Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Då handlar det ju inte längre om 30 års sparhorisont utan ett eller ett par år och då är det en annan sak.

Större köp (över 200,000 kr) gör jag sällan, så det kan lätt gå 30 år

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Min nuvarande portfölj: 30% Länsförsäkringar Global Indexnära
Ca 10% Chansaktier inom läkemedel (Hamlet Pharma och Redsense Medical, suttit på dessa i över 1 år)
60% aktier:
Industrivärden, Castellum, Volvo, Latour, Rottneros, Nolato, Nordea, Balder, HM, Stora Enso, Kinnevik & kindred group. Mitt senaste tillskott blev idag Swedbank efter en krasch på 20%

Danske bank är ner runt 50% sen skandalen briserade där, inte för att jämför äpplen med päron men ändå.
Tänte sitta och ruva på köpknappen på Swedbank ett tag till

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Som sagt, 1,4% förvaltningskostnader.

Behöver inte lyfta ett finger tills jag vill ta ut pengarna. Gått 5,7% upp ren sen jag började 3 januari.

Helt acceptabelt i mina ögon

Indexfonder kan drabbas rätt rejält om det blir finnanskris, enligt statistiken hos Lokaltapiola har de undvikit såna och minskat värdeminskningen till en tredjedel jämfört med marknadens nedgång. Känns tryggt.

1,4% blir väldigt mycket pengar på 30 år, ränta-på-ränta effekten gäller även avgifter.
Testa själv https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

1,4% blir väldigt mycket pengar på 30 år, ränta-på-ränta effekten gäller även avgifter.
Testa själv https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men jag kan sova lugnt om nätterna eftersom de har sitt eget kapital förvaltat i samma investering. Vill inte vara hands-on med investeringen, den ska sköta sig själv

Håller med om att det finns lukrativare investeringar men säkrare tvivlar jag på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Håller med om att det finns lukrativare investeringar men säkrare tvivlar jag på.

Hur många exempel vill du ha?

I stort sett varenda penningmarknadsfond är betydligt säkrare än din fond, de kan i princip jämställas med att ha pengarna på ett bankkonto med insättningsgaranti. Avkastningen är därefter (i stort sett noll) men det är risken också.

Men, det är dina pengar, du gör som du vill. Over and out.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

madrassen

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag började också spara nyligen (i början av 2018, fonder) och allt gick så himla bra och jag var jättenöjd till efter sommaren då jag gick från typ 12% plus till nu 7% minus. Har dragit ner på måmads-sparandet och lägger på ett vanligt tråkigt bankkonto igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju nu du ska köpa...

Det går inte att time:a marknaden. Om inte professorer och experter som studerat börsen i hela sitt liv klarar det, hur ska du göra det? Den enda fördelen småsparare har är att vi har tid. Personligen skyr jag sparkonton som pesten, du förlorar i princip pengar då räntan är lägre än inflationen! Just nu har jag mina egna pengar på sparkonto eftersom jag ska köpa bostad om 6 månader, dvs min sparhorisont är väldigt kort just nu och marknaden är lite skakig. Jag kan inte ta risken att börsen kraschar just nu eftersom jag inte har tid att vänta på att det vänder igen. Det är till skillnad från min pension som är 100% i hög risk fonder då jag ändå ska vänta 45-50 år på det. Sparar man längre än 12 månader bör man dock överväga att investera, de mest säkra fonderna ger ju ändå mer än 1% hos banken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

1,4% blir väldigt mycket pengar på 30 år, ränta-på-ränta effekten gäller även avgifter.
Testa själv https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart är det så att avgifter kan bli dyrt på slätt förvaltade fonder.
Men jag vill lägga till en sak kring den där kalkylatorn.
Den förutsätter x% avkastning (alltså samma) för två fonder med olika förvaltningsavgift. Där kommer ju den med lägst förvaltningsavgift alltid att vinna såklart. Väldigt enkelt ;).
I verkligheten väljer man väl en fond som har lite högre förvaltningsavgift just för at de också förväntas leverera bättre än indexfonderna.
Huruvida enskilda fonder sedan slår indexfonder är en diskussion i sig och det går verkligen att djupdyka i det området!
Men om vi lämnar den delen just nu så tänker jag att en rimligare jämförelse mellan olika fonder borde vara avkastningen efter förvaltningsavgiften är tagen.

Alltså - levererar en fond utan förvaltningskostnad en avkastning på 2% årligen så kan det vara ett sämre val än en fond som levererar 5% avkastning men har 2% förvaltningsavgift. Totalt går man 3% plus på den med avgift men bara 2% på den utan avgift.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Hur många exempel vill du ha?

I stort sett varenda penningmarknadsfond är betydligt säkrare än din fond, de kan i princip jämställas med att ha pengarna på ett bankkonto med insättningsgaranti. Avkastningen är därefter (i stort sett noll) men det är risken också.

Men, det är dina pengar, du gör som du vill. Over and out.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa en indexfond som kan dämpa en finanskris med runt 60%? Det är därför jag investerar i fonden, den går upp 5% årligen och tappar sällan värde.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Visst, men jag kan sova lugnt om nätterna eftersom de har sitt eget kapital förvaltat i samma investering. Vill inte vara hands-on med investeringen, den ska sköta sig själv

Håller med om att det finns lukrativare investeringar men säkrare tvivlar jag på.

19 av 20 aktiva fonder underavkaster på en 10 års period (dvs avkastar mindre än index). En indexfond är dessutom bredare än en aktiv förvaltad fond som försöker hitta "guldkornen". Indexfonden är då "säkrare" eftersom den kommer variera mindre över tid.

Om du investerar 100 000 kr i din fond och inte rör den på 30 år så har du betalt 130 000 kr i bara avgift, Detta kan jämföras med billigaste indexfonden (Avanza Global) som kostar dig 12 000 kr över samma period.

Vill du göra din förvaltare tryggare om natten så fortsätt med aktivt förvaltade fonder, om du istället sätter dig själv före så välj en indexfond.

Permalänk

Konto med sparränta. Kan bara gå på ett sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Konto med sparränta. Kan bara gå på ett sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, långsamt nedåt

OnT: I min lägenhet, genom att betala ned lån och hoppas att värdet fortsätter stiga.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Japp, långsamt nedåt

Hahah

Så sant

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Visa en indexfond som kan dämpa en finanskris med runt 60%? Det är därför jag investerar i fonden, den går upp 5% årligen och tappar sällan värde.

Visst, 1/3 valfri global indexfond. 2/3 spiltan räntefond.
Där har vi typ de du får för 1,4% fast till priset 0,26%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Visa en indexfond som kan dämpa en finanskris med runt 60%? Det är därför jag investerar i fonden, den går upp 5% årligen och tappar sällan värde.

Vad jag kan se säljer lokal tapiola ett antal blandfonder, dvs de är en sammansättning av aktieindexfonder och räntefonder i olika procentuell fördelning beroende på vilken du väljer. Det minskar såklart risken jämfört med en ren aktiefond, men det är långt ifrån en unik produkt. I princip alla banker erbjuder detta, du kan även sätta ihop en egen portfölj med samma risk och förväntad avkastning genom att själv fördela dina pengar i motsvarande del mellan räntefonder och aktiefonder. Den enda skillnaden blir priset du betalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Helt klart är det så att avgifter kan bli dyrt på slätt förvaltade fonder.
Men jag vill lägga till en sak kring den där kalkylatorn.
Den förutsätter x% avkastning (alltså samma) för två fonder med olika förvaltningsavgift. Där kommer ju den med lägst förvaltningsavgift alltid att vinna såklart. Väldigt enkelt ;).
I verkligheten väljer man väl en fond som har lite högre förvaltningsavgift just för at de också förväntas leverera bättre än indexfonderna.
Huruvida enskilda fonder sedan slår indexfonder är en diskussion i sig och det går verkligen att djupdyka i det området!
Men om vi lämnar den delen just nu så tänker jag att en rimligare jämförelse mellan olika fonder borde vara avkastningen efter förvaltningsavgiften är tagen.

Alltså - levererar en fond utan förvaltningskostnad en avkastning på 2% årligen så kan det vara ett sämre val än en fond som levererar 5% avkastning men har 2% förvaltningsavgift. Totalt går man 3% plus på den med avgift men bara 2% på den utan avgift.

Javisst, det kommer finnas fonder som slår index, problemen är två:

1) Du vet inte vilken fond som kommer göra det imorgon. Att den gått bra hittills säger väldigt lite om hur den kommer gå i framtiden.

2) Ju längre tidsperspektiv, desto färre blir de. Om de dessutom har en hög avgift som ligger och tuggar minskar sannolikheten att de ens lyckas följa index över tid.

Och så har vi en trea också som är att i princip all forskning, några nobelpristagare i ekonomi och till råga på allt warren buffet, säger samma sak:
Det är väldigt svårt att förutse vilka som kommer att slå index. Det mesta tyder på att de som lyckats bara haft tur.

Lite kuriosa: https://money.cnn.com/2018/02/24/investing/warren-buffett-ann...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Javisst, det kommer finnas fonder som slår index, problemen är två:

1) Du vet inte vilken fond som kommer göra det imorgon. Att den gått bra hittills säger väldigt lite om hur den kommer gå i framtiden.

