Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

För ca 10 000 år sedan försvann de sista isresterna sen istiden i Sverige, tänk vad de måste kört bil då som fick isen att smälta.

Tyvärr inte. Det fanns inga bilar då.

Andra faktorer än bilavgaser fick isen att smälta då. Troligen förändringar i solinstrålningen beroende på Milanković-cyklerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler

Det knepiga är att istiden upphörde för 10000 år sedan. Och nu blir det ÄNNU varmare. Hoppsan!

Vi vet varför det blir varmare nu...

Citat:

IPCC AR5: It is extremely likely that more than half of the observed increase in global average surface temperature from 1951 to 2010 was caused by the anthropogenic increase in greenhouse gas concentrations and other anthropogenic forcings together. The best estimate of the human-induced contribution to warming is similar to the observed warming over this period.

Tittar man på diagrammen i AR5 så framkommer det att det inte bara handlar om att vi människor ansvarar för mer än hälften av temperaturökningen. De senaste årtiondena ansvarar vi troligen för MER ÄN 100% (!!!) av den observerade temperaturökningen. (Det har varit en liten minskning i solinstrålningen de senaste decennierna, ÄNDÅ har temperaturen ökat.)

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Avstängd

Jag har då aldrig sett så många självutnämnda klimatologer på Sweclockers!

Är det för att ni kan kyla eller överhetta processorn?!

Disclaimer: har ingen klimatologutbildning men litar mer på experter som doktorerat i atmosfärfysik än de som överklockat en dator utan att bränna upp den. No offense.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam

Att sedan industialisemns start har mängden koldioxid ökat i atmosfären med 40% och metan drygt dubblats. Att detta är växthusgaser känner vi till.

Vi vet även att glaciärer som legat i 5000 år nu smälter bort (exempel ismannen som hittades 1991 i alperna). Vi vet att genomsnittstemperaturerna konstant ökar.

Oavsett om det är mänsklig orsak eller ej så kan man inte neka att något händer och vi bör göra vad vi kan för att minimera effekterna för den enda planet vi har (än så länge, skynda dig 'ol Musk).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har då aldrig sett så många självutnämnda klimatologer på Sweclockers!

Är det för att ni kan kyla eller överhetta processorn?!

Disclaimer: har ingen klimatologutbildning men litar mer på experter som doktorerat i atmosfärfysik än de som överklockat en dator utan att bränna upp den. No offense.

Menar du att någon här har försökt utnämna sig själv till utbildad klimatolog, snarare än bara lite allmänbildad om vad klimatforskarna faktiskt säger?

Eller skall ditt inlägg tolkas som ett förtäckt personangrepp? Kanske för att förmågan att argumentera sakligt on-topic är bristfällig?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunkaboy86:

Så du har upplevt en sommar som denna tidigare med så mycket skogsbränder och sån värmebölja?

Även om det är sant eller falskt så är det irrelevant eftersom vårat livsspann är för kort för att våran tidigare erfarenhet ska vara relevant. Det enda som spelar roll är data och dess långtidstrend, vilket pekar accelererande uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskalle:

En till sån här tråd?

Som du läser?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Jag tror inte på att människan är orsaken till klimatförändringarna, men säger man det är man väl "lågutbildad" och får någon slags idiotstämpel i pannan. Förstår inte att det här har blivit en sån känslig fråga när allt egentligen bara är hypoteser. Ingen kan ju med odiskutabel säkerhet VETA att det är människan som gör att jordens temperatur har stigit en aning. Klimatförändringar fanns ju långt innan människan började bygga fabriker.
Det var inte igår man såg en klimatskeptiker sitta och tala för sin sak i Nyhetsmorgon direkt, konstigt nog brukar panelen som "debatterar" alltid vara på samma sida. Att man aktivt hindrar personer med andra åsikter från att höras väcker lite varningsklockor hos mig och när man använder ett barns åsikter (Greta) som främsta slagträ blir jag också lite fundersam. Ärligt talat, vad vet hon? Dessutom, om detta verkligen var ett garanterat realistiskt hot mot människans överlevnad inom en i sammanhanget nära framtid skulle det råda verklig panik. Nu är det mer "vad ska vi säga till våra barn"-argument och med min låga tilltro till politiker säger det mig att det bara är skrämselpropaganda för att behålla överstatlighet och ta ut mer i skatt. Behandling mot klimatångest? Helt otroligt.

Jag tror att det går i cykler, och just nu är vi eventuellt inne i en varm cykel. Åtminstone var det varmt i somras, men å andra sidan var det kallt och mycket snö under vintern. Om det blir en "normal svensk" sommar i år, läs ~20-25 grader och regn, vad skulle det tyda på? Ingen vet, men personer som stämmer in i skaran med den allmänt acceptera åsikten tar sig direkt friheter att klanka ner på de som tycker annorlunda. Jag förstår inte faran i att man som olika människor också har olika åsikter, vissa kanske skulle behöva träna på sin tolerans.

Permalänk
Medlem

Alla har rätt till sin åsikt och få göra sig hörd. Det betyder dock inte att alla åsikter är lika mycket värda. Jag litar mer på forskare som faktiskt ser på vad som sker med klimatet än nej-sägare som inte har sakkunskaper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Alla har rätt till sin åsikt och få göra sig hörd. Det betyder dock inte att alla åsikter är lika mycket värda. Jag litar mer på forskare som faktiskt ser på vad som sker med klimatet än nej-sägare som inte har sakkunskaper.

Forskning går dock åt båda hållen, beroende på vem som beställer den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Du talar om opinionsbildning? Riktigt forskning går åt inget annat håll än mot sanningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Alla har rätt till sin åsikt och få göra sig hörd. Det betyder dock inte att alla åsikter är lika mycket värda. Jag litar mer på forskare som faktiskt ser på vad som sker med klimatet än nej-sägare som inte har sakkunskaper.

Fråga de som dog på grund av cancer från att röka cigaretter om det var en så bra idé att lita på vad forskarna sa på 50-talet.

Om man bara antar att miljöforskarna idag inte har sin egen agenda och tror på allt så får man mer tid att ägna sig åt de viktigare sakerna här i livet t.ex idol och melodifestivalen.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Det var nya upptäcker som gjorde att vi nu vet att rökning är farligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goosblabla:

Jag tror inte på att människan är orsaken till klimatförändringarna, men säger man det är man väl "lågutbildad" och får någon slags idiotstämpel i pannan. Förstår inte att det här har blivit en sån känslig fråga när allt egentligen bara är hypoteser. Ingen kan ju med odiskutabel säkerhet VETA att det är människan som gör att jordens temperatur har stigit en aning.

Jo det kan man faktiskt säga med väldigt hög säkerhet. Vi vet varför det blir varmare i ett växthus och det går även att räkna på hur mycket varmare det blir i ett växthus när man känner till vad glaset har för inverkan på att släppa igenom ljus och sedan inte släppa ut lika mycket.
På liknande sätt går det att räkna på hur ljus kommer in till vår jord och hur mycket påverkan olika typer av växthusgaser har. Det finns bra uträkningar på hur stark växthuseffekt olika gaser har. Exempelvis ger metan ca 30 gånger högre växthuseffekt än koldioxid gör. Samtidigt vet vi att metan bryts ner efter ett gäng år i atmosfär/statosfär medan koldioxiden inte gör det utan den fortsätter agera växthusgas i tusentals år efter. Det här vet vi alltså vilket är en viktig grund i sammanhanget. Däremot kan vi inte göra perfekta beräkningar på framtiden eftersom att det är så många faktorer som spelar in så osäkerheten på exakta framtidsutfall är tämligen svårt. På liknande sätt som att det är svårt att räkna ut vad det blir för väder om ett år. Så räknar man på växthuseffekten glas ger till ett växthus så är det ganska lättberäknat att förutse effekterna. För hela jorden är det bra mycket mer komplext men det är helt säkert att koldioxid har en bidragande effekt till växthuseffekten. Här råder inte tvivel i forskarvärlden.

Skrivet av goosblabla:

Klimatförändringar fanns ju långt innan människan började bygga fabriker.

Visst är det så. Ingen klimatforskare påstår att människan själva är enda källan till klimatförändringar. Det påstås ej. Det forskarvärlden däremot har sett är att vi bidrar till ytterligare uppvärmning. Under de 300-400 tusen åren människan funnits så har jordens temperatur varierat men hållit sig inom 2 grader i upp och nedgångar. Lägger vi på extra grader själva här utöver de naturliga svängningarna så kan vi skapa problem för oss själva.

Skrivet av goosblabla:

Det var inte igår man såg en klimatskeptiker sitta och tala för sin sak i Nyhetsmorgon direkt, konstigt nog brukar panelen som "debatterar" alltid vara på samma sida. Att man aktivt hindrar personer med andra åsikter från att höras väcker lite varningsklockor hos mig och när man använder ett barns åsikter (Greta) som främsta slagträ blir jag också lite fundersam. Ärligt talat, vad vet hon?

Mjaa. Det hänger väl ihop med att forskarna är tämligen enade i frågan. Det finns säkert undantag, likt för de som tror jorden är platt, men de ser man också sällan i TVsofforna ;). Även om man märker av avsaknaden av flat earthers i TVsofforna så är det kanske inte en rimlig grund till att tro att jorden är platt. Eller för de som inte tror på vaccin. Whetever. Vill bara poängtera att den här typen av resonemang inte är nå vidare starkt i sig.

Skrivet av goosblabla:

Dessutom, om detta verkligen var ett garanterat realistiskt hot mot människans överlevnad inom en i sammanhanget nära framtid skulle det råda verklig panik. Nu är det mer "vad ska vi säga till våra barn"-argument och med min låga tilltro till politiker säger det mig att det bara är skrämselpropaganda för att behålla överstatlighet och ta ut mer i skatt. Behandling mot klimatångest? Helt otroligt.

Upplysningen om läget är svårt. Vi är inte riktigt byggda för att hantera långsamma växande hot. Sådant som tar generationer innan det märks ordentligt. För det är inte så mycket skillnad från ett år till ett annat. Men visst har vi försakat vår omgivning på grund av både bristande kunskap och förmåga till långsiktigt bevarande tidigare.
Dioxinet vi släppt ut i östersjön gör att vi inte får sälja östersjöfisk till andra länder för den innehåller för mycket gift. Exempelvis. Ozonlagret höll vi på att förstöra med freoner och det fanns hårdmurad skepcis mot det här också initialt. Svårare att tro på det man inte ser med blotta ögat eller direkt. Vår begränsning att ta in hotet beskrivs bra i boken Tänka snabbt och långsamt (skriven av nobelpristagare) som går igenom hur vår hjärna arbetar.

Skrivet av goosblabla:

Jag tror att det går i cykler, och just nu är vi eventuellt inne i en varm cykel. Åtminstone var det varmt i somras, men å andra sidan var det kallt och mycket snö under vintern. Om det blir en "normal svensk" sommar i år, läs ~20-25 grader och regn, vad skulle det tyda på? Ingen vet, men personer som stämmer in i skaran med den allmänt acceptera åsikten tar sig direkt friheter att klanka ner på de som tycker annorlunda. Jag förstår inte faran i att man som olika människor också har olika åsikter, vissa kanske skulle behöva träna på sin tolerans.

Ja så är det helt klart. Jorden har cykler som sträcker sig över längre tid. Vi har varmare somrar och kallare och det gäller även vintrar. För 10.000 år sedan var det i snitt kallare än vad det är nu för tiden.
However, som jag tidigare skrivit så känner forskarna till dehär cyklerna också. Det är klimatforskare som står för historiska temperaturmodeller också så det här är inget nytt för dem ;). Men utöver detta har vi sett att vi nu för tiden har en inverkan själva på uppvärmningen av jorden och detta kommer till stor del från de växthusgaser vi släpper ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

@gabriel15: Det var nya upptäcker som gjorde att vi nu vet att rökning är farligt.

Ja eftersom människor dog kunde man inte dölja det men miljön är annorlunda på det sättet.

Man skulle kunna få forskare att t.ex forska fram att jehovas vittne är den sanna religionen och att allt de säger stämmer om man enbart ger de forskare som kommer fram till "rätt" resultat pengar.

Folk skiter helt i verkligheten och att ifrågasätta saker och det är just påhittad miljöforskning är ett så starkt verktyg för att hjärntvätta folk med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goosblabla:

Jag tror inte på att människan är orsaken till klimatförändringarna, men säger man det är man väl "lågutbildad" och får någon slags idiotstämpel i pannan. Förstår inte att det här har blivit en sån känslig fråga när allt egentligen bara är hypoteser. Ingen kan ju med odiskutabel säkerhet VETA att det är människan som gör att jordens temperatur har stigit en aning. Klimatförändringar fanns ju långt innan människan började bygga fabriker.
Det var inte igår man såg en klimatskeptiker sitta och tala för sin sak i Nyhetsmorgon direkt, konstigt nog brukar panelen som "debatterar" alltid vara på samma sida. Att man aktivt hindrar personer med andra åsikter från att höras väcker lite varningsklockor hos mig och när man använder ett barns åsikter (Greta) som främsta slagträ blir jag också lite fundersam. Ärligt talat, vad vet hon? Dessutom, om detta verkligen var ett garanterat realistiskt hot mot människans överlevnad inom en i sammanhanget nära framtid skulle det råda verklig panik. Nu är det mer "vad ska vi säga till våra barn"-argument och med min låga tilltro till politiker säger det mig att det bara är skrämselpropaganda för att behålla överstatlighet och ta ut mer i skatt. Behandling mot klimatångest? Helt otroligt.

Jag tror att det går i cykler, och just nu är vi eventuellt inne i en varm cykel. Åtminstone var det varmt i somras, men å andra sidan var det kallt och mycket snö under vintern. Om det blir en "normal svensk" sommar i år, läs ~20-25 grader och regn, vad skulle det tyda på? Ingen vet, men personer som stämmer in i skaran med den allmänt acceptera åsikten tar sig direkt friheter att klanka ner på de som tycker annorlunda. Jag förstår inte faran i att man som olika människor också har olika åsikter, vissa kanske skulle behöva träna på sin tolerans.

Du verkar blanda ihop växlingar i årstider med klimatet, vi har nu de senaste 70 åren fått varmare och varmare medeltemperatur nästan överallt på jorden, och de facto så blir det mer svängingar i väder med ökad medeltemperatur eftersom polarvinden blir instabil, dvs ibland kommer arktisk luft ned över oss och ger oss köldknäppar ner mot -30 grader

Att människan påverkat klimatet är nu bevisat. Det är bara att se på medeltemperaturen som nu är över 1 grad högre än normalt. Och detta kommer oundvikligen leda till att permafrost och is smälter, vilket kommer att leda till att vi får högre havsvattennivå (vilket ren kan mätas) och leda till att bundet organiskt material kommer att förmultna och leda till högre växthusgasnivåer.

Är detta dåligt? Tja, för folk i varma regioner kommer det att leda till sämre levnadsförhållanden, men för oss i norden kommer det troligen att leda till bättre klimat för odling, dock kommer polarvindarna att bråka med oss vintertid, samt att vi inte är ännu rustade för de varma värmeböljorna som kommer att träffa oss ibland.

Orsaken till att medier och forskare talar emot klimatförändringförnekar är att den konsensus som råder är stark och bottnar i fakta och statistik, inte i att motståndarna har faktiska belägg. Internets grogrunder för bubblor av fanatiker späder på villfarelserna om att det skulle existera en konspiration där man vill uppmana till panik.

Själv råder jag till att man ska lita på klimatforskare och ta det lugnt. Att satsa på fossilfria alternativ som Kärnkraft, vindkraft, solenergi och elbilar är bra. Men t.ex USA, Kina och andra storutsläppare borde straffas i förstahand. Vi i Norden kan inte påverka så mycket med vårt ringa birdrag till det hela.

Ursäktar på förhand för stavfel och grammatiska fel, det är fredag och är inne på min fjärde portion Ha det gött! Trevlig helg

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Klimatet kommer att ändra vare sig vi vill eller inte. bara att anpassa sig eller dö.. vi har helt klart tekniken till att anpassa oss men vill vi? t ex hur mycket resurser lägger vi på riktig hot som vi vet kommer utplåna nästan allt livet på jorden ( asteroid nedslag).. Vad kommer hända när de magnetiska polerna byter plats? hur lång tid kommer det att ta? slutar golfströmmen finnas. ja frågorna är många..
Jag tror att det som är viktig nu är att få ordning så att miljö vänliga bränslen och så vidare blir billigare så kommer vi ju att sluta använda fossila bränslen, det va inte länge sedan vi värmde hus med olja som kom från valar om vi säger så..
Sen får vi inte glömma överbefolkningen heller.. eller rättare sagt hur ska vi lösa mat och vatten.. Detta måste också lösas och det hjälper inte högre skatter om man säger så..

Permalänk
Medlem

För er som tror att global uppvärmning enbart innebär att det kommer bli varmare, ber jag er läsa på. Det innebär extrema toppar åt båda håll, dvs kallare vintrar och varmare somrar. Om någon tycker att detta ser normalt ut,

https://i.redd.it/gapuh6g4drb21.gif

vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska säga. Långt mer än majoriteten av forskningen pekar på att mänskligheten påverkar klimatet, det är inte hypoteser och går helt enkelt inte att bortförklara. Vi går mot en skrämmande framtid.

Permalänk
Medlem

Tror folk överdriver människans betydelse i dessa frågor, bara att ta vulkanen på Island, den orsakade mer utsläpp än vad vi människor släpper ut på hundra år. Visst vi bidrar genom att minska våra utsläpp med några procent här och där, men sen en dag så kommer ännu en vulkan som inte finns med i våra beräkningar och modeller och spyr ut svaveldioxid, aska och koldioxid i atmosfären och alla våra antaganden faller. Konsumera mindre och ägna de extra kronorna åt att va lediga och umgås med familj och vänner istället för o köpa utsläppsrätter eller nått annat jävla påhitt. Mina tankar iallafall

P. S: tro mig konsumtion blir man ALDRIG lycklig av, sann lycka kan man endast få av det som betyder nått

Edit: Ursäkta den hemska grammatiken, sitter på telefonen och orkar inte vara grammatisk korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja eftersom människor dog kunde man inte dölja det men miljön är annorlunda på det sättet.

Man skulle kunna få forskare att t.ex forska fram att jehovas vittne är den sanna religionen och att allt de säger stämmer om man enbart ger de forskare som kommer fram till "rätt" resultat pengar.

Folk skiter helt i verkligheten och att ifrågasätta saker och det är just påhittad miljöforskning är ett så starkt verktyg för att hjärntvätta folk med.

Att människor dog måste varit en stark ledtråd. Om man ändå lyssnat på varningarna innan man lätt det gå så långt.

Tror inte man skulle kunna få forskare att bevisa att någon religion är sann. För att något ska kunna bevisas är kravet först att det måste finnas ett sätt att motbevisa sin tes. Hur gör man det gällande någon gud eller några gudar?

Jag håller med dig om att folk hittar på egna verkligheter. Flat earthers är ju ett talande exempel. Sedan får du gärna länka till exempel på påhittad miljöforskning och vilken relevans det har för klimatpolitiken, om någon.

EDIT: grammatik

Permalänk
Medlem

Transportsektorn står för 14% av globala utsläppen det vill säga alla transportslag som flyg, lastbilar, bussar, fartyg, diesel tåg och bilar mm. i alla länder. Sveriges totala utsläpp utgörs av 1 promille från alla källor men transporter står här för 31,5% så det blir 0,000315%, av detta bidrar bilar med ca 63% så avrundat blir det 0,0002%.

Därför ska vi straffskatta Sveriges bilister med värdens hösta bränsleskatter för att det gör verklig skillnad i miljön.

PS: Ca 100 företag står för 71% av alla utsläpp (inga Svenska).

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/jul/10/...

Skickades från m.sweclockers.com

Justerat efter mer data
Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Att människor dog måste varit en stark ledtråd. Om man ändå lyssnat på varningarna innan man lätt det gå så långt.

Tror inte man skulle kunna få forskare att bevisa att någon religion är sann. För att något ska kunna bevisas är kravet först att det måste finnas ett sätt att motbevisa sin tes. Hur gör man det gällande någon gud eller några gudar?

Jag håller med dig om att folk hittar på egna verkligheter. Flat earthers är ju ett talande exempel. Sedan får du gärna länka till exempel på påhittad miljöforskning och vilken relevans det har för klimatpolitiken, om någon.

EDIT: grammatik

Man lyssnade på forskarna som sa att det INTE var farligt att röka.
Tobaksbolagen hade köpt forskarna på samma sätt som västvärldens politiker köper klimatforskarna.

Skulle politikerna bara betala forskare som visade på att jorden var platt skulle folk antagligen tro på det och acceptera att lösningen på problemet är plastpåsar för 5kr st på Ica.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Transportsektorn står för 14% av globala utsläppen det vill säga alla transportslag som flyg, lastbilar, bussar, fartyg, diesel tåg och bilar mm. i alla länder. Sveriges totala utsläpp utgörs av 1 promille från alla källor så grovt räknat blir det 0.00014% här. Bilar står för ca 60% av dessa utsläpp men troligtvis lite mer andelar än globalt så rundar vi uppåt så att det blir 0,00009%.

Därför ska vi straffskatta Sveriges bilister med värdens hösta bränsleskatter för att det gör verklig skillnad i miljön.
Skickades från m.sweclockers.com

Det här har jag svarat på tidigare så klipper in samma svar
#17782698

Citat:

Den gamla godingen ja :).
Det där kan appliceras på vad som helst egentligen.
Höganäs har väl ca 0,1% av Sveriges befolkning och på samma sätt kan man då argumentera för att man inte behöver betala någon skatt i Sverige när Höganäs ändå är så litet att det inte spelar någon roll. Ja samma sak kan man säga i Arboga också för den delen.
Ja även de som bor längs hornsgstsn i Stockholm är så få att de kan säga samma sak. Såhär kan man fortsätta tills ingen behöver betala skatt längre.
Den ultimata grupperingen är att man går ner på individnivå och säger att en ensam person bidrar så lite att det inte spelar någon roll ändå. Det stämmer ju egentligen.

Problemet är att det här sättet att argumentera inte löser något kring skatteintäkterna utan det handlar enkom om att undvika personligt ansvar. Tvärt om skulle det bli systemkollaps om det här sättet användes som grund för att undkomma diverse grejer.

På precis samma sätt gäller för miljön. Vi kan alla påstå att som enskilda personer för vi så liten inverkan att det inte spelar någon roll. Det gäller inte bara svenskar utan varje person på jorden.
Ändå håller vi på att gemensamt stuka jordens klimat rätt duktigt just nu. Det här argumentet råder liksom inte bot på problemet utan kan endast bidra till att falskt lindra samvetet.

Grejen är den att alla på jorden behöver hålla nere utsläppen. Vi Svenskar är en andel av alla som bor på jorden så det här med att hålla igen gäller alltså även oss.

Så det här är ett utlägg om att den typen sv argument så som " vi är så få att det inte spelar någon roll" i grunden är undermåliga och bristfälliga.

Edit:
Har vi värlens högsta bränsleskatter då? Beror på vad man kollar på verkar det som. För diesel verkar vi ligga högt enligt nedan artikel, yes. Men ja, dieseln var inge vidare så den bör fasas ut oavsett.
För bensin ligger ett gäng andra länder högre.
https://www.theguardian.com/world/2018/dec/03/are-the-french-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man lyssnade på forskarna som sa att det INTE var farligt att röka.
Tobaksbolagen hade köpt forskarna på samma sätt som västvärldens politiker köper klimatforskarna.

Skulle politikerna bara betala forskare som visade på att jorden var platt skulle folk antagligen tro på det och acceptera att lösningen på problemet är plastpåsar för 5kr st på Ica.

Uppenbarligen lyssnade man till sist på de som sa att rökning är farligt. Alla vet idag att rökning är farligt och om man har tvivel har till och med förpackningarna varningstexter.

Ditt andra resonemang, jag förstår inte hur de forskarna som lät sig köpas skulle kunna ha någon vidare framgång med att hävda att vad de kommit fram till är sant. De skulle konstant bli emotsagda av andra med motsägande resultat. Kanske om de fick jättemycket pengar så de kunde köpa alla andra forskare, och sedan alla andra som rotade i deras affärer. En världsomspännandade konspiration som bara några få, upplysta hade insikten att genomskåda? Nja, kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här har jag svarat på tidigare så klipper in samma svar
#17782698

Edit:
Har vi värlens högsta bränsleskatter då? Beror på vad man kollar på verkar det som. För diesel verkar vi ligga högt enligt nedan artikel, yes. Men ja, dieseln var inge vidare så den bör fasas ut oavsett.
För bensin ligger ett gäng andra länder högre.
https://www.theguardian.com/world/2018/dec/03/are-the-french-...

Som du skriver ligger vi högt och det kommer att bli högre med automatiskt årliga skattehöjningar oavsett hur vi använder fordon och hur renare vår fordonsflotta blir med miljön som anledning. Detta kommer skada Sveriges ekonomi med minimala miljövinster, är det för mycket trafik på vissa orter kan man begränsa användningen genom att förbjuda privatbilister att köra på vissa gator alternativt stadsdelar men nu handlar det inte om närmiljö utan om att driva in pengar till annat och det är speciellt landsbygden som får betala priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Som du skriver ligger vi högt och det kommer att bli högre med automatiskt årliga skattehöjningar oavsett hur vi använder fordon och hur renare vår fordonsflotta blir med miljön som anledning. Detta kommer skada Sveriges ekonomi med minimala miljövinster, är det för mycket trafik på vissa orter kan man begränsa användningen genom att förbjuda privatbilister att köra på vissa gator alternativt stadsdelar men nu handlar det inte om närmiljö utan om att driva in pengar till annat och det är speciellt landsbygden som får betala priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan vända på det lite hur man än behagar ;).
Huvudfrågan om miljön kvarstår och där finns det inga genvägar. Vi måste helt enkelt dra ner på fossilförbränningen. Även vi i Sverige. Den som kläcker bättre idéer på hur det faktiskt ska gå till lyssnar jag gärna på. Frågan är helt klart svår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fossilförbränning behöver inte bara minska, den måste avstanna helt och sedan minskas (koldioxid). Tyvärr finns inte tekniken för det, sen har den en fördröjning på ca. 30 år också, så effekterna nu kommer inte kännas förräns om 30 år, likaså är det vad vi gjorde på 90-talet som vi känner av nu, och värre blir det. Isen och polarvirveln i norr agerar som temperaturreglerare, sen så reflekterar även isen energi. CO2 gör ju att en del av energin stannar på jorden, men en del slinker igenom. Men nu börjar det bli lite dåligt med is. När det blir helt isfritt, snabbare än man trott brukar det stå, så hettar du upp haven och jorden så mycket att liv för allt annat än plantor blir omöjligt.

Temperaturregleringen gör det inte bara varmare, utan också kallare på andra ställen - som tex. snöstormarna som härjat i vissa delar USA och Kanada nu - polarvirveln har kommit på villovägar pga. skillnader på temperatur, och så har du jetströmmen som på vissa ställen försvunnit och försvagats och inte hjälper till med att hålla uppe differentialen mellan ekvatorn och polerna.

Problemet som vissa inte verkar förstå är inte att människan inte skulle klara av 2-3 grader mer värme eller dåligt väder tex mer nederbörd, utan att grödorna inte gör det, och människorna och djuren behöver det för att leva. Mera värme - mera vattenånga - mera nederbörd på vissa håll. Gör f.öv även temperaturökningar mer farligt för människokroppen då den har svårare med värme när det är fuktigt.

Tonåringar verkar förstå hur kritiskt det ser ut, men näe, inte kan det vara människan som gjort att CO2 är i rekordnivåer, trots vetenskapen som är ense om det, utom någon idiot här och där som blivit betalda eller tror på nån på youtube som tror att det är en konspiration för att får mer pengar till staten.

edit: och det är bara klimatet. Sen har du grundvattennivåerna. Delhi räknas få slut på vatten 2020.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av circedge:

Fossilförbränning behöver inte bara minska, den måste avstanna helt och sedan minskas. Tyvärr finns inte tekniken för det, sen har den en fördröjning på ca. 30 år också, så effekterna nu kommer inte kännas förräns om 30 år, likaså är det vad vi gjorde på 90-talet som vi känner av nu, och värre blir det. Isen och polarvirveln i norr agerar som temperaturreglerare, sen så reflekterar även isen energi. CO2 gör ju att en del av energin stannar på jorden, men en del slinker igenom. Men nu börjar det bli lite dåligt med is. När det blir helt isfritt, snabbare än man trott brukar det stå, så hettar du upp haven och jorden så mycket att liv för allt annat än plantor blir omöjligt.

Jag håller helt med om att man bör försöka minska eller motverka fossilförbränningen, men jag håller inte med om att tekniken inte finns. Kärnkraften kan i princip ersätta all fossil förbränning direkt eller indirekt, och CO2-infångning finns det flera tekniker för, om än mestadels i försöksstadiet än. Dessutom så kräver dessa tekniker extra energi för att kunna fungera.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1246212/FULLTEXT01...
Det som saknas är den politiska viljan.

Sen köper jag inte heller ditt sista påstående att ifall Jorden blir för varm så kan bara plantor överleva. Jorden har varit isfri under flera tillfällen tidigare med en mycket högre medeltemperatur än den man oroar sig för nu och livet hade inga problem att existera då heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record
Med det sagt så är det såklart inte bra om dessa ändringar sker under ett väldigt kort tidsspann, men det finns såvitt jag vet inget som styrker det du säger.

Skrivet av circedge:

Tonåringar verkar förstå hur kritiskt det ser ut, men näe, inte kan det vara människan som gjort att CO2 är i rekordnivåer, trots vetenskapen som är ense om det, utom någon idiot här och där som blivit betalda eller tror på nån på youtube som tror att det är en konspiration för att får mer pengar till staten.

Oavsett om det som tonåringar tror på är sant eller ej så skulle jag inte använda det som ett argument för min ståndpunkt. Det är ju inte precis så att tonåringar är den mest kritiska och konsekvenstänkande delen av befolkningen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Tror folk överdriver människans betydelse i dessa frågor, bara att ta vulkanen på Island, den orsakade mer utsläpp än vad vi människor släpper ut på hundra år. Visst vi bidrar genom att minska våra utsläpp med några procent här och där, men sen en dag så kommer ännu en vulkan som inte finns med i våra beräkningar och modeller och spyr ut svaveldioxid, aska och koldioxid i atmosfären och alla våra antaganden faller. Konsumera mindre och ägna de extra kronorna åt att va lediga och umgås med familj och vänner istället för o köpa utsläppsrätter eller nått annat jävla påhitt. Mina tankar iallafall

P. S: tro mig konsumtion blir man ALDRIG lycklig av, sann lycka kan man endast få av det som betyder nått

Edit: Ursäkta den hemska grammatiken, sitter på telefonen och orkar inte vara grammatisk korrekt

Har du källa på det? Vad jag läst så bidrog den endast med 2 Gigaton (Mänskligheten släpper ut 40 GT/år)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trollhattan:

Forskning går dock åt båda hållen, beroende på vem som beställer den.

Skrivet av gabriel15:

Man skulle kunna få forskare att t.ex forska fram att jehovas vittne är den sanna religionen och att allt de säger stämmer om man enbart ger de forskare som kommer fram till "rätt" resultat pengar.

Det vetenskapliga metoden fungerar inte så. Bara för att man hör eller läser att "En ny studie visar att X orsakar Y" betyder det inte det på något sätt att den studien är vetenskaplig konsensus. En studie måste granskas, testas och revideras flertalet gånger av flera oberoende parter innan någon form av konsensus kan uppnås. Vad som är fakta är inte upp för tolkning, det är bara den förklaring som bevisen pekar mot med överväldigande säkerhet (>99%) för tillfället.
https://traningslara.se/hur-man-studerar-nagot-vetenskapligt/

Även om ett forskarteam är sponsrat av ett stort företag så kan forskningen vara korrekt utförd, men beroende på hur brett man har utfört studien så kan resultaten vara till den ene eller andres fördel, och bara för att det står i media behöver det inte heller vara sant. Inget av dessa är resultatet av att vetenskapen är korrupt eller felaktigt utförd.

Skrivet av gabriel15:

Fråga de som dog på grund av cancer från att röka cigaretter om det var en så bra idé att lita på vad forskarna sa på 50-talet.

Jag är rätt så säker att det inte fanns några långsiktiga studier på 50-talet som visade på rökningens skada. Bristen var tolkningen och förmedlingen av informationen, inte vetenskapen i sig.

Skrivet av gabriel15:

Folk skiter helt i verkligheten och att ifrågasätta saker och det är just påhittad miljöforskning är ett så starkt verktyg för att hjärntvätta folk med.
-----
Om man bara antar att miljöforskarna idag inte har sin egen agenda och tror på allt så får man mer tid att ägna sig åt de viktigare sakerna här i livet t.ex idol och melodifestivalen.

Jag tror att ett problem med dagens samhälle är att folk inte är kritiska nog, samt att man inte orkar sätta sig in i allt, vilken kan vara förståeligt då det är ett berg av information att bearbeta. Detta sker på båda sidor dock för jag har aldrig mött en klimatskeptiker som konkret kan nämna varför en studie inte är trovärdig, utan jag hör de bara repetera konspirationen och vad andra klimatskeptiska röster och tidsskriver säger, vilket jag tycker är lika dumt som att blint tro på vad "experter" säger. Två sidor av samma mynt.

Och åter igen, bara för att man inte gillar resultatet av vissa vetenskapliga studier så gör man inte någon en god gärning genom att svartmåla vetenskapen som korrupt. Den vetenskapliga metoden är det bästa sättet att komma fram till en förklaring av verkligheten som vi känner till. Om man inte tycker något stämmer med sin uppfattning så måste du bevisa varför istället för att kasta anklagelser. Allt annat är bara regressivt.

Jag är väldigt noga med att det framgår tydligt om det jag säger är en åsikt eller fakta då jag värderar sanning och ärlighet högt. Nu har du påstått att miljöforskning är påhittad och att miljöforskare har en egen agenda. Vad har du för bevis för dina påståenden som inte kan förklaras med det jag nämnt tidigare (bristfälliga förutsättningar, bristfälligt/ej granskade studier, media-hype)?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."