Ett års ledigt - vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Ett års ledigt - vad ska man göra?

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Permalänk
Medlem

Lägga om kosten, ta dig till gymmet och spendera veckotiden på familj och boende. Försök sätta helgerna som " lyx tid " att spela på etc så kommer du inte fastna i handen i chipspåsen med wow karaktär nr 25.

Som långtidssjukskriven som gick till eget företag och nu igen tvungen att vara hemma...the key is in not getting stuck in the couch så att säga.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Tiden går oavsett vad du gör. Är du inte elektriker ska du nog inte röra elen i huset däremot

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag bilat genom stora delar av europa. Typ alla länder utom några på Balkan och vitryssland+ukraina+ryssland. 1-2 veckor per land för att testa mat och se saker.

Allt du listade är ju saker man gör på vardagen/helger imo

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Hyr en husbil och ta med sambon till Nordkapp.
Upp genom Sverige, inlandet eller kusten spelar ingen roll då båda är spektakulära.
Och ner genom Norge.
Stanna vid varenda turistfälla och sevärdhet, åk inte bil mer än 3-4 timmar om dagen.
Är nånting extra roligt så stanna ett tag till, ingen brådis !
Det borde ta er åtminstone en månad men troligen mer !
Och som bonus kan ni välja vägar där mobiltäckningen är obefintlig.

Permalänk
Medlem

Resa!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Jag hade lagt till "Lära mig sätta vin" eller "Brygga öl". Har både gjort eget vin, och smakat hembryggt öl. Förbaskat goda saker och inte alls svårt att göra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är nog inte så bra för kroppen och sinnet att sluta helt tvärt efter att ha jobbat så extremt mycket under flera år
Men ta körkort för motorcykel, köp en hoj du gillar och ut och kör.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Förutom alla tips på att resa som jag anser är väldigt berikande så kan man ju även väga in volontärresor, dvs att du åker ner till något av de många flyktingläger som finns ute i världen.
Det kommer göra att du får en helt ny syn på saker men även att du träffar mycket folk du kanske normalt inte springer på.
Samma gäller även med volontärarbete i Sverige, där träffar man människor inom branscher man kanske normalt aldrig kommer i kontakt med eller hänger med på fritiden.

Båda sätten är väldigt berikande på många olika sätt, inte minst när det gäller att hantera svårigheter både i privat och arbetslivet.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Kanske spendera en del av tiden, med att ta Flygcertifikat i någon av dess former (PPL/PPLH)?

Permalänk
Medlem

Ingen aning om du har intresset men med tanke på vilket forum vi är i så är oddsen rätt bra. Köp en Arduino och gör något kul Arduino projekt, finns massor projekt att hämta inspiration från. Kul både om du kan och inte kan programmera sedan tidigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Starta ett nytt företag inom ngt nytt, driv det under året och sälj efter ledigheten.

Bara en enkel webshop eller liknande som du kan pilla med någon timme om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ta flygcert. Lär dig hängflyg. Jag har flugit båda i snart 30 år och det finns inget bättre än att flyga. Det är utmanande samtidigt som det är lugnande. Du kommer ifrån välden samtidigt som det kittlar hjärnbarken. Det näst bästa är väl dykning så om du bangar för flyget tycker jag du ska lära dig dyka.

Permalänk
Medlem

Läs 100 böcker..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

WoW classic släpps i sommar. Tänk att bli första till rank 14 och få titeln "High Warlord"! och om du så gärna vill jobba ändå kan du ta över mitt kneg i ett år

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Om du har jobbat nästan dygnet runt är ett tips att lägga till att umgås och hitta på saker med sambon. Vilka gemensamma intressen har ni?

Permalänk
Medlem

Vissa säger flygcert, låter kul.

Annars, skaffa en segelbåt och lär dig segla.

Hade aldrig seglat förra sommaren och tyckte det verkade lite fånigt men gick en seglarkurs och blev biten, väldigt kul faktiskt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En Svensk Klassiker?
Då får du ju träningsbiten avklarad.

Permalänk
Medlem

Plugga något helt onödigt men stimulerande, vet inte vad det skulle kunna vara för dig men för mig vore det typ litteraturkunskap.

Måltidsforskning? Franska småbröd för 2.5 hp?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Plocka blåbär.
Odla grönsaker.
Gå en utbildning i kvantfysik.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Plugga något helt onödigt men stimulerande, vet inte vad det skulle kunna vara för dig men för mig vore det typ litteraturkunskap.

Måltidsforskning? Franska småbröd för 2.5 hp?

Hahahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Res runt i världen, och läs massor av bra böcker längs vägen.

Permalänk
Hedersknyffel

Samtliga saker du nämner är saker som går att nörda ner sig ordentligt i, välj några stycken så kommer du ha fullt upp minst ett år. För att, förhoppningsvis, ge lite hjälp på traven:
Fallskärmshoppning, om du inte ska skaffa ett cert så rekommenderar jag Öland. Tandemhoppning brukar vara lite lamt (har filmat flera hopp lite överallt) och det mesta som syns är just åkermark men Öland är utöver det vanliga om du ska hoppa i Sverige. Kolla t.ex. https://frifall.nu/oland

Kost & motion går hand i hand, lägg det på en rimlig nivå - har du inte tränat aktivt tidigare så starta med 2-3 pass i veckan och öka därefter. www.styrkelabbet.se har en hel del läsvärt & framförallt är dem flesta artiklar dem skriver genomtänkta. Vilken nivå du vill lägga dig på väljer du själv, det finns ett ohälsosamt nörderi när det kommer till just detta..

Öl, ett roligt projekt som inte kräver mer tid än du vill avvara: https://www.koksbryggeriet.se.
Whisky, har du inte varit i Irland eller Skottland så åk gärna under vårkanten! Hyr en vespa, åk runt och bara se allt som finns. Allting ifrån fantastiska miljöer till härliga pubar brukar gå att trycka in flera dagar i sträck utan att man tröttnar. Finns flera bryggerier och destillerier att besöka. I Sverige är det lite mer begränsat men Mackmyra i Gävle gör kanske inte den bästa whiskyn (än) men är väl värt ett besök: https://mackmyra.se/provningar-event/

I övrigt så fjällvandra, drick en Mariestad i Mariestad, besök Pripyat om du inte gjort det, besök Auschwitz, åka hundspann till Jukkasjärvi, börja spela frisbeegolf (man får ta med sig hembryggd öl), bjud hem vänner & bekanta man inte hunnit träffa på mat & dryck under vardagar för att förlänga veckorna, köp en kamera och lär dig fota resor & vardagshändelser - i korta drag allt som ger livet lite mer guldkant & perspektiv på din egen livssituation:) Jag tror, som det kanske märks i sista stycket, att man inte bara kan boosta eufori utan även måste ta tid att se saker som gör dig obekväm eller känslomässigt berör för att uppskatta allt annat. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Lägg pengar på en personlig tränare och köp ett gäng med pass så kan du börja träna ordentligt. Pengar är värdelöst om kroppen blir förstörd.

Sedan jag började så gör jag övningar mer korrekt, på ett sätt som jag aldrig hade kunnat gissa mig fram till oavsett hur många Youtube-videos jag kollat på eller hur många gym-bros jag än hängt med.

Permalänk

Fixa till kosten, börja träna. Allt för att göra kroppen redo för nästa intensiva period.
Lär dig laga mat.
Börja spela golf.
Res.

Permalänk
Medlem

Renovera en båt/bil/mc på hobbynivå, något för att låna hjärnan vila som ändå är stimulerande.

Permalänk
Medlem

SKaffa en segelbåt, då har du att göra och kan även koppla av och varva ner. Ta förarbevis, ta seglarintyg 1, kustskepparexamen, VHF, seglarintyg 2. Och sedan njut av lugnet på sjön.
Nu har du att göra det första året med utbildningar och sedan resten av livet.
Förutsätter att du bor så du kan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Har du pengarna och allt det praktiska löser sig så ut och res. Några månader i ett annat land kommer ge dig minnen för livet och ge dig helt andra perspektiv på tillvaron.

Försök däremot inte hinna med så mycket som möjligt. Hyr ett hus i ett lugnt och varmt land, lär känna lokalbefolkningen, försök lära dig så mycket av det nya språket och kulturen som etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
Lite av ett lyxproblem kan tyckas men för andra gången i mitt liv ska jag från och med första juni ta ett år ledigt, antagligen 15 månader för att komma tillbaka i september 2020. Jag har sedan sommaren 2016 startat upp ett antal företag som nu efter årsskiftet tagit in ny styrelse och jag har rekryterat en koncern-VD (företagen tillsammans skapar en helhet, kan man säga) . Vi har nu en tre månader lång överlämning som börjar första mars och med lite tur kan jag släppa det helt till sommaren. Min tanke är att från sommaren ta emot veckovisa rapporter som med tiden blir månadsrapporter.

Nu till frågan: Vad gör man ledig ett år utan att klättra på väggarna? Var ledig hela 2013 också vilket gör att jag gjort de uppenbara sakerna som att slappa i bostaden och se på serier, rest en hel del. Denna ledighet är både frivillig och påtvingad. Jag har insett att både kropp och det sociala har tagit stryk de här två-och-ett-halvt åren och innan det blir permanent är det bättre att ta ett break, företagen känns nu stabila helt enkelt. Samtidigt ser jag fram emot att slippa vara påkopplad 24/7 och känna en viss typ av stress och bara behöva vakna, dricka kaffe och ja... Vad man nu gör.

Ett par saker jag funderar på att göra:

Hoppas fallskärm
Lägga om kosten
Börja träna eller åtminstone motionera
Spela något spel (PC)
Lägga om taket på huset
Fixa ny el i huset
Sätta upp ett Attefallshus
Lära mig mer om öl eller whisky

Min sambo säger dock att jag behöver en avtändning från att ha jobbat så mycket också, tydligen snittat 84,5h per vecka sedan midsommar 2016, och de här vad-ska-man-göra-nu tankarna är sjukliga... Sambon är dock sjukskriven sedan snart två år så det är inte bara att, ja våra argument blir så lätt ensidiga helt enkelt.

Några tankar?

Jag skulle ta det i denna ordning:

1) Lägga om kosten
2) Börja träna
3) Fixa ny el
4) Lägga om taket
5) Hoppa fallskärm
6) Hoppa bungyjump
7) Sätta upp Attefall

Mest för att det känns som "rätt ände" att börja i

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Träna
Utbilda
Res

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar