32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av natal:

Har köpt en Aoc AG322QC4 och undrar om någon kan verifiera att gsync funkar bra med den?

Japp, har verifierat på just den modellen och det fungerar precis som Freesync med AMD-kort, inklusive problem med milt flimmer som tas upp här: https://www.sweclockers.com/testpilot/26630

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fozho:

Låt säga jag köper 2070 t.ex, vilken skärm är att föredra då av denna LG: Freesync eller G-sync? Försöker bara förstå vad man får för 2000kr mer om man tagit G-sync. .

För de exakta skillnaderna måste man jämföra och läsa tester. Ifall det är något av hur det skiljer sig mellan LG:s 34GK950:s F- och G-modeller är G-sync-modellen mer konsekvent i största allmänhet i hur den fungerar. Vilket är ganska typiskt med G-Sync-skärmar.

Ska du ändå köpa ett nyare grafikkort och ersätta ditt gamla GTX970, samt ännu inte har kopplat vad adaptiv synk tillför, då är F-modellen förmodligen ett lika bra köp och just 2000 kr lägre i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För de exakta skillnaderna måste man jämföra och läsa tester. Ifall det är något av hur det skiljer sig mellan LG:s 34GK950:s F- och G-modeller är G-sync-modellen mer konsekvent i största allmänhet i hur den fungerar. Vilket är ganska typiskt med G-Sync-skärmar.

Ska du ändå köpa ett nyare grafikkort och ersätta ditt gamla GTX970, samt ännu inte har kopplat vad adaptiv synk tillför, då är F-modellen förmodligen ett lika bra köp och just 2000 kr lägre i pris.

Jag har idag ett Nvidia Geforce 2070 MSI Armor kort, Har mina funderingar kring att köpa en ny skärm.
Står mellan att köpa LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync ELLER LG 32'' 32GK850F QHD VA 144 Hz ?

Vilken hade du rekomenderat enbart för gaming? Spelar mestadels FPS spel så som COD, Apex Legends, Battlefield.
Fungerar Freesync på denna skärmen med Nvidia GPU?
Tack på förhand mvh!

Permalänk
Skrivet av jeppejc:

Jag har idag ett Nvidia Geforce 2070 MSI Armor kort, Har mina funderingar kring att köpa en ny skärm.
Står mellan att köpa LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync ELLER LG 32'' 32GK850F QHD VA 144 Hz ?

Vilken hade du rekomenderat enbart för gaming?
Fungerar Freesync på denna skärmen med Nvidia GPU?
Tack på förhand mvh!

Freesync/adaptive-sync (som man borde benämna det) ska fungera på alla skärmar med free-sync märket och många utan märket (fast där kan kan det vara sync intervall mellan 50-60 Hz typ ). Frågan är hur bra det fungerar, finns tyvärr drös med skärmar som inte håller måttet.

Kan ju hoppas skärmtillverkare tar sig i kragen, nu när även Nvidia är med i matchen (så dom slipper två olika skärmar som gör samma sak).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Det är precis detta jag tänker på, ska man gå upp 2000kronor och få en skärm som fungerar klockrent med G-sync för att få en silky-smooth bild.

Eller ska man chansa och ta F modellen och kanske att det fungerar? :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppejc:

Står mellan att köpa LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync ELLER LG 32'' 32GK850F QHD VA 144 Hz ?
Vilken hade du rekomenderat enbart för gaming?

Jag skulle aldrig rekommendera produkter som jag inte testat eftersom jag vet hur mycket det kan skilja sig i praktiken. Och just sådant som hur Freesync under Nvidia-kort fungerar eller inte fungerar är ännu en sådan sak som måste testas.

Vad jag däremot kan konstatera är att varje G-Syncskärm jag har stött på har haft en grundläggande konsekvens i hur de fungerar. G-Syncskärmarna är inte nödvändigtvis fantastiska, men du vet i mycket hög grad vad du får och vilket beteende skärmen kommer visa upp.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har hört en del negativa kommenterar kring 2560x1440 på en 31,5 tum skärm? Att det blir "dålig" bild.
Är detta något som man stör sig på om man går ifrån en skärm som idag är 1920x1080 24 tum?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@jeppejc: Du får precis likadan skärpa (ppi) om du går från 24" 1080p till en 32" 1440p.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Arccai:

@jeppejc: Du får precis likadan skärpa (ppi) om du går från 24" 1080p till en 32" 1440p.

