Testpilot: Logitech MX518 Legendary – en mäktig återkomst

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Logitech MX518 Legendary – en mäktig återkomst

Retrotrenden är i full sving och företagen är i kapplöpning om att återuppliva gamla varumärken. Logitech är inte sämre och gör ett imponerande försök med nygamla MX518.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har haft hela MX5??-serien och MX518 är den sista jag använda innan jag skaffade en G605 för något halvår sedan. MX518 och co var en förbannat bra mus som passade mig perfekt.

Det jag skulle vilja se är en MX518, trådlös med nya sensorn med G603:s batteritid. Och bytt scrollhjul då, för den var rätt kass och tydligen fortfarande på den nya.

En sån skulle jag kunna köpa.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Bra pilot!

Lollade hårt på "Diskriminerande mot vänsterhänta"
Top kek!

Permalänk
Medlem

Kul när de faktiskt gör något som i alla relevanta hänseenden är som ursprungsprodukten, och det inte rör sig om nån snikvariant med vissa likheter man kletat ursprungsproduktens namn på.

Nu kör jag förvisso en MX400 till mina retroburkar (bättre sensor än 518 enl. min åsikt), och har en original-518 liggande i nån låda som backup, men en fråga om den nya 518-iterationen jag skulle vilja ha besvarad är om den fortfarande har PS/2-stöd? Det är inte helt trivialt att hitta möss med bra sensorer som har det längre, det är begagnatmarknaden som gäller, och det är ju väldigt mycket hit and miss. Vore grymt med nåt nyproducerat som fixar det.

Bra recension i övrigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet men vill ha 4 knappar vid tummen som jag vant mig med på min nuvarande logitech

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Hade en Logitech G400s när de slutade med mx518 som i princip nästan var samma mus men problemet med den var den lövtunna sladden som började glappa ganska snabbt.

Har de snålat med sladden på denna också?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gabriel15:

Hade en Logitech G400s när de slutade med mx518 som i princip nästan var samma mus men problemet med den var den lövtunna sladden som började glappa ganska snabbt.

Har de snålat med sladden på denna också?

Sladden är väldigt tunn men kopplingen ser stabil ut. Lite tveksam dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Orginalet Logitech 518 är en underbar mus.
Min höll i hela 12 år innan jag bytte ut den. Det var väldigt svårt att vänja av sig när man bytte.
Trodde både jag och returen på elgiganten skulle bli tokiga haha.
Dock är jag väldigt nöjd med Logitech G Pro som jag har nu. Har små händer så den G pro passar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hade en Logitech G400s när de slutade med mx518 som i princip nästan var samma mus men problemet med den var den lövtunna sladden som började glappa ganska snabbt.

Har de snålat med sladden på denna också?

Kanske sekundärt i diskussionen, men är det verkligen en fråga om att snåla? Personligen vill jag ha en tunn och därmed följsam sladd, det stör mig inte alls om man får byta den lite då och då. Funktionsmässigt tycker i alla fall jag att det är betydligt bättre, givet förstås att kabelbrotten inte är alltför vanligt förekommande

Blir tokig på min nuvarande G-Pro, som troligen utrustats med tjock sladd och flätat hölje för någon inbillad premiumkänslas skull. Tänkte modda den så fort jag orkar ta tag i projektet att ta reda på vilka strömmar som ska igenom, och hitta tunnaste/följsammaste möjliga sladd som inte medför för stora spänningsfall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt om dom släppt en billigare modell med sämre sensor för kontorsarbete

Permalänk
Medlem

Haha.. Älskar beskrivningen om testpiloten..
Då bildskärmen refererades till datorn och chassit till hårddisken .. Vilka tider

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Nackdelar

Diskriminerande mot vänsterhänta

Vet inte vad du syftar på.
känner flertalet vänsterhänta är även det själv men aldrig träffat någon som vill använda musen med vänster.

vet att jag sett någon enstaka här på forumet skriva att de har musen i vänster men aldrig sett någon personligen så tror det är ett vääääääldigt litet problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt men har ändå musen i höger hand. Denna hade varit ett köp om jag inte hade köpt en Mionix Naos 7000 förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Retrotrend?! Jag använder min fortfarande. Köpte den 2008 eller 2009 så den har ju ev fyllt 10 år. Inte illa.
Scrollen blev lite trög ett tag, men det har släppt igen. Antar att det bara var smuts som blivit bortnött nu Annars har den fungerat problemfritt under alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vet inte vad du syftar på.
känner flertalet vänsterhänta är även det själv men aldrig träffat någon som vill använda musen med vänster.

vet att jag sett någon enstaka här på forumet skriva att de har musen i vänster men aldrig sett någon personligen så tror det är ett vääääääldigt litet problem.

