Epic games fortnite. bannad oskyldig

Permalänk
Medlem

Epic games fortnite. bannad oskyldig

Hej!
Nu ska jag försöka göra inlägget kort. Men iallafall grabbens konto har blivit bannad för han har hackat, påstår Epic games. Men iallafall det började på julafton när han hade satt in alla julklapps pengar på fortnite. Han kunde inte spela och till slut blev hans konto avaktiverat. Trodde först nån hade hackat hans konto så jag mejlade dem från och tillbaka och efter 2 veckor efter undersökningar så säger dem att dem har stängt ner hans konto p.g.a fusk. Han har aldrig fuskat någonsin på fortnite. Jag vet det eftersom det är jag som har ordnat allt på hans dator. Han är 11 år. Men iallafall så dem stänger ner mitt ärende. Jag har försökt fått till en stämning med en advokat men han tycker det är för lite pengar att bråka om (sammanlagt 2000 kr). Samt att det står i deras paragrafer att om man ska göra en stämning så ska man göra det i deras delstat. Hur ska man kunna gå vidare med något sånt här? Jag är 100% säker på min sak och kan sätta allt jag äger på att jag har rätt. Så roligt att läsa att dem har gått vinst med 27 miljarder oxå. Inte så roligt för min grabb direkt att få sina pengar blåsta av Epic games. Han har lagt alla sina sparade pengar på det spelet. Jag vet att min grabb har spelat grymt bra ibland och folk har hävdat och sagt att han fuskar och att dem ska anmäla honom. Men dem kan ju inte bara banna någon så där utan vidare. Har haft mods till Gta v på datorn. kan det ha något med saken att göra? Kom gärna med förslag på hur man ska gå vidare med sånt här.
Mvh

Permalänk

Gör en anmälan till ARN. Tyvärr inte jättemycket man kan göra mot multinationella företag. Om du betalade via PayPal kan du bestrida via den vägen också.

Edit: Efter som det handlar om en såpass ung pojk och för hans ålder relativt mycket pengar så kan du även testa att kontakta Aftonbladet. De älskar skriva om sånt här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får utveckla vad du menar med att han satt in alla sina pengar och att kontot blev avaktiverat.

Det första är att din sons konto kan ha varit kapat eller att någon hade tillgång till lösenordet. Det kanske är trist att din grabb har förlorat alla dessa pengar men om hans konto var kapat och att någon använde fusk på hans konto så är det i princip kört.

Att lyckas bevisa att din son inte har fuskat är i princip omöjligt och jag tror inte Epic kommer unbanna kontot för att det är en förälder som håller på att maila med dom.

Permalänk
Medlem

Tjenare! Tråkig händelse, men har han haft mods till GTA installerat så finns det säkert "korrupta" filer där som Epic Games inte tycker om.

Det verkar som att du får bita i det sura äpplet, formatera datorn och göra ett nytt Epic-konto.

/ Daacied

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Medlem

@hajen101: Förmodligen har han haft virus som försökt hacka epic, ändrat på spelfilmer eller något annat suspekt.

Men det kan ju även vara så att han blivit reportad, jag vet inte vilka som går igenom deras reports, men jag tror att han är skyldig, to be honest, många barn i den åldern tycker att det är coolt med cheats... Jag har hjälpt otaliga föräldrar med deras datorer efter att barnen installerat cheat

Sök igenom hans dator, barn är inte så duktig på att dölja filer de laddat hem

Permalänk
Medlem

Kört.

@hajen101: Spelar själv fortnite.
Epic games är stenhårda då det kommer just till fusk i sina spel.
Någonting är det som har flaggat din sons konto och gjort att det till slut blivit bannat, om det har med gta v mods att göra
eller inte är svårt att säga.

Men dom har inte som vana att random banna konton för nöjes skulle.
Sen kommer ARN inte kunna göra någonting då detta bolag inte är aktivt inom Sverige så ARN kommer
förmodligen avskriva det direkt (slöseri med tid)

Vill du driva ett rättsligt fall så går det att göra så men då får du vända dig till den delstaten som uppges, och fortfarande så har ingen som drivit just juridiska ärenden mot Epic games då deras konton blivit bannade vunnit.

Vill du ta den ekonomiska risken, go for it.

Permalänk

@84Smoked: Det är visst mening att anmäla, precis som du bör polisanmäla alla brott. Att bli svartlistade av ARN gynnar inga företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om kosingen ligger kvar på något Epic konto så bör man ju få tillbaka det, eller står det i EULA eller liknande att dom får stjäla pengar i samband med fusk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om kosingen ligger kvar på något Epic konto så bör man ju få tillbaka det, eller står det i EULA eller liknande att dom får stjäla pengar i samband med fusk?

En kortreklamation kanske går att göra om dem handlat med kreditkort?
Kolla med banken. Förklara läget.

Permalänk
Medlem

Svårigheten blir dock att bevisa att du eller din son faktiskt inte har fuskat. Eller med oaktsamhet lämnat ut kontouppgifter till utomstående.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@84Smoked: Det är visst mening att anmäla, precis som du bör polisanmäla alla brott. Att bli svartlistade av ARN gynnar inga företag.

Att bli svartlistad hos ARN har inga direkta effekter för stora bolag. ARN i sig är ju inget direkt hot mot företag då det endast är en rekommendation. Ska man ha sitt ärende prövat på ett seriöst sätt så går man via domstol som får avgöra tvisten.

Vettetusan om ens ARN kan ta sig an ärendet. En av kriterierna är ju att företaget ska ha en stark anknytning till Sverige eller riktar sig till den svenska marknaden. Exakta definitionen framgår ej. Kan tänka mig sannolikheten ökat OM Epic Games hade haft sin sida på Svenska för tydliggöra man riktar sig till Svenska konsumenter.

@hajen101 Hade jag varit dig så hade jag formaterat datorn och installerat det på nytt. Sen hade jag ju då aldrig tillåtit ens unge spendera x tusen på ett onlinespel. Just för att ungar inte förstår konsekvenstänk. Kan va coolt att testa fusk hos en kompis eller under LAN. Så poff blir man påkommen och då ryker allt enligt EULA. Sen tar jag alltid med en nypa salt då ungar svär på sitt liv att man aldrig fuskat. Samma med föräldrar som säger "min son skulle aldrig göra det".

"Always look at the bright side of life". Epic Games kunde lika gärna dragit er inför domstol. Då just Epic Games försöker stämma fuskare oavsett ålder. Domare i USA beslöt ju sig förra hösten att tillåta Epic Games att gå vidare med att stämma en 14 årig fuskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@84Smoked: Det är visst mening att anmäla, precis som du bör polisanmäla alla brott. Att bli svartlistade av ARN gynnar inga företag.

Visst kanske det finns en mening men det lär nog inte komma längre än att det blir något extra att skriva i statistiken.

Att ARN svartlistar Epic tror jag verkligen inte kommer hända. ARN svartlistar inte hur som och kommer inte stå på konsumentens sida bara för att. TS har ju inget bevis som kan styrka motsatsen till Epic och där ryker ARN anmälan direkt.

Till TS, anmäl om du vill men ha inte hoppet att ARN kommer ge din sons konto tillbaka. Det enda som har en chans är att en advokat kontaktar Epic men som du redan skriver kommer det att överskrida dom 2000 kr sin son redan lagt vilket gör det hela onödigt.

Ett tips, även om din son gillar att lägga ner mycket pengar på skins etc så måste kanske du som förälder förstå att en 11 åring som sitter på ett konto som har saker värda 2k inte är den bästa kombinationen, det är däremot min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bra anledning till att undvika Epic för all framtid. Skulle aldrig lägga ett öre, eller ens ödsla tid på ett gratisspel, hos ett företag som är så drakoniskt. Det finns helt garanterat inga fuskdetektorer som är hundraprocentiga. Jag misstänker snarare att felaktiga detektioner är väldigt vanliga, just för att Epic vill vara hårda och hellre ser till att de får med så många fuskare som möjligt även om många oskyldiga åker dit. De räknar kallt med att folk resonerar som många i tråden gör: "ingen rök utan led", dvs, så klart att de som åker dit har fuskat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@hajen101:

hajen101 startade tråden Hur lägger jag till ett script till Bf2 2006-08-02

Någon som brås på pappa?
Ursäkta oft, var bara lustigt 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om kosingen ligger kvar på något Epic konto så bör man ju få tillbaka det, eller står det i EULA eller liknande att dom får stjäla pengar i samband med fusk?

De har i sin EULA att V-bucks inte går att likställa med en riktig valuta, d.v.s den är värd 0.
De klarar väl sig på det då det inte finns något av värde att återbetala..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

En 11:a åring måste har föräldrarnas medgivande för att köpa saker så lägg det kortet. Går kanske ta via banken annars i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Ptja du är långt i från ensam i den stora massan, det räcker med att använda en vpn så blir du bannad då det inte är tillåtet.

Så här skrev jag för ett tag sedan om epic i en tråd där folk försvarade epic. Finns så mycket mer än detta att läsa över nätet med.

Att anmäla till arn t.ex lär inte göra ett skit, epic är inte ens GDPR godkända så varför skulle dom bry sig.

Skrivet av SleeZy:

Passar på att skriva in denna satir som blev väldigt poppis.

Utöver detta så kan man lägga till att om du på något sätt av någon anledning blir bannad i ett spel, så blir du utfryst från alla dina spel. Extremt många som har blivit hackade trots sin 2fa och då har hackaren sedan köpt vbucks. När supporten inte har gjort något på en vecka så går dessa till banken för att förklara läget och ta tillbaka pengarna. Först då får dessa svar av supporten att dom är bannade p.g.a chargebacken. Men att bry sig om att kontot ens varit hackat innan bryr sig inte support om.
Så att förlora alla sina spel för något som är utanför sin kontroll känns inte helt stabilt.
Utöver detta så blir det perm ban direkt ifall du råkar använda en VPN, då VPN är förbjudet för epic launchern.

Kan skriva än mer men känner att jag kommer in på wall of text territoriet igen då. ^^

""Here is why Epic Games Launcher is better than Steam"

1. Tencent owns 40% of Epic games, making them a huge shareholder in the company. Tencent also happens to be the biggest video game company on the planet. In other words, I'm confident that we're perfectly safe giving our information to a launcher that feeds user info to the Chinese government.

2. It is developer and publisher friendly since it gives more of a cut to the devs (Epic's 12% vs Steam's 30% cut). Just ignore the fact that Valve said that it would lower its usual 30 percent take to 25 percent for any game's earnings beyond $10 million (including "game packages, DLC, in-game sales, and Community Marketplace game fees"). Or the fact that the platform fee reduces further to 20 percent for earnings that surpass $50 million. In other words, it would only be an 8% difference in profit (And Steam would outsell Epic anyway so it would end up as more profit for the devs and publishers). Just ignore all that.

3. Exclusivity is the same as competition, obviously. Letting Metro Exodus sell in multiple stores would be terrible since Epic Games is obviously the superior breed. It would only humiliate everyone else. Steam has been a reliable, well populated, and established distribution platform for too long. Don’t you want to split up that obnoxiously large game library into separate launchers? Just download Epic Games Launcher, and you can play a whole 20+ games! WOW! Plus its got like… 4 exclusives or something. AND F0RTN1T3!@#$

4. Epic Games launcher has amazing benefits to users. 80 million accounts were compromised due to a security “flaw” that allowed hackers to log into accounts without needing a password! This means you get FREE EXPOSURE ONLINE. Get ready to become rich and famous! If you don’t want the free exposure (But why?) just contact customer service. They will get back to you in a measly 5 months or so.

5. Feature-wise, yes, Steam might have some (tiny) advantages. But it’s nothing important really. Epic Games Launcher is only missing a few things like cloud saves, user profiles, user reviews, friend activity, forums, mod distribution, groups, item trading, library sorting, account sharing, streaming to other devices, broadcasting, screenshot capture/sharing, controller support, user-created guides, wish lists, automatic refunds, achievements, anti-cheat support, 3rd party keys, etc.

Other than that stuff, it’s pretty much Steam but better.

1. You can’t play games offline on Epic Games Launcher! I mean, why would you want to anyway? It’s not like offline games are worth playing anyway unless you’re online. I’m confident Metro Exodus will be vastly more fun when you’re online vs offline.

2. Their refund policy is EXACTLY like Steam. Except it’s not automatic, you have to go on a browser and go to their website, contact customer support, and wait 5 months. Oh, and they can refuse refunds even if you meet the criteria.

Conclusion: I hope I shed some light on why Epic Games Launcher is a superior, feature-rich, and a totally-not-anti-consumer launcher."
Källan: https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/am18zn/here_is_why...

Permalänk
Medlem

Testa o fråga om dem bevis på att sonen fuskat. Dem lär ju ha ett klipp som dem gått efter vid avstängning.

För övrigt hatar jag verkligen Epic Games. Sorry åt alla er som gillar dem, men jag hade nog festat ifall dem konka nu. Förstörde hela metro med deras skitiga launcher.

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för alla svar !
Arn har jag redan provat. Dem kunde inte göra något eftersom företaget ligger utanför Sverige.
Jag önskar att jag hade läst på här innan jag började köpa saker till grabben.
https://www.trustpilot.com/review/www.epicgames.com
Nej men innan han blev bannad så körde han en sjukt bra match lyckades sätta hs på fyra i rad och vinna matchen. Och det va då dem grinade om att dem skulle reporta han för fusk. Vilket han inte gjorde. Har frågat epic games varför, och dem har sagt att dem har sett han fuskat ??
Men jag vet till 100% att han inte har det. Då det är jag som sköter om hans dator hela tiden och har varnat han för att ladda ner saker p.g.a virus, Så han har aldrig laddat ner något.
Men iallafall han fick 500 kr i julklapp som han satte in på fortnite. Köpte nya skins och nytt season pack. Gick på 49 euro tror jag. Men grabben han inte ens spela innan dem bannade han. Jävligt schysst.
Sen har han använt alla pengar som han har fått innan när han har fyllt år som han har även lagt in. Så totalt 2000 kr dem senaste 14 månaderna.
Han spelade sjukt mycket fortnite och var jävligt bra på att skjuta hs. Vet inte om det va därför dem bannade han.
Är man oskyldig vill man alltid bevisa motsatsen så klart. Jag är inte den som vill stämma dem och tjäna massa pengar. Jag vill visa att jag har rätt. Jag ringde min lokala tidning men dem tyckte det va ett svårt ämne att skriva om. Jag får fortsätta kämpa. Som sagt det här kommer inte glida ur händerna på mej.
M.v.h
Hajen

Permalänk
Medlem

@Hagge: Jo samma här. Jag kommer aldrig i hela mitt liv spendera en krona mer på epic games

Permalänk
Medlem

@milkab: Haha den tråden va gammal. Jorå det va innan jag upptäcke autohotkey

Permalänk
Medlem

herregud, bränna 2k på fortnite... fifan vad de måste dra in stålars på epic...

vet inte mycket om fortnite men säkerligen är datorn infekterad med något och nån filur stal pengarna grabben försökte skjuta in i fortnite