Han får samma jämförbara förhållande i form samma antal, ppi, pixlar per tum. Men beroende på subpixelstruktur, halvtonsmönster, flimmer och strukturer från exempelvis antireflexfilter kan intrycket och upplevelsen av skärpa vara två helt olika saker på två olika skärmar med samma ppi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

@Broken-arrow: Det är precis detta jag tänker på, ska man gå upp 2000kronor och få en skärm som fungerar klockrent med G-sync för att få en silky-smooth bild.

Eller ska man chansa och ta F modellen och kanske att det fungerar? :/

Jag har F-modellen sen ett par dagar och den fungerar hittils lika bra som min tidigare gsync-skärm. Däremot vet jag inte om jag gillar VA-panelen överlag, den har lite eftersläpningar. Men det beror på vad man är van vid. Tycker inte den upplevs speciellt oskarp heller.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Eftersläpningar i FPS spel?
Är det som en skugga efter eller hur ser detta ut ?
Köpte Asus 32VQ och upplevde att det var väldigt mycket "ghosting"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

@macmann1: Eftersläpningar i FPS spel?
Är det som en skugga efter eller hur ser detta ut ?
Köpte Asus 32VQ och upplevde att det var väldigt mycket "ghosting"

Det är väl kanske ghosting jag menar. Det är svårt att beskriva men det känns helt enkelt som att den inte är lika snabb som tidigare skärmen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync, ska bli spännande detta!

Permalänk
Medlem

@Roger W: ASUS ROG STRIX XG32VQ har samma panel som samsung C32HG70 har jag för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozho:

Beställde nyss en LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync, ska bli spännande detta!

Återkom gärna med omdöme!

Skrivet av jeppejc:

@macmann1: Eftersläpningar i FPS spel?
Är det som en skugga efter eller hur ser detta ut ?
Köpte Asus 32VQ och upplevde att det var väldigt mycket "ghosting"

Jag måste ändra mina intryck av 32GK850F, den åker tillbaka till Inet. Det är ordentlig ghosting, framförallt med Freesync och 144hz påslaget. Vid några tillfällen har det varit så påtagligt att jag nästan sett dubbelt i spel. Jag upplever också en del flimmer. Inte att skärmen slocknar, utan att ljusstyrkan upplevs flimra. Valde att delta i panellotteriet och beställde en PG279Q.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Återkom gärna med omdöme!

Jag måste ändra mina intryck av 32GK850F, den åker tillbaka till Inet. Det är ordentlig ghosting, framförallt med Freesync och 144hz påslaget. Vid några tillfällen har det varit så påtagligt att jag nästan sett dubbelt i spel. Jag upplever också en del flimmer. Inte att skärmen slocknar, utan att ljusstyrkan upplevs flimra. Valde att delta i panellotteriet och beställde en PG279Q.

Ush vad tråkigt, ghosting är något som jag stör mig på ordentligt.
Hade du 32GK850F eller 34 tummaren?

För min del känns det som man får nöja sig med 27 tum..
Gigabytes nya verkar vara ordentlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

Ush vad tråkigt, ghosting är något som jag stör mig på ordentligt.
Hade du 32GK850F eller 34 tummaren?

För min del känns det som man får nöja sig med 27 tum..
Gigabytes nya verkar vara ordentlig

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det 32GK850F, har även testat 34GK950G som var fantastisk på alla sätt och vis utom att mitt ex hade aningen för mycket IPS-glow för att jag skulle känna mig bekväm med att ha lagt 14000 på den.

Vilken är Gigabytes nya? AD27QD?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nu var det 32GK850F, har även testat 34GK950G som var fantastisk på alla sätt och vis utom att mitt ex hade aningen för mycket IPS-glow för att jag skulle känna mig bekväm med att ha lagt 14000 på den.

Vilken är Gigabytes nya? AD27QD?