2) Ju längre tidsperspektiv, desto färre blir de. Om de dessutom har en hög avgift som ligger och tuggar minskar sannolikheten att de ens lyckas följa index över tid.

Och så har vi en trea också som är att i princip all forskning, några nobelpristagare i ekonomi och till råga på allt warren buffet, säger samma sak:
Det är väldigt svårt att förutse vilka som kommer att slå index. Det mesta tyder på att de som lyckats bara haft tur.

Lite kuriosa: https://money.cnn.com/2018/02/24/investing/warren-buffett-ann...

Skickades från m.sweclockers.com

Yeye, jag känner till det här sedan innan. Därför jag skrev att det här är ett eget kapitel.
Har man tänkt köra samma fond i 30 år så är det här av relevans. Men jämförelsen fonder emellan vill jag ändå påstå görs bäst efter att avgiften räknats av.
Det blir nämligen aldrig missvisande. För visst ska man vara försiktig med avgifterna, men jag tycker nog det går till överdrift ibland nu för tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Min nuvarande portfölj: 30% Länsförsäkringar Global Indexnära
Ca 10% Chansaktier inom läkemedel (Hamlet Pharma och Redsense Medical, suttit på dessa i över 1 år)
60% aktier:
Industrivärden, Castellum, Volvo, Latour, Rottneros, Nolato, Nordea, Balder, HM, Stora Enso, Kinnevik & kindred group. Mitt senaste tillskott blev idag Swedbank efter en krasch på 20%

Redsense Medical har årsrapport på tisdag. En bit in i presentationen som börjar vid ca en timme och sex min in i klippet nedan säger VD:n att vi är mitt i "hockey-sticken" gällande omsättningen. Under Q3 ökade intäkterna med 548 procent jämfört med motsvarande period under föregående år. Han säger även att nuvarande kassan räcker till att nå positivt kassaflöde. Ska bli intressant att se siffrorna för Q4. Fortsätter intäkterna upp kan det nog bli fart på kursutvecklingen också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av spirit_ande:

Japp, långsamt nedåt

OnT: I min lägenhet, genom att betala ned lån och hoppas att värdet fortsätter stiga.

Följer ju bara riksbanken. Var uppe i 2.3% för något år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Amorterar på lånet så mycket som möjligt, då vi har planer på att flytta till större inom en snar framtid.

Kontantbuffert på 1 bruttolön, sällan mer krävs i oväntade utgifter under en och samma månad.

Privat pensionssparande är ett månadssparande (ibland lite extra) 100% aktier, stabila utdelningsbolag, flest svenska men även några nordiska och USA. Sparhorisont 25-30 år. Målet är att ligga mellan 10-15% av månadslönen i månaden.

Barnen, månadssparande + födelsedagspengar (de är för små för att använda dem) fonder spritt globalt. Ca 60% globalfond, 20% svenska, 20% asien och tillväxtmarknader.
Sparhorisont 18-20 år, främst för insats till lägenhet när de ska flytta hemifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spirit_ande:

Japp, långsamt nedåt

OnT: I min lägenhet, genom att betala ned lån och hoppas att värdet fortsätter stiga.

Du förstår nog vad jag menar. Ett säkert sparsätt där man aldrig förlorar pengar sen får man en skön liten utbetalning vid årsskiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knotvillage:

Du förstår nog vad jag menar. Ett säkert sparsätt där man aldrig förlorar pengar sen får man en skön liten utbetalning vid årsskiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad som menas med att "förlora pengar", för förlora köpkraft med dagens räntenivåer gör du ju i alla fall. Inflationsmålet ligger på stadiga 2% och de högsta räntorna för sparkonton med insättningsgaranti och fria uttag ligger på knappt 1%. Sedan ska den kapitalvinsten beskattas 30%...

Sparkonton är perfekta för en buffert och för att säkra tidigare kapitalvinster på kort sikt, men jag hoppas att du inte t.e.x pensionssparar privat i sparkonton? Då ska man ju helt klart unna sig risken med aktier/aktiefonder

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag skulle aldrig kunna ha ett sparsystem som kan ge precisa motsatsen. När jag var som bäst hade jag nästan 1000kr/månad utan att göra ett dugg. Sen att man ska skatta för skattade pengar är jag inte riktigt inte med på men det är ju bara att gilla läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knotvillage:

Jag skulle aldrig kunna ha ett sparsystem som kan ge precisa motsatsen. När jag var som bäst hade jag nästan 1000kr/månad utan att göra ett dugg. Sen att man ska skatta för skattade pengar är jag inte riktigt inte med på men det är ju bara att gilla läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, aktier kan ge en väldigt negativ avkastning under ett enskilt år, vissa gånger runt minus 50%. Men historiskt sett har aktieindex alltid gått upp med i genomsnitt cirka 7-8% över tid. Trots att det alltså varit såhär så länge som börsmarknader funnits finns det ju såklart en risk för att en krasch inte återhämtar sig, men med tanke på historiken är den risken minimal.

Vi i tråden skriver inte det här bara för att jävlas utan det vore helt enkelt i ditt bästa intresse att faktiskt investera i aktier/aktiefonder för dina långsiktiga sparmål, t.e.x pension. Det är mycket pengar som förloras på att inte ta risken. Jag förstår såklart tankegången kring att det helt enkelt känns principiellt fel att gå minus i sitt sparande ett enskilt år, men man måste se det långsiktigt om sparmålet nu faktiskt är långsiktigt. Då ska du inte ens behöva logga in på kontot och kolla väret förrän tiden är kommen då du faktiskt vill ha pengarna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har äntligen säkerställt en grundtrygghet i ekonomin, kontantbuffert för en månadsutgifter, buffert för 3månadsutgifter på vanligt sparkonto samt fått ihop en skaplig kontantinsats/lagfart/pantbrev för ett hus i vår prisnivå. Något jag skulle haft för 20år sedan men har av olika skäl som man inte kan påverka att det blivit så. Vi fortsätter spara ca 40% av nettoinkomsten till kontantinsats (och tyvärr är vi inte så välbetalda) och ev överskott får agera husbuffert.

Men nu tänkte jag försöka få igång ett månadssparande med någon form av avkastning/värdeutveckling. Tänkte börja med blygsamma 1000kr/mån som kan/kommer utökas allteftersom husplanerna går i lås. Är man en idiot om man börjar månadsspara 50/50 i avanzas global och zero, jag har inte så stort börsintresse och tyvärr gått miste om mycket då jag alltid stått utanför.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@john_doe:

Även om det gått något år så är information lika aktuell idag.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/04/03/alla-lagrpisfonder...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har äntligen säkerställt en grundtrygghet i ekonomin, kontantbuffert för en månadsutgifter, buffert för 3månadsutgifter på vanligt sparkonto samt fått ihop en skaplig kontantinsats/lagfart/pantbrev för ett hus i vår prisnivå. Något jag skulle haft för 20år sedan men har av olika skäl som man inte kan påverka att det blivit så. Vi fortsätter spara ca 40% av nettoinkomsten till kontantinsats (och tyvärr är vi inte så välbetalda) och ev överskott får agera husbuffert.

Men nu tänkte jag försöka få igång ett månadssparande med någon form av avkastning/värdeutveckling. Tänkte börja med blygsamma 1000kr/mån som kan/kommer utökas allteftersom husplanerna går i lås. Är man en idiot om man börjar månadsspara 50/50 i avanzas global och zero, jag har inte så stort börsintresse och tyvärr gått miste om mycket då jag alltid stått utanför.

Låter smart, jag hade nog kört 60% global, 40% svenska. Du skulle kunna köra 20% zero och 20% spiltan investmentbolag. Sen är det bra att sprida i fler marknader och fonder när du har en högre summa, t.ex. asien och tillväxtmarknader.

Du kan annars köra aktier också, man behöver inte ha ett jätte intresse. Jag säljer ytterst sällan, fyller på månadsvis. Kollar 1-2 gånger i veckan och läser rapporterna. Har 15 bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har äntligen säkerställt en grundtrygghet i ekonomin, kontantbuffert för en månadsutgifter, buffert för 3månadsutgifter på vanligt sparkonto samt fått ihop en skaplig kontantinsats/lagfart/pantbrev för ett hus i vår prisnivå. Något jag skulle haft för 20år sedan men har av olika skäl som man inte kan påverka att det blivit så. Vi fortsätter spara ca 40% av nettoinkomsten till kontantinsats (och tyvärr är vi inte så välbetalda) och ev överskott får agera husbuffert.

När du skriver " Vi fortsätter spara ca 40% av nettoinkomsten till kontantinsats..." var stoppar du dessa pengar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kontantbuffert på 1 bruttolön, sällan mer krävs i oväntade utgifter under en och samma månad.

Det beror lite på boendeform och arbetssituation.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

När du skriver " Vi fortsätter spara ca 40% av nettoinkomsten till kontantinsats..." var stoppar du dessa pengar?

Det går in på vanligt sparkonto, törs inte ha dem någon annanstans kommer användas till sommaren hoppas jag. Målet med de pengarna är att ha kontantinsats med pengar till lagfart och ev pantbrev och beroende på belåningsgrad så blir det pengar över så ska det vara en husbuffert för ev behov som säkerligen kommer upptäckas/finnas.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”