Permalänk
Proffsmoddare

EMISSION

Projekt EMISSION är en förlängning på projekt NEBULA och byggdes i samband med Cooler Master World Series 2018. Skärmen är i grunden en ViewSonic XG3240C som modifierats på två punkter. Dels har jag lackerat skärmen för att följa samma tema som NEBULA. Men störst fokus la jag på att integrera ett portabelt stereoljud med skärmen. Jag som i princip alltid använder högtalare till datorn, istället för headset, tycker det vore både smart och skönt med högtalare direkt på skärmen som kan gömmas undan och dessutom tas med.

Valet föll på JBL Flip 3 då dessa har Bluetooth/AUX, USB-laddning och möjlighet till trådlös stereo-sammankoppling. De behöver alltså bara en 3,5mm från skärmen för att spela stereoljud. Till dessa ritade jag upp en egen typ av gångjärn som gör att högtalarna kan svängas in bakom skärmen och gömmas undan. De är även designade så högtalarna är löstagbara ifall jag vill ta med mig dom.

Det här är min första modd baserat på en skärm och har varit läskigt, spännande och lärorikt.

Stort tack till Cooler Master för genomförande av tävlingen och ViewSonic som lät mig prova detta!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

asså, jaa..men haha, så onödigt

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

@BadNewsBrod: Vadå onödigt, hur smidigt som helst ju. Speciellt ifall man skulle ha fler BT-högtalare då du har ett extremt smidigt sätt att få med dig både skärm och ett helt stereosystem i ett.

Grymt jobbat!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av BadNewsBrod:

asså, jaa..men haha, så onödigt

Vad är det som är onödigt?

Skrivet av Floskel:

@BadNewsBrod: Vadå onödigt, hur smidigt som helst ju. Speciellt ifall man skulle ha fler BT-högtalare då du har ett extremt smidigt sätt att få med dig både skärm och ett helt stereosystem i ett.

Grymt jobbat!

Tackar! Ja, personligen tycker jag det är en otroligt praktisk modd.
Dessutom låter det riktigt bra!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert!!
Blir inget skorr eller andra missljud av gångjärn eller skärm som vibrerar?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NcLr:

Riktigt läckert!!
Blir inget skorr eller andra missljud av gångjärn eller skärm som vibrerar?

Tackar!

Nej, gångjärnen är tighta så inget sitter egentligen löst.
Det fiffiga med högtalarna är även att deras ändar består av gummi - där jag fäster in dom.
Resultatet är alltså två gummiupphängda högtalare

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Tungt modd! Detta är ju perfekt om man inte vill ha just HI-FI Ljud, du får ju snyggt undangömda Högtalare som kan användas i ALLA sammanhang. ska du inte ta det till nästa nivå och sätta upp skärmen på ett skärmfäste och ha snygg kabeldragning? Jag lär nog försöka kopiera din idé och göra just det iaf hahah

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Vad är det som är onödigt?

Misstänker att han syftar på att du målat skärmens baksida den brukar generellt få rätt lite uppmärksamhet, speciellt om den står mot en vägg. Men konsten kräver ingen logik, snyggt jobbat!

/Phlopydisk

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600