Permalänk
Medlem

Fast här måste jag lägga in en passus att det finns artiklar som hävdar att det finns forskning/undersökningar som visar annat; bland annat att mängden protein som intas efter ett träningspass spelar roll för hur stor muskelökning du får.
Sitter på jobbet och ids inte leta fram. Har iofs inte källkritiskt granskat artiklarna när jag läst dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Fast här måste jag lägga in en passus att det finns artiklar som hävdar att det finns forskning/undersökningar som visar annat; bland annat att mängden protein som intas efter ett träningspass spelar roll för hur stor muskelökning du får.
Sitter på jobbet och ids inte leta fram. Har iofs inte källkritiskt granskat artiklarna när jag läst dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt, det spelar roll! Men det finns en gräns för när det slutar göra nytta. strax söder om 2g/kilo kroppsvikt vid extremt tung träning.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dovienya:

Fast här måste jag lägga in en passus att det finns artiklar som hävdar att det finns forskning/undersökningar som visar annat; bland annat att mängden protein som intas efter ett träningspass spelar roll för hur stor muskelökning du får.
Sitter på jobbet och ids inte leta fram. Har iofs inte källkritiskt granskat artiklarna när jag läst dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker 14 dagar att totalt reparera en muskel, ät proteinet när du vill. Gör ingen som helst skillnad, men se till att ha lite protein i magen före läggdags, mycket reparerande sker under sömnen.

Käkat runt 2g / kg hela livet i stort sett (Dricker flera liter mjölk om dagen). Troligen största orsaken till att jag är 75 kg, 20%, 172 cm. Och det enda jag gör är att sitta på röven hela dagarna och gör nån pushup nu som då. (På riktigt, var senast i gymmet ifjol!!)

En gorilla äter runt 2-3 g / kg, och dom är rätt biff Man gör nog rätt i att ta efter dom som är större än en själv om man vill bli större. Men alla har ju sina egna mål. Man behöver dock inte få proteinet från pulver, dricker själv fettfrimjölk, samma sak egentligen :).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vill lägga ett gott ord för strikt LCHF / ketogen kost d.v.s. intag av mindre än 20g kolhydrater per dygn.

Har följt råden och recepten på denna sida: https://www.dietdoctor.com/se/

På söndag har jag kört 7 veckor och ligger nu minus 15 kg. 177 cm, 94 kg -> 79 kg. Helt sjukt hur snabbt jag kunde märka skillnad, med ett så snabbt märkbart resultat var det inte svårt att hålla motivationen uppe. Har inga problem att välja kläder längre, enda "problemet" är alla plagg som nu är alldeles för stora istället...

Går aldrig hungrig och behöver inte snåla med portionerna. Finns mycket gott att välja på.

Förr levde jag på pasta, mackor, periodvis godis och en hel del bärs på helgerna. Då var jag rätt så normalbyggd förutom på ett ställe - magen. Jag såg ut att vara gravid i 8:e månaden och insåg att den livsstilen håller inte.

Tränar inget utan endast casual promenader med min hund, och ganska mycket spring på jobbet dock inget fysiskt direkt.

Tummen upp från mig.

Permalänk
Medlem

@exhale315: härligt att keto funkar för dig. Som så mycket annat har det både fördelar och nackdelar, men vissa verkar tycka att det funkar ypperligt och då är det bara köra vidare. Kom ihåg att om du tillför större mängder kolhydrater igen kommer första perioden vara lite slö, och vågen kommer öka med ett par kilo p.g.a. inlagrat glykogen och efterföljande vätskebindning i dina skelettmuskler.

Som addendum: jag skulle aldrig rekommendera det till någon som regelbundet styrketränar eller på annat sätt behöver prestationsförmåga i någon form av explosiv sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@exhale315: härligt att keto funkar för dig. Som så mycket annat har det både fördelar och nackdelar, men vissa verkar tycka att det funkar ypperligt och då är det bara köra vidare. Kom ihåg att om du tillför större mängder kolhydrater igen kommer första perioden vara lite slö, och vågen kommer öka med ett par kilo p.g.a. inlagrat glykogen och efterföljande vätskebindning i dina skelettmuskler.

Som addendum: jag skulle aldrig rekommendera det till någon som regelbundet styrketränar eller på annat sätt behöver prestationsförmåga i någon form av explosiv sport.

Varför inte? Explosivitet drivs inte av kolhydrater/glykogen utan av en kemisk process (ATP) och bara för att du inte stoppar kolhydrater i kroppen betyder det inte att du saknar glykogen i musklerna.

Jag har styrketränat fastande, på kolhydratsrik diet och på ketogen diet och det enda som verkligen förändrar mina resultat till det värre är att gå och träna för tidigt efter måltid.

Sen finns det nog fog att tro att folk nyttjar olika energikällor olika väl och har olika behov av t ex kolhydrater än andra.

Bra "devils advocate" (IMO):

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Håller med om att styrketräna på keto (anekdotisk bevisföring - dvs jag själv har testat). Även långlöpning fungerar tämligen väl; om det sistnämnda är för att viktminskningen hjälper till låter jag vara osagt.
Fotbollsmatcher, innebandymatcher och annat där det är mycket explosivitet och snabbhet däremot är ingen egentlig hit. Om det har timat dåligt eller om det är keton som spelar in vetefan. Men det är som att det går koncentrera sig till att trycka upp skiten (dvs aktivera ATP-processen då, gissar jag enligt ovan skribent) vid enskilda tillfällen såsom bänk eller mark; men under en fotbollsmatch eller innebandyträning när det är många snabba startstopp blir det bara geggigt i kroppen benen... så håller alltså med båda två här.

edit: intressant kille i youtubeklippet; framförallt den lilla käftsmällen om att i forskning alltid ifrågasätta - open minds, new idea resistance osv. Personligen är jag rätt övertygad om att han har rätt kring sambandet mellan orsaken till insulinresistensens ökande och fetmans ökande - däremot inte lika övertygad vad som är hönan och ägget här. Men det visar ju bara att jag till viss del har samma förutfattade meningar som han tidigare hade och numera säkerligen har åt "andra hållet". Confirmation bias i forskning är jävligt svårt att undvika. Men roligt

Permalänk
Medlem

Började med Viktväktarna i mars -18 och då vägde jag 101,3kg (är 1,85m lång). Kontorsjobb och 2 små barn i halvåret och den andra 3 år. Blir lätt mycket övertid och tiden till träning knapert.

Jag cyklar till och från jobbet, cirka 6-7km per dag och jag kör viktväktarna måndag – fre + söndag. Fredagskvällarna brukar jag dock unna mig lite ”fetare” mat + whisky och öl. Lördagar går jag all-out på det jag älskar. Godis, kakor, snabbmat etc. Det som faller mig i smaken för helgen helt enkelt.

Nu väger jag 87,3kg och mitt mål är 85kg till att börja med.

Jag kan varmt rekommendera Viktväktare mat. Mycket god mat och man känner sig så mycket fräschare av att äta det på vardagarna. Mitt andra tips är, om ni har möjlighet. Beställ viktväktare kassen från Citygross, så har ni både middag för kvällen och lunch på jobbet dagen efter.

Det var lite tufft de första 2-3veckorna, men har man väl tagit sig över den tröskeln så blir det snarare tvärtom sedan. Den stora förändringen är att hålla sig borta från. Bröd, kakor, snabbmat och för stora portioner när man ska äta på vardagarna.

Kan även tillägga, att kör ni viktväktarna, så ska ni nog inte bara tänka "ett år" eller liknande. Utan utgå från en mer sund livstil som ska hålla livet ut. Jag har fått jättebra koll på vad jag ska undvika på vardagarna och storleken på maten. Viktväktarna ska verkligen ha en "eloge" för deras tänk!

Hoppas jag gett lite inspiration till någon som är lite i samma sits som jag var. Undrar ni nått så är det bara att fråga på.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Håller med om viktväktarna och att man känner sig fräsch av att äta sådan mat. Jämfört med keto där inte känslan är lika rolig.
Å andra sidan är man fan aldrig hungrig under ketogen kost. Men tråkigt blir det i längden. Det blir viktväktarmat också (pessimisten är framme).
Det som saknas i båda kostformerna är stora feta tallrikslass med pasta Men det finns fan ingen känd diet som bygger på pasta; vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Tänkte börja gymma lätt då jag genom åren löpt en del men det formar ju inte kroppen så värst.
Men är helt novis. Har ni tips på appar som skapar vettiga träningsprogram mm åt en?
Gillar att kunna logga allt och ha schema på saker och ting.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tänkte ta tag i vikten igen. Vägde in på 111kg den 1/1 och målet är 80kg innan året är slut dock gärna tidigare. Kommer använda mig av den väl beprövade metoden ”Ät mindre, träna mer”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_St1g:

Tänkte börja gymma lätt då jag genom åren löpt en del men det formar ju inte kroppen så värst.
Men är helt novis. Har ni tips på appar som skapar vettiga träningsprogram mm åt en?
Gillar att kunna logga allt och ha schema på saker och ting.

Styrkelabbet har släppt en app där det finns lite enklare träningsscheman. Vill man testa deras lite mer avancerade träningsupplägg får man dock pröjsa. Länk till Google Play och App store. Verkar uppskattas av många även om det finns lite buggar här och där.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nya tag!

Får se om jag kan ta mig till 66 kg den här gången. Peppar peppar.

Permalänk
Medlem

Skulle någon vänlig kunna kontakta mig angående och hjälpa mig föra ett bra träningsschema att följa?
I dagsläget har jag ett års gymkort och brukar träna Måndagar, överkropp alltså biceps, triceps, axlar, rygg, bröst och i slutet tar jag alltid sit-ups och försöker stå "planka" i ca 1 minut. Brukar även köra några minuter på crosstrainer innan jag börjar gymma.

På Torsdagar kör jag benpass och med det är jag väldigt osäker. Jag brukar köra fram och baksida av lår sen kör jag en annan maskin som jag egentligen inte vet vad jag tränar? Man ligger på rygg och trycker upp med benen (https://gymkompaniet.se/benpress-impulse).
mesta dels av min träning körs i maskiner.

Nu på senare tid har jag börjat göra både ben och överkropp på samma dag och känner att det börjat bli rätt grötigt. Tycker det skulle vara mycket roligare att gå till gymmet och veta exakt vad jag ska göra, och gå efter ett schema. Skulle någon kunna hjälpa mig sätta ihop ett schema? Är lite osäker på vad ni behöver veta om min kropp för att sätta ihop ett schema så ställ gärna frågor men önskar att ta detta privat.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nya tag!

https://i.imgur.com/a1440fI.png

Får se om jag kan ta mig till 66 kg den här gången. Peppar peppar.

Wohoo! 66 kg! Om vi nu blundar och bortser från ganska kraftiga fluktuationer (vilket gör "start" och "stopp" vikt väldigt skakiga), så har jag minskat min vikt med 5.7 kg på 50 dagar, dvs 0.8 kg/vecka. Har inte följt någon diet utan bara tagit det extremt piano med fika, snacks, kebab och alkohol. Har tränat/motionerat lite mer än vanligt också.

Nu kommer egentligen den svåra biten.. att försöka stabilisera.

Permalänk
Medlem

Olegh varför vill du väga så lite, är du kille eller tjej `?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Olegh varför vill du väga så lite, är du kille eller tjej `?

Kille, men ganska kort, 174 cm. På 66 kg är jag inte pinnsmal ändå så.. Har någon idé om att det skulle vara gött att komma i riktigt bra form någon gång i livet också. Som ung och yngre har jag alltid pendlat mellan lätt överviktig och småtjock. Nu är jag 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kille, men ganska kort, 174 cm. På 66 kg är jag inte pinnsmal ändå så.. Har någon idé om att det skulle vara gött att komma i riktigt bra form någon gång i livet också. Som ung och yngre har jag alltid pendlat mellan lätt överviktig och småtjock. Nu är jag 30.

Också 174cm, men om jag skulle väga 66kg skulle jag se ut som ett skelett
Olika kroppstyper antar jag, jag är rätt bred. Runt 75-80kg är lägsta om jag inte ska se ut som ett benrangel

Permalänk
Medlem

Ska börja ta tag i min träning snart igen är tanken. Men denna gången måste jag göra nåt åt mitt småätande hemma, vad har ni ersatt era snacks med? Colan ska ju självfallet bort helt och hållet och ersättas med i första hand vatten, alt mjölk.
Men vanliga snacks som chips, nötter? Är det största problemet jag har, jag måste ju börja äta mer egenlagad mat och göra storkok och börja lite mer mörkt bröd tänker jag. Tycker mörkt bröd är betydligt godare än ljust så det blir nog inget problem.

Själva träningen i sig har jag inget problem med, gick ner åtskilliga kg sist men gick ju upp lika snabbt pga att jag smååt hela tiden. Målet med min träning är att i första hand gå ner i vikt, bygga muskler tar vi sen.
Har inte vägt mig sen vågens batteri dog, men nu är det nära 100kg känner jag, har aldrig varit 3-siffrigt förut.
Har ni några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Om du tycker att det är svårt att låta bli att småäta, se till att inte ha något hemma. Det tar alltid emot att gå och köpa snacks. Och under tiden du överväger att köpa något, så hinner du överlägga om det är värt det. Men det kan vara bra att ha en planerad cheat-day för att behålla motivationen. Det är bara plågeri att gå på en strikt diet ett tag, för att sedan sabba allt med att du inte pallar med.

Storkok är också bra. Se till att ha färdiga lådor med bra mat. Gäller även nyttigt snacks. Men det är ju lite personligt vad man gillar. Och kom ihåg att allt du stoppar i dig är OK, i små mängder.

Oftast när jag tränar hårt så vill inte min kropp ha onyttiga saker. Har jag tränat bra, så vill jag ju inte kasta bort det genom att äta onyttigt. Det är bra att försöka vända tänket att godis är en slags belöning. Det är nyttig mat efter träning som är belöning.

Lycka till med kosten och träningen!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Blivit satt på en ny medicin, Mirtazapin (som rubbar metabolism och aptit) och gått upp 6 kilo på två veckor typ

136 kg och fysiskt yrke.

Inget känns bra just nu X_X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har nog varit förstor större delen av mitt liv (19år nu) och väger säkert en bit över 110kg (några år sedan ja vägde mig) gjorde ett halvseiöstförsök att bättra mig men gick ingen vidare fick svinont i fötterna smalben och vader när jag "sprang" över några kilometer. Har la inte tillräckligt med "moral" för att göra det. Men tänkte göra ett nytt försök med cykel istället då jag inte "kan" springa får se hur det går

Det låter som att du gick för hårt ut i början på löpningen, man ska börja riktigt långsamt och köra en kort distans annars är risken att man skadar sig och inte kan springa på ett tag.
Prova att börja med 9 minuter per kilometer och spring bara 2 kilometer, behöver du vila så kan du sänka tempot eller gå en stund och sedan jogga igen. Max 2 gånger per vecka första tiden.
Jag tror på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@Ravix: Om du tycker att det är svårt att låta bli att småäta, se till att inte ha något hemma. Det tar alltid emot att gå och köpa snacks. Och under tiden du överväger att köpa något, så hinner du överlägga om det är värt det. Men det kan vara bra att ha en planerad cheat-day för att behålla motivationen. Det är bara plågeri att gå på en strikt diet ett tag, för att sedan sabba allt med att du inte pallar med.

Storkok är också bra. Se till att ha färdiga lådor med bra mat. Gäller även nyttigt snacks. Men det är ju lite personligt vad man gillar. Och kom ihåg att allt du stoppar i dig är OK, i små mängder.

Oftast när jag tränar hårt så vill inte min kropp ha onyttiga saker. Har jag tränat bra, så vill jag ju inte kasta bort det genom att äta onyttigt. Det är bra att försöka vända tänket att godis är en slags belöning. Det är nyttig mat efter träning som är belöning.

Lycka till med kosten och träningen!

Jo det bästa är som sagt att inte ha nåt öht, får helt enkelt ta mig i kragen och endast tillåta lite på helgerna. Tänkte försöka ersätta det med frukt i så stor omfattning som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Anonymiserad bild: https://i.imgur.com/evaYDlZ.jpg

Jag känner mig inte som ett benrangel iaf Givetvis så försöker jag suga in och spänna magen samtidigt på bilden också...

Permalänk
Inaktiv

@Olegh: du missade ett "h" i början av länken men bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Skulle någon vänlig kunna kontakta mig angående och hjälpa mig föra ett bra träningsschema att följa?
I dagsläget har jag ett års gymkort och brukar träna Måndagar, överkropp alltså biceps, triceps, axlar, rygg, bröst och i slutet tar jag alltid sit-ups och försöker stå "planka" i ca 1 minut. Brukar även köra några minuter på crosstrainer innan jag börjar gymma.

På Torsdagar kör jag benpass och med det är jag väldigt osäker. Jag brukar köra fram och baksida av lår sen kör jag en annan maskin som jag egentligen inte vet vad jag tränar? Man ligger på rygg och trycker upp med benen (https://gymkompaniet.se/benpress-impulse).
mesta dels av min träning körs i maskiner.

Nu på senare tid har jag börjat göra både ben och överkropp på samma dag och känner att det börjat bli rätt grötigt. Tycker det skulle vara mycket roligare att gå till gymmet och veta exakt vad jag ska göra, och gå efter ett schema. Skulle någon kunna hjälpa mig sätta ihop ett schema? Är lite osäker på vad ni behöver veta om min kropp för att sätta ihop ett schema så ställ gärna frågor men önskar att ta detta privat.

Starting Strength hyllas av många. Få övningar, tre pass i veckan. Jag har kört det ett par gånger och tyckt det varit bra, även om det kan kännas "konstigt" att bara göra tre övningar när man är på gymmet. Kanske något för dig att kika närmare på? Inget överdrivet avancerat och "enkla" övningar.

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpjaw:

Starting Strength hyllas av många. Få övningar, tre pass i veckan. Jag har kört det ett par gånger och tyckt det varit bra, även om det kan kännas "konstigt" att bara göra tre övningar när man är på gymmet. Kanske något för dig att kika närmare på? Inget överdrivet avancerat och "enkla" övningar.

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Hej, tack för ditt inlägg. Har fått svar och hjälp redan. Hittade ett bra 3 dagars schema på gymgrossisten.se. Dag 1 Push, dag 2 Pull och dag 3 Ben/bål!
Har även fått hjälp av en sjukgymnast med alla tekniker, kost, och andra bra och smarta tips. Blir faktiskt imorgon vecka 4 och jag är sjukt taggad och tycker det är kul som fan!:D

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Nu har jag verkligen inte läst hela tråden. Kör själv ketogen diet (målbild 30g kolhydrater exklusive fiber om dagen) men egentligen bara för att testa när jag ändå har satt min far på den dieten då han har Alzheimer. Gick ner 6kg på 3 månader och ligger väl på 62kg nu med kanske 12% kroppsfett (175 cm lång). Målvikten är väl 75kg med 10% kroppsfett, men har inte så bråttom.

Jaja, var inte det jag tänkte prata om. Tycker att det borde finnas en flowchart eller liknande som man kan fylla i för att bli guidad till vad man bör göra just utifrån sin egen situation. Vissa har ju jätteproblem med att inte äta snask, andra är bara dåliga/lata när det kommer till att laga bra mat. Vissa kanske behöver en viss diet för att tackla sötsuget (ketodieten tar verkligen bort det för mig och jag skippar allt som är sött/sötningsmedel). Någon som har sett ett sådant flowchart? Känns ju mer logiskt än att tro att en one size fit all ska funka, eller att alla bara säger vad som funkade för just dem själva utan att alltid vara tydliga med vad de hade för problem till att börja med.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Nu har jag verkligen inte läst hela tråden. Kör själv ketogen diet (målbild 30g kolhydrater exklusive fiber om dagen) men egentligen bara för att testa när jag ändå har satt min far på den dieten då han har Alzheimer. Gick ner 6kg på 3 månader och ligger väl på 62kg nu med kanske 12% kroppsfett (175 cm lång). Målvikten är väl 75kg med 10% kroppsfett, men har inte så bråttom.

Jaja, var inte det jag tänkte prata om. Tycker att det borde finnas en flowchart eller liknande som man kan fylla i för att bli guidad till vad man bör göra just utifrån sin egen situation. Vissa har ju jätteproblem med att inte äta snask, andra är bara dåliga/lata när det kommer till att laga bra mat. Vissa kanske behöver en viss diet för att tackla sötsuget (ketodieten tar verkligen bort det för mig och jag skippar allt som är sött/sötningsmedel). Någon som har sett ett sådant flowchart? Känns ju mer logiskt än att tro att en one size fit all ska funka, eller att alla bara säger vad som funkade för just dem själva utan att alltid vara tydliga med vad de hade för problem till att börja med.

Hur kommer det sig att du satt din far med Alzheimers på en ketogen diet?

Grejen är att varje person är unik och om alla tänker igenom och räknar sitt intag av energi så kan alla lista ut vad de gör för fel, ex snacks eller för stora portioner. Sedan måste man ha psyket att ta tag i det som är problemet som gör att man själv får i sig för mycket energi. Svårt för de allra flesta tyvärr. 🙁

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

@Smileduck:

Finns teorier om att det ska vara bra för folk med Alzheimer. Finns inte så mycket forskning än dock och det är alltid svårt med livsstilsforskning då den ju inte kan göras i dubbelblinda studier av förklarliga orsaker. Började med att någon rekommenderade boken "Stop Alzheimer Now". Sedan dess har jag hittat något som heter The Bredesen Protocol (ReCode) som kommer vara nästa steg för honom.

Just nu så äter vi inget kött förutom fisk, samt så gott som inga mejeriprodukter heller. Så en väldigt strikt variant, dock med mer än 600g grönsaker om dagen. En sak som varit väldigt tydlig är att han blivit mycket bättre i sin reumatism, där vi helt kunna ta bort de cellgifter han tidigare åt. Då vi bara kört i 3 månader och dessutom traslat lite med olika mediciner under tiden är det för tidigt att säga något om effekten på alzheimern.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.