Ja okey, detta är deras nya Gigabyte 27" LED AORUS AD27QD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

Ja okey, detta är deras nya Gigabyte 27" LED AORUS AD27QD

Skickades från m.sweclockers.com

Hah, jag var faktiskt tvungen att dra iväg en beställning på en sån och testa. Just nu är jag ganska uppgiven i min skärmjakt så jag är villig att pröva mig fram

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hah, jag var faktiskt tvungen att dra iväg en beställning på en sån och testa. Just nu är jag ganska uppgiven i min skärmjakt så jag är villig att pröva mig fram

Klockrent! Ge mig gärna en recension hur den presterade efter du fått den!
Är också rätt uppgiven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hah, jag var faktiskt tvungen att dra iväg en beställning på en sån och testa. Just nu är jag ganska uppgiven i min skärmjakt så jag är villig att pröva mig fram

Jag får hem en AD27QD idag 😊 Hoppas att jag kommer trivas med den och får ett bra exemplar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag får hem en AD27QD idag 😊 Hoppas att jag kommer trivas med den och får ett bra exemplar!

Skickades från m.sweclockers.com

Lämna gärna en recension hur du upplever skärmen

Permalänk
Medlem

Köpte precis en LG 32GK850G, har aldrig haft en VA skärm innan, bara IPS. På det hela taget tycker jag om skärmen, men när man spelar fps och panorerar känns det som att det "kryper" i texturerna och bilden blir suddig. Ju mer detaljerade texturer desto värre blir det.

Är det "ghosting" och är det något alla VA-skärmar är behäftade med eller kan går det att få bort med inställningar?

Funderar allvarligt på att testa en 27" G-sync IPS skärm istället även om jag gillar storleken på 32".

Permalänk
Medlem

Jo det är troligen klassiskt VA-sudd. Det blir generellt kraftigare när det är mörka skuggpartier som rör sig i kontrast mot mellangrå eller ljusare ljusare partier.

Kolla tex den här recensionen för tips på bra inställningar, se "Responsiveness and Gaming":
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_32gk850g.htm

Prova även olika frekvenser mellan 120-165. Inte säkert 165hz ger bäst rörelsekvalitet pga att skärmen inte är hur snabb som helst.

IPS är generellt mer enhetlig i hur den suddar: mörka toner osv sticker inte ut på samma sätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: tack. Ställde ner den till 120hz och ställde ner renderingsupplösnignen så jag fick lite bättre framerate, det blev riktigt bra. Måste skaffa ett bättre grafikkort nu också. Riktigt grym skärm måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rvin:

ställde ner renderingsupplösnignen

Vilket spel, och vilken inställning?
(Generellt är det IMHO dumt att mata skärmen med något annat än 2560x1440, men det är kanske inte det du bytte?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilket spel, och vilken inställning?
(Generellt är det IMHO dumt att mata skärmen med något annat än 2560x1440, men det är kanske inte det du bytte?)

Anthem, har bara ett GTX 970 för tillfället vilket är lite för klent för att driva Anthem i 2560*1440. Föredrar helt klart lite bättre framerate över rätt upplösning om jag måste välja.

Blir nog en totaluppgradering av datorn. Sitter på en gammal i7 2600K också, känns som att den är avskriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rvin:

Anthem, har bara ett GTX 970 för tillfället vilket är lite för klent för att driva Anthem i 2560*1440. Föredrar helt klart lite bättre framerate över rätt upplösning om jag måste välja.

Blir nog en totaluppgradering av datorn. Sitter på en gammal i7 2600K också, känns som att den är avskriven.

Aha ok... Jag hade försökt dra ner detaljrikedomen i första hand, men det finns ju en smärtgräns för det också...
(omskalade upplösningar ser generellt rätt kass ut)
Jo, kanske börjar bli läge att bygga nytt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är fler skillnader mellan LG 32GK850G och LG 32GK850F.

https://pcmonitors.info/reviews/lg-32gk850g/
https://pcmonitors.info/reviews/lg-32gk850f/

Saker som HDR-stöd, färgåtergivning, uppdateringsfrekvens, effektförbrukning etc etc.

Finns även en lillebror, som jag tipsade om från Amazon under Black Friday veckan.

Läste massor innan jag till sist köpte en LG 32GK850G-B, driver min och två andra skärmar med ett MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC