EVGA Geforce RTX 2060 XC och Gigabyte Geforce RTX 2060 Gaming OC Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av incandenza icers:

Någon som sitter på en ultrawide 3440x1440-skärm och vill dela med sig hur 2060 funkar prestandamässigt på en sån skärm? Är det mycket mer tungdrivet än en vanlig 1440p?

Jag är också nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Vet inte om det är mitt Gigabyte 2060 som är kefft. Men m ligger på 87c i ett Define Nano S med fläktarna på 100%

Lirar Anthem i 3440x1440 vilket är lite för tungt för kortet egentligen men pendlar mellan 38-80 fps. Har oftast cirka 65 frames.

Kyler verkligen mitt chassi så dåligt? Kruxet med detta chassi är att det är ungefär 2mm clearance mellan PSU och GPU så den kanske inte får in tillräckligt med luft? Kan detta påverka så mycket?

Någon med erfarenhet av detta får gärna citera!

Jag har en Asus rtx2060 turbo, en blower style grafikkort för jag vet min burk är rätt varm. Men jag har aldrig hört eller sett den på 100% fläkt. Min ligger mellan 53-78 grader. Enligt programmet som kom med, var max antal grader för mitt kort 88*c. Jag har gaming läge på programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tidigt22:

Jag har en Asus rtx2060 turbo, en blower style grafikkort för jag vet min burk är rätt varm. Men jag har aldrig hört eller sett den på 100% fläkt. Min ligger mellan 53-78 grader. Enligt programmet som kom med, var max antal grader för mitt kort 88*c. Jag har gaming läge på programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Min templimit är på 87C, om jag ej tvingar på 100% genom Gigabytes egna program (som är hemskt) får jag även coilwhine.

Har jag fått ett dåligt kort? Eller är luftflödet i burken för dåligt? Vet att blowerstyle är att föredra med Mini-ITX, men dom låter så mycket mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Min templimit är på 87C, om jag ej tvingar på 100% genom Gigabytes egna program (som är hemskt) får jag även coilwhine.

Har jag fått ett dåligt kort? Eller är luftflödet i burken för dåligt? Vet att blowerstyle är att föredra med Mini-ITX, men dom låter så mycket mer.

Utan att veta vilket chassi, eller hur du har dina fläktar. Så är det svårt att veta om det är dålig luftflöde eller fel på något annat. Vill man ha reda på de så brukar man dela en ritning/layout så brukar man hitta några experter som kommenterar .

Har du massa kablar ivägen för alla fläktar ? Alltså dålig kabelmanagment kan påverka lite på flödet. Testat öka fläktarna på chassin för driva igenom mer luft? Öppna en sido lucka och kolla på tempen när du spelar, för att se om det blir bättre eller sämre.

Läste folk underklockade sina nya AMD kort för minska fläkt ljudet och sänka temperaturen utan att förlora prestanda. Det skulle ju kunna vara ett alternativ också, men du får helt enkelt testa dig fram.

Jag vet inte vad coilwhine beror på, jag har bara haft det en gång. Då var mitt grafikkort väldigt dammigt och varmt, men efter jag blåst rent det så försvann det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Megagurra:

Vet inte om det är mitt Gigabyte 2060 som är kefft. Men m ligger på 87c i ett Define Nano S med fläktarna på 100%

Lirar Anthem i 3440x1440 vilket är lite för tungt för kortet egentligen men pendlar mellan 38-80 fps. Har oftast cirka 65 frames.

Kyler verkligen mitt chassi så dåligt? Kruxet med detta chassi är att det är ungefär 2mm clearance mellan PSU och GPU så den kanske inte får in tillräckligt med luft? Kan detta påverka så mycket?

Någon med erfarenhet av detta får gärna citera!

2 mm låter jävligt tajt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tidigt22:

Utan att veta vilket chassi, eller hur du har dina fläktar. Så är det svårt att veta om det är dålig luftflöde eller fel på något annat. Vill man ha reda på de så brukar man dela en ritning/layout så brukar man hitta några experter som kommenterar .

Har du massa kablar ivägen för alla fläktar ? Alltså dålig kabelmanagment kan påverka lite på flödet. Testat öka fläktarna på chassin för driva igenom mer luft? Öppna en sido lucka och kolla på tempen när du spelar, för att se om det blir bättre eller sämre.

Läste folk underklockade sina nya AMD kort för minska fläkt ljudet och sänka temperaturen utan att förlora prestanda. Det skulle ju kunna vara ett alternativ också, men du får helt enkelt testa dig fram.

Jag vet inte vad coilwhine beror på, jag har bara haft det en gång. Då var mitt grafikkort väldigt dammigt och varmt, men efter jag blåst rent det så försvann det.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart. Lite vagt med information för att få hjälp.

Jag har ett Fractal Design Nano S och min konfiguration bör ej ha problem med kylning enligt mig.

Följande fläktkonfiguration; tre stycken 140mm fractal fläktar som insug. Två fram och en i botten, som egentligen bara har plats för en 120, men gjorde en ghettomoddning och fäste fläkten med endast en skruv och lät gravitationen lösa resten. Endast ett utsug i 120mm i bak.

Kabeldragningen är så optimal det går och det enda som "blockerar" är strömmen till grafikkortet. Men tycker även att min Ryzen 2600 kyler rätt dåligt. Stockkylare utan överklockning, uppe i cirka 70c med 100% fläkt efter några timmar med Anthem.

Kanske borde göra en helt egen tråd av det här om jag ska få vettig hjälp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Borde vara kriminellt år 2019 att släppa ett grafikkort med den uppsättning anslutningar EVGA valt här. Och tre kortplatser tjockt dessutom? Vilken är målgruppen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers