"Internetsladd i hårddisken" förevigat på episk t-shirt

Permalänk
Medlem

"Jag skulle inte säga att gemene man har kunskap nog att komma åt dem. Det krävdes att man gjorde en portskanning på servern och en viss form av ansträngning." - Björn Arkinger, affärsområdeschef på MedHelp AB.

Hur är storlekarna på t-shirtarna? kvalitén? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Kul grej att ni tar tillfället i akt och gör nått kul med en aktuell händelse, men....

synd att ni inte kör någon kaffemugg!

även om det tar lite längre tid med en mugg så brukar såna här tekniksaker ändå ju bli lite "intern-skämtaktiga", och ingenting jag skulle dra på mig som en T-shirt någonsin, men absolut skulle köpa mig en mugg och sitta o skrocka åt om ett år för mig själv, men liksom inte dra på mig en T-shirt och gå ut på stan

Permalänk
Medlem

Den där t-shirten vore episk att ha på kommande fredagspub på jobbet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Hysteriskt kul! "Internetsladd" är ett ord vi slänger oss med på jobbet när vi bygger SCADA till elstationer

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk

Hoho!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var är T-shirten,
"Oj, ip adressen fick en DNS också!" http://nas.applion.se

Permalänk
Medlem

haha så klockrent gå med den tröjan till vårdcentralen sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en. Dock bor man i England så det skulle vara endast en själv som hade fattat om jag hade den på mig.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Haha guld!
Köpte "modermodemet"-tröjan, annars hade jag nog slagit till.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Haha, fick köpa en

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myriad973:

Från feber.se kommentar på en artikel angående debacklet:

Några fler quotes från herrn:

"Den här servern är en så kallad ”network-attached storage”, NAS. Ungefär som en stor bandspelare."

"Den blev ansluten till internet. Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram."

"Av någon anledning har den fått en egen liten sladd mot internet."

"Det hade inte gjort något om man inte kände till att servern hade det här problemet, men det fick Computer Sweden reda på."

"...det visar sig att även den simplaste hårddisk är nåbar om den ansluts till nätet. Det är ju bara att ta åt sig av detta och säga ”wow, fasiken också”."

"...har man en avancerad teknologi så är det omöjligt att skydda sig mot allt."

Haha, oändlig källa till citat =D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av riche:

"Jag skulle inte säga att gemene man har kunskap nog att komma åt dem. Det krävdes att man gjorde en portskanning på servern och en viss form av ansträngning." - Björn Arkinger, affärsområdeschef på MedHelp AB.

Hur är storlekarna på t-shirtarna? kvalitén? Nån som vet?

Vi använder samma typ av t-shirt som för SweClockers-motiven samt Fragzone. Denna gång med discharge-tryck, vilket innebär att själva fibrerna färgas och därför slits snyggt med tiden (vintage-känsla). Plagget är av mycket god kvalitet och med normal passform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Undrar om stackaren som kläckte det här sitter på SweC?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en sån där intelligent internetsladd

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Nu fattas det bara att Inet och Webhallen börjar sälja dessa "internetsladdar med inbyggd DNS-pekare".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Episkt!

Får man tag på muggen nångång btw? Eran standardmugg men såklart en variant med denna text.

Permalänk
Sötast

Kunde inte låta bli att beställa denna.

Lovar på heder att jag kommer ha denna på mig på jobb.
Jobbar inom IT för en av Sveriges regioner. Lär garanterat ha hoodie på mig för att kunna dölja den

Kan vi få statistik på antalet beställningar? xD

Permalänk

Beställde direkt!

Permalänk

Kopplades sladden direkt till modermodemet, själva hjärtat i hårddisken?

Permalänk
Medlem

Åhh, helt underbar T-shirt. Blir nog att försöka klämma in en sådan i budgeten efter Försäkringskassan fyllt på kassakistan nästa omgång!

Permalänk
Medlem

Jag borde egentligen få en T-shirt gratis(isåfall en XXXL). Idén verkar helt kopierad från det jag skrev och min parallell med "modermodemet".

Skrivet av Airborne:

Ja dessa uttalanden från dem är i klass med "modermodemet själva hjärtat i hårddisken".

Jag är själv gammal it-gubbe och närmar mig snart 60 ,men inte ens i mitt eget privata lilla nätverk hemma skulle jag få vansinnesidén att köra mina Nasar utan åtkomstkontroll och behörigheter. Detta trots att jag knappast har något känsligt på dem. Inte heller är de åtkomliga utifrån på nätet men om jag tillfälligtvis behöver nå dem utifrån så är det isåfall via säker krypterad VPN som bara är aktiv just när jag behöver den och utvalda kataloger enbart.

Det här är helt enkelt bara för mycket, några högt uppsatta huvuden borde rulla men de klarar sig alltid.

Dn artikeln fick mig att skratta så man kiknar, hur kan någon/några som är så totalt blåsta på it få hantera sådan här känslig data.

Någon har stoppat in en internetsladd i hårddisken(tror disken inte skulle må så bra av att få sladden intryckt inuti disken) eller kanske det är någon ny obskyr Guerillagrupp som har gjort en kommandorörelse och intagit fästet bakvägen.

Den där hade till och med Tant Agda kunnat hacka sig in i, eller vem som helst som kan skriva en ip-adress i webbläsaren och klicka sig förbi certifikatsrutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Saker man behöver som IT tekniker.

3. CPU hållare

2. Internetsladd

1. Modermodem

Det DÄR borde ju stå på en t-shirt!

Skrivet av Airborne:

Jag borde egentligen få en T-shirt gratis(isåfall en XXXL). Idén verkar helt kopierad från det jag skrev och min parallell med "modermodemet".

Inte för att vara den, men du nämner inte något om en t-shirt där. Så förstår inte hur det skulle vara en idé kopierad helt från det du skrev där.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Inte för att vara den, men du nämner inte något om en t-shirt där. Så förstår inte hur det skulle vara en idé kopierad helt från det du skrev där.

Förvisso skrev jag inte just t-shirt men jag skrev om liknelsen med "modermodemet" och om internetsladd i hårddisken i mitt tidigare inlägg.

Så någon inspiration till t-shirt makaren kan mitt inlägg ändå tänkas ha gett eftersom vi verkar ha tänkt i samma tankebana i alla fall. Nu spelar detta inte någon större roll, ville skoja till det lite bara så ta inte detta för allvarligt.

Permalänk

Det beklämmande i hela den här historien är att entreprenörerna bakom de bolag som levererat till Inera AB nu skrattar hela vägen till banken.
Eller som en backslick-VD en gång svarade på frågan om; du har ju sju konkurser bakom dig?
"Jag är entreprenör. Har man som jag startat 100 bolag, är sju konkurser inte mycket"

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Ni kan lägga upp en fånig t-shirt som den här men ni kan inte fylla på storlekarna på dom andra varorna?

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImmortalCore:

Vet inte vad som är episkt längre när du kan gå till BK och beställa en hamburgare som Epic. Varför är alla så kåta på det ordet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Kopplades sladden direkt till modermodemet, själva hjärtat i hårddisken?

Hahaha xD Ja, antagligen

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Vet inte vad som är episkt längre när du kan gå till BK och beställa en hamburgare som Epic. Varför är alla så kåta på det ordet?

Hamburgare som epic? Äter inte på BK så har ingen aning om vad du pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImmortalCore:

Hamburgare som epic? Äter inte på BK så har ingen aning om vad du pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en reklam som går också men tog det bara som ett exempel kolla bara på tuben var och varannan video heter Epic.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Fluf: Glöm inte Schweizisk arme' kniv och hoppas att den har en Phillips skruvmejsel. Och "tweezers" som ser ut som buntband.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE