Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk

Är i köpkrokarna för en 75" TV och har alltid varit inställd på OLED, men efter att ha läst en massa så börjar jag bli tveksam, ska man köpa en "vanlig" istället?
Min flickvän brukar ha igång nyhetsmorgon vilket jag hört är nästan direkt skadligt. Vill ju inte köpa en tv för 25-30 papp och knappt kunna använda den.. kan jag få någons åsikt om detta?

Permalänk
Medlem

Nyhetsmorgon där spelar ju bildkvalitén ingen roll. Gå för billigaste möjliga 32":are

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Googolplex:

Är i köpkrokarna för en 75" TV och har alltid varit inställd på OLED, men efter att ha läst en massa så börjar jag bli tveksam, ska man köpa en "vanlig" istället?
Min flickvän brukar ha igång nyhetsmorgon vilket jag hört är nästan direkt skadligt. Vill ju inte köpa en tv för 25-30 papp och knappt kunna använda den.. kan jag få någons åsikt om detta?

Ja, men inte för TV:n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nyhetsmorgon där spelar ju bildkvalitén ingen roll. Gå för billigaste möjliga 32":are

Han kanske vill slippa köpa 2 apparater?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Enklaste, skippa nyhetsmorgon. Problem solved

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Är i köpkrokarna för en 75" TV och har alltid varit inställd på OLED, men efter att ha läst en massa så börjar jag bli tveksam, ska man köpa en "vanlig" istället?
Min flickvän brukar ha igång nyhetsmorgon vilket jag hört är nästan direkt skadligt. Vill ju inte köpa en tv för 25-30 papp och knappt kunna använda den.. kan jag få någons åsikt om detta?

Inge OLED mår bra av att ha statiska bilder under långa perioder. Jag skulle inte köpa en om jag hade tv´n på som "bakgrundsbrus" fast man inte tittar. Vi har LG B7 55" och har inte fått problem men vi stänger av den när vi inte tittar.
Kan inte flickvännen titta på nyhetsmorgon på datorn?

OLED är verkligen underbart att ha i övrigt. Väldigt nöjd med våran

Permalänk
Medlem

En sak som kan skada panelen, i vart fall LG, är om man bryter strömmen till TV:n direkt efter tittning. Man ska ställa den i standby (via fjärren) och låta den vara. Då körs en osynlig procedur som "tvättar" skärmen. Det tar ca 10 min och är man uppmärksam kan man höra ett litet knäpp när ett relä slår ifrån. Då är den klar.
Butiker som bara bryter strömmen och privatpersoner som har fjärrstyrda strömbrytare kan störa den här processen, och det kan alltså skada panelen. Detta gällde 2017, och jag antar att det fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem

Vad är riskerna att spela spel på en oled tv? (konsoll/pc)

Finns det risk för "HUD" inbränning?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

En sak som kan skada panelen, i vart fall LG, är om man bryter strömmen till TV:n direkt efter tittning. Man ska ställa den i standby (via fjärren) och låta den vara. Då körs en osynlig procedur som "tvättar" skärmen. Det tar ca 10 min och är man uppmärksam kan man höra ett litet knäpp när ett relä slår ifrån. Då är den klar.
Butiker som bara bryter strömmen och privatpersoner som har fjärrstyrda strömbrytare kan störa den här processen, och det kan alltså skada panelen. Detta gällde 2017, och jag antar att det fortfarande gäller.

Jag har monterat bakljus på min LG OLED C8 som i sin tur är kopplad till ett Master Slave uttag. När TVn inte längre drar någon nämnvärd ström så stänger Master Slave av bakgrundsbelsyningen.

Det intressanta här är att det tar olika lång tid innan Master Slave uttaget slår om, ibland kan det ta par minuter, ibland går det nästan direkt. Så mycket som 5 eller 10 minuter har jag dock aldrig varit med om än.

Hur har du fått reda på detta? Står det i manualen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Googolplex:

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
(Detta är en LG C7. De senare har ännu bättre skydd mot burn-in.)

Jag tycker inte man behöver vara så orolig. TV:n ska stå på väldigt länge innan det blir burn-in. Tittar man på flera olika saker på TV:n och inte bara exakt samma sak hela tiden så motverkar det ju ytterligare mot burn-in.

Om vi tar resultaten från testet och räknar lite .. Låt oss säga att man tittar på Nyhetsmorgon i 2h varje dag och jämför Nyhetsmorgon med "Live CNN" i testet, så skulle det ta ungefär fyra år och tre månader innan man börjar se lite burn-in (vissa färger, framförallt rött och magenta). Ännu längre tid lär det ta om man även kikar på annat - eller drar ned ljusstyrkan något. Om man tittar på "Live NBC" i testet som visar rätt varierade innehåll som sport, film, nyheter så verkar det ännu inte som det finns någon tydlig burn-in - trots 5371h (vid 3h tittande om dagen = ca 5år).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@XripperX:

Titta på det jag skrev ovanför.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Bildexpert 📺

I majoriteten av de fall någon talar om en inbränning på en OLED menar de egentligen en tillfällig kvardröjning, retention, där ljuset från delar av panelen tillfällig ändras. Ofta till det ljusare och ifall det lyst starkt, även ett grönare ljus.

Detta fenomen kan jag framkalla med hjälp av testbilder på mindre än en minut, särskilt om jag kör högsta möjliga ljusstyrka vid exempelvis HDR. Andra exempel på sådana kvardröjningar är efter en film där vit text lyst mot den svarta masken i två timmar. Då kan det uppstå ljusa skuggor som klingar av efter en stund med mer blandat innehåll.

Allt det här klingar av ganska snabbt bara man låter panelen köra mer blandat och jämnt innehåll ett tag. Och de uppstår inte alls lika snabbt eller tydligt vid kontrollerade förhållande, till exempel vid kalibrerad bild och rimliga ljusnivåer runt 120 – 200 nits vid 25 procents APL/snittljusnivå-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur har du fått reda på detta? Står det i manualen?

Hmm, om jag minns rätt så var det relaterat ett test som ett testcenter i (tror jag) Kanada gjorde där de fick denna uppgift via LG. Ska se om jag kan gräva fram nån källa.

@Laxpudding kanske vet?

Permalänk

Tack för åsikter. Håller med era åsikter om nyhetsmorgon, åtminstone nu när Tilde lämnat. Har alltid velat ha en OLED och det ska det bli! Min tanke är att jag sänker ljusstyrkan på TV:n till ett minimum och säga att det inte går att köra högre, så får hon leva lyckligt ovetandes. @Samlooh jag skulle estimera ett nyhetsmorgonsnitt på 2h om dagen och 10 dagar per månad, sedan en massor av blandat innehåll. Betydligt lägre än siffrorna du nämner, vilket känns betryggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I majoriteten av de fall någon talar om en inbränning på en OLED menar de egentligen en tillfällig kvardröjning, retention, där ljuset från delar av panelen tillfällig ändras. Ofta till det ljusare och ifall det lyst starkt, även ett grönare ljus.

Jasså? Har fått uppfattningen att de som frågar om inbränning syftar till permanenta sådana. Att det kan kvarstå ghost effekter från ljusa bilder i mörka bilder några minuter tror jag inte många bryr sig om men det är såklart min gissning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Tack för åsikter. Håller med era åsikter om nyhetsmorgon, åtminstone nu när Tilde lämnat. Har alltid velat ha en OLED och det ska det bli! Min tanke är att jag sänker ljusstyrkan på TV:n till ett minimum och säga att det inte går att köra högre, så får hon leva lyckligt ovetandes. @Samlooh jag skulle estimera ett nyhetsmorgonsnitt på 2h om dagen och 10 dagar per månad, sedan en massor av blandat innehåll. Betydligt lägre än siffrorna du nämner, vilket känns betryggande.

Men ljusstyrkan är en del av bilden, särskilt om man kör Dolby Vision/HDR. Jag hade kört TVn som det är tänkt och om det blir inbränning så får man ta det på reklamation.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jimmy:

Jasså? Har fått uppfattningen att de som frågar om inbränning syftar till permanenta sådana. Att det kan kvarstå ghost effekter från ljusa bilder i mörka bilder några minuter tror jag inte många bryr sig om men det är såklart min gissning.

Ja, de flesta syftar på permanenta inbränningar när de frågar. För det är vad många tror det handlar om och därför oroar sig för. Men det som observeras, beskriv och som det frågas om är inte inbränningar, utan retention. Det frågas om ljusa skuggor efter texter i en film, grafik i ett spel och liknande som försvinner efter en stund. Ibland minuter, ibland timmar.

Mer sällan frågas det som kanallogotyper eller Windows-menyer som syns flera veckor senare fortfarande som mörka skuggor. Då har vi högst troligt en permanent inbränning att göra med. Och det är ovanligare frågor.

Permalänk
Bildexpert 📺

För övrigt likadana diskussioner för tio år sedan när plasma stod som det heta alternativet. Samma sak där. Ljusa skuggor efter texten: "Är den förstörd nu? Har läst så mycket om inbränningar"

Skulle ge samma råd då som nu: Kör på! Använd förnuft. Men var försiktig med att köpa demoexemplar och begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men ljusstyrkan är en del av bilden, särskilt om man kör Dolby Vision/HDR. Jag hade kört TVn som det är tänkt och om det blir inbränning så får man ta det på reklamation.

De återförsäljare jag talat med (bl a HifiKlubben) och TV-tillverkarna själva säger att inbränning inte går på garantin (LG mfl). Jag vet att vissa ändå har fått genom detta, men det är tydligen långt från alla. En försäljare på HifKlubben jag talade med rekommenderade mig att absolut INTE köpa Oled. En tv för 20 000 kr eller mer borde fungera perfekt i minst 10 år. CRT-TV fungerade ofta 15-18 år innan de byttes ut.

Permalänk
Medlem

Jag tvekade fram och tillbaka huuuuur mkt som helst. Men jag är så glad att jag valde oled. Jag tänker att jag ska vara försiktig men tänker ändå utnyttja tvn så som jag vill när den nu är så dyr. Haft den sen december. Kollar mycket fotboll, linjär tv och även med linjär tv så blir jag förvånad varje gång vilka fina färger jag får på vanliga HD kanaler. Spelar mycket tv spel också. Ser retentions ibland som försvinner mknuten senare. Oftast när det varit vissa menyer i tv spel. Annars ser jag inga konstigheter med vertical banding inbränningar etc.

Edit: Skulle aldrig köpa något annat än oled nu. Allt annat känns... Tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min första 55" LG OLED i somras och är helnöjd.
Vid köptillfället visste jag dock inte att inbränningar var ett sådant stort problem, men har sedan dess läst på och försöker undvika material där statiska objekt ingår, i den mån det går förstås.

Fördelen i mitt fall är att jag aldrig kollar på vanliga TV-sändningar med massa loggor, var aldrig tanken heller, den skulle användas till att titta på blu-ray filmer och streaming i ett kolsvart rum, så ljusstyrkan behöver heller inte alltid vara på max.

Kommer trots inbränningsproblemen aldrig gå tillbaka till vanlig LCD efter att ha sett hur bra bilden ser ut med OLED, är ju som natt och dag i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Hur har du fått reda på detta? Står det i manualen?

Skrivet av Barsk66:

Hmm, om jag minns rätt så var det relaterat ett test som ett testcenter i (tror jag) Kanada gjorde där de fick denna uppgift via LG. Ska se om jag kan gräva fram nån källa.

@Laxpudding kanske vet?

Jag hade en LG tekniker hemma som bytte min panel pga inbränningar och sa att TVn kör en rensning var 4e gång du stänger av TVn, dock ställde han in min tv på varannangång eftersom jag haft problem. Han gjorde det med en specialfjärr som gjorde så han kom in i nån teknikermeny i TVn.

Sa att denna rensning brukar ta 5-10min att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har monterat bakljus på min LG OLED C8 som i sin tur är kopplad till ett Master Slave uttag. När TVn inte längre drar någon nämnvärd ström så stänger Master Slave av bakgrundsbelsyningen.

Det intressanta här är att det tar olika lång tid innan Master Slave uttaget slår om, ibland kan det ta par minuter, ibland går det nästan direkt. Så mycket som 5 eller 10 minuter har jag dock aldrig varit med om än.

Hur har du fått reda på detta? Står det i manualen?

Jag har hittat testet jag nämnde, det är rtings som kör ett långtidstest för att testa inbränningar med olika typer av bildmaterial. Hela testet finns här: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Just delen om pixel refreshern som man alltså INTE ska avbryta när den ska köra står nedan. Exakt var jag läste att den inte får avbrytas hittar jag dock inte, men jag har läst det från flera håll. Kanske HDTV-Test.

"There are a few different 'pixel refresher' functions which run on LG OLED TVs. An 'automatic' pixel refresh runs when the TV is turned off after four hours of cumulative usage. This requires the power to be connected, and LG has told us that this takes between 7 and 10 minutes to complete. As a result, this pixel refresh is automatically run at each power cycle of our test (4 times per day).

There is also a 'manual' pixel refresher function which is toggled through the settings menu. This may take an hour to complete"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Är i köpkrokarna för en 75" TV och har alltid varit inställd på OLED, men efter att ha läst en massa så börjar jag bli tveksam, ska man köpa en "vanlig" istället?
Min flickvän brukar ha igång nyhetsmorgon vilket jag hört är nästan direkt skadligt. Vill ju inte köpa en tv för 25-30 papp och knappt kunna använda den.. kan jag få någons åsikt om detta?

Damen min tittar också på nyhetsmorgon halva helgmorgnarna osv, har en 2 år gammal 55" LG C6, inga som helst konstigheter. Vet inte riktigt hur folk lyckas bränna in, kanske om man pausar sändningen och stängt av funktionen för automatisk avstängning? Varför man nu skulle göra det...

Även spelat +100h PS4 på TVn utan några som helst konstigheter.

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Damen min tittar också på nyhetsmorgon halva helgmorgnarna osv, har en 2 år gammal 55" LG C6, inga som helst konstigheter. Vet inte riktigt hur folk lyckas bränna in, kanske om man pausar sändningen och stängt av funktionen för automatisk avstängning? Varför man nu skulle göra det...

Även spelat +100h PS4 på TVn utan några som helst konstigheter.

Förmodligen så maxar de allt vad ljus och konstrast heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addelinux:

Jag hade en LG tekniker hemma som bytte min panel pga inbränningar och sa att TVn kör en rensning var 4e gång du stänger av TVn, dock ställde han in min tv på varannangång eftersom jag haft problem. Han gjorde det med en specialfjärr som gjorde så han kom in i nån teknikermeny i TVn.

Sa att denna rensning brukar ta 5-10min att göra.

Märkligt! Min panel byttes också ut men teknikern som bytte ut min panel ändrade inte så att "Clear panel noise" körs oftare..

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Damen min tittar också på nyhetsmorgon halva helgmorgnarna osv, har en 2 år gammal 55" LG C6, inga som helst konstigheter. Vet inte riktigt hur folk lyckas bränna in, kanske om man pausar sändningen och stängt av funktionen för automatisk avstängning? Varför man nu skulle göra det...

Även spelat +100h PS4 på TVn utan några som helst konstigheter.

Givande, tack!

Håller mig på jorden och köper en 65" OLED. Gapet i prisväg till 70"+ är löjligt stort.

Permalänk

Beror på hur kraftiga dem är, har lyckas få bort sådan problem med en enkel fabriksåterställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en LG B7 55" som jag har varit nöjd med. Har haft den i snart 2 år och har mest titta på film och serier. Den senaste månaden så har det dock spelats en del minecraft och när jag idag satt och tittade på South Park så såg jag till min förskräckelse en rad hjärtan i bilden...

Garantitiden har gått ut men reklamationsrätten borde väl ändå hjälpa mig?

Man kan ju tycka att en TV för 17 pappa skall hålla för någon månads TV-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ja, jag tycker det är korkat och dumt när folk skriver i trådar och "varnar" för OLED och inbränning när de inte ens har en sådan TV själva och har upplevt problemet. I en perfekt värld så skulle bara de som faktiskt har en OLED och fått inbränningar skriva om problemet men så funkar inte internet, det blir alltid KATASTROFTRÅDAR. Detta gäller inte bara OLED utan en väldigt massa produkter, det räcker ofta med att ett par personer skriver om ett problem och sedan exploderar trådarna inte minst här på Sweclockers.

Det är fördelen med forum som detta! Då blir man i alla fall medveten om problemen. Att problemen blir uppblåsta håller jag inte med om. Finns problem ska de luftas. Alternativet är att man köper grisen i säcken. Sen är det upp till var och en och bedöma om man vill ta risken eller inte. Jag var väldigt sugen på en Oled-tv men eftersom jag nu vet att inbränningsproblem finns går Oled 100% bort och det blir en Samsung Led-tv istället. Det känns som en repris på plasmaproblemen. Bra svärta men.... Att tillverkarna fixar på garantin är bra men hur gör man om problemet uppstår när garantin gått ut? Då får man leva med inbränningarna eller köpa ny tv. Nej tack!