Upphovsrätten kring Svea Rike från -97

Permalänk

Upphovsrätten kring Svea Rike från -97

Spelade Svea Rike I och II när jag var yngre.

Idén om att göra en nedbantad app-version av spelet kom här om veckan när det krashade gång på gång och nu vägrar den lämna.

Vet någon hur upphovsrätten fungerar kring ett så daterat spel?
Utan att gå för djupt in i juridiken, är det någon som vet vart ska jag vända mig för att få reda på mer?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det är väl 70 år som gäller även för datorprogram så jag antar du behöver OK från de som äger ursprungsverket. Om du inte vill vänta i 49 år till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige#Gilt...

Permalänk
Medlem

Tänk på att spelet i sig är baserat på ett brädspel som kanske fortfarande säljs (antar att det fortfarande säljs brädspel även om jag inte själv köpt något på typ 25 år).

Permalänk

@Naki: Aight, så då behöver jag hitta vem som äger rättigheterna till allt utgivet av Levande böcker antar jag.

Eller tror du studion som utvecklade spelen är de som kan godkänna?

Permalänk
Keeper of Traditions

Antar att det är Pan Vision du får kontakta, då Levande Böcker numer ingår där:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pan_Vision

Annars kan du väl göra en mod till Civilization

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Omöjligt att veta vem som har vilka rättigheter till vad, det vet bara de som ingått avtalen i fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med upphovsrätt är en djungel.
Backpacker var ett annat känt spel från den tiden (typ). Har släppts ett nytt backpacker på mobil med samma namn och samma upplägg men det är helt frikopplat från originalet. P3 spel hade nyligen ett avsnitt om det där och där har de nya utvecklarna inte ens frågat om lov tydligen.
Här är avsnittet från p3 spel
Så det är görbart.
Men alla är säkert inte lika förlåtande som backpackerutvecklarna var.

Står på wikipedia att levande böcker var utgivare av spelen svea rike och att de sedan blev sammanslagna med PAN Vision AB. I dina skor hade jag tagit kontakt med PAN Vision och kollat läget.
Lyssnar man på p3-klippet så känns det som att det kan gå att prata med folk iaf så det ger lite hopp ;).
Risken om man frågar är väl att man får ett nej. Men det där är svårt för man vill kanske inte heller har ett aktivt spelbolag i nacken heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Antar att det är Pan Vision du får kontakta, då Levande Böcker numer ingår där:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pan_Vision

Annars kan du väl göra en mod till Civilization

Har det lite som ett mål för min programmering i java men om det blir för stort kanske jag går över till att modda ihop det.

Skrivet av Söderbäck:

Det där med upphovsrätt är en djungel.
Backpacker var ett annat känt spel från den tiden (typ). Har släppts ett nytt backpacker på mobil med samma namn och samma upplägg men det är helt frikopplat från originalet. P3 spel hade nyligen ett avsnitt om det där och där har de nya utvecklarna inte ens frågat om lov tydligen.
Här är avsnittet från p3 spel
Så det är görbart.
Men alla är säkert inte lika förlåtande som backpackerutvecklarna var.

Står på wikipedia att levande böcker var utgivare av spelet och att de sedan blev sammanslagna med PAN Vision AB. I dina skor hade jag tagit kontakt med PAN Vision och kollat läget.
Lyssnar man på p3-klippet så känns det som att det kan gå att prata med folk iaf så det ger lite hopp ;).
Risken om man frågar är väl att man får ett nej. Men det där är svårt för man vill kanske inte heller har ett aktivt spelbolag i nacken heller.

Good old backpacker. Sortera fisk i Norge. Bra tips! Kollar in avsnittet.

Har mailat Pan Vision nu, får se vad det ger. I vilket fall skulle trubbel nog först börja när jag delar ut någon produkt eller försöker tjäna pengar på det men lika bra att sätta juridiken i rullning redan nu.

Tack för tipsen! Ser till att uppdatera om det blir något svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@CakelyBakely kul med uppdatering!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Apropå backpacker, går det att spela original spelen idag på en modern dator? Antar att dom är så inlompatibla som det går, vill komma så nära originalen som möjligt.
Klassiker att lira när man gick i skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det går ju även att göra ett nytt spel med samma ide, om det ändå är en nerbantad version, kalla det något annat och hitta på egen logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Apropå backpacker, går det att spela original spelen idag på en modern dator? Antar att dom är så inlompatibla som det går, vill komma så nära originalen som möjligt.
Klassiker att lira när man gick i skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Det går med VMBox eller vad det heter. Jag lirar BP2 och Svearike 2 ibland. Det kan vara lite jobbigt att fixa det först, för man måste ha de gamla färgerna 32/64 bitars om jag minns rätt . Men när det är över så fungerar det fint.

Permalänk
Medlem

Skapa en kopia istället. Varenda spel på android är ju en kopia. Och Sveriges historia har ingen patent på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3