas olika spel väldigt olika och för mig i alla fall tycker jag inte det gör något att köra i 60 fps på rätt många spel, såsom grafikintensiva singleplayer-spel.

Däremot spel som ligger i competetive kategorin (Tänk typ CSGO, Overwatch, Battlefield osv) kan det vara mycket mer givande att utnyttja högre frekvenserna. Vad som går att göra för att fortfarande klara höga frekvenser i dessa typer av spel kan vara att sänka grafiken så pass att man får ut rätt nivå. Själv kör jag med ett RTX 2070 i kombo med en 8700k och har ännu inte hittat någon kombination av inställningar som inte fungerar bra när det gäller grafik mot spelkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sletten93:

Jag gick direkt ifrån 120hz på CRT till en 120hz skärm (och har haft 120/144 sedan dess) då jag inte tålde att spela på 60 hz när LCD började ta över marknaden för över 10 år sedan. Men detta är också anledningen till att jag inte rekommenderar det, du kommer aldrig kunna spela på 60hz längre när du bytt. Så vill du ha bra färger och upplösning och samtidigt slippa betala runt 10k för en skärm, så fortsätt på 60hz.
Spelar du krävande fps spel på hög nivå så ska du såklart gå upp i frekvens, annars så skulle jag stanna kvar om jag var du.

Jag körde också på min 120hz CRT tills jag kunde gå direkt till 120hz LCD.

Vad man borde satsa på är ju både bildkvalitet och hög Hz om man har råd men om man inte har det så bra bildkvalitet för långsammare spel och hög Hz för snabba spel.
Man hinner ju inte uppskatta den bättre bildkvalitén i snabba spel ändå så där skulle jag rekommendera hög Hz före bildkvalitet även om man inte spelar på hög nivå.

Skulle inte heller tro att man spelar så väldans mycket bättre om man inte spelar på hög nivå men det är väldans mycket skönare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyckte det var en viss skillnad när jag gick från 60Hz-skärm ("överklockad" till 72) till 165Hz-dito. Ingen jättegrej, men visst, nice. Det var mest G-sync och större skärmyta jag ville åt.

Åt andra hållet, däremot, är skillnaden rent enorm. Lirade igenom Quake 4 för ett tag sen, och det är låst till 60 Hz. I början trodde jag inte att jag skulle stå ut, sån jäkla hackfest. Vande mig dock efter ett tag, och lirade igenom hela spelet.

Rent spontant skulle jag säga att den som lirar på flera olika skärmar, och inte kan byta ut samtliga mot något med högre uppdateringsfrekvens, bör låta bli det helt. Man skapar sig ett beroende.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Gött! Tack för svaren. Får ta och fundera en vända till innan jag bestämmer mig helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarjauring:

Tjenare! Använder just nu en 60hz 1440p 27" "korea-skärm". Riktigt goa färger, stor och fin, men jag spelar för närvarande mest fps-er och känner att jag kanske går miste om en hel värld som en 144hz-skärm innebär. Minns ni hur det var att byta från 60hz till 144hz? Presterade ni bättre i spel?

Spelar inte så mycket egentligen men kan säga att det var en stor skillnad i "flyt". Även animationer i OS:et, scrollning etc. flyter också mycket bättre vilket resulterar i en upplevd prestandaökning. Skulle dock aldrig vilja gå ner till 1080p.

Vilken Korea-skärm har du förresten? Många av dem går ju att överklocka till 96 Hz eller högre (ibland bortåt 120 Hz om man får ett bra exemplar) utan frame skipping. Har du undersökt de möjligheterna?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: Hej! Tack för svar. Tycker du att 1440p vs 1080p ger dig en bättre upplevelse än 60hz vs 144hz?
Tack för tipset! Jag har klockat den till 70hz atm, men jag kanske försöka trycka på lite till när du säger sådär.

Permalänk
Medlem

@sletten93: Fast en skärm med både bra upplösning (1440p), hög frekvens (165Hz) och bra färger (IPS) går ju för runt 7k och inte 10k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarjauring:

@blunden: Hej! Tack för svar. Tycker du att 1440p vs 1080p ger dig en bättre upplevelse än 60hz vs 144hz?
Tack för tipset! Jag har klockat den till 70hz atm, men jag kanske försöka trycka på lite till när du säger sådär.

Jag gick från 1680x1050 60Hz på 20.1" IPS till 2560x1440 60 Hz på 27" PLS (Samsungs IPS-variant) till 2560x1440 165Hz IPS på 27". Har dock använt många 1080p-skärmar på jobbet och andra ställen. Det jag kan säga är att jag inte personligen skulle vilja gå ner i pixel-densitet och att hög refresh rate är väldigt trevligt. Jag ser helt enkelt till att jag inte behöver välja mellan dem.

Vilken specifik modell har du?

Skrivet av sweisdapro:

@sletten93: Fast en skärm med både bra upplösning (1440p), hög frekvens (165Hz) och bra färger (IPS) går ju för runt 7k och inte 10k

Kan man tänka sig att köpa en begagnad skärm kostar de närmare 4000-5000 kr, lite beroende på skärmens ålder. Har sett dem gå ännu lägre ibland, men då har köparen mest haft tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q