Mm, jag har hört samma sak från vänsterhänta kompisar.

Har även för mig att Logitech åtminstone förr i tiden sålde spegelvända varianter av vissa av sina möss för vänsterhänta i sin egen butik och tror att de var en av få tillverkare som gjorde det. Vet inte om de fortfarande gör sådant dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad menas med "glapp i scrollhjulet"? Exempelvis använde jag en Logitech G5 i 10 år och scrollhjulet glappade då och då efter kanske 6 år. Något år senare avaktiverade jag scrollen (för jag är inte så flitig gamer) och det funkade fint. Med glapp menade jag då att när jag exempelvis spelade CSS så kunde jag helt plötsligt få fram en kniv innan jag skulle skjuta en fiende med ett gevär vilket gav upphov till komiska situationer där jag blev dödad. Men detta hände efter 6 års användning. Hur kan en ny mus glappa?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Proffsmobbare

Fantastisk artikel och vilka bilder därtill!

Permalänk
Medlem

Skaffade en på lanseringsdagen och är jättenöjd.
En sak jag saknar från original-originalet är färgerna blå och röd... Hade den blå men skulle vilja ha den röda nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Gillar utseendet men vill ha 4 knappar vid tummen som jag vant mig med på min nuvarande logitech

Skickades från m.sweclockers.com

Själv vill jag ha en mouseman med 1 knapp. Precis som med de andra fingrarna är det smidigast med en knapp per finger.

Permalänk
Avstängd

{Spelar man i 144/165 eller 240 Hz så kan det vara logiskt att se till att ligga högre, t.ex. 250 Hz. Det finns e-sportare som påstår att de kan känna av skillnaden ända upp till 500 Hz. Detta är ett väldigt subjektivt område men också ett som är fyllt av placebo, så jag antar att vi ska vara glada för valmöjligheten men jag rekommenderar att inte lägga någon övertro på detta.}

500hz är ju standard out of the box och har varit det i snart 10 år?

Vem kör sin mus i 125 ellr 250hz?

Känns onödigt att köra något under 1000hz om musens sensor klarar av det.
Den enda mus som hade problem med 1000 var typ G400 (originalet) med en viss revision.

Och ang Placebo. Vissa påstår sig att 120hz vs 60 är placebo eller snabb TN med lägre responstid än en IPS, så rätt oigenomtänkt kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Själv vill jag ha en mouseman med 1 knapp. Precis som med de andra fingrarna är det smidigast med en knapp per finger.

Hade mouseman+ och mouseman wheel en gång i tiden.
4 knappar och ergonomisk den tidens mått mätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Härlig artikel, tack! Har också kört MX-serien i många år (från MX500 till G400s) men gav upp när man slutade tillverka den specifika modellen. Passar perfekt för oss med lite mindre händer. Hade jag inte upptäckt Zowie EC2 så hade nog detta varit ett säkert köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Retrotrend?! Jag använder min fortfarande. Köpte den 2008 eller 2009 så den har ju ev fyllt 10 år. Inte illa.
Scrollen blev lite trög ett tag, men det har släppt igen. Antar att det bara var smuts som blivit bortnött nu Annars har den fungerat problemfritt under alla dessa år.

Instämmer, min har varit min trotjänare i drygt 14 år nu. Fungerar fint ännu!

Det enda som har hänt är att 2 av glid-dynorna har slitits bort, går säkert att köpa nya extra men har inte riktigt orkat eller brytt mig om det.

Har heller inte haft några problem med scrollen lyckligtvis.
Håller man efter den lite då och då så slipper man även få ner skräp i scrollen/knapparna, vilket har hänt en gång men det nöttes även för mig bort av sig själv.

Älskar denna mus stenhårt, så blir ett köp utav nykomlingen med trots att min fortfarande fungerar.
Den jag har har överlevt många tapp under frakt vid lan m.m helt otroligt att den har hållit så länge. *Peppar peppar ta i trä* Annars så lär väl min lägga av imorgon.

Permalänk
Medlem

Plockade ut min på lanseringsdagen och är jättenöjd.
Lite trist att den inte släpptes i röd/blå som original-originalet (510). Hade en blå men gillade alltid den röda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lysande nyheter det är min favorit all time vad det gäller ergonomi och knappar blev lite besviken när dom sluta med den men G400 kom ju och den funkar också kör på den fortfarande då den vägrar att dö. Har en G400S ny i kartong som väntat på att få ta över sen nov2014 och har även en G402 ny i kartong men den blir nog aldrig använd nu när Mx518 återuppstått för den saknar ju knapparna vid mushjulet.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Kommer vara först att klicka hem en sådan här när de hamnar på rea

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Moderator
Testpilot

@BlackRed Guy @kaput @Nima2001 @Laine @jagardaniel

Tack för eran uppmuntran. Som glad entusiast så betyder det väldigt mycket att det arbetet man lägger ner uppskattas. All kritik är välkommen men den positiva smeker ju egot bäst såklart.

@Rouge of Darkness @Zidious G @blunden

Angående vänsterhänta och diskriminerande så var det lite av en komisk spinn från min sida. En misslyckad sådan kanske men jag anser ändå att det är ett faktum att om man använder musen i vänster hand så är den obekväm och diskriminerande. Sen så är det ju inte så att en vänsterhänt = använder musen i vänster hand. Jag borde formulerat mig bättre där, en lärdom till nästa gång.

@Funnyvlad

Jag menar inte glapp som i glappkontakt till en lampa t.ex. Rullhjulet fungerar 100% av tiden men där är liksom en liten fördröjning och jag upplever inte att rörelsen på skärmen och scrollandet är helt synkat. Tänk dig en cykel där styret inte sitter helt fast utan har lite spelrum, funkar men är irriterande. Läs gärna vad Kenneth skriver i sitt test, han upplever nått liknande och beskriver kanske problemet på ett bättre sätt.

@AdoringFan

Här inser jag att jag behöver lite självreflektion. Innan jag skrev artikeln gjorde jag lite research och läste på diverse sidor att standard är 125 Hz för Windows och Linux. Detta är ju såklart för icke gaming-möss och efter närmare undersökning så är detta inte sant för det segmentet. Dock så kan jag inte hitta någon information som säger att gaming-möss ligger på 500Hz. MX518 är standard 1000Hz, vilket jag missade att nämna och borde ha nämnt.

Angående placebo så tycker jag att du nämner ett område som lider av liknande problem även om jag personligen tror att de flesta kan känna av 60 Hz kontra 120 Hz. 120 Hz till 144 Hz eller 144 Hz till 240 Hz är nog desto svårare och mer sannolikt att vara fyllt av placebo.

Jag återgick och gjorde lite tester mellan 250 Hz och 500 Hz och jag tror mig kanske att jag kan känna skillnad. Det är svårt att veta eftersom jag är medveten om vilket inställning det är. Här skulle man gjort blindtester för att kunna konfirmera. 500 till 1000 Hz kunde jag garanterat inte känna av någon skillnad. Sen är jag 37 år och inte så snabb i reaktionen längre, vilket också spelar in såklart.

Du verkar vara kunnig inom detta området, kan du ge mig länkar eller sajter med mer information kring detta så att jag kan bli bättre på det till nästa gång? Tacksam för din hjälp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Angående vänsterhänta och diskriminerande så var det lite av en komisk spinn från min sida. En misslyckad sådan kanske men jag anser ändå att det är ett faktum att om man använder musen i vänster hand så är den obekväm och diskriminerande. Sen så är det ju inte så att en vänsterhänt = använder musen i vänster hand. Jag borde formulerat mig bättre där, en lärdom till nästa gång.

Det kan jag absolut förstå. Ville mest påpeka att Logitech faktiskt historiskt sålt varianter av sina möss för folk som använder musen i vänster hand. Det är troligen inte så många som vet det då de i princip aldrig såldes i vanliga butiker vad jag minns, endast av Logitech själva.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vet inte vad du syftar på.
känner flertalet vänsterhänta är även det själv men aldrig träffat någon som vill använda musen med vänster.

vet att jag sett någon enstaka här på forumet skriva att de har musen i vänster men aldrig sett någon personligen så tror det är ett vääääääldigt litet problem.

Håller med om att det är ett väldigt litet problem, själv är jag vänsterhänt och använder högern för musen.
Men, min far som är högerhänt använder vänster hand för musen och han lärde sig detta bara för att kunna använda siffertangentbordet och musen samtidigt. Han är revisor och använder siffertangentbordet väldigt mycket.
Möjligen att det bland ekonomerna finns det fler som använder vänsterlabben?

Permalänk

Min 518 lever fortfarande efter säkert 10-12 år. Har kört hela racet med 500, 510 och 518, så det blir väl till att köpa den här också och slänga originalet till extradatorn.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |