Quiz: Datorspelens musik

Permalänk
Medlem

8/10 Jag tog några med uteslutningsmetod och sen fick jag in ett par halvgissningar där jag anade vad det var.

Permalänk
Medlem

7/10 - inte såååå pjåkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

10/10, de flesta inom ett par sekunder. Har lyssnat på en del soundtracks i mitt liv.

Gissade på sista då jag aldrig varit intresserad av den typen av "grand strategy games" och har lyckats med konststycket att aldrig ha spelat Age of Empires.

Skrivet av HappySatan:

7/10. Skäms öronen av mig för att jag inte kände igen låten från Unreal Tournament. När i spelet spelas den? Tror mig ha någonstans runt tusen timmar nedplöjda där, så märkligt att jag inte känner igen den.

Minns inte om låtarna var kopplade till banor eller random, men det är en av de mest igenkännbara låtarna: https://www.youtube.com/watch?v=3otKIBNqciw

Har alltid varit ett fan av det soundet. Unreal, Unreal Tournament, Deus Ex och Crusader No Remorse var alla av samma team och de sista stora titlarna att köra med trackad MOD-musik istället för sekventiellt inspelade låtar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm. Att försöka göra denna quiz på jobbet gick ju sådär med tanke på att Youtube är blockerat..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Baba Yetu till Civ IV, fan den intromusiken satte verkligen känslan på spelet. Visste inte låten vann en Grammy, men det tycker jag den är värd.

Permalänk
Medlem

Fick 4/10 varav det var endast Age of Empire jag inte chansade på... Kände inte ens igen namnen på majoriteten av spelen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

9/10
Skäms över att det var Starcraft jag bommade på

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

9/10 tog 5 inom 2 sekunder av låten, kul quiz!

Permalänk
Medlem

3/10 inte så konstigt.. stänger av all musik direkt

Permalänk

5/10 med noll rätt på gissningarna och alla fel på det jag tvekade mellan två på:D
Sjukt jag missade wow med tanke på man grävt ner säkert ett år speltid i det spelet men detta var kanske någon musik från någon Alliance loading screen eller nått?

Permalänk
Medlem

Min första 10a! Konstigt då det inte var så många av dessa jag har spelat. Jag visste ju ändå vad det är för typ av spel och sedan försöka associera musikstycket till det. Hade väl lite tur också

Permalänk

9/10, och hur fasen det gick till har jag ingen aning om. Det är kanske läge att köpa en trisslott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

9 av 10, missade näst sista. Attans! Dock otroligt kul quiz!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

7/10, nostalgitrippen på vissa var stor. Hade fel på de 3 jag behövde gissa på

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

2/10 för mig. Endast ett spel jag har spelat av dem, och det kände jag igen. Sen var melodin samma som ett senare när det gällde ett annat, så den var också lätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul quiz med många klassiker! 9/10, föll på starcraft vilket var retlig, spelade dock aldrig spelet när det begav sig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

5/10 sims, wow och aoe var solklara. resten gissade jag.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk

6/10, den här var svår.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt 10/10 trots några chansningar. Saknade egentligen bara Heller March som bonus fråga så hade den varit komplett!!👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

8/10 blev baitad av lejonkungen. Kul quiz!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

9/10

Gissade på nära hälften eftersom jag aldrig lirat vare sig Grim Fandango, Elder Scrolls or Sims.

Hade 9/10 på sista o tyckte det var så likt Ace of Mythology att jag valde det.....

Skrivet av Chromatic:

9/10 spelmusik är nästan det enda jag lyssnar på, även filmmusik ibland... Folk tycker det är konstigt(???)

Samma här. "Vanligt" folk tycker det e underligt men det e bara till o strunta i 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

5/10 rätt, det verkar som om jag behöver spela lite mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

9/10. Fick chansa på nr 8 och bommade.

Permalänk
Medlem

10/10, rätt bra med tanke på att det bara var 4 frågor med alternativ från spel jag spelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

8/10 Gillar att ni på SweC har samma uppfattning som mig vilka tracks från spelen som var mest ikoniska tex Dune 2. Att det egentligen inte fanns någon main ingame-theme, men just det tracket är ju kanske det mest oförglömliga. Samma med starcraft, o flera andra av spelen... Just början på Starcraft themet ni klippte har f.ö. alltid påmint mig om introt på Bomfunk MC's Freestyler.

Sims-frågan klarade jag endast för att jag råkat höra tracket ett par ggr för typ 13 år sen. Det enda tillfället jag närvarade när tjejen lirade sims, men tracksen var bra o inpräntades i skallen. Påminnde mig om att jag bör lyssna igenom OST'et.

I övrigt när jag inte kan frågor om spelmusik försöker jag lyssna vilken sorts midi-device som används, alternativt om det är cd/wav för att avgöra ålder o stil gentemot på ett ungefär när jag minns spelen releaseades.

Finns många intressanta OST-experiment på nätet, tex detta lilla experiment där man spelat upp Dune's (1) soundtrack med flera sorters midi-devices (synthiga adlib och div orkestriga GM's) och sammanfogat resultatet till ett... Blir ganska effektfullt! :
https://youtu.be/o-Q_UO6Hp7U?t=4

Skrivet av HappySatan:

Skäms öronen av mig för att jag inte kände igen låten från Unreal Tournament. När i spelet spelas den? Tror mig ha någonstans runt tusen timmar nedplöjda där, så märkligt att jag inte känner igen den.

Jag minns iaf att den var på Rymdskepps-leveln. Den när man är i och utanpå skeppet i hyperspace... Kanske även nån mer map.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

6/10 men det var pga att jag var för snabb med att svara

och trycker man vidare till nästa fråga medans musiken spelas så dubblas musiken så det blir 2 videor med musik som dunkar på, antagligen en bugg?

Ja, det är tyvärr en bugg i tjänsten vi använder. Inget vi kan göra något åt.

Ontopic: 9/10 med väldigt många gissningar. Lite för gamla spel för mig.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Några riktigt lätta, men många svåra. Fråga 8 tror jag det var, har jag inte ens hört talas om alternativen Saknar dock många klassiker, men kanske hade vart för lätt. Men typ tetris theme eller hell march från red alert

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

9/10 utan att ens lyssna på låtarna, tycker det var på tok för lätta alternativ då det enda man behövde kolla på var vilken utan alternativen som är väldigt ikonisk, var liksom lite "välj det mest kända utav dessa spelen så är det rätt svar". Sedan är det klart att man gick tillbaka och gjorde det igen bara för att lyssna på musiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

9/10 utan att ens lyssna på låtarna, tycker det var på tok för lätta alternativ då det enda man behövde kolla på var vilken utan alternativen som är väldigt ikonisk, var liksom lite "välj det mest kända utav dessa spelen så är det rätt svar". Sedan är det klart att man gick tillbaka och gjorde det igen bara för att lyssna på musiken

Vad som är mest känt är nog rätt subjektivt, för jag gick på samma princip på de åtta jag inte kunde. Hade fel på alla åtta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S