Postnords villkor för "Skicka Direkt"

Permalänk

Postnords villkor för "Skicka Direkt"

Jag skulle skicka iväg ett paket med Postnord och använde då deras tjänst "Skicka Direkt", vilket innebär att man betalar för fraktsedeln på nätet innan man kommer till inlämningsstället. Fungerade bra, men jag reagerade lite på en sak i sista steget (se bild)

Är det verkligen okej av Postnord att tvinga fram ett godkännande av e-post-spam samtidigt som man godkänner deras villkor för att få använda den betalda tjänsten överhuvudtaget? Från en GDPR-diskussion under förra året vill jag minnas att man uttryckligen måste välja vad man vill ta emot och vad som får sparas, inte att de fick klumpas ihop på detta sätt.

Åsikter, fakta och övriga upplysningar mottages tacksamt

/Daniel

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@ddaniel91:

Det är väl två checkboxar? Eller måste du godkänna båda för att kunna fortsätta?

Permalänk
Medlem

Som påpekats ser den senare ut att vara helt frivillig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Du har nog läst lite för fort

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Är ju bara att skippa att bocka i rutan? Är ju frivilligt ser det ut som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag tror TS ska gå och göra en synundersökning. 😉

Annars kanske det gick för fort men det är 2 rutor och du behöver bara kryssa i ena som säger att mått och vikt stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara se en ruta? Men kan bero på att min skärm är rätt dålig. Hur som helst så är kontrasten förjäklig och den som designeade det där bör göra en vända till. Även folk med sämre syn / skärmar ska kunna se att det är två rutor om det nu är det.

Permalänk
Medlem

När jag ögnade förbi snabbt fick jag intrycket att man var tvungen att kryssa i rutan, pga frasen "I have read and understood..." som nästan är först. Det brukar man ju vara tvungen att kryssa i på många sajter, här används det som ett trick för att man ska kryssa i att man vill ha spam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag skulle skicka iväg ett paket med Postnord och använde då deras tjänst "Skicka Direkt", vilket innebär att man betalar för fraktsedeln på nätet innan man kommer till inlämningsstället. Fungerade bra, men jag reagerade lite på en sak i sista steget (se bild)
https://i.imgur.com/wx5GXeml.jpg

Är det verkligen okej av Postnord att tvinga fram ett godkännande av e-post-spam samtidigt som man godkänner deras villkor för att få använda den betalda tjänsten överhuvudtaget? Från en GDPR-diskussion under förra året vill jag minnas att man uttryckligen måste välja vad man vill ta emot och vad som får sparas, inte att de fick klumpas ihop på detta sätt.

Åsikter, fakta och övriga upplysningar mottages tacksamt

/Daniel

Du har ju fria val, det är hela poängen med GDPR, hela poängen med GDPR är att de ska informera dig vad de samlar in om dig, och att du kan begära ut data vad de vet om dig, däremot skyddar GDPR dig inte från att behöva lämna uppgifter för använda tjänsten, det är dock ditt val om du vill du vill handla via Postnord och lämna uppgifter eller inte använda tjänsten och slippa ange uppgifterna och handla fraktsedeln på ett postombud